Nové križovatky na Račianskej nepotešia cestujúcich MHD.
Na Račianskej radiále v posledných rokoch vyrástlo viacero križovatiek s električkovou traťou, ktoré sú po novom riadené svetelnou signalizáciou. Vo všetkých prípadoch mali električky pred vybudovaním signalizácie automaticky prednosť v jazde. Prednosť často nerešpektovali vodiči áut, čo viedlo ku kolíznym situáciám a k brzdeniu električiek.
Riešením mali byť „semafory“, ale aj rušenie priecestí. Napríklad v úseku Račianske mýto – Pionierska, kde boli od roku 2015 zrušené dve priecestia (Kraskova a Šuňavcova) a ďalšie dve (Kominárska a Legerského) prebudované na riadené cestnou dopravnou signalizáciou.
Zatiaľ čo v prípade zrušenia priecestí ide jednoznačne o prínos pre rýchlosť a spoľahlivosť električkovej dopravy, v prípade „semaforov“ sú výsledky na tomto úseku rozpačité.
3 roky nestačili
Na prelome mája a júna 2018 bola sprevádzkovaná križovatka Legerského a v závere júna križovatka Kominárska. Vybudovanie svetelne riadených križovatiek bola vyvolaná investícia pre investorov priľahlých investičných zámerov Pri mýte a Urban Residence, hradili ich teda oni.
Staršia z križovatiek, Kominárska, je vybavená dopravnou signalizáciou už takmer 3 roky, no doteraz zapnutá nebola. Tento čas nebol využitý na prípravu preferencie MHD, a tak bola križovatka zapnutá bez nej. Vozidlá MHD majú v smere do Rače prakticky červenú vlnu. Hneď za Račianskym mýtom sú zastavené signálom „stoj“.
V smere do centra mesta väčšina električiek prejde bez zdržania, no niektoré predsa len zastaví signalizácia. Počas nášho sledovania si postáli aj všetky prechádzajúce autobusy expresnej linky 59.
Nedoladená križovatka Legerského
V prípade druhej križovatky, ktorá sa nachádza pod oknami Prezídia Policajného zboru SR, je situácia s uprednostnením MHD lepšia. Električky väčšinou dostanú voľno, v smere do centra niekedy musia pribrzdiť.
Počas našej návštevy sme zaznamenali aj situácie, kedy električka voľno nedostala. Autobusy MHD boli v smere do centra zdržané takmer vždy, takže je možné pochybovať o tom, či sa na ne pri programovaní preferencie myslelo.
Všimli sme si tiež dlhšie čakanie na zelenú pre autá odbočujúce do vedľajšej Legerského ulice, a to aj vtedy, keď žiadna električka nešla. Po istom čase autá zelenú dostali bez ohľadu na to, či sa blížila nejaká električka alebo nie.
Tieto situácie svedčia o tom, že aj keď sa preferenciu električiek podarilo spustiť, je potrebné ju ešte doladiť.
Sme tam, kde pred rokom
O vyjadrenie k vzniknutej situácii sme požiadali magistrát aj dopravný podnik ešte v stredu 27. júna. Magistrát nás požiadal o dlhší čas na odpoveď a odpovede sme do uzávierky článku nedostali.
Okrem iného sme sa pýtali, aké sú časové zdržania električiek na týchto križovatkách. Z našich meraní vyplýva, že časová strata pri cestovaní smerom do Rače sú takmer 2 minúty. Ešte v roku 2017 Krajský dopravný inšpektorát zrealizoval zelenú vlnu pre električky medzi Račianskym mýtom a Pionierskou ulicou. Električky po vybavení zastávok Račianske mýto a Ursínyho plynule prešli až na zastávku Pionierska. Po spustení signalizácie to už neplatí a električky si postoja už aj na Križovatke Jozefa Čabelku (Pionierska).
Nedávne pozitívne kroky ako je zrušenie priecestí a koordinácia križovatiek Račianske mýto a Pionierska v prospech električiek znegovala nezapnutá preferencia na Kominárskej a nedoladená preferencia na Legerského. Výsledok je preto rozpačitý – po investíciách do križovatiek sa prepravná rýchlosť električiek dostala tam, kde už bola do roku 2017. Pri porovnaní cestovného času so začiatkom začiatkom súčasného roka sa dá konštatovať jediné: Pri ceste z Račianskeho mýta na Železničnú stanicu Vinohrady sa cestujúcim jazda predĺžila o 19 %.
Aktualizované o vyjadrenie magistrátu:
Obidve križovatky sú vybavené zariadením pre plnú preferenciu električiek. V súčasnosti sa dolaďuje prihlasovanie električkových vozidiel do radičov križovatiek a prebieha nahrávanie dát do vozidiel zo strany DPB. Funkcia preferencie podľa prvotne zadaných parametrov je vždy vyhodnocovaná v súčinnosti s firmami Radiopol a Siemens a na základe zistení sú parametre upravované.
Absolútna preferencia bude spustená po doladení prihlasovania vozidiel do radiča križovatky (predpoklad júl 2018).
Beus
A na tú preferenciu som fakt veľmi veľmi zvedavý...ak bude "fungovať" rovnako ako tá druhá, tak ďakujem pekne. Vo všeobecnosti, to, čo v BA nazývajú preferenciou, by v akomkoľvek inom civilizovanom meste nazvali otvoreným výsmechom hromadnej doprave a jej používateľom.
Velebnosti, jdu blejt.