Mesto naďalej predpokladá, že posledná etapa bude prebiehať od 2. mája.
O necelé dva týždne by sa podľa pôvodných plánov mala začať posledná etapa modernizácie Karlovesko-dúbravskej radiály v úseku od tunela po Jurigovo námestie. Magistrát aj dopravný podnik sme preto požiadali o priblíženie aktuálneho stavu tohto projektu.
Na rozdiel od rekonštrukcie električkovej trate v Rači, ktorá sa podľa Mateja Michlíka z Dopravného podniku Bratislava nezačne skôr ako v júni z dôvodov na strane zhotoviteľa (ktorý sa podieľa aj na modernizácii Karloveskej radiály), magistrát zatiaľ oneskorenie poslednej etapy modernizácie radiály nepredpokladá.
Práce pri tuneli sa mierne oneskoria
Od 14. marca tohto roka prebieha modernizácia koľajovej trate v triangli pri tuneli. Stavebné práce síce v úvode mierne pribrzdili opatrenia v súvislosti s koronavírusom, no v súčasnosti sú v pokročilom štádiu. Napriek tomu však mesto očakáva, že predpokladaný termín ukončenia prác, ktorým bol koniec apríla, sa dodržať nepodarí. "Dôjde k menšiemu zdržaniu, avšak toto zdržanie nebude mať vplyv na začatie prác na poslednej etape," uviedol hovorca hlavného mesta Peter Bubla.
V tejto etape sa rekonštruuje približne 100-metrový úsek trate, pričom dokončenie výhybiek z nábrežia do tunela je nevyhnutné pre obnovenie premávky električiek po nábreží počas poslednej etapy modernizácie radiály. Zároveň prebieha aj rekonštrukcia cestnej svetelnej signalizácie.
Dopravný podnik by chcel tiež čiastočne zrekonštruovať električkovú zastávku Chatam Sófer, na ktorej by malo prísť k výmene existujúceho zábradlia za nové, ktoré bolo použité aj na Karloveskej radiále. Rovnako majú byť použité nové označníky zastávky. Existujúci prístrešok v smere do centra mesta DPB v uplynulých dňoch už zrekonštruoval.
Začne posledná etapa 2. mája?
Hlavné práce na modernizácii posledného úseku radiály v úseku tunel - Jurigovo námestie sú od začiatku plánované v termíne od 2. mája do polovice septembra tohto roka. V súčasnosti už na tomto úseku intenzívne prebiehajú práce na výmene trakčných stožiarov a rekonštrukcii trakčných káblov, čo si vyžiadalo čiastočné dopravné obmedzenia na chodníkoch a vozovke na nábreží a Botanickej ulici.
Magistrát hlavného mesta zatiaľ naďalej počíta s pôvodným harmonogramom, aj keď posun začiatku nevylučuje. "Termíny zatiaľ ohrozené nie sú, teda naďalej počítame s tým, že práce na poslednej etape trate v časti Molecova - tunel pod hradom by sa mali začať 2. mája s termínom ukončenia september 2020. Samozrejme, bude závisieť aj od toho, ako sa bude vyvíjať situácia v súvislosti s opatreniami kvôli koronavírusu," informoval Peter Bubla.
Ako bude vyzerať náhradná doprava do Karlovej Vsi a Dúbravky a aké dopravné obmedzenia nás čakajú počas poslednej etapy modernizácie zatiaľ mesto ani dopravný podnik nekonkretizovali. "Keďže počítame s tým, že práce na poslednej etape sa začnú v čase, keď ešte budú finišovať práce na triangli pri tuneli, bolo potrebné aktualizovať plán organizácie dopravy. Ten je momentálne na pripomienkovaní polície," uviedol za magistrát Peter Bubla. Dopravný podnik zatiaľ informácie o náhradnej doprave nemá sfinalizované.
Dokončovacie práce prvých dvoch etáp meškajú
V tomto roku prebieha, resp. bude prebiehať aj nemálo dokončovacích prác na úseku od Jurigovho námestia po Hanulovu ulicu v Dúbravke, ktoré nestihli byť zrealizované v minulom roku. Mesto priznáva, že niektoré dokončovacie práce sú v sklze a nepostupujú podľa plánu. "Áno, evidujeme zdržania na úprave komunikácií aj pri podchodoch. Zhotoviteľ bol vyzvaný na akceleráciu prác na podchode Borská. Na podchode Damborského sa bude dať pokračovať až po vylúčení električkovej dopravy," spresnil hovorca magistrátu.
Okrem úprav cestných komunikácií v okolí električkových zastávok a dokončovaní rekonštrukcií podchodov zostáva na spomínanom úseku dokončiť aj nasledujúce práce: rekonštrukcia nadchodu Nad lúčkami, dokončenie výťahov na zastávke Kútiky, realizácia zeleného krytu trate v úseku Jurigovo nám. - Nad lúčkami, vegetačné úpravy pozdĺž električkovej trate, dokončenie nového chodníka z Kuklovskej ulice k zastávkam v obratisku Kútiky, trvalé dopravné značenie, modernizácia verejného osvetlenia v úseku Jurigovo nám. - Kútiky.
Pri realizácii prvej etapy sa objavil problém s použitím iného podkladu pod rozchodníkový koberec na električkovej trati. Zhotoviteľ vtedy namiesto štrkodrvy použil riečny štrk. Mesto stále nevie, či bude možné tento podklad ponechať, alebo ho bude potrebné vymeniť. "Momentálne je to v štádiu posudzovania," uvádza magistrát.
Spustenie cestnej svetelnej signalizácie na už zmodernizovam úseku sa najnovšie očakáva v priebehu mája po doriešení jej pripojenia k elektrickej energii. "Zmluvy so Západoslovenskou distribučnou, ktoré boli uzavreté za predchádzajúceho vedenia, obsahovali nesprávne technické podmienky pripojenia. Hlavné mesto muselo tieto zmluvy vypovedať a uzavrieť nové. Momentálne boli zaslané na Západoslovenskú distribučnú revízne správy a predpokladáme, že v priebehu mája bude signalizácia funkčná," upresnil Peter Bubla.
Vyrieši sa hlučnosť novej trate?
Ako sme už informovali, naďalej prebieha zisťovanie príčin nadmerného hluku na zmodernizovanej trati. Začiatkom apríla boli realizované na viacerých úsekoch jadrové vrty v nosnej betónovej doske trate. Podľa hovorcu magistrátu aktuálne prebiehajú kontrolné merania, ktoré by mohli odhaliť, v čom spočíva problém.
Zaujímali sme sa tiež, či sa neplánuje kvalitné prebrúsenie zmodernizovanej trate, keďže hluk spôsobuje aj prejazd električiek zvarmi koľajníc a oblúkmi. "Zhotoviteľ prebrúsil celý úsek novej trate. V prípade, že sa preukáže ako nedostatočné, bude požiadaný o opätovné prebrúsenie," píše sa v stanovisku magistrátu. Čo si mesto predstavuje pod pojmom nedostatočné, nie je jasné. Doplníme, že prebrúsenie trate pred spustením premávky električiek bolo realizované iba ručnými strojmi, namiesto obvyklého prebrúsenia špeciálnym brúsiacim vozidlom.
Doplnené 27.4.: V diskusii pod článkom sa objavili fotografie značnej vlnkovitosti novej trate v mieste zvarov koľajníc. Požiadali sme preto magistrát o vyjadrenie, či o danom probléme vie a či sa bude riešiť. "Mesto vníma problém hlučnosti električkovej trate v Karlovej Vsi so všetkou vážnosťou. Registrujeme aj nie dokonalé prebrúsenie zvarov. K prebrúseniu koľajníc dôjde hneď, ako to umožní prerušenie premávky električiek v nadväznosti na ďalšiu etapu modernizácie trate," stručne uviedol hovorca hlavného mesta Peter Bubla.
Dopravný podnik v uplynulých mesiacoch dodávateľsky prebrúsil viaceré úseky električkových tratí v meste v nočných hodinách bez potreby výluky električiek, pričom zhotoviteľom bola spoločnosť, ktorá sa podieľa aj na modernizácii Karloveskej radiály. Prečo mesto nedalo prebrúsiť trať v Karlovej Vsi hneď po zistení problému, nie je známe.
Ako sa prebrúsenie zvarov prejaví na celkovej hlučnosti novej trate sa teda dozvieme najskôr na jeseň tohto roka po ukončení modernizácie radiály a opätovnom obnovení premávky električiek.
ssglackey
https://youtu.be/dURE5mlNosE
https://youtu.be/t6Bmf6M6kd4
https://youtu.be/AazRVMFAKU4
Električky či už staré, alebo nové na obratisku a v zákrutách škrípu, na zvaroch vydávajú td-td, majú ploché kolesá (klep-klep-klep) a kvôli nedodržanému projektu, kde sa do 5h. po betonáži nevybrala cca 1/3 retifikačných skrutiek a teda "trať nesedí" na antivibračnej rohoži, nové električky dunia (čo robil stavebný dozor?)... V Dúbravke na pražcoch neduní, len na zastávke kde je betón.
Tiež sa použil riečny štrk, projekt počítal tuším s drveným kameňom.
Pôvodne v r 2015 RÚVZ trval na posudzovaní podľa EIA, nakoľko hluková štúdia vypočítala, že aj po rekonštrukcii bude hlučnosť prekračovať normy, ale projektant dodatkom žiadal o zmenu stanoviska, nakoľko agrumentoval, že trať bude mať navyše opatrenia:
"budú aplikované navyše oproti úseku trate Hanulova - Pri kríži a hlukovej
štúdii z decembra 2014 v dokumentácii pre územné rozhodnutia, a ktoré prispievajú k zníženiu
hlukovej záťaže:
- polyuretanové obloženie koľajníc vrátane upevňovadiel v celej dÍžke modernizovanej
trate- zníženie hluku za prejazdu LAeq, r až o 4,5 dB
- limitácia maximálnej prevádzkovej rýchlosti na 50 km/h (hluková štúdia uvažovala
s rýchlosťou 60 km/h)- zníženie hluku pri prejazde LAeq, r až o 1,8 dB
- optimalizácia profilu kolesa električky pre zníženie hlukových emisi í, priečnych
pohybov kolesa, opotrebenia kolesa a koľajnice - zníženie hluku pri prejazde
prejazdu LAeq, r až o 2,5 dB
- nasadením nových električiek - 40 % prejazdov bude emitovať LAeq r až o 5,5 dB
nižšiu hodnotu
- v rámci údržby električkových tratí a električkových vozidiel bude zavedený systém
založený na hlukových emisiách, t.j. odstraňovanie plochých miest na kolesách
e lektričiek a vlnkovitosti na jazdných plochách koľajníc.
Uvedené opatrenia predstavujú prídavné zníženie hodnoty emisií za prejazdu LAeq, r
o cca 10,8 dB oproti hodnote uvažovanej v hlukovej štúdii, čo znamená ďalšie zníženie LAeq, noc
o cca 2-3 dB."
Na základe vyššie uvedeného RÚVZ zmenil stanovisko a netrval na EIA.
Ja sa teda pýtam, či sa udiala optimalizácia profilu kolies všetkých električiek a či je zavedený systém založený na hlukových emisiách, t.j. odstraňovanie plochých miest na kolesách
električiek a vlnkovitosti na jazdných plochách koľajníc.
Primátora som 4.3. oslovil, či by nemohli aspoň v noci jazdiť staré súpravy, ale odpísal, že si nemyslí, že je riešením takto dočasne vylúčiť nové vozidlá električiek....
Ono zníženie rýchlosti na 40km/h nemá želaný efekt, práve naopak, dunia rovnako, akurát dlhšie, keďže idú pomalšie