Opis projektu
Pôjde o výstavbu dvojkoľajnej trate zo Šafárikovho námestia cez Pribinovu, Košickú na Miletičovu, kde sa napojí na existujúcu Ružinovskú radiálu. Trať zabezpečí obsluhu novovznikajúcej bratislavskej štvrte v oblasti Pribinovou a Mlynskými nivami. Nová trať zároveň umožní rozčleniť električkové trasy medzi Šafárikovým námestím a Trnavským mýtom na dva rôzne smery. Vytvorí sa tým nový mestský koľajový okruh (Šafárikovo nám. - Pribinova - Košická - Miletičova - Trnavské mýto - Krížna - Špitálska - Štúrova - Šafárikovo nám.).
Na trati sa bude nachádzať šesť zastávok s pracovnými názvami:
- Nové SND (na Pribinovej, približne na úrovni dnešného nástupišťa linky 29 Malá scéna)
- Eurovea (na Pribinovej pred križovatkou s Čulenovou)
- Prístavná (na Košickej za križovatkou s Prístavnou)
- Košická (na Košickej za križovatkou s Mlynskými nivami)
- Dulovo nám. (na úrovni dnešnej zastávky autobusov)
- Trhovisko (navrhnuté sú dva varianty - buď na Miletičovej na úrovni dnešnej trolejbusovej zastávky vedľa trhoviska, alebo pri severnom vchode trhoviska)
Po novej trati je podľa dopravného modelu uvažovaná premávka dvoch električkových liniek, jedna z Karlovej Vsi do Ružinova a druhá z Petržalky do Ružinova. Z novej trate bude možné napojiť aj plánovanú električkovú trať do Podunajských Biskupíc. Napojenie Biskupickej radiály sa predpokladá na Mlynských nivách.
Aktuálny stav (k 4/2024)
Hlavné mesto začalo s prípravou projektu v roku 2019. Vypracovaná bola štúdia, ktorá porovnávala rôzne vedenia trás v úseku Šafárikovo nám. - Košická. Štúdia určila ako najvýhodnejší variant vedenia električkovej trate po Pribinovej ulici popred SND. Tento variant má predpoklady na najrýchlejšiu realizáciu, najnižšie náklady na výstavbu, má najmenej dopravno-technických prekážok, najnižšiu hlukovú záťaž SND (absencia traťových oblúkov), má predpoklady na najvyššiu využiteľnosť električkovej dopravy a poskytuje najrýchlejší čas prepravy oproti ostatným posudzovaným variantom (Dostojevského rad - Landererova, Čulenova).
V roku 2020 hlavné mesto realizovalo obstarávanie zmien a doplnkov územného plánu, kde je zahrnutá aj táto električková trať. V novembri 2020 mesto informovalo, že do zmien a doplnkov doplnilo aj kompromisné riešenie trate, ktoré by zahŕňalo aj slučku okolo budovy SND, po ktorej by električky mohli premávať v prípade konania podujatí na priestranstve pred budovou SND. Mesto v októbri 2020 vytvorilo medzinárodnú odbornú pracovnú skupinu, ktorá mala posúdiť možnosť technického riešenia trate s cieľom eliminácie negatívnych dopadov električkovej prevádzky na budovu divadla. V marci 2021 mesto informovalo, že expertná skupina potvrdila realizovateľnosť trate bez negatívnych dopadov hluku a vibrácií na prevádzku divadla. Následne bola v roku 2023 vypracovaná štúdia uskutočniteľnosti, ktorá stanovila technické podmienky, za ktorých je možné trať zrealizovať bez negatívnych vplyvov na divadlo. Zmena územného plánu obsahujúca novú električkovú trať bola schválená mestským zastupiteľstvom v októbri 2021.
V júni 2022 podpísalo mesto memorandum o spolupráci so spoločnosťou J&T Real Estate, podľa ktorého spoločnosť na vlastné náklady spracuje všetky stupne projektovej dokumentácie a poskytne finančný príspevok na prípravu a realizáciu tejto električkovej trate.
Koncom júna 2022 bol zámer výstavby trate Košická - Pribinova predložený Okresnému úradu Bratislava na zisťovacie konanie podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie. V auguste 2023 Okresný úrad Bratislava rozhodol, že zámer sa bude ďalej posudzovať podľa zákona o posudzovaní vplyvov na životné prostredie, najmä z dôvodov bližšieho vyhodnotenia negatívnych vplyvov hluku na okolie, potreby posúdenia trate z hľadiska infrazvuku a vibrácií, potreby navrhnutia a porovnania viacerých variantov trate s prioritou environmentálne najpriateľnejšieho riešenia a vyhodnotenia dopadu úbytku vegetačného krytu na lokálnu klímu a zdravie ľudí. Rozhodnutie nadobudlo právoplatnosť v decembri 2023.
Magistrát hlavného mesta pri prezentácii trate v roku 2019 odhadoval, že realizácia trate by mohla prebehnúť do roku 2024, v súčasnosti mesto predpokladá, že výstavba by mohla prebehnúť v rokoch 2027 - 2029.
Prezentácia električkovej trate Pribinova - Košická v rámci prezentovania zmien a doplnkov územného plánu Bratislavy:
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Výstavba električkovej trate Pribinova - Košická
- Dĺžka električkovej trate: cca 3 km dvojkoľajnej trate
- Počet zastávok: 6
- Predpokladaný termín realizácie: neurčený
- Predpokladané náklady: 39,7 mil. €
- Financovanie: neurčené
Ďalšie informácie
- Prezentácia možných trás električky v novom bratislavskom centre
- Električkové trate v novom centre mesta Bratislavy - dopravné modelovanie
- Posúdenie hlukovej záťaže električkovej trate na budovu SND
- Projekt nového koľajového okruhu vypracovaný spoločnosťou JTRE
- Kompromisné riešenie trate podľa magistrátu
- Memorandum o spolupráci medzi mestom a JTRE
- Zámer projektu pre posudzovanie vplyvov na životné prostredie (EIA)
- Štúdia realizovateľnosti - vplyv hluku a vibrácií na SND
lostrail
Ono uz skutocnost, ze v praci cerpas aj z inych zdrojov, dava pomerne dobru sancu, ze si si nedal klapky na oci a skutocne ti islo o objektivitu. Naopak, co to asi znamena, ak taku potrebu necitis a bez akychkolvek okolkov cerpas len z tvojich vlastnych publikacii? Nemusi to znamenat vela, ale skusenosti v tomto pripade napovedaju, ze asi nebola velmi snaha byt objektivny (aj ine casti textu tomu napovedaju, hlavne ako tu uz bolo spomenute, ziadne podobne situacie zo zahranicia, t. j. samoucelna studia, ktora vyplula zopar grafov a povedala nie, napriek tomu, ze inde to z nejakeho zazracneho dovodu islo). Dost z toho materialu krici, ze vopred urceny vysledok mal len potvrdit.
Druha vec je to neustale pripominanie, ze "pokial elektricka ide po vyvysenom telese". V poriadku, tak navrhnem variant, ktory bude prechadzat rovno cez garaze - tie su aj tak zapustene len ciastocne a teren je vyvyseny na tom mieste. Ergo, situacia win-win, potiahnut elektricku do garazi (tie patricne upravit), umoznit tak kulturychtivym obcanom prejst do budovy z MHD suchou nohou a zaroven tym vyriesit aj problem s ohranicenym priestorom pred budovou, ked sa tam budu konat akcie. Zvlastne, v prezentacii od Milanovej som videl vselijake totalne nemozne, doslova dok*rvene trasy, len nie toto, pricom akykolvek obluk v blizkosti divadla urobi podstatne vacsi hluk, ako jazda po priamej trati. Dokonca tam bol aj podzemny variant, ktory navrhol sam Ziaran poza budovu, co je uz uplna hovadina, ktora sa tu nikdy nepostavi, ale pointa je v tom, ze ked uz sa nebal ist pod zem, tak z akehosi dovodu je kratky podzemny usek cez garaze vacsi problem, ako pomerne dlhy, ktory ma navyse pod zemou obluky.
Neviem, o co tym ludom ide, ale objektivita to rozhodne nie je.