Nové križovatky na Račianskej nepotešia cestujúcich MHD.
Na Račianskej radiále v posledných rokoch vyrástlo viacero križovatiek s električkovou traťou, ktoré sú po novom riadené svetelnou signalizáciou. Vo všetkých prípadoch mali električky pred vybudovaním signalizácie automaticky prednosť v jazde. Prednosť často nerešpektovali vodiči áut, čo viedlo ku kolíznym situáciám a k brzdeniu električiek.
Riešením mali byť „semafory“, ale aj rušenie priecestí. Napríklad v úseku Račianske mýto – Pionierska, kde boli od roku 2015 zrušené dve priecestia (Kraskova a Šuňavcova) a ďalšie dve (Kominárska a Legerského) prebudované na riadené cestnou dopravnou signalizáciou.
Zatiaľ čo v prípade zrušenia priecestí ide jednoznačne o prínos pre rýchlosť a spoľahlivosť električkovej dopravy, v prípade „semaforov“ sú výsledky na tomto úseku rozpačité.
3 roky nestačili
Na prelome mája a júna 2018 bola sprevádzkovaná križovatka Legerského a v závere júna križovatka Kominárska. Vybudovanie svetelne riadených križovatiek bola vyvolaná investícia pre investorov priľahlých investičných zámerov Pri mýte a Urban Residence, hradili ich teda oni.
Staršia z križovatiek, Kominárska, je vybavená dopravnou signalizáciou už takmer 3 roky, no doteraz zapnutá nebola. Tento čas nebol využitý na prípravu preferencie MHD, a tak bola križovatka zapnutá bez nej. Vozidlá MHD majú v smere do Rače prakticky červenú vlnu. Hneď za Račianskym mýtom sú zastavené signálom „stoj“.
V smere do centra mesta väčšina električiek prejde bez zdržania, no niektoré predsa len zastaví signalizácia. Počas nášho sledovania si postáli aj všetky prechádzajúce autobusy expresnej linky 59.
Nedoladená križovatka Legerského
V prípade druhej križovatky, ktorá sa nachádza pod oknami Prezídia Policajného zboru SR, je situácia s uprednostnením MHD lepšia. Električky väčšinou dostanú voľno, v smere do centra niekedy musia pribrzdiť.
Počas našej návštevy sme zaznamenali aj situácie, kedy električka voľno nedostala. Autobusy MHD boli v smere do centra zdržané takmer vždy, takže je možné pochybovať o tom, či sa na ne pri programovaní preferencie myslelo.
Všimli sme si tiež dlhšie čakanie na zelenú pre autá odbočujúce do vedľajšej Legerského ulice, a to aj vtedy, keď žiadna električka nešla. Po istom čase autá zelenú dostali bez ohľadu na to, či sa blížila nejaká električka alebo nie.
Tieto situácie svedčia o tom, že aj keď sa preferenciu električiek podarilo spustiť, je potrebné ju ešte doladiť.
Sme tam, kde pred rokom
O vyjadrenie k vzniknutej situácii sme požiadali magistrát aj dopravný podnik ešte v stredu 27. júna. Magistrát nás požiadal o dlhší čas na odpoveď a odpovede sme do uzávierky článku nedostali.
Okrem iného sme sa pýtali, aké sú časové zdržania električiek na týchto križovatkách. Z našich meraní vyplýva, že časová strata pri cestovaní smerom do Rače sú takmer 2 minúty. Ešte v roku 2017 Krajský dopravný inšpektorát zrealizoval zelenú vlnu pre električky medzi Račianskym mýtom a Pionierskou ulicou. Električky po vybavení zastávok Račianske mýto a Ursínyho plynule prešli až na zastávku Pionierska. Po spustení signalizácie to už neplatí a električky si postoja už aj na Križovatke Jozefa Čabelku (Pionierska).
Nedávne pozitívne kroky ako je zrušenie priecestí a koordinácia križovatiek Račianske mýto a Pionierska v prospech električiek znegovala nezapnutá preferencia na Kominárskej a nedoladená preferencia na Legerského. Výsledok je preto rozpačitý – po investíciách do križovatiek sa prepravná rýchlosť električiek dostala tam, kde už bola do roku 2017. Pri porovnaní cestovného času so začiatkom začiatkom súčasného roka sa dá konštatovať jediné: Pri ceste z Račianskeho mýta na Železničnú stanicu Vinohrady sa cestujúcim jazda predĺžila o 19 %.
Aktualizované o vyjadrenie magistrátu:
Obidve križovatky sú vybavené zariadením pre plnú preferenciu električiek. V súčasnosti sa dolaďuje prihlasovanie električkových vozidiel do radičov križovatiek a prebieha nahrávanie dát do vozidiel zo strany DPB. Funkcia preferencie podľa prvotne zadaných parametrov je vždy vyhodnocovaná v súčinnosti s firmami Radiopol a Siemens a na základe zistení sú parametre upravované.
Absolútna preferencia bude spustená po doladení prihlasovania vozidiel do radiča križovatky (predpoklad júl 2018).
falaise
Prínos pre dodávateľa sú potom samozrejme ďalšie objednávky na doladenie systému a možno aj dakto od objednávateľa dostane do vrecka. Pri pohľade na ten cirkus v podaní Nesrovnala by ma takáto arogancia vôbec nezaskočila, a vlastne keď sa pozriem na jeho predchodcov, tak by ma to nezaskočilo u nikoho. Bohužiaľ časy, kedy strana dala svojmu panáčikovi vo vedení mesta/podnika jasné príkazy čo má zrealizovať a aké chcú mať výsledky sú preč, dnes sa bars aká blbosť prepáči ak z nej natečie nejaké "sponzorské" do kešene strany. Za takéto celoplošné prznenie a flákanie preferencie električiek by si 30 a viac rokov nazad bola červená karta a okamžité nabranie niekoho, kto by nad tým držal tvrdšiu ruku a zaistil by lepšiu realizáciu.