Preferencia verejnej dopravy bude aj na Bajkalskej, Popradskej a Košickej.
V týchto dňoch prebieha vyznačovanie nových vyhradených jazdných pruhov pre vozidlá verejnej dopravy na komunikáciách, ktoré budú dotknuté nadchádzajúcimi dopravnými obmedzeniami. Vyznačovanie Bus-pruhov sa vykonáva postupne v nočných hodinách od pondelka 11. februára a jednotlivé úseky sú uvádzané do prevádzky taktiež postupne.
"Bus-pruhy a obmedzenia v jazdných pruhoch zamerané na preferenciu verejnej dopravy vznikajú s cieľom zvýšenia plynulosti verejnej dopravy aj automobilovej dopravy (napr. pripájanie vozidiel)," informuje hovorca hlavného mesta Mgr. Peter Bubla.
Okrem najviac komunikovaných vyhradených pruhov na Gagarinovej ulici pribudnú nové Bus-pruhy aj na Popradskej, Bajkalskej a Košickej ulici. Hovorca hlavného mesta nám poskytol prehľad nových Bus-pruhov:
- Gagarinova ul. – pruh s dopravným obmedzením (zákaz jazdy osobných vozidiel)
- smer do centra: od čerpacej stanice Shell na Popradskej po existujúci Bus-pruh na Prievozskej (zastávka MHD Pažítková).
- smer do Vrakune: od Mierovej po zastávku MHD Cintorín Vrakuňa.
- okrem priestoru križovatiek Gagarinova x D1 a Gagarinova x Tomášikova.
- spolu s existujúcimi Bus-pruhmi na Prievozskej ul. bude preferencia verejnej dopravy zabezpečená od Cintorína Vrakuňa až po Košickú ulicu - preferenciu využijú linky 65 70 75 96 196 201 202 212 X72 a regionálne autobusy.
- Popradská ul. – Bus-pruh
- smer do Vrakune: od Malého Dunaja po križovatku Popradská x Ul. Svornosti.
- umožní predradenie autobusov a trolejbusov v križovatke - preferencia liniek 75 201 202 a regionálnych autobusov.
- Košická ul. – Bus-pruh
- obojsmerne v úseku Mlynské nivy – Landererova.
- preferencia liniek 68 70 a regionálnych autobusov.
- Bajkalská ul. – Bus-pruh
- obojsmerne v podjazde pod Prievozskou.
- jeho cieľom je zlepšenie zaraďovania vozidiel prichádzajúcich od Prievozskej a zároveň preferencia vozidiel MHD liniek 74 98.
- Bajkalská ul. (križovatka s D1) – Bus-pruh
- v smere od Slovnaftskej do Bajkalskej budú namiesto jedného pruhu dva, pričom ten pravý bude slúžiť ako Bus-pruh pre zvýšenie bezpečnosti pri preraďovaní vozidiel MHD liniek 70 74 87 do zastávky Prístavný most.
Navyše bude Páričkova ulica v úseku od Budovateľskej po Svätoplukovu obojsmerne vyhradená iba pre vozidlá MHD (preferencia liniek 50 205 X72) a cyklistov.
Ike
Druhá vec je tá, že význam značiek je primárne bezpečnosť, jednoznačnosť a samovysvetliteľnosť a udeľovanie pokút je až sekundárne. Na Slovensku vládne neviem z akého dôvodu dogma, že vodič "má poznať značky a fajka zhasla". Lenže tak to nefunguje. Polícia je extrémne nečinná (resp. vysoko selektívna) a dopravné značenie extrémne odfláknuté.
Už dlhšiu dobu s kolegami neúspešne bojujeme o to aby sa zvýšil význam vodorovných dopravných značiek. Príkladom je Zóna 30, ktorá je krížom krážom po celej bratislave (o tom faile, kde je značka Zóna 30 a pod ňou 50ka ani nehovorím), kde je značka utopená vo vizuálnom smogu, alebo umiestnená vo výške 5 m na nároží križovatky (teda pokiaľ vodič v aute nemá panoramatickú strechu tak ju pri odbočovaní vpravo nemá ako vidieť). Vodorovné značky sú na ceste jedinečné, nekonkurujú im žiadne pútače a neoficiálne smerovníky. Inštalácia jednej VDZ stojí 50 € a vodič ju nemá možnosť tak ľahko prehliadnuť.
Inak chceli sme, aby bola zóna 30 na Slovensku funkčná. Teda aby sa tam, kde má zmysel, použili dopravné značenia, ktoré sú viditeľné (VDZ) a zariadenia, ktoré vodičom fyzicky zabránia rýchlejšej jazde. Od viacerých miest sme dostali odpoveď, že "vodič má poznať dopravné značky".
Inak za najväčší fail považujujem aj tak výmysel "diaľnice v obci", ktorá je na Slovensku realizovaná osadením dopravnej značky označujúcej obec (asi vo formáte A2) na diaľnicu, kde sa jazdí 130. Ale zabudol som. Áno, vodič má poznať značky.