Plánovaná je výstavba 16 km nových trolejbusových tratí a modernizácia ďalších 10 km existujúcich tratí.
V týchto dňoch boli zverejnené nové zámery pripravovaných projektov trolejbusových tratí, ktorých realizácia by mohla byť v prípade ich schválenia prefinancovaná prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Hlavné mesto SR Bratislava spolu s Dopravným podnikom Bratislava pripravili zámery národných projektov, ktorých cieľom je vypracovanie projektovej dokumentácie a realizácia nasledujúcich trolejbusových tratí:
- Riviéra - Mlynská dolina - Patrónka - Kramáre - Hlavná stanica (7,55 km novej jednostopovej trate + 9,70 km modernizovanej trate)
- Trenčianska - Bajkalská - Prievozská - Hraničná - Mlynské nivy (3,50 km novej jednostopovej trate)
- Bulharská - Galvaniho - Avion Shopping Park (2,80 km novej jednostopovej trate + 0,95 modernizovanej trate)
- Autobusová stanica - Nové SND (2,05 km novej jednostopovej trate)
Uvedené trate umožnia nahradiť niektoré autobusové linky trolejbusovými, či už s klasickými trolejbusmi, alebo s hybridnými trolejbusmi, prípadne predĺžiť existujúce trolejbusové linky. Realizácia týchto tratí si vyžaduje pomerne krátky čas, čo spolu s pripravovaným nákupom 50 nových trolejbusov (16 veľkokapacitných 24-metrových, 11 hybridných sólo trolejbusov a 23 hybridných kĺbových trolejbusov) umožní v najbližších rokoch výrazne posilniť ekologickú trolejbusovú dopravu v Bratislave.
Doplnené 5.3.2021: Riadiaci výbor Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 26. februára 2021 schválil predložené zámery národných projektov. Dopravný podnik Bratislava zároveň informoval, že pripravil verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre uvedené trolejbusové trate v predpokladanej hodnote 3,3 mil. € bez DPH.
Riviéra - Patrónka - Hlavná stanica
Tento projekt je rozšírením už dávnejšie predloženého zámeru projektu výstavby prepojovacej trate Riviéra - Mlynská dolina - Patrónka. Okrem pôvodne plánovaného napojenia dlhodielskej trate na zvyšok trolejbusovej siete bola do projektu zahrnutá aj modernizácia existujúcej trolejbusovej trate z Patrónky cez Kramáre po Hlavnú stanicu. Po výstavbe trate v Mlynskej doline by mala autobusovú linku 32 nahradiť predĺžená trolejbusová linka 204. V rámci projektu je plánované aj zriadenie viacerých nových trolejových spojok v križovatkách, ktoré umožnia variabilnejšie vedenie trolejbusov. Vybudované majú byť tieto spojky:
- Vlárska - Pod Krásnou hôrkou (doplnenie trolejového triangla - možnosť aj premávky medzi NÚSCH a NOÚ obojsmerne)
- Stromová - Pražská (doplnenie odbočky v smere z Kramárov na Pražskú smerom na Hroboňovu)
- Šancová - Hlavná stanica (umožnenie premávky trolejbusov z Hlavnej stanice na Pražskú a opačne)
- Lovinského - Pri Habánskom mlyne - Mlynská dolina (jednosmerná spojka umožňujúca výjazd trolejbusov z vozovne Hroboňova smer Dlhé diely)
Na Hlavnej stanici je plánované aj zatrolejovanie druhého autobusového nástupišťa (pre linky 41 a 61).
Súčasťou projektu má byť aj rozšírenie a výmena technologického vybavenia meniarní Karlova Ves, Leškova a Hroboňova (transformátory, usmerňovače, napájače) a vybudovanie, resp. výmena napájacích trakčných káblov z uvedených meniarní.
Odhadované celkové náklady na realizáciu projektu sú 21,08 mil. € a predpokladaná doba realizácie projektu (tzn. projektovanie, získanie všetkých povolení a výstavba) je 28 mesiacov.
Trenčianska - Hraničná - Mlynské nivy
Cieľom tohto projektu je zlepšenie dopravnej obsluhy v lokalite Hraničná - Mlynské nivy. Navrhovaná trolejbusová trať pozostáva z dvoch častí. Prvou je predĺženie existujúcej trate na Trenčianskej od obratiska Mliekarenská cez Bajkalskú a jej napojenie na existujúcu trať na Prievozskej ulici smerom do Prievozu. Druhá časť bude odbočovať z existujúcej trate do Prievozu za zastávkou Hraničná na Mierovej ulici a bude pokračovať cez Hraničnú ulicu na ulicu Mlynské nivy (okolo komplexu Nuppu), kde bude obratisko pri areáli Doprastavu. Nová trať by umožnila predĺžiť linku 209 z Mliekarenskej na Hraničnú a Mlynské nivy.
Pre napájanie novej trate je plánované rozšírenie existujúcej meniarne Ružová dolina a súčasne výstavba novej meniarne Kaštieľska v Prievoze, ktorá zároveň zlepší napájanie trolejbusových tratí na Gagarinovej a Mierovej ulici v rámci prípravy na prevádzku nových 24-metrových trolejbusov.
Odhadované celkové náklady na realizáciu projektu sú 5,82 mil. € a predpokladaná doba realizácie projektu je 24 mesiacov.
Navrhovaná TT na Hraničnej a Mlynských nivách (zdroj: Zámer národného projektu - Hlavné mesto SR Bratislava)
Autobusová stanica - Nové SND
Cieľom projektu je zatrolejovanie úseku linky 210, v ktorom v súčasnosti premávajú trolejbusy s využitím pomocného pohonu. Plánovaná je výstavba trolejového vedenia po súčasnej trase linky 210 v úseku Autobusová stanica - Nové SND - Autobusová stanica (okruh z Karadžičovej cez Landererovu, Olejkársku, Krupkovu a Dostojevského rad na Karadžičovu) a zároveň aj výstavba trolejovej stopy z Pribinovej cez Olejkársku, Landererovu na Karadžičovu, ktorá by v prípade predĺženia linky 210 pod Most SNP umožnila obojsmernú premávku hybridných trolejbusov okolo Nového SND.
Pre napájanie trate je uvažované rozšírenie existujúcej meniarne na Olejkárskej ulici.
Bulharská - Galvaniho - Avion Shopping Park
V rámci tohto projektu pôjde o predĺženie existujúcej trolejbusovej trate na Trnávke z Bulharskej ulice cez Galvaniho na Ivanskú cestu k nákupnému centru Avion Shopping Park. Po výstavbe trate bude možné nasadiť na linku 61 hybridné trolejbusy, ktoré by premávali v úseku Hlavná stanica - Avion Shop. Park pod trolejovým vedením a vo zvyšnom úseku po Letisko s využitím batériového pohonu. Súčasťou projektu je aj modernizácia existujúcej trate na Rádiovej ulici.
Pre zabezpečenie napájania novej trate je plánované vybudovanie novej kontajnerovej meniarne na Trnávke.
Odhadované súhrnné náklady na realizáciu posledných dvoch tratí sú 7 mil. € a predpokladaná doba ich realizácie je 16 mesiacov.
lostrail
Len, ze tocis o nejakej prislovecnej sporivosti, no pritom je to normalna vec, ked mas malo.
"2) Od Slávičieho k PrifUKu, FIIT a spol. sa voziť? To naozaj tak funguje? Keď ráno zaspím, tak ok, keď je prietrž mračien, tak ok, ale za pekného počasia? Nie je to škoda peňazí na tie dve zastávky? Pendlerov pochopím, ale stále tu máš aj nemálo pendlerov z juhu, ktorí radšej chodia vlakom, lebo kysnúť každé ráno v zápche nie je to pravé orechové."
Tie prve dve vety budem ignorovat, kedze to si pochopil zle. A k tej tretej len tolko, ze dokonca poznam profesorku, ktora dochadza pomocou regio busu a MHD na Matfyz z Rovinky.
""kto chce parkovanie najst, ten si ho najde" - keď si predstavím spolužiakov a nakoniec aj seba, že by som utekal na rannú prednášku/cviko po tom, čo som 15 minút krúžil uličkami, tak sa mi už úplne rozsypáva predstava o akotak zvládnutom ráne. Zabíjať čas a ešte vo výsledku aj musieť platiť fakt neviem, pre koho môže byť atraktívne - ak ideš na jednu konzultáciu, tak ok, ale celý deň výuky? U nás takých bolo, čo viem, 2/120 - a aj tých to prestalo oboch baviť."
Neviem, kedy zacinala vyuka, ale ak by to bolo o 7:20, nevidel by som problem.
""uz by som to zobral systematicky" - to ti síce teraz verím, ale rozmýšľal si tak už ako študent? Podľa mňa študent v tom vidí, že najprv musí použiť auto, potom sa musí (za ďalšie prachy alebo načierno) ešte aj odviezť spojom a teda zdvojnásobil náročnosť svojej cesty. A ak chce rovno po škole ísť si niekam sadnúť alebo také čosi, opäť si len zavaril."
Tak tu uz zo studentov fakt robime fetisistov 7. cenovej, co si nevedia vyhodnotit moznosti. Nejdem v tom radsej pokracovat, lebo ak si sam bol student, potom sa divim, ze to mozes vypustit. Alebo sudis podla seba?
""parkovne nepredstavuje az tak velky problem" - tak sa rozhodni. Raz hovoríš, že kopa študentov má problem vyžiť z vreckového, druhý raz hovoríš, že busy sa vyprázdnili lebo študenti si môžu dovoliť autá a ešte aj spoplatnené parkovanie. To mi nejak nevychádza."
Niektori si to mozu dovolit, vo vyssich rocnikoch si nejeden student privyraba. Iste, prve rocniky byvaju tazsie. Ale spomenul som aj sposob fungovania "na papucu". Poznal som takych, co mali toto dotiahnute do dokonalosti.
"Mestské lokality som spomenul preto, aby sa tu nevytvárala dogma, že každý veku 18-24 môže parkovať na Mlynoch, lebo realita je komplexnejšia. Je mi jasné, že z mestských intrákov 31/39 denne nepotrebuješ (ak teda medzičasom zas nie je nejaké iné priradenie kapacít k fakultám). Sám som tu písal, že ľudia z týchto intrákov ani nie sú klientelou kúpy električeniek, lebo presuny do školy zvládajú pešo / kolobežkou / bajkom. Lenže potom sú tu rôzne núdzové riešenia typu chodím večerať za kamošmi na Mlyny, lebo na Bernoláku varia len do piatej - a sme doma, musíš na bus."
Tak, hlad ta donuti aj prestupit, ked len o to ide. Ale az na taketo vylety si nepamatam. Teda, ze by niekto len kvoli veceri cestoval na Mlyny a naspat. To uz radsej zohnal daky fast food.
""sinusovka" - neviem, načo mi toto vysvetľuješ, ja som tým len ilustroval, že relatívna zmena natrieskanosti L39 neznamená, že sa prelialo všetko do áut, ale že sa zmenili vstupné dáta. Stav o 20 rokov je pre súčasné riešenie tej linky pomerne irelevantný."
Je aj nie je. dnes je mozne linku v nevytazenych casoch viest napr. kratkymi busmi, ale ak sa raz skrati, neskor mozno uz nebude vola ju predlzit.
"A inak, ja som nikde neloboval za skracovanie 39, v tom sa zhodneme."
Ja som to len skusil porovnat a vyslo mi z toho, ze aj napriek poklesu poctu studentov, co tento spoj vyuzivaju, este to nie je na skracovanie. Takze ano, zhodneme sa.