Plánovaná je výstavba 16 km nových trolejbusových tratí a modernizácia ďalších 10 km existujúcich tratí.
V týchto dňoch boli zverejnené nové zámery pripravovaných projektov trolejbusových tratí, ktorých realizácia by mohla byť v prípade ich schválenia prefinancovaná prostredníctvom Operačného programu Integrovaná infraštruktúra. Hlavné mesto SR Bratislava spolu s Dopravným podnikom Bratislava pripravili zámery národných projektov, ktorých cieľom je vypracovanie projektovej dokumentácie a realizácia nasledujúcich trolejbusových tratí:
- Riviéra - Mlynská dolina - Patrónka - Kramáre - Hlavná stanica (7,55 km novej jednostopovej trate + 9,70 km modernizovanej trate)
- Trenčianska - Bajkalská - Prievozská - Hraničná - Mlynské nivy (3,50 km novej jednostopovej trate)
- Bulharská - Galvaniho - Avion Shopping Park (2,80 km novej jednostopovej trate + 0,95 modernizovanej trate)
- Autobusová stanica - Nové SND (2,05 km novej jednostopovej trate)
Uvedené trate umožnia nahradiť niektoré autobusové linky trolejbusovými, či už s klasickými trolejbusmi, alebo s hybridnými trolejbusmi, prípadne predĺžiť existujúce trolejbusové linky. Realizácia týchto tratí si vyžaduje pomerne krátky čas, čo spolu s pripravovaným nákupom 50 nových trolejbusov (16 veľkokapacitných 24-metrových, 11 hybridných sólo trolejbusov a 23 hybridných kĺbových trolejbusov) umožní v najbližších rokoch výrazne posilniť ekologickú trolejbusovú dopravu v Bratislave.
Doplnené 5.3.2021: Riadiaci výbor Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 26. februára 2021 schválil predložené zámery národných projektov. Dopravný podnik Bratislava zároveň informoval, že pripravil verejné obstarávanie na zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre uvedené trolejbusové trate v predpokladanej hodnote 3,3 mil. € bez DPH.
Riviéra - Patrónka - Hlavná stanica
Tento projekt je rozšírením už dávnejšie predloženého zámeru projektu výstavby prepojovacej trate Riviéra - Mlynská dolina - Patrónka. Okrem pôvodne plánovaného napojenia dlhodielskej trate na zvyšok trolejbusovej siete bola do projektu zahrnutá aj modernizácia existujúcej trolejbusovej trate z Patrónky cez Kramáre po Hlavnú stanicu. Po výstavbe trate v Mlynskej doline by mala autobusovú linku 32 nahradiť predĺžená trolejbusová linka 204. V rámci projektu je plánované aj zriadenie viacerých nových trolejových spojok v križovatkách, ktoré umožnia variabilnejšie vedenie trolejbusov. Vybudované majú byť tieto spojky:
- Vlárska - Pod Krásnou hôrkou (doplnenie trolejového triangla - možnosť aj premávky medzi NÚSCH a NOÚ obojsmerne)
- Stromová - Pražská (doplnenie odbočky v smere z Kramárov na Pražskú smerom na Hroboňovu)
- Šancová - Hlavná stanica (umožnenie premávky trolejbusov z Hlavnej stanice na Pražskú a opačne)
- Lovinského - Pri Habánskom mlyne - Mlynská dolina (jednosmerná spojka umožňujúca výjazd trolejbusov z vozovne Hroboňova smer Dlhé diely)
Na Hlavnej stanici je plánované aj zatrolejovanie druhého autobusového nástupišťa (pre linky 41 a 61).
Súčasťou projektu má byť aj rozšírenie a výmena technologického vybavenia meniarní Karlova Ves, Leškova a Hroboňova (transformátory, usmerňovače, napájače) a vybudovanie, resp. výmena napájacích trakčných káblov z uvedených meniarní.
Odhadované celkové náklady na realizáciu projektu sú 21,08 mil. € a predpokladaná doba realizácie projektu (tzn. projektovanie, získanie všetkých povolení a výstavba) je 28 mesiacov.
Trenčianska - Hraničná - Mlynské nivy
Cieľom tohto projektu je zlepšenie dopravnej obsluhy v lokalite Hraničná - Mlynské nivy. Navrhovaná trolejbusová trať pozostáva z dvoch častí. Prvou je predĺženie existujúcej trate na Trenčianskej od obratiska Mliekarenská cez Bajkalskú a jej napojenie na existujúcu trať na Prievozskej ulici smerom do Prievozu. Druhá časť bude odbočovať z existujúcej trate do Prievozu za zastávkou Hraničná na Mierovej ulici a bude pokračovať cez Hraničnú ulicu na ulicu Mlynské nivy (okolo komplexu Nuppu), kde bude obratisko pri areáli Doprastavu. Nová trať by umožnila predĺžiť linku 209 z Mliekarenskej na Hraničnú a Mlynské nivy.
Pre napájanie novej trate je plánované rozšírenie existujúcej meniarne Ružová dolina a súčasne výstavba novej meniarne Kaštieľska v Prievoze, ktorá zároveň zlepší napájanie trolejbusových tratí na Gagarinovej a Mierovej ulici v rámci prípravy na prevádzku nových 24-metrových trolejbusov.
Odhadované celkové náklady na realizáciu projektu sú 5,82 mil. € a predpokladaná doba realizácie projektu je 24 mesiacov.
Navrhovaná TT na Hraničnej a Mlynských nivách (zdroj: Zámer národného projektu - Hlavné mesto SR Bratislava)
Autobusová stanica - Nové SND
Cieľom projektu je zatrolejovanie úseku linky 210, v ktorom v súčasnosti premávajú trolejbusy s využitím pomocného pohonu. Plánovaná je výstavba trolejového vedenia po súčasnej trase linky 210 v úseku Autobusová stanica - Nové SND - Autobusová stanica (okruh z Karadžičovej cez Landererovu, Olejkársku, Krupkovu a Dostojevského rad na Karadžičovu) a zároveň aj výstavba trolejovej stopy z Pribinovej cez Olejkársku, Landererovu na Karadžičovu, ktorá by v prípade predĺženia linky 210 pod Most SNP umožnila obojsmernú premávku hybridných trolejbusov okolo Nového SND.
Pre napájanie trate je uvažované rozšírenie existujúcej meniarne na Olejkárskej ulici.
Bulharská - Galvaniho - Avion Shopping Park
V rámci tohto projektu pôjde o predĺženie existujúcej trolejbusovej trate na Trnávke z Bulharskej ulice cez Galvaniho na Ivanskú cestu k nákupnému centru Avion Shopping Park. Po výstavbe trate bude možné nasadiť na linku 61 hybridné trolejbusy, ktoré by premávali v úseku Hlavná stanica - Avion Shop. Park pod trolejovým vedením a vo zvyšnom úseku po Letisko s využitím batériového pohonu. Súčasťou projektu je aj modernizácia existujúcej trate na Rádiovej ulici.
Pre zabezpečenie napájania novej trate je plánované vybudovanie novej kontajnerovej meniarne na Trnávke.
Odhadované súhrnné náklady na realizáciu posledných dvoch tratí sú 7 mil. € a predpokladaná doba ich realizácie je 16 mesiacov.
lostrail
Doba sa ale meni, bohuzial v neprospech MHD. Ked som na vysku nastupoval, Karloveska strana internatu Mladost mala normalne travnatu plochu. Ked som z VS odchadzal, uz z toho bolo parkovisko na blate. A posledny pokus prekonat rekord v pocte studentov, ktori do toho busu vlezu, dopadol velkym trapasom. Na tom Bazante, kde sa tlacili do Ikarusu 280, som bol.
Za seba som este rad, ze som zazil casy, ked slovne spojenie studentsky zivot nieco znamenalo. Ked hnidopichovia, co sa stazovali na nocny hluk, boli ti, ktori tahali za kratsi koniec. Ked sa dala zorganizovat akcia za den a ludia prisli. Ked sa vysedavalo do tretej rana v klubovni IRS TLIS s nazvom grcarium (stvrtky niekedy aj dlhsie - obcas som siel rovno rannym spojom na vlak, miestami pohybovo a zrakovo mierne indisponovany). Pripadne, ked sa dalo do Elamu dostat na rozne beanie, pricom stacilo zavesit par kablov na plece a tomu, co si vytiahol kratku zapalku, na brane povedat, ze treba zapojit nejaky zvuk, ci by bolo mozne dostat navratku.
Ked teraz obcas pocuvam, ako sa tam po novom funguje, uz by som nechcel. Silny individualizmus (v zlom slova zmysle) dorazil aj tam. Ked som sa este pred koronou obcas presuval MHD po nabrezi, tak som si obcas vsimal okoloiduci bus 39. V spicke som ho vidaval pomerne naplneny (ale neda sa to porovnavat s dobou pred 20 rokmi), v sedle prazdny az poloprazdny.
Naopak, pamatam si, ked vybetonovana plocha pred cintorinom byvala prazdna (dnes byva problem najst tam miesto), ked po spoplatneni parkoviska v areali sturaku a atriakov pomerne dlho fungoval bojkot (dnes byva poloprazdne az plne), podobne pri fakultach, televizii (teraz parkovisko Cubiconu), a pod.
Nedivil by som sa, keby z 39 urobili nejake kyvadlo k elektricke podobne ako 33. Ved ked uz vacsina chodi autom, ten zvysok moze tiez. Hocijaka brhlina sa da zohnat za par stoviek, tak co. A chudobni prestupia.
Len teda neviem, kam to s MHD chceme v tomto meste dopracovat. 39 je navrhnuta tak, aby spojila internaty s fakultami STU po meste. Jasne, da sa prejst z Obchodnej / Radlinskeho / Blumentalu, no ako dlho ma mlady clovek trpezlivost najskor prestupovat na pomerne uzkom nastupisti (Lafranconi ani po novom nie je ziadna slava) a potom este kracat dlhsiu trasu, kym si zozenie vlastne auto?
To ani nehovorim o presunoch na Hlavnu stanicu. ak by mala byt 39 kyvadlo, patrilo by sa slusne zahustit 32 a viest ju klbakmi minimalne piatky a nedele. To kvoli nemoznosti kombinovat napriklad 39+93. Dva prestupy, to je nieco, co beriem ako potrebne niekde v Londyne. Zaroven, ak by predsa len niekto vymyslel trolejovu odbocku k internatom, mozno by mohla frcat 32 v preklade (kazdy druhy spoj k internatom pomedzi spoje na DD).
Kazdy ma nejaky pribeh za tym, preco do auta presadol. Ten moj suvisi s obmedzovanim vlakov do najvacsej diery za cias Dzurindu. Kedze popri skole som mal vselijake, aj dlhodobejsie brigady a v poslednom rocniku som robil uz normalne na plny uvazok, niekedy som skratka chcel ist pozriet rodicov aj v nedelu vecer, pripadne ist do Bratislavy v piatok. V momente, ked taketo spoje zrusili (uz aj tak chodili dva spoje denne), som si povedal, ze toto naozaj nema s flexibilitou nic spolocne a potrebujem sa odstrihnut. Dalsim rozmerom bolo to, ze som nechcel prist o take pracovne miesta, kde sa aj cestuje a clovek co-to vidi, resp. ked uz som mal ten vodicak, nech nie je suci akurat do vitriny. Ale teda hlavnym popudom boli nervy na vtedajsiu politiku voci zeleznicnej doprave. 16-rocna Favoritka ma vtedy vysla na 55 000 Sk, kvoli comu som sa zadlzil. Clovek nejako zacat musi. Iste, boli aj lacnejsie, ale s nizkym poctom kilometrov a so zachovalymi plechmi to bola vtedy normalna cena. Dnes sa za tu cenu da zohnat ovela bezpecnejsie a aj komfortnejsie vozidlo.
Ktovie, kolko studentov uz dnes rovno uvazuje nad autom, kolkym ho rodicia za tych par chechtakov kupia a kolki by pribudli, keby sa 39 takto skratila. Osobne si nemyslim, ze by mala byt na odstrel. Stale vozi pomerne slusne cisla studentov, aj ked stare casy to uz pravdaze nie su.