Dva zo vstupov do podchodu budú uzatvorené.
Pokračujúca rekonštrukcia podchodu na Trnavskom mýte si vyžiada prvé väčšie obmedzenia pre cestujúcich. "Od 1. decembra sa začnú práce, ktoré si budú z hľadiska bezpečnosti vyžadovať dočasné uzavretie dvoch vstupov do podchodu. Ide o vstup do podchodu Nová Tržnica a električkové nástupište č. 1 (pre električky smer Ružinov - pozn. red.)," informuje magistrát. Uzávierka potrvá najmenej do 15. marca 2018.
Na webstránke magistrátu sú zverejnené alternatívne trasy, ktoré však nezohľadňujú fakt, že Trnavské mýto je najvyťaženejším uzlom MHD v Bratislave a cestujúci tu vo významnej miere prestupujú medzi jednotlivými linkami. Jedna z odporúčaných trás (medzi električkami a autobusovou zastávkou pred tržnicou) posiela chodcov cez obchádzku dlhú viac ako 600 metrov cez dva priechody pre chodcov a okolo budovy stanice konskej železnice, čo aj s čakaním na križovatke predstavuje takmer 10-minútový presun. Čím dlhšia bude prestupová trasa, tým dlhšie bude trvať cesta MHD, a tým neatraktívnejšie bude cestovanie verejnou dopravou.
Zverejnené trasy sú vedené bez zohľadnenia prirodzeného správania chodcov, bez preferovania pešej a verejnej dopravy pred individuálnou a je jasné, že cestujúci trasy dodržiavať nebudú. Mestská polícia už vopred pre denník SME avizovala, že bude kontrolovať dodržiavanie pravidiel cestnej premávky (chodcami). „Keby sa nepristúpilo k obchádzkam tak, ako sú navrhnuté, došlo by na tomto významnom dopravnom uzle ku kolapsu,“ povedal pre SME náčelník mestskej polície Ivan Lechner. Nebude tak vybudovaný ani priechod pred tržnicou v miestach, kde už dnes bežne cestujúci prechádzajú cez cestu.
Neprihliadanie na potreby chodcov je pokračovaním nedávnych dočasných opatrení v rovnakom uzle. Počas opravy chodníka na Krížnej ul bol chodcom na chodník zakázaný vstup. Oprava sa neuskutočnila po etapách, aby sa vždy dalo aspoň po časti chodníka prejsť. Chodci zákaz vstupu ignorovali.
Zo zverejnenej mapky vyplýva, že k dispozícii budú aj efektívnejšie možnosti presunov, než ich na mapke uvádzajú magistrát a developer:
- Zo zastávok autobusov pred tržnicou na ostatné zastávky cez priechod cez Šancovú ul. pri križovatke s Kukučínovou ul. a ďalej cez podchod
- Zo zastávky električiek smerujúcich do Ružinova: cez nástupište električiek smer Vajnorská, ďalej podchodom
- Zo zastávok električiek k tržnici a k autobusovým zastávkam pred tržnicou: cez podchod, východ pri Istropolise a priechod cez Šancovú ul. pri Kukučínovej ul.
- Pri ceste od tržnice do Ružinova využiť trolejbusy linky 201 alebo 209 k Saleziánom a na električky prestúpiť tam (rovnako aj pri ceste opačným smerom)
Vzhľadom na obmedzenia odporúčame vyhradiť si viac času na prestupovanie na Trnavskom mýte. Väčšie zdržanie pri prestupe zahrnieme aj do Plánovača ciest na imhd.sk, ktorý tak bude prednostne ponúkať na prestup iné uzly MHD.
Navrhované obchádzkové trasy (zdroj: Immocap Gropup)
birch
(1) Pri prechádzaní cez cestu je chodec povinný prednostne použiť priechod pre chodcov, nadchod alebo podchod
(3) Chodci smú prechádzať cez vozovku mimo priechodu pre chodcov, len ak s ohľadom na vzdialenosť a rýchlosť jazdy prichádzajúcich vozidiel nedonútia ich vodičov na zmenu smeru alebo rýchlosti jazdy.
(4) Pred vstupom na vozovku sa chodec musí presvedčiť, či tak môže urobiť bez nebezpečenstva, a len čo vstúpi na vozovku, nesmie sa tam bezdôvodne zdržiavať ani zastavovať. To platí na priechode pre chodcov i mimo neho. Chodec nesmie prekonávať zábradlie ani iné zábrany.
Zákon 513/2009 Z.z. o dráhach zakazuje osobám v § 4 Ods. 5 vstup do obvodu dráhy na miesta, ktoré nie sú prístupné verejnosti, bez súhlasu prevádzkovateľa dráhy. Zákon takýto vstup povoľuje len na mieste úrovňového križovania dráhy s cestnou komunikáciou a na osobných nástupištiach, na prístupových cestách k nim a na iných miestach určených na pohyb cestujúcich.
Možno by niekto znalejší mohol doplniť, či sa obvod električkovej dráhy v meste považuje za miesto prístupné verejnosti.
Ak by to bolo miesto prístupné verejnosti, tak je možné prejsť cez cestu aj električkovú trať legálne, pokiaľ chodec neobmedzí vodiča.
Ak by to ale nebolo miesto prístupné verejnosti, tak keďže prejsť cez cestu od nástupišťa električiek smer centrum k Bastionu je možné buď len prekročením zábradlia alebo vstupom do obvodu dráhy mimo nástupišťa, obe tieto možnosti by boli zákonom zakázané.
Toľko som vyčítal zo zákona, ale rozumné by samozrejme bolo predĺžiť nástupište električiek a vybudovať na jeho začiatku normálny priechod pre chodcov, ktorý by ďalej pokračoval krížom cez električkové koľaje na druhú stranu. V mieste križovania cesty by mal byť riadený semaformi, v mieste križovania električkovej trate bez semaformov.