Naďalej sa hľadá riešenie na zníženie problémovej hlučnosti zmodernizovanej radiály.
Magistrát hlavného mesta zverejnil informácie o aktuálnom stave hľadania príčin hluku a vibrácií zmodernizovanej električkovej trate v Karlovej Vsi a možnostiach na ich odstránenie.
Hlavné mesto uvádza, že pri realizácii stavby sa využil celý rad opatrení na zníženie hlučnosti trate. "Stavebník obmedzil šírenie hluku do priestoru bokovnicami koľajníc a vegetáciou, rovinatosťou povrchu a mazaním koľajníc. Šírenie vibrácií a hluku zemou je eliminované antivibračnou rohožou," uvádza magistrát.
Merania hlučnosti a zistené problémy
Prvé meranie hlučnosti zmodernizovanej trate v centrálnej časti Karlovej Vsi sa uskutočnilo v priebehu 29. decembra 2019. Meranie vykonala firma Klub ZPS vo vibroakustike, s.r.o., Žilina, pričom meranie prebiehalo vo vzdialenosti 50 metrov od stredu trate pri bytovom dome Karloveská 33. Mikrofón bol umiestnený 1,5 metra od okna na druhom podlaží domu. Z merania vyplynulo, že namerané hodnoty neprekročili prípustné hodnoty ani v jednom časovom intervale (deň, večer, noc). Počas dňa bol nameraný celkový hluk 61,97 dB (prípustná hodnota 70 dB), večer bola hodnota hluku 59,2 dB (príp. hodnota 70 dB) a v noci 52,6 dB (príp. hodnota 60 dB). PH mesto uvádza vrátane povoleného prekročenia o 10 dB.
Ďalšie merania boli realizované firmou Euroakustik, s.r.o., za účelom zistenia príčiny nízkofrekvenčného zvuku, ktorý sa šíri pri prejazde električiek. Na základe priebežných informácií z týchto meraní bolo zistené zníženie hlučnosti trate o 7 – 9 dB. "Ide o technické merania hlučnosti samotnej trate, nejde o meranie potrebné na objektivizáciu expozície obyvateľov podľa § 27 ods. 4 vyhlášky č. 549/2007 Z.z.. Toto meranie má nájsť príčinu nízkofrekvenčného hluku, jeho úlohou nie je vyhodnotenie, či hluku prekračuje prípustné hodnoty. Posudok bude hlavnému mestu doručený po skompletizovaní všetkých meraní. Posledné meranie je naplánované na koniec marca 2020," uviedlo hlavné mesto.
Že s traťou nie je všetko tak, ako má byť, preukázali ďalšie merania, ktoré dal zrealizovať autorský dozor stavby. Merania firmou Klub ZPS vo vibroakustike, s. r. o., za účelom zistenia a odstránenia nízkofrekvenčného zvuku ukázali, že pružina v konštrukcii električkovej trate nie je plne funkčná.
"Električková trať v posudzovanom úseku má zvršok typu pevná jazdná dráha pri použití technológie W-tram, ktorý používa na fixáciu koľaje pražce s rozponom 3 m. Po fixácii pražca rektifikačnými skrutkami o medzerovitý betón do finálnej polohy sa doska vyleje betónom a spolu s pražcami tvorí nosnú dosku pre koľajnice. Po stuhnutí a vytvrdnutí betónu sa rektifikačné skrutky z pražca odstránia. Nosná doska dosadne na antivibračnú rohož uloženú na medzerovitom betóne a spolu sa vytvorí ľahký systém hmota – pružina (LMSS). Funkciou systému LMSS je eliminovať prenos vibrácií a štrukturálneho hluku počas prejazdov električiek medzi základovou pôdou a uložením električkovej trate. Vytvorený je systém LMSS (Ľahký systém hmota-pružina), ktorý pozostáva z dvoch hlavných súčastí, z hmoty a z pružiny. Hmota (betónová nosná doska) sa v konštrukcii železničného zvršku električkovej trate nachádza, teda vzhľadom na nefunkčnosť systému je zrejmé, že je vyradená pružina systému LMSS. Po sfunkčnení systému LMSS je nutné premerať funkčnosť pružiny systému (PURASYS MSS P 2020) v akom frekvenčnom rozsahu znižuje prenos amplitúd vibrácií a štrukturálneho zvuku a v prípade potreby prijať opatrenia na jej sfunkčnenie,“ uvádza sa v posudku z merania.
Magistrát mesta na základe uvedeného posudku a po konzultáciách s odborníkmi nariadil vykonať jadrové vrty v pevnej jazdnej dráhe za účelom overenia uvedenej hypotézy. "Samotné odvrty budú realizované začiatkom mesiaca apríl 2020. Po dovŕtaní budú zrealizované kontrolné merania ktoré preukážu, či hypotéza príčin šírenia nízkofrekvenčného zvuku tkvie v nefunkčnej pružine," uvádza magistrát.
Dočasné zníženie rýchlosti električiek v noci
Hlavné mesto v spolupráci s Dopravným podnikom Bratislava prijalo do vyriešenia situácie rozhodnutie o znížení rýchlosti električiek v úseku Jurigovo nám. - obratisko Kútiky na 40 km/h v noci v čase medzi 22. a 6. hodinou. Znížená rýchlosť platí od 28. marca 2020.
Dopravný podnik Bratislava posudzoval aj možné celkové zníženie rýchlosti na zmodernizovanej trati na 30 km/h, ktoré bolo vyhodnotené ako v súčasnosti nereálne. "Zníženie rýchlosti na 30 km/h v novo zrekonštruovanom úseku by znamenalo predĺženie jazdnej doby o 4 minúty na celkových 9 minút teda na skoro dvojnásobok pôvodného času. Predĺženie jazdnej doby by si vyžiadalo nasadenie ďalších električiek a šoférov, aby bolo možné dodržať grafikon. V súčasnej dobe DPB a.s. nedisponuje voľnými vozidlami, ktoré by mohol nasadiť. Nie je možná ani zámena všetkých nových električiek nasadených na linky 4 a 9 za staršie typy, keďže nie je ich za aké vymeniť. Predĺženie jazdnej doby výrazne zníži komfort cestovania a dôjde k úbytku cestujúcich. Električková doprava predstavuje jeden z najvýhodnejších a najekologickejších spôsobov verejnej dopravy, na ktorej je v najväčšej miere vylúčená nehodovosť a s tým spojené meškanie verejnej dopravy. Vplyv električkovej dopravy na životné prostredie je podstatne menší ako autobusovej resp. individuálnej dopravy vzhľadom na hlučnosť, prašnosť a emisie a preto je žiadúce, aby verejná doprava bola obyvateľmi využívaná v čo možno najväčšej miere," uvádza sa vo vybavení petície proti hlučnosti trate.