Hlavné mesto vyhlásilo súťaž na zhotoviteľa druhej časti petržalskej električky

Výstavbu novej trate chce mesto stihnúť do konca roka 2023.

Bratislavský magistrát vyhlásil dlhoočakávanú verejnú súťaž na zhotoviteľa druhej časti električkovej trate v Petržalke v úseku Bosákova - Janíkov dvor. Pôvodne sa mala súťaž vyhlásiť už v auguste tohto roka, ale pre chýbajúcu finálnu dokumentáciu pre realizáciu stavby bola predĺžená kontrola podkladov súťaže na Ministerstve dopravy a výstavby SR.

Súťažné podklady s projektovou dokumetáciou sú k dispozícii na portáli Josephine.

Trasa novej električkovej trate v dĺžke približne 4 km bude nadväzovať na už vybudovanú trať Šafárikovo nám. - Jungmannova. Súčasťou stavby bude aj vybudovanie križovatiek s priečnymi komunikáciami, preložky všetkých inžinierskych sietí a úpravy koryta Chorvátskeho ramena. Odhadovaná cena zákazky je 90,6 mil. € bez DPH a uchádzači môžu predkladať svoje ponuky do konca novembra 2020. Začiatok realizácie výstavby sa očakáva v druhej polovici roka 2021 a do prevádzky by mala byť nová trať uvedená do konca roka 2023.

V súčasnosti sú vydané dve zo štyroch stavebných povolení pre stavbu električkovej trate, ktoré vydali mestská časť Petržalka a Špeciálny stavebný úrad. Ďalšie stavebné konania prebiehajú na Okresnom úrade Bratislava a Bratislavskom samosprávnom kraji. Magistrát v súčasnosti pripravuje pre túto stavbu žiadosť o nenávratný finančný príspevok z fondov EÚ.

V rámci vyvolaných investícií majú byť vybudované aj štyri nové lávky pre peších a cyklistov cez Chorvátske rameno pre zlepšenie prístupu k novým zastávkam električkovej trate. Lávky sa majú nachádzať v lokalitách Bosákova, Gessayova a Veľký Draždiak.

Doplnený popis novej trate z tlačovej správy hlavného mesta:

Pre celú stavbu bol vypracovaný špeciálny dizajnmanuál, ktorý rieši dizajn všetkých prvkov električkovej trate tak, aby sa vytvoril ucelený estetický a funkčný celok s charakteristickou farebnosťou.

Výraznými prvkami budú napríklad prístrešky nástupísk. Ich konštrukcia bude jedinečná v tom, že bude spájať základnú funkciu, ktorou je ochrana cestujúcich pred nepriaznivým vplyvom počasia s technickou funkciou. V konštrukcii prístrešku bude integrovaný technologický panel, ktorý bude v sebe skrývať prvky elektroinštalačných rozvodných skríň, smetných nádob, automatov na výdaj cestovných lístkov a informačných panelov. Tým sa nástupiská zbavia rôznych satelitných zariadených, ktoré sa umiestňovali ako samostatné prvky a nástupiská sa stanú čistými bez lokálnych prvkov, častokrát z rôzne tvarovaných skríň. Prístrešky sú navrhnuté s tzv. zelenými bezúdržbovými strechami.

Samotná električková trať je navrhnutá ako zelená trať s použitím výsadby rozchodníkov, ktorá sa aplikuje podobne ako pri rekonštrukcii Dúbravsko-karloveskej radiály. Zeleň zohráva v návrhu trate významnú úlohu a počíta s výsadbou stromov v stromových boxoch, výsadbou stromov na voľných plochách, s trvalkovými záhonmi s vyššou mierou autoregulácie, s trávnikmi a lúčnymi porastmi. Náhradná výsadba za výrub jestvujúcej zelene sa bude realizovať predovšetkým v blízkom okolí trate, pričom tak vzniknú lokality združenej výsadby stromov a tiež krátke aleje.

Súčasťou stavby sú štyri mostné objekty, a to električkový most (premostenie Chorvátskeho ramena), združený most pre električkovú a cestnú dopravu (na Rusovskej ceste), cestný most (na Kutlíkovej ulici) a rekonštrukcia jestvujúceho mosta tak, aby sa na ňom umiestnili nové zastávky MHD (na Panónskej ceste). Okrem týchto mostov sa zhotoví aj jedna lávka pre peších cez Chorvátske rameno.

Električka bude obsluhovať Petržalku priamejšie než dnes autobusy, vďaka čomu bude aj rýchlejšia. Napomôže tomu aj preferencia na križovatkách, kde bude mať električka prednosť. Zastávky budú situované predovšetkým vo väčších križovatkách a ich rozostupy budú podobné tým, aké poznáme napríklad z viedenského metra. Všetko to umožní dostať sa z konca Lúk na Šafárikovo námestie za približne 10 minút.

Petržalskú radiálu bude aj naďalej obsluhovať električková linka 3 a jej kapacita bude postupne posilňovaná, najskôr lepším intervalom (aspoň raz za 3 minúty v špičke), neskôr aj novými dlhšími električkami, nákup ktorých sa pripravuje. Predpokladáme, že v roku 2030 denne električku v Petržalke využije v každom smere 30-tisíc cestujúcich.

V miestach, kde cesty pretnú električku, budú zriadené prestupné zastávky, kde sa bude dať prestupovať medzi električkami a autobusmi. Nadväzné autobusy budú premávať do všetkých častí, ktoré budú vzdialené od električky. Systém nadväzných autobusových liniek bol zrealizovaný už v roku 2005, takže autobusy zostanú bez zmien trás. Zabezpečený bude aj prestup smerom na Jarovce, Rusovce a Čunovo na konečnej zastávke električiek.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
som zvedavý kto sa prihlási lebo sú tam zaujímavé minimálne referencie požadované, dúfam že i toto nevyhrá TSS GRADE, lebo posledne im všetko meškalo ...
Reakcia na: sunogdy #1:
Urcite sa skolauduje v decembri 2023. A potom do maja 2025 budeme cakat na skutocne dokoncenie.
Reakcia na: lostrail #2:
Alebo ako Karlovka - elektricky predsa jazdia! Ale cesty, chodniky, trava, bordel, osvetlenie, to ma casu dost 😃
Ja myslim , že horucimi adeptami su opat TSS Grade alebo Skanska.....Pretože realizovali drvivu väčšinu el. tratí na či cuž tu v BA , alebo KE. A patria medzi najväčšie firmy zaoberajúce sa touto činnosťou....Ale nechajme sa prekvapiť.Možno to vyhrá Váhostav a to bude potom vyzerať. 😃
Reakcia na: Johnny87 #4:
Vahostav ma uz zakazku ZSR BA-Kuty tak snad mu to bude stacit. 😃
SKor mi pride sibenicny termin na prihlasky - len cca 40 dni do konca novembra.
Reakcia na: Petto #5:
Ved ta trat je relativne nova, nie? Nerobila sa pred 15 rokmi?
Reakcia na: IBBI #6:
Nerobil sa len jeden oblúk pri Devínskom jazere?

A keby aj, toto bude veľká modernizácia na 200 km/h
Reakcia na: 3pa3ck3 #7:
Ja mam pocit, ze usek BA-Kuty bol prvy rekonstruovany usek na 160kmh, cca 15 rokov dozadu. Potom zacali robit Povazsku radialu.
Reakcia na: IBBI #8:
BA - Kúty nie je a nikdy ani nebol ani kilometer trate na 160 km/h. V niektorých úsekoch je tam max 140. Jediná 160tka je v republike len na Žilinu.
Jediné, čo sa za posledné roky na Kúty robilo bolo vyrovnanie oblúku pri Devínskom jazere, kde bola dovtedy 120, teraz 140.
Reakcia na: m@jo #9:
No ja si pamatam, ze tam robili nejaku modernizaciu v 2000-ich rokoch. Ale tak neviem presne.

https://www.enviroportal.sk/sk/eia/detail/zsr-modernizacia-zeleznicnej-trate-bratislava-kuty-pre-rychlost-160-km
Reakcia na: 3pa3ck3 #7:
Plánuje sa aj prerobenie trate 130, aby EC mohli jazdiť na Slovensku všade 200km/h?
Reakcia na: Urbanway 2423 #11:
Toto je v nedohľadne.

Tam je problém aj to, že TEN-T Core Brno - Bratislava - Budapešť pokračuje z Bratislavy smerom na Hegyeshalom a nie Nové Zámky.
Reakcia na: 3pa3ck3 #12:
To akože jednokoľajná trať do Rajky patrí do hlavnej železničnej siete Európy, prečo sa vybrala práve táto trasa?
Takže na L1 do Petržalky sa môže definitívne zabudnúť 😁
Dizajnmanual, hlavne ze v Karlovke si z neho urobili trhaci kalendar a automat umiestnili tak, ze cestujuci moze zmoknut 😂

EDIT: Oni si fakt nedaju pokoj s jednolinkovym variantom aj za cenu mrtvol? To fakt by umreli kebyze "skratia" cast L3 po, hmm co ja viem, Hlavnu Stanicu? 🙄
Reakcia na: MatejBA #16:
No čo, dajú zadosť hashtagu castejsieakometro 😃
Reakcia na: IBBI #6:
Nie. To je stále trať na lokálnych 140, na koľajniciach R65 s rebrovými podkladnicami, tuhým upevnením, úrovňovými prístpumi atď.
Reakcia na: IBBI #8:
Nie.
Reakcia na: IBBI #10:
Od toho sa ale upustilo práve v prospech budúcej dvojstovky.
Reakcia na: MatejBA #16:
To mi pripomína Joey-ho francúzštinu. 😂
K zelezniciam len tolko, ze uz nejaky ten piatok je pomala jazda napr. cez Dvory nad Zitavou 10 km/h kvoli rozflakanej vyhybke, ktoru do takeho stavu dostala celkova neudrzba a dorazil ju vykolajeny nakladny vlak. A co sa s tym robi? Nic. Pretoze generalny zakazal udrzbu. Nech to znie akokolvek absurdne, je to tak. Nesmie sa robit nic, co si vyzaduje akukolvek investiciu.
A teraz, v kontexte tejto informacie, si spolocne odpovedzme na otazku, aka je asi pravdepodobnost, ze EC na Budapest budu nasim uzemim jazdit 200 km/h rychlostou co i len v dohladnej dobe. Minuta ticha za zelenice.

BA-Kuty je pocitovo znacne rozhrkana trat (ale nejako nevynika na Slovensku) a velmi by som sa cudoval, keby sa tam dalo jazdit 160 km/h. Pocit pri jazde z Breclavi do Bratislavy je asi taky, ze v CR clovek pomaly ani neciti, ze su pod nim nejake kolaje a svet za oknom sa miha pekne rychlo a v momente, ked vlak prejde cez hranicu, uz statocne brzdi a clovek ma pocit, ze doslo k takemu mensiemu vykolajeniu. Odporucam v tom momente mat vsetky napoje v zatvorenych nadobach a pevne ich drzat v ruke. Zaroven, ked viem, ze tu zakazku ma dostat Vahostav, zasa z toho pozera kauza ako svina.
Znalci legi procesov. Može ešte slávik nejako blokovať odvolaniami aj túto súťaž, alebo nateraz má hotovo a odvolávať sa môžu len neúspešní uchádzači? Vie niekto?
Reakcia na: lostrail #22:
A odkedy je zakázaná? Veď výluky zdanlivo sú stále, na Pohroní sa v lete odstraňovali dlhodobejšie závady (to, na trase zasa do ďalšej takejto čiatskovej opravy povyskakuje pomaly dvojnásobok POTR, nechajme radšej bokom 😃 ale robiť sa robí)...
Reakcia na: Viko #24:
Neviem presne odkedy, ale info mam od zamestnanca. Dokonca tvrdil nieco take, ze nove vyhybky niekde zlozili a cely cas tam na ne prsi a hrdzaveju. Nemyslim, ze by tratovaci mali problem s vymenou vyhybky, keby im to niekto kazal, resp. dovolil urobit. Situacia s pomalou jazdou trva.
Reakcia na: lostrail #22:
Minulý víkend opravovali koľaj medzi Vinohradmi a Vajnormi, môj vlak kvôli tomu dokonca išiel cez BA-Východ, to nebola údržba?
Reakcia na: lostrail #25:
Ony informácie od zamestnancov, najmä u takých firiem, ako ŽSR a ZSSK, nie sú práve verným obrazom reality.
Reakcia na: S499.1023 #27:
naproti tomu, informácie od zamestnancov METRANS-u sú etalónom pravdy 👍
Reakcia na: lostrail #25:
Čo tak si otvoriť plán výluk, na zákaz to nevyzerá...
https://www.zsr.sk/files/dopravcovia/vyluky/44-tyzden.pdf
Reakcia na: ufo #29:
Je dost mozne, ze je nejako vyspecifikovane, co sa moze robit a co nie.
Reakcia na: S499.1023 #27:
Tak tu uz hadam mozem povedat, ze ked on sam priamo v tej stanici robi, hadam vie.
Reakcia na: lostrail #31:
To je dosť odvážne tvrdenie. 🙂
Reakcia na: lostrail #31:
Tým by som si ako človek z praxe nebol taký istý. Nech uvedie, kde leží tá výhybka (na ktorú inak prší počas celého jej života), čo zakázali namontovať (pričom investíciou bol už zrealizovaný nákup výhybky, nie jej údajne zakázaná výmena.
Modré gumy zo ŽSR nie sú moji milíčikovia ale tak blbí zasa nie sú.
Reakcia na: gejza #28:
Hejty hejty? Ja inak nie som zamestnancom METRANS-u, zle googluješ.
Reakcia na: Andy #32:
No minimalne musi tie vlaky na vstupe brzdit. To by si hadam vsimol, ze je nieco inak, ked este donedavna mohli cez stanicu prebehnut plnou rychlostou. Ale ak budem mat tu prilezitost najblizsie, poviem, nech odfoti.