Mesto vo svojich strategických materiáloch predpokladá významný rozvoj MHD. Má ísť o menej nákladné riešenia ako napríklad vyznačenie jazdných pruhov pre MHD alebo preferenciu MHD, ale aj veľké investičné projekty ako sú nové električkové trate a trolejbusové trate. Len na malý počet zámerov však existuje reálny projektový plán a financovanie. Projekty v pokročilejšom štádiu prípravy a väčšie projekty sú preto uvedené na samostatných stránkach a v nasledujúcom zozname projektových zámerov sú uvedené ostatné projekty.
Vozidlá
Názov projektu | Stav | Termín dodania |
Nákup 10 obojsmerných veľkokapacitných električiek s dĺžkou do 32,5 m |
Koncom roka 2021 vybraný dodávateľ, objednanie vozidiel v 3/2022. Financovanie cez OP Integrovaná infraštruktúra, schválený zámer národného projektu. |
do mája 2024 |
Nákup 30 jednosmerných veľkokapacitných električiek s dĺžkou do 32,5 m |
Koncom roka 2021 vybraný dodávateľ, objednanie 20 vozidiel v 3/2022. Financovanie cez OP Integrovaná infraštruktúra, schválené zámery národných projektov (1, 2). |
20 vozidiel do konca roka 2023 |
Nákup 16 veľkokapacitných 24-metrových trolejbusov |
V roku 2021 vybraný dodávateľ, objednanie vozidiel v 5/2022. Financovanie cez OP Integrovaná infraštruktúra, schválený zámer národného projektu. |
v priebehu roka 2023 |
Nákup hybridných batériových trolejbusov - 11 sólo vozidiel a 23 kĺbových vozidiel |
V roku 2021 vybraný dodávateľ, objednanie v roku 2022. Financovanie cez OP Integrovaná infraštruktúra, schválený zámer národného projektu. |
v priebehu roka 2023 |
Električková doprava a infraštruktúra
Názov projektu | Stav | Termín realizácie |
Modernizácia údržbovej základne - 3. etapa |
Modernizácia ťažkej údržby E, A a T a zastrešenie odstavných plôch pre T a E vo vozovni Jurajov dvor, modernizácia vozovne Krasňany. V roku 2020 prebehla verejná súťaž na spracovanie projektovej dokumentácie. Súťaž vyhrali spoločnosti Dopravoprojekt a Valbek&Prodex. V marci 2021 získal DPB nenávratný finančný príspevok z OP Integrovaná infraštruktúra na vypracovanie projektovej dokumentácie. Financovanie cez OP Integrovaná infraštruktúra. |
Vypracovanie projektovej dokumentácie a získanie stavebných povolení do 3/2023 Realizácia od 2023 |
Predĺženie Ružinovskej radiály k plánovanej železničnej zastávke Ružinov a na letisko |
Prvý úsek po plánovanú železničnú zastávku Ružinov je reálny. Druhý úsek vedúci na letisko súvisí s otázkou, či na letisko bude prevádzkovaná trolejbusová alebo električková doprava. V roku 2022 bola spracovaná technickej-ekonomickej štúdia predĺženia trate k železničnej zastávke Ružinov (TIOP Ružinov). Následne bude potrebné spracovať EIA a projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. |
N/A |
Električková trať do Podunajských Biskupíc | V rokoch 2018 - 2019 bola vypracovaná Technicko-ekonomická štúdia Vrakunsko-biskupickej radiály na objednávku J&T Real Estate. Začiatkom roka 2023 bola vypracovaná štúdia darovaná magistrátu hlavného mesta. Následne bude potrebné spracovať EIA a projektovú dokumentáciu pre územné rozhodnutie. | N/A |
Trolejbusová doprava
Názov projektu | Stav | Termín realizácie |
Brnianska – Patrónka – Tesco Lamač | Otázna realizácia, trať neumožní nahradiť ucelenú autobusovú linku trolejbusmi, zatiaľ neprebehli žiadne kroky vedúce k realizácii. | N/A |
Miletičova – Košická – Most Apollo – Bosákova | Otázna realizácia, trať neumožní nahradiť ucelenú autobusovú linku trolejbusmi, zatiaľ neprebehli žiadne kroky vedúce k realizácii. | N/A |
Trnávka – Zlaté piesky | Otázny dopyt a realizácia, trať neumožní nahradiť ucelenú autobusovú linku trolejbusmi, zatiaľ neprebehli žiadne kroky vedúce k realizácii. | N/A |
Železničná doprava
Názov projektu | Stav | Termín realizácie |
Záchytné parkoviská pre IDS Bratislavského samosprávneho kraja v dopravných bodoch: Ivanka pri Dunaji, Nové Košariská, Pezinok a Zohor |
Prvé dve záchytné parkoviská pre osobné vozidlá a bicykle pri železničných staniciach zrealizovali v rokoch 2019 a 2020 - Pezinok (291 áut +30 bicyklov) a Ivanka pri Dunaji (158 áut + 80 bicyklov). V príprave sú v súčasnosti aj záchytné parkoviská v Nových Košariskách (165 áut + 50 bicyklov) a Zohore (207 áut + 50 bicyklov). V marci 2021 ŽSR začali obstrávať zhotoviteľa projektovej dokumentácie pre parkovisko Nové Košariská. Financovanie cez OPII. |
ŽST Nové Košariská ~2023 ŽST Zohor ~2023 |
Modernizácia železničného uzla Bratislava |
Koncom roka 2020 bol zámer projektu pre modernizáciu železničnej trate v úseku Devínska Nová Ves - Bratislava hlavná stanica (vetva Západ) predložený na EIA posúdenie. K 1/2022 stále prebieha proces hodnotenia. Pre východnú vetvu bol zámer modernizácie predložený na EIA v januári 2022. |
Postupne v priebehu najbližších dvoch desaťročiach |
Zdroje informácií
- Koncepcia rozvoja mestskej hromadnej dopravy v Bratislave na roky 2013 – 2025, časť Rozvoj a modernizácia technickej infraštruktúry dopravnej siete električkových a trolejbusových tratí – doplnok č. 2 (marec 2015)
- Územný generel dopravy hlavného mesta Slovenskej republiky Bratislavy (verzia pre SEA) (26.8.2015)
- Operačný program Integrovaná infraštruktúra 2014 - 2020
- Plán budovania električkových tratí podľa primátora Bratislavy (august 2018)
- Stav prípravy dopravných projektov v Bratislave financovaných z OPII a IROP (marec 2021)
Rubber38
V ÚP nech to pokojne je, ale kým sa tento utopistický projekt nezrealizuje do konca, príp. sa nezrealizuje aj to roky plánované megasídlisko na východnom okraji Rendezu, tak tam nemá zmysel viesť nákladnú a dlhú trať, navyše pretínajúcu železnicu. Normálne som vcelku zástanca hesla, že nemusí vždy priťahovať len zástavba elektičku, ale môže to byť aj naopak, ale toto je už fakt trošku extrém. Toto heslo sa musí uplatňovať v rozumnej miere, významu by dostálo na Zátiší, okolo Einsteinovej (tam už teraz badať výrazný developerský pohyb), či v okolí Domového roľa, no rozdiel je v tom, že tam aj keby trvalo veľa rokov, kým sa územie dostatočne dourbanizuje, tak trať si nájde svojich cestujúcich v ďalších úsekoch a toľko nevadí, že časťou trasy prechádza "zbytočne." Zatiaľ čo trať na Šprinclák by naozaj roky vozila poza Zlaté Piesky, poťažmo v rannej špičke po Staré Letisko, totálny vzduch