V Bratislave sa testuje elektrobus SOR

Výrobca zapožičal dopravnému podniku elektrobus SOR EBN 11.

Do Bratislavy prišiel 17. októbra 2016 na prezentáciu elektrobus EBN 11 českého výrobcu SOR. Elektrobus by sa mal v našom meste testovať jeden mesiac, teda do 18. novembra. Nasadený bude na linky 52 53 57 66 a 67 počas špičiek ako vozidlo #2998. Cestujúcich bude elektrobus prepravovať bezplatne

Elektrobus typu EBN 11 je dlhý 11,1 m a môže odviezť 92 cestujúcich. Výrobca pre tento typ elektrobusu udáva, že ho poháňa asynchrónny vodou chladený elektromotor s výkonom 120 kW, ktorý je napájaný z akumulátorov s kapacitou 172 kWh. Udávaný dojazd na jedno nabitie je okolo 150 km.

Elektrobus firmy SOR sa už v Bratislave v minulosti prezentoval - v roku 2011 prezentačné jazdy na viacerých linkách absolvoval elektrobus EBN 10.5. V roku 2014 sa v Bratislave skúšal minibus s elektrickým pohonom EVC - Rošero First FCLLI od slovenského výrobcu.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
A má aj tento elektrobus naftové kúrenie?
Z liniek sú horúci kandidáti na skúšanie 41 a 43.
Reakcia na: Mike #2:
43 urobi denne cca 24 kol tj 240km takze s tym little dojazdom to ani neodjazdi...podobne celodenna 41/1..akurat tak delenu 41/2
Reakcia na: Petto #3:
Tu sa kupujú busy s celodenným dojazdom? BN 10,5 nevedia odjazdiť L20, Solarisom za noc vyfučí plyn zo zásobníkov... ?
Reakcia na: Solider #4:
Vacsina vozidiel v DPB si odjazdi sluzby len tebou spominane nemehla nie. A ked aj vysyci tak nikdy som nevidel vypravu l88 s popisom ...pre nedostatok plynu vymena vozidla. ?
Reakcia na: Petto #5:
Čo si ja spomínam, tak ešte počas éry plynových Karos bolo bežné, že kĺbaky a hlavne niektoré vozy, ktoré mali extrémne deravé zásobníky alebo extrémne vysokú spotrebu, mali problém odjazdiť L21 alebo L83 a bolo podvečer bežné, že vozidlám dochádzal plyn a menili sa kvôli tomu vozidlá ? Ale to ešte nebola taká interaktívna výprava, to ešte len štartoval mobilný internet v telefónoch ?
Reakcia na: zlomok #1:
Je to možné, košická verzia EBN 11 má. ?
Paráda.
Je to síce menej ekologické, ale o to drahšie vozidlo a s menším dojazdom.
No nekúp to...
Reakcia na: Solider #6:
Tak zase neporovnajme repasovane šerble CNG s novym CNG vozidlom
A skonci sa testovanie tymto jedinym SORom, alebo je nadej, ze sa vyjedna zapozicanie aj aspon jedneho elektrobusu, ktory ma standardnych 12 metrov nizkej podlahy, rozumne riesenie interieru a dveri a elektricke kurenie?

To splna okrem zapadnych znaciek (ktore mame zakodovane ako drahe) i ostravska Ekova - ti dokonca uz vyrabaju aj klbaky (ale zatial len LE, lebo su pre Skandinaviu).
Super, urcite to ma zrychlenie ako Tesla S. ? To, ze sa tu testuje nebude len tak, mozno v najblizsom tendri bude chciet dpb aj par elektrobusov...
Reakcia na: ross #11:
DPB ma predsa know-how na "pokusime sa vysutazit par tychto autobusov" ? ? ?
Reakcia na: ross #11:
V najblizsom nie . Šuška sa o zvlast tendri cez EU fondy na elektrobusy, ale dufam,ze EU povie nie takejto sprostosti na 150km bezohladu kto to vyrobi. Neviem ci sme na tom tak dobre ze mozeme kupovat na delene sluzby najnovsie vozidla prip. az 2 vozidla na celodennu sluzbu.
Kdezto trolejbus s pomocnym bateriovym pohonom by mohol okamzite doriesit chybajucu trat v Mlynskej pre L32 ( a nedusit denne Tedomy,NB18 na kopcoch) + zrejme nahradit aj abus tbusom na L61 - ale to neotestuju ?.
Mne sa lubi ten elektrobus vo Viedni, ze ma aj zberac a kdekolvek sa moze napojit na elektrickove troleje 🙂 skoda ze sa ten netestuje
Reakcia na: pharel #14:
To vie dodat aj SOR, na 43 s nabijanim na Patronke idealne.
Reakcia na: Solider #6:
To ale boli reko Vrakosy, ktorým sa potom zväčšovala kapacita fliaš, to nebolo nič o fučaní.
Reakcia na: Viko #10:
Mohol by si mi len tak informatívne povedať, ktorý 12 m autobus má 12 m nízkej podlahy?
Reakcia na: pharel #14:
Kdekoľvek ťažko, alebo máš pocit, že viedenské električky majú dvojpólovú trolej?
Reakcia na: S499.1023 #18:
To mi nenapadlo 🙂 tak nabijanie v meste dakde, lepsie nez iba vo vozovni
Reakcia na: S499.1023 #16:
Bola to podľa mňa jedna z príčin tohto zväčšovania.
Reakcia na: Solider #20:
Ty vieš, akým revíziám podliehajú tlakové nádoby?
Reakcia na: S499.1023 #17:
Naozaj sa ideme chytat za slovicka?
Uznavam, formulacia "ma standardnych 12 metrov nizkej podlahy" nie je stastna (lebo deformuje moju povodnu myslienku ze ma 12m a je plne NP), ale hadam je dost jasne, ze mi ide o NP miesto LE - hadam mame dostatocne overene, ze jednotna vyska podlahy pomaha rovnomernemu rozmiestneniu cestujucich.
Reakcia na: Petto #13:
Tak obycajne sa tieto vozy na konecnych dobijaju.
Ak by sa realne nakupovali busy tak pre konkretne linky a k tomu infrastruktura.
Napriklad z pod mosta odchadza viacero liniek( 91, 191, 37, 30, 29) cize pre tieto by sa dalo uvazovat s vymenou za elektrobusy aj s dobijanim pod mostom.

http://www.denik.cz/kralovehradecky-kraj/dopravce-testuje-rychlodobijeni-elektrobusu-20151216-hx2t.html
Reakcia na: Viko #22:
Ja som len chcel upozorniť, že aj vozidlo, ktoré je 100% NP, má meter dĺžky, ktorý nielen že nie je nízkopodlažný ale dokonca ani nie je prístupný cestujúcim (žabožrútske paškvily Citybus/Citelis/Urbanway). Iné majú aspoň roztodivné motorové veže.
Baterky by si dal kam?
Podľa môjho skromného osobného názoru ešte čas nie je zrelý na nasadenie elektrobusov na štandardné linky. Niekam na Eisenbrunnen prosím, na Patrónke sa natiahne kus slepej troleje a paškvil sa môže v prestávkach dobíjať.
Reakcia na: S499.1023 #21:
Otázka by skôr mala stáť, prečo aj napriek revíziám dochádzalo k únikom plynu zo zásobníkov.
Reakcia na: Petto #13:
Neotestujú trolejbus s baterkami, lebo trolejbusy sa najbližšie roky určite kupovať nebudú, keďže ich je tu o dosť viac, než reálne treba do výpravy. Mlynskú dolinu treba zatrolejovať čím skôr a potom nebude potrebné riešiť osobitné typy vozidiel pre linku 32 a 33, ale konečne tam už budú môcť premávať všetky vozidlá, keďže trať už bude napojená na majoritnú sieť.
Reakcia na: S499.1023 #24:
No a je snad meter z jedenastich tolko co meter z dvanastich? Obludnost za zadku francuzov je poplatna dobe vzniku, dnesne motorove/baterkove veze su omnoho setrnejsie k priestoru.

Jasne, suhlasim, ze halo okolo elektrobusov je prehnane v porovnani s ich aktualnymi vlastnostami, ale to neznamena, ze musime otestovat len ten najviac odveci model.
Dnes na linke 52 ?
Reakcia na: Viko #27:
Ja si naopak myslím, že čím väčší krám sa otestuje, tým bude menšia pravdepodobnosť, že to "budeme chcieť vysúťažiť", čo považujem za pozitívum. Baterky majú zatiaľ stále nejakú energetickú hustotu a preto buď budú zaberať veľa miesta alebo to bude mať hovno dojazd.
Asi som zaostaly, ale mne na sucasnych elektrobusoch nepride ze by boli setrne k zivotnemu prostrediu.
Ked si predstavim ze za 3 roky budu mat akumulatory za sebou cca 1000 nabijacich cyklov, ktovie kolko z nich bolo v rezime rychlonabijania aky dojazd bude mat taky autobus? Optimistickych 150km to urcite nebude. A teraz si predstavme situaciu ze za 5 rokov sa dojazd znizi na polovicu, vozidlo nebude pouzitelne na ziadnu linku a cena za vymenu akumulatorov vyrazne prevysi zostatkovu hodnotu autobusu. Co potom?

Nehovoriac o ekologickej zatazi s likvidaciou starych akumulatorov...
Reakcia na: dupe #30:
To je fakt akotaka zaruka len na 1000 cyklov ? potom sa rapidne znizi dojazd ? To si uz hadam prehnal
Reakcia na: Petto #31:
Ano, moderne akumulatory zvladnu podstatne viac ako 1000 cyklov. Ale za urcitych podmienok. Napr. ze uroven nabitia neklesne vyrazne pod 50%, ze sa nepouziva rychlonabijacka, ze sa prevadzkuje pri optimalnych teplotach (pripadne sa akumulatory vyhrievaju / chladia cim zase klesa dojazd) a pod.

Viem si predstavit nasadenie elektrobusu s dojazdom 300 km na sluzbu kde za den najazdi 150km.
Reakcia na: S499.1023 #29:
To "čo budeme chcieť vysúťažiť" nezávisí od kvaltiy produktu, ale od politických záujmov a výške "všimnom".
Reakcia na: dupe #30:
Ja by som si vedel predstaviť trolejbus s baterkovým dojazdom približne 20 km s tým, že na úseku trasy pod trolejmi sa batéria ároveň dobije. Ideálne pre autobusové linky ktoré majú dnes veľké súbehy s trolejbusmi (napr. 31, 39, 63, možno aj 21 ak by sa vybudovalo "expresné" vedenie umožňujúce obiehať vozidlá v zastávkach a dobíjanie na konečnej pri VW).
Reakcia na: zlomok #34:
21 really ? po dialnici ? ? a 32,61 si kde zabudol ? ved tie jazdia viac ako 70-80% trasy popod draty
Ahojte,
Vitam testy busov, mozno trepnem blbost, ale taketo tzv. Eco Busy by som si vedel predstavit na 43 co jazdi do Lesoparku/Kacin.. Tam by to bolo najekologickejsie..

Pokial by tu mali jazdit elektrobusy, to radsej nech najprv investuju do kolajovej / elektrickovej dopravy a elektrobusy nech resia az ked bude na to cas.. BA na to este nie je pripravena podla mna..
Reakcia na: Mopy #36:
Je jasne, ze najlepsi vplyv to ma na zivotne prostredie a to je prave tam na Zeleznu a Kacin. Avsak pocas testovania ide o ine veci, ako sa sprava v plnej premavke s ludmi a teda v tomto pocasi na Kacin mnoho ludi nechodi 🙂
Cize ak sa zakupi, tak ho daju na linky, ktore chodia do prirodnych lokalit 🙂
Reakcia na: pharel #37:
Len ti unika, ze zrovna tento typ co tu mame nie je vhodny na lesoparkovu 43tku v pocte 1ks
Reakcia na: zlomok #34:
31,39 velke subehy s trolejbusmi? 39 od zastavky Trnavska po Trnavske myto,31 ani to.To uz skor 61 , od Trnavskej po Hl. stanicu.
Reakcia na: Petto #38:
Nejak som nepochopil, kto hovori o kusoch? Ja som sa nezmienil o tom ze sa kupi iba 1 ks 😃
Dneska ten skvost sa dobija ci co ? ?
Reakcia na: pharel #40:
Ok kupi sa ich dajme tomu 10 , no z toho na cely den na 43tkovu sluzbu musia byt dva kusy. To je co za rentabilita a ekologia. A na 32,61 dusime busy popod draty.
Reakcia na: Petto #42:
+ cez vikend v lete zostane dieslovy klbak ?
Reakcia na: Petto #41:
Ráno bol na 52/2
Nemá nejak málo dverí?
Reakcia na: Petto #43:
Prečo? Budú chodiť dva baterkáče za sebou. Dva budú vždy na linke a dva sa budú dobíjať pri Exvojenskej exnemocnici ? . A hneď máš zmysluplné využitie pre štyri paškvily.
Reakcia na: S499.1023 #46:
Moderné scepky? ?
Reakcia na: Petto #42:
Nemusia byt na L43 dva kusy. Pri rychlonabijani za 15 minut nabijes 40% kapacity. Takze ti stacia dve prestavky aby sluzbu vyjazdil. A samozrejme rychlonabijacku.
Reakcia na: Troll #47:
SOR EBN 22. Náme pre sci-fi. A možno aj PX lebo neviem či by sa na železnej taká súprava otočila, takto jej bude stačiť prejsť do protismeru.
Reakcia na: zlomok #49:
PX nie, to by bola vždy využitá len polovica kapacity, ale prečo by to vozidlo nemohlo byť obojsmerné? Veď elektromotoru je jedno, ktorým smerom sa krúti. ?
Reakcia na: zlomok #51:
Tak to mi vôbec nenapadlo, že také niečo vôbec existuje ?
Zdravim, neviete niekto je sanca ze sa tento bus dostane aj na zvysne linky uvedene v texte alebo zostane len na L52? Lebo rad by som sa s nim zviezol a do Race to nemam zrovna naskok. Leob 18ty november sa blizi elektrobus stale na L52 aspon podla toho co pozeram vo vyprave.
Reakcia na: x8x@post.sk #53:
Zrejme sa niekto boji ze skysne v kolonach na 53 alebo 56 a nahodou sa vybije a potom by sa uz neosvedcil ?
Reakcia na: x8x@post.sk #53:
Ku koncu týždňa už bude na 66, 67 a budúci týždeň aj na 53...
Reakcia na: Mike #55:
Dik za info. Pockam si teda na to ked bude na L67.
Reakcia na: Mike #55:
Aj na 53??? Hmm, to bude pošušňaníčko...?
V suvislosti s malym dojazdom ma uz davnejsie napadla otazka: Aky ma dojazd konkurencia? Lebo teraz som si vsimol, ze napriklad Solaris je na tom rovnako (110-150km) vid.:

"...Vozy budou obsluhovat během dne linky o délkách 110 až 150 kilometrů. Nabíjení baterií bude probíhat v depu v noci..."

http://www.busportal.cz/modules.php?name=article&sid=13448
Reakcia na: Jezo #58:
Vcera som kecol s obchodakom Ekova na CZECHBUSE v Prahe a ich hnedy prototyp to dal z Ostravy na 1 nabitie - isli po dialnici 80km/hod , dojazd pri plnom nabiti pise cca 280 km samozrejme pri vypnutej klime/kureni takze by to malo byt lepsie ako elektricky SOR ci SOLARIS.
Reakcia na: Petto #59:
Ako na jedno nabitie cestou? Lebo z Ostravy do Prahy je to o pekný kus ďalej ako 280 km.