Navrhovaná trať prepojí Petržalskú a Ružinovskú radiálu a vytvorí nový mestský koľajový okruh.
Spoločnosť J&T Real Estate (JTRE), ktorá nedávno predstavila projekt Spojená Bratislava, plánuje na vlastné náklady vybudovať v rámci tohto konceptu aj kvalitnú verejnú dopravu založenú na koľajovej doprave. Projekt Spojená Bratislava bude predstavovať nové moderné centrum rozkladajúce sa na oboch brehoch Dunaja. Do vybudovania tohto centra plánuje spoločnosť JTRE investovať 1,2 miliardy eur. Na projekte Spojenej Bratislavy by sa malo podieľať aj mesto Bratislava a ďalšie subjekty.
Rozvoj električkových tratí
„Prudko sa rozvíjajúce územie v zónach Čulenova, Pribinova aj Nové Lido na petržalskej strane prinesie prirodzene v blízkej budúcnosti zvýšené nároky na dopravnú obslužnosť. Pre lepšiu predstavu, hovoríme o území s viac ako 91 000 zamestnancami a cez 17 000 rezidentmi, a nemožno zabudnúť ani na rastúcu návštevnosť – naše prepočty hovoria až o takmer 100 000 návštevníkoch nového centra denne. Dopravnú obslužnosť takéhoto územia nemožno riešiť rozvojom automobilovej dopravy. Najlogickejším riešením je premyslený rozvoj električkovej siete, ako nosného systému Bratislavy, a efektívny systém P+R (zaparkuj a použi MHD). Ak chceme dosiahnuť, aby ľudia presadli z áut do verejnej dopravy, potrebujeme do Bratislavy priniesť skutočný systém P+R – to znamená, že električkové radiály smerujúce na okraj mesta musia pre návštevníkov mesta prichádzajúcich autami do mesta z rôznych smerov ponúknuť štandardné možnosti presadnúť z auta na kvalitnú a rýchlu električku,“ priblížil P. Pelikán, výkonný riaditeľ JTRE.
Navrhované električkové trate v rámci Spojenej Bratislavy
Spoločnosť JTRE uvádza, že v rámci realizácie projektov Spojenej Bratislavy je pripravená na vlastné náklady vo výške 60 mil. eur vybudovať električkové trate v celkovej dĺžke 4,2 kilometra, čím pomôže vytvoriť nosný mestský električkový okruh.
To by predstavovalo náklady na kilometer viac ako 14 mil. eur, čo je výrazne viac ako pri porovnateľných projektoch výstavby nových tratí v iných krajinách V4. Napríklad poľský Olštýn budoval trate za 6 mil. eur na kilometer, v Českej republike sa náklady na výstavbu nových tratí pohybujú okolo 10 mil. eur na kilometer. Nad 10 miliónov eur vyskočia iba v prípade budovania náročných objektov ako sú mosty a tunely.
Petržalská radiála by mala prechádzať jadrom ľavobrežného centra medzi Euroveou a SND, ako aj cez pravobrežné centrum na Novom Lide a navzájom ich prepájať. Dobudovaním okružného systému električiek cez Pribinovu a Košickú ulicu smerom na Ružinovskú radiálu vznikne úplne nový okruh v širšom centre mesta, porovnateľný napríklad s tým v Londýne. Zámerom koncepcie je rozšíriť existujúcu sieť električkových tratí tak, aby mohlo byť raz Nové Lido, ako aj samotná Petržalka, pohodlne prepojená nielen s centrom mesta, Dúbravkou, Račou, Ružinovom a Zlatými pieskami, ale v budúcnosti aj s areálom Slovnaftu a Vrakuňou.
Električková trať Košická - Pribinova
Ako prvá z navrhovaných tratí by mala byť postavená trať na Pribinovej a Košickej ulici. Investičný zámer na výstavbu tejto trate už spoločnosť JTRE predložila na posúdenie poslancom mestského zastupiteľstva hlavného mesta i dopravnej komisii. Hlavným cieľom tohto zámeru je vytvorenie nového koľajového okruhu v centre mesta a prepojenie Petržalskej a Ružinovskej radiály, čo by malo vytvoriť predpoklady na rozvoj nielen mestskej, ale aj regionálnej dopravy.
Vizualizácia električkovej trate na Pribinovej ulici
Podľa JTRE bude vybudovanie električkovej trate na Pribinovej a Košickej ul. plne pokrývať požiadavky na dopravnú obsluhu tohto rozvojového územia, čo dokladujú aj realizované dopravné analýzy. Navyše sa vytvorí aj alternatívna a atraktívnejšia trasa niektorých diametrálnych liniek MHD, ktoré sú dnes vedené centrom mesta. V budúcnosti by mala trať Košická - Pribinova predstavovať jednu z najvyužívanejších tepien verejnej hromadnej dopravy. Nedávno vypracovaný Dopravný generel Bratislavy taktiež pripúšťa vybudovanie tejto trate.
Projekt električkovej trate vypracovali spoločnosti GFI a Prokos. Električková trať by mala začínať na Šafárikovom námestí napojením na existujúcu trať smerom z centra i z Petržalky. Napojenie smerom z Petržalky je navrhované z rampy na Starý most a popred budovu Umelky, keďže z technických dôvodov (umiestnenie výhybky) nie je možná odbočka zo Starého mosta priamo poza Umelku. Ďalej by trať mala pokračovať bulvárom na Pribinovej ulici a popod Most Apollo na Košickú ulicu, kde má trať viesť po pravej strane ulice až za križovatku s Prievozskou ulicou. Následne trať prejde do stredu Košickej ulice a bude pokračovať k trhovisku na Miletičovej ulici. Na Miletičovej ulici je vedenie trate plánované medzi súčasnou cestou a budovou trhoviska a v križovatke so Záhradníckou ulicou sa trať napája na existujúcu trať smerom do centra i do Ružinova. Na tejto trati je plánovaných 6 zastávok - Eurovea I, Eurovea 2, Klingerka, Prievozská, Dulovo nám. a Trhovisko.
Navrhované električkové zastávky na Pribinovej a Košickej
Vizualizácia električkovej trate pri Trhovisku na Miletičovej ul.
tr3mp
1. Vajanského nábrežie - Dostojevského rad/Pribinova
2. Starý most - Štúrova
3. Vajanského nábrežie - Štúrova
Podľa návrhu by pribudlo ešte:
4. Štúrova - Dostojevského rad/Pribinova
Starý most - Pribinova by mohol ísť v rovnakej fáze ako Vajanského nábrežie - Štúrova
Dosť veľa konfliktných fáz, čo znamená nižšiu priepustnosť v priamych smeroch.
Zaujímavejšie by bolo Pribinovu napojiť na zdvokoľajnené Vajanského nábrežie, spraviť zastávku električky pred Umelkou a linkové vedenie upraviť nasledovne:
4 obojsmerne cez Jesenského
6 Karlova Ves - (...) - Pribinova - Košická - Ružinov
8 Ružinov - (...) - Nám. SNP - Štúrova - Starý most - Lido