Výstavbu novej trate chce mesto stihnúť do konca roka 2023.
Bratislavský magistrát vyhlásil dlhoočakávanú verejnú súťaž na zhotoviteľa druhej časti električkovej trate v Petržalke v úseku Bosákova - Janíkov dvor. Pôvodne sa mala súťaž vyhlásiť už v auguste tohto roka, ale pre chýbajúcu finálnu dokumentáciu pre realizáciu stavby bola predĺžená kontrola podkladov súťaže na Ministerstve dopravy a výstavby SR.
Súťažné podklady s projektovou dokumetáciou sú k dispozícii na portáli Josephine.
Trasa novej električkovej trate v dĺžke približne 4 km bude nadväzovať na už vybudovanú trať Šafárikovo nám. - Jungmannova. Súčasťou stavby bude aj vybudovanie križovatiek s priečnymi komunikáciami, preložky všetkých inžinierskych sietí a úpravy koryta Chorvátskeho ramena. Odhadovaná cena zákazky je 90,6 mil. € bez DPH a uchádzači môžu predkladať svoje ponuky do konca novembra 2020. Začiatok realizácie výstavby sa očakáva v druhej polovici roka 2021 a do prevádzky by mala byť nová trať uvedená do konca roka 2023.
V súčasnosti sú vydané dve zo štyroch stavebných povolení pre stavbu električkovej trate, ktoré vydali mestská časť Petržalka a Špeciálny stavebný úrad. Ďalšie stavebné konania prebiehajú na Okresnom úrade Bratislava a Bratislavskom samosprávnom kraji. Magistrát v súčasnosti pripravuje pre túto stavbu žiadosť o nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ.
V rámci vyvolaných investícií majú byť vybudované aj štyri nové lávky pre peších a cyklistov cez Chorvátske rameno pre zlepšenie prístupu k novým zastávkam električkovej trate. Lávky sa majú nachádzať v lokalitách Bosákova, Gessayova a Veľký Draždiak.
Doplnený popis novej trate z tlačovej správy hlavného mesta:
Pre celú stavbu bol vypracovaný špeciálny dizajnmanuál, ktorý rieši dizajn všetkých prvkov električkovej trate tak, aby sa vytvoril ucelený estetický a funkčný celok s charakteristickou farebnosťou.
Výraznými prvkami budú napríklad prístrešky nástupísk. Ich konštrukcia bude jedinečná v tom, že bude spájať základnú funkciu, ktorou je ochrana cestujúcich pred nepriaznivým vplyvom počasia s technickou funkciou. V konštrukcii prístrešku bude integrovaný technologický panel, ktorý bude v sebe skrývať prvky elektroinštalačných rozvodných skríň, smetných nádob, automatov na výdaj cestovných lístkov a informačných panelov. Tým sa nástupiská zbavia rôznych satelitných zariadených, ktoré sa umiestňovali ako samostatné prvky a nástupiská sa stanú čistými bez lokálnych prvkov, častokrát z rôzne tvarovaných skríň. Prístrešky sú navrhnuté s tzv. zelenými bezúdržbovými strechami.
Samotná električková trať je navrhnutá ako zelená trať s použitím výsadby rozchodníkov, ktorá sa aplikuje podobne ako pri rekonštrukcii Dúbravsko-karloveskej radiály. Zeleň zohráva v návrhu trate významnú úlohu a počíta s výsadbou stromov v stromových boxoch, výsadbou stromov na voľných plochách, s trvalkovými záhonmi s vyššou mierou autoregulácie, s trávnikmi a lúčnymi porastmi. Náhradná výsadba za výrub jestvujúcej zelene sa bude realizovať predovšetkým v blízkom okolí trate, pričom tak vzniknú lokality združenej výsadby stromov a tiež krátke aleje.
Súčasťou stavby sú štyri mostné objekty, a to električkový most (premostenie Chorvátskeho ramena), združený most pre električkovú a cestnú dopravu (na Rusovskej ceste), cestný most (na Kutlíkovej ulici) a rekonštrukcia jestvujúceho mosta tak, aby sa na ňom umiestnili nové zastávky MHD (na Panónskej ceste). Okrem týchto mostov sa zhotoví aj jedna lávka pre peších cez Chorvátske rameno.
Električka bude obsluhovať Petržalku priamejšie než dnes autobusy, vďaka čomu bude aj rýchlejšia. Napomôže tomu aj preferencia na križovatkách, kde bude mať električka prednosť. Zastávky budú situované predovšetkým vo väčších križovatkách a ich rozostupy budú podobné tým, aké poznáme napríklad z viedenského metra. Všetko to umožní dostať sa z konca Lúk na Šafárikovo námestie za približne 10 minút.
Petržalskú radiálu bude aj naďalej obsluhovať električková linka 3 a jej kapacita bude postupne posilňovaná, najskôr lepším intervalom (aspoň raz za 3 minúty v špičke), neskôr aj novými dlhšími električkami, nákup ktorých sa pripravuje. Predpokladáme, že v roku 2030 denne električku v Petržalke využije v každom smere 30-tisíc cestujúcich.
V miestach, kde cesty pretnú električku, budú zriadené prestupné zastávky, kde sa bude dať prestupovať medzi električkami a autobusmi. Nadväzné autobusy budú premávať do všetkých častí, ktoré budú vzdialené od električky. Systém nadväzných autobusových liniek bol zrealizovaný už v roku 2005, takže autobusy zostanú bez zmien trás. Zabezpečený bude aj prestup smerom na Jarovce, Rusovce a Čunovo na konečnej zastávke električiek.
Johnny87