Opis projektu
Pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú na Miletičovu, kde sa napojí na existujúcu Ružinovskú radiálu. Trať zabezpečí obsluhu novovznikajúcej bratislavskej štvrte v oblasti Pribinovou a Mlynskými nivami. Nová trať zároveň umožní rozčleniť električkové trasy medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom na dva rôzne smery. Vytvorí sa tým nový mestský koľajový okruh (Šafárikovo nám. - Pribinova - Košická - Miletičova - Trnavské mýto - Krížna - Špitálska - Štúrova - Šafárikovo nám.).
Na trati sa bude nachádzať šesť zastávok s pracovnými názvami:
- Nové SND (na Pribinovej, približne na úrovni dnešného nástupišťa linky 29 Malá scéna)
- Eurovea (na Pribinovej pred križovatkou s Čulenovou)
- Prístavná (na Košickej za križovatkou s Prístavnou)
- Košická (na Košickej za križovatkou s Mlynskými nivami)
- Dulovo nám. (na úrovni dnešnej zastávky autobusov)
- Trhovisko (navrhnuté sú dva varianty - buď na Miletičovej na úrovni dnešnej trolejbusovej zastávky vedľa trhoviska, alebo pri severnom vchode trhoviska)
Po novej trati je podľa dopravného modelu uvažovaná premávka dvoch električkových liniek, jedna z Karlovej Vsi do Ružinova a druhá z Petržalky do Ružinova. Z novej trate bude možné napojiť aj plánovanú električkovú trať do Podunajských Biskupíc. Napojenie Biskupickej radiály sa predpokladá na Mlynských nivách.
Aktuálny stav (k 4/2024)
Hlavné mesto začalo s prípravou projektu v roku 2019. Vypracovaná bola štúdia, ktorá porovnávala rôzne vedenia trás v úseku Šafárikovo nám. - Košická. Štúdia určila ako najvýhodnejší variant vedenia električkovej trate po Pribinovej ulici popred SND. Tento variant má predpoklady na najrýchlejšiu realizáciu, najnižšie náklady na výstavbu, má najmenej dopravno-technických prekážok, najnižšiu hlukovú záťaž SND (absencia traťových oblúkov), má predpoklady na najvyššiu využiteľnosť električkovej dopravy a poskytuje najrýchlejší čas prepravy oproti ostatným posudzovaným variantom (Dostojevského rad - Landererova, Čulenova).
V roku 2020 hlavné mesto realizovalo obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu, kde je zahrnutá aj táto električková trať. V novembri 2020 mesto informovalo, že do zmien a doplnkov doplnilo aj kompromisné riešenie trate, ktoré by zahŕňalo aj slučku okolo budovy SND, po ktorej by električky mohli premávať v prípade konania podujatí na priestranstve pred budovou SND. Mesto v októbri 2020 vytvorilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorá mala posúdiť možnosť technického riešenia trate s cieľom eliminácie negatívnych dopadov električkovej prevádzky na budovu divadla. V marci 2021 mesto informovalo, že expertná skupina potvrdila realizovateľnosť trate bez negatívnych dopadov hluku a vibrácií na prevádzku divadla. Následne bola v roku 2023 vypracovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá stanovila technické podmienky, za ktorých je možné trať zrealizovať bez negatívnych vplyvov na divadlo. Zmena územného plánu obsahujúca novú električkovú trať bola schválená mestským zastupiteľstvom v októbri 2021.
V júni 2022 podpísalo mesto memorandum o spolupráci so spoločnosťou J&T Real Estate, podľa ktorého spoločnosť na vlastné náklady spracuje všetky stupne projektovej dokumentácie a poskytne finančný príspevok na prípravu a realizáciu tejto električkovej trate.
Koncom júna 2022 bol zámer výstavby trate Košická - Pribinova predložený Okresnému úradu Bratislava na zisťovacie konanie podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. V auguste 2023 Okresný úrad Bratislava rozhodol, že zámer sa bude ďalej posudzovať podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, najmä z dôvodov bližšieho vyhodnotenia negatívnych vplyvov hluku na okolie, potreby posúdenia trate z hľadiska infrazvuku a vibrácií, potreby navrhnutia a porovnania viacerých variantov trate s prioritou environmentálne najpriateľnejšieho riešenia a vyhodnotenia dopadu úbytku vegetačného krytu na lokálnu klímu a zdravie ľudí. Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť v decembri 2023.
Magistrát hlavného mesta pri prezentácii trate v roku 2019 odhadoval, že realizácia trate by mohla prebehnúť do roku 2024, v súčasnosti mesto predpokladá, že výstavba by mohla prebehnúť v rokoch 2027 - 2029.
Prezentácia električkovej trate Pribinova - Košická v rámci prezentovania zmien a doplnkov územného plánu Bratislavy:
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Pribinova - Košická
- Dĺžka električkovej trate: cca 3 km dvojkoľajnej trate
- Počet zastávok: 6
- Predpokladaný termín realizácie: neurčený
- Predpokladané náklady: 39,7 mil. €
- Financovanie: neurčené
Ďalšie informácie
- Prezentácia možných trás električky v novom bratislavskom centre
- Električkové trate v novom centre mesta Bratislavy - dopravné modelovanie
- Posúdenie hlukovej záťaže električkovej trate na budovu SND
- Projekt nového koľajového okruhu vypracovaný spoločnosťou JTRE
- Kompromisné riešenie trate podľa magistrátu
- Memorandum o spolupráci medzi mestom a JTRE
- Zámer projektu pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA)
- Štúdia realizovateľnosti - vplyv hluku a vibrácií na SND
lostrail
Treba si vsimnut akurat tuto vetu: "Mesto už má v rukách kľúčový argument, ktorý má byť v blízkej dobe zverejnený." Ergo uz nema zmysel po takej vete citat dalej, lebo nic ine sa v celej veci neudialo a tak je zrejme, ze ten zvysok bude len recyklat starsich veci.
Takze je aj zbytocne rozoberat detaily, ktore si popisal, lebo ziadne este neexistuju. V lokalite pracujem, takze co sa tyka svetlosti podjazdu pod mostom, to myslim elektricka zvladne (a keby som sa mylil, urobit nie velmi hlboku jamu zas nebude az taky problem). Tie ostatne veci budu na debatu, ked bude vypracovana a zverejnena podrobna projektova dokumentacia.
tl;dr:
Clanky na yimba.sk treba brat s urcitou rezervou. Najvacsiu informacnu hodnotu tam ma spravidla vzdy kvazi prvy clanok, ktory predstavuje projekt ako taky. V tych dalsich treba hladat len, co sa posunulo, resp. zmenilo, co nezriedka byva v jednej alebo dvoch vetach.
No a potom su tam taketo clanky - prietokove ohrievace, za to s bombastickym clickbaitovym nadpisom, ktory sa tvari, ze prichadza zasadny prielom a ma ta akoze udrzat nazhaveneho k danej teme, no v skutocnosti je tam len ta jedna veta "Stay tuned, coming soon". Tymto dakujeme socialnym sietam za ich pay by click model.