Od novembra pravdepodobne príde k zmene dopravcu v regionálnej autobusovej doprave IDS BK.
Bratislavský samosprávny kraj (BSK) zverejnil výsledok vyhodnotenia ponúk vo verejnej súťaži na zabezpečenie prímestskej autobusovej dopravy v kraji od jesene tohto roka na ďalších 10 rokov. Podľa výsledkov súťaže by doterajšieho dopravcu Slovak Lines na regionálnych linkách IDS BK mal nahradiť nový dopravca.
Úspešným uchádzačom sa po vyhodnotení ponúk stala spoločnosť Arriva Mobility Solutions, s.r.o. z Nitry, ktorá v súťaži ponúkla najnižšiu cenu. Na druhom mieste skončila skupina dodávateľov Konzorcium Bratislava, ktoré pozostáva z firiem Slovak Lines Bratislava a TD Transport SK Nitra. Tretí skončil uchádzač z Českej republiky, dopravca Autobusy Karlovy Vary.
Výsledky vyhodnotenia ponúk boli zverejnené po roku od vyhlásenia verejnej súťaže. Dôvodom predĺženia súťaže bolo konanie Úradu pre verejné obstarávanie o námietkach, resp. následné odvolacie konanie. Jeden z uchádzačov už napadol aj proces vyhodnocovania ponúk, no Úrad pred verejné obstarávanie toto konanie o námietkach zastavil, pretože námietky boli podané predčasne, keďže v tom čase ešte vyhodnocovanie ponúk nebolo ukončené. Námietky smerovali k preskúmaniu mimoriadne nízkej ponuky jedného z uchádzačov. Či príde po zverejnení výsledku vyhodnotenia ponúk k opätovnému podaniu námietok, nie je známe, no dá sa predpokladať, že BSK v rámci vyhodnotenia ponúk dôkladne preskúmal ponuky jednotlivých uchádzačov aj z hľadiska mimoriadne nízkej ponuky a prípadné opakované vyhodnotenie ponúk výsledok súťaže nezmení.
Úspešný uchádzač by mal začať zabezpečovať regionálnu dopravu v Bratislavskom kraji od 15. novembra tohto roka. BSK predpokladá, že nový dopravca odjazdí ročne 14,5 mil. kilometrov na 62 linkách. Novinkou v dopravnej obsluhe má byť aj 6 nočných regionálnych liniek, ktoré by premávali z Bratislavy do regiónu počas nocí pred voľnými dňami. V rámci zmluvy je zahrnutá opcia, podľa ktorej môže BSK rozšíriť objednávanie prímestskej autobusovej dopravy aj na cezhraničné linky do Rajky a Hainburgu. BSK tiež požaduje garantovanie nadväzností medzi jednotlivými linkami Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji.
BSK od nového dopravcu požaduje vozidlá, ktoré budú certifikované z hľadiska Technických a prevádzkových štandardov IDS BK. Znamená to, že vozidlá, ktoré budú zaraďované ako nové (s rokom výroby od 2020), by mali byť bezbariérové a klimatizované, vybavené kamerovým systémom a moderným informačným systémom pre cestujúcich. Dopravca môže nasadiť aj staršie vozidlá, ktoré nebudú musieť spĺňať všetky požadované parametre. Maximálny vek autobusu zaradeného na linky IDS BK nesmie presiahnuť 15 rokov a zároveň maximálny priemerný vek všetkých používaných autobusov nesmie presiahnuť 9 rokov.
Aktualizácia: Dňa 29. apríla 2021 začal Úrad pre verejné obstarávanie konanie o preskúmanie úkonov obstarávateľa na základe námietok proti vyhodnoteniu ponúk. Ďalší vývoj súťaže tak bude závisieť od rozhodnutia ÚVO.
810zssk
Ale teda k tomu čo píšeš:
"Totiž na celorepublikovej nule môžu byť aj s pokutami za 10 neodjazdených poradí denne v BSK a nákladmi na náborovú kampaň v Srbsku" - O celorepublikovej nule sa tu ale nikto nebavil, ja to chápem tak že u Arrivy na Slovensku a v Česku je každá prevádzka samostatnou business unit a teda sa vyhodnocuje samostatne.
"a napriek tomu môže prichádzať k lajnami spomenutému nedodržiavaniu súťažných podmienok" - V takom prípade bude nasledovať sankcia a odlíže si to Arriva. Samozrejme, naše právo (bohužiaľ) pozná inštitút vylúčenia uchádzača pri ktorom je podozrenie že cena je podstrelená na úroveň kedy službu nie je možné poskytovať, ale nemyslím si že v tomto prípade je tá ponuka až tak extrémne nízka aby bolo na mieste ho využiť.
"ohrozovaniu služieb a zvyšovania kvality a bezpečnosti" - Čo je ohrozenie zvyšovania kvality? Kvalitatívne štandardy sú určené objednávateľom, keď ich dopravca nesplní, nasledovať bude sankcia. Bezpečnosť? Máme predsa celý komplex predpisov ktorý ju rieši - ak to niekto porušuje, tak od toho sú tu polícia, inšpektoráty práce a podobne. Objednávateľ nemôže vždy pre istotu vyberať drahšie ponuky a dúfať že ten drahší dodávateľ len tak pre pekné oči investuje do bezpečnosti. Štandard kvality a bezpečnostné predpisy sú pevne stanovené, nemajú lietať hore-dole podľa toho kto práve jazdí daný kontrakt.
"Mimochodom, či akcionára má zaujímať len okamžitý profit bez ohľadu na perspektívu udržateľnosti nebudem hodnotiť" - To tu ani nikto netvrdil.