V desiatich bodoch rekapitulujeme, prečo „modernizácia“ trate nedopadla dobre.
Mesto na štvrtý pokus sprevádzkovalo „modernizovanú“ električkovú trať v Dúbravke za 8,3 mil. €. Namiesto využitia eurofondov na výrazné zlepšenie električkovej dopravy sa však staronová trať stala symbolom ignorovania menej mobilných cestujúcich, nezapracovania pripomienok občanov, zhoršovania verejného priestoru a tiež násilného určovania termínu odovzdania. Niekoľko pozitívnych prvkov ako napríklad zastávkový informačný systém, zvýšené zastávky na pohodlnejší nástup do vozidiel, zabránenie vybiehania cestujúcich spoza električky či odstránenie kolízneho otáčania automobilov nad zastávkou Švantnerova zatienilo množstvo negatív.
Prinášame 10 dôvodov, prečo rekonštrukciu električkovej trate nevidíme ružovo. Pozrieť si tiež môžete porovnanie s novými a rekonštruovanými traťami v Európe.
1. Bol oprášený starý projekt
Namiesto toho, aby sa trať podobala novým alebo modernizovaným tratiam v západnej ale aj strednej Európe, zrealizovaný bol projekt podobný predchádzajúcim rekonštrukciám. Mesto bolo vopred upozornené na množstvo nedostatkov, vo väčšine bodov ale trvalo na pôvodnom riešení v záujme rýchlej realizácie projektu a na úkor jeho kvality.
2. Imobilní cestujúci budú chodiť po schodoch
Zastávka OD Saratov zostala aj naďalej bariériová, vozíčkari či mamičky s kočíkmi budú chodiť po schodoch. V 21. storočí. V rovnakom čase mesto predstavilo novú nízkopodlažnú električku. Ako ju však ocenia tí, ktorí sa nebudú vedieť dostať ani len na zastávku?
Prístup na zastávku OD Saratov je len po schodoch alebo strmej rampe
Bezbariérový prístup na električkovú zastávku cez dvojpruhovú cestu v Paríži
3. Ignorované sú prirodzené pešie pohyby
Zastávky električiek sú dlhé 65 metrov – pre dve električkové súpravy, takže električka často zastaví ďaleko od existujúceho priechodu pre chodcov. Cestujúci preto prirodzene chcú opustiť zastávku na tej strane, kde zastaví električka a nie tam, kde je vyznačený priechod – ušetria si tým 130 metrov chôdze. Mesto toto prirodzené správanie cestujúcich ignorovalo a ďalšie priechody nezriadilo. Cestujúci preto budú preliezať alebo obchádzať zábradlie a nebezpečne prechádzať cez cestnú komunikáciu aj električkovú trať. Bezpečnosť zostala bokom.
Prehradený prístup na nástupište zastávky Pri kríži, zostal tak jediný priechod, ktorým je možné sa legálne dostať na nástupište
Na niektoré električkové zastávky v Zürichu vedú až tri priechody
4. Trať bude hlučná
Aj keď je trať zatiaľ tichšia než ostatné porovnateľné trate v meste, mohla byť dlhodobo ešte tichšia, ak by bola zatrávnená. Ďalším prínosom by bolo skvalitnenie verejného priestoru. Mesto odbilo požiadavku na zatrávnenie koľajového zvršku argumentom, že by to bolo príliš drahé a náročné na údržbu. Investičné náklady by pritom z 85% preplatila Európska únia a náklady na údržbu sa dajú priblížiť nule pri vhodne zvolenom spôsobe zatrávnenia. Dúbravčania preto teraz majú hlučnú trať železničného typu. Zato na nové stožiare tračného vedenia – pozri nižšie – sa už prostriedky našli.
Električková trať v Dúbravke
Električková trať na sídlisku v portugalskom meste Almada
5. Naďalej nevhodné prestupy medzi električkami a autobusmi
Mesto sa tvári, že električková doprava je nosná, a preto je – ako pri každej nosnej doprave – nevyhnutné zabezpečiť vyhovujúce prestupy na ostatné linky, ktoré slúžia ako navážacie. V prípade Dúbravky existujú a budú aj naďalej existovať prestupy medzi električkovými linkami a autobusovými linkami do Devínskej Novej Vsi, Lamača či Starej Dúbravky. Rekonštrukcia bola zrealizovaná tak, ako keby takéto prestupy neexistovali. Cestujúci naďalej budú prebiehať cez cestu v snahe stihnúť nadväzujúci spoj.
Prestup medzi električkami a autobusmi je v Dúbravke možný len cez priechod pre chodcov - tí však nebudú čakať na zelenú
Spoločná zastávka električiek a autobusov pri dvopruhovej ceste v Prahe
6. Nevhodné prístrešky
Súčasťou rekonštrukcie bola aj výmena doterajších väčšinou priestranných, no neestetických, prístreškov za nové. Nové prístrešky sú výrazne menšie než pôvodné a opäť sú so sklenenými výplňami, hoci práve Dúbravka bola dlhodobým príkladom toho, že sa mesto o sklenené prístrešky starať nedokáže a väčšinu času boli rozbité.
Zastávky nie sú dostatočne osvetlené, pri našej návšteve v deň sprevádzkovania neboli osvetlené ani prístrešky. Prístrešky sú navrhnuté tak, že do nich za dažďa prší.
Malý prístrešok s nefungujúcim osvetlením a opršanou lavicou na zastávke Drobného
Priestranný prístrešok na regionálnej tram-trainovej trati pri Paríži s antivandalskou výbavou
7. „Hlúpe“ semafory
V rámci rekonštrukcie vznikli v Dúbravke nové riadené priechody pre chodcov - údajne na žiadosť Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Hoci sa čoraz viac hovorí o inteligentných dopravných systémoch, ktoré zahŕňajú aj inteligentnú cestnú svetelnú signalizáciu, nové riadenie je „hlúpe“: chodci totiž čakajú na zelenú aj vtedy, ak stlačili príslušné tlačidlo a žiadne autá neprichádzajú. Doteraz mohli prejsť legálne cez priechod, dnes porušujú predpisy, lebo idú na červenú. Semafory taktiež spomalili autobusy MHD, pretože nie sú vybavené ich preferenciou.
Pozitívom je aspoň to, že priechody cez električkové koľaje riadené nie sú, a tak nové zariadenia nespomalia električky. Cestujúci však nie sú nijako upozornení na električku, aj keď mesto už pred niekoľkými rokmi začalo na doterajších priechodoch používať značenie "pozor, električka". Ako sa teraz ukázalo, šlo zrejme o jednorazový marketingový ťah, nie o koncepčný prístup k bezpečnosti cestujúcich.
Aj keď po Saratovskej ulici práve nejdú autá, chodci majú červenú
Upozornenie na električku v Bruseli s neriadeným priechodom
8. Zhoršenie verejného priestoru
Napriek tomu, že doteraz bolo trolejové vedenie umiestnené na stožiaroch verejného osvetlenia a v úseku Karlova Ves – Damborského takto zostalo aj po rekonštrukcii električkovej trate, novootvorený úsek bol vybavený samostatnými trakčnými stožiarmi. Tie popri existujúcich lampách vytvorili ďalšie stĺporadie. Keď sme sa hovorcu mesta Stana Ščepána spýtali na názor hlavnej architektky Ingrid Konrad na nové stĺporadie, odpovedal stroho: „Pokiaľ viem, nadšená nebola.“ Stožiare vraj „perspektívne vzhľadom na korodovanie stĺpov verejného osvetlenia môžu poslúžiť aj ako náhrada verejného osvetlenia v danej lokalite“. Pokiaľ sa teda definitívne nerozpadnú existujúce stožiare verejného osvetlenia, verejný priestor budú znehodnocovať trojice či štvorice stožiarov v jednom profile.
Mesto nám neodpovedalo na otázku, koľko nové stožiare stáli, no s istotou vieme, že to nebude zanedbateľná položka. Na iné a pre cestujúcich dôležité prvky, o ktorých píšeme vyššie, sa už prostriedky nenašli.
Stĺporadie v Dúbravke
Stožiare trakčného vedenia ukryté za stromami v nórskom Osle
9. Zameranie na technické riešenia, nie na pohodlie cestujúcich
O pochybných technických riešeniach by sa dalo písať viac, sústredíme sa iba na tie do oči bijúce.
Nové stožiare sa v prípade zastávok Švantnerova a Alexyho ocitli uprostred nástupíšť zastávok. Mesto tým porušilo vlastné zásady pre zastávky, ktoré schválilo v polovici tohto roka, a ktoré stanovujú podmienku: „Rozmiestnenie všetkých bariér v rámci zastávky (trakčné stožiare, automaty na cestovné lístky, označníky, prístrešky a pod.) musí byť navrhnuté tak, aby umožňovali čo najjednoduchší prechod po ploche nástupišťa zastávky a teda musia v čo najmenšej miere zasahovať do koridoru pohybu cestujúcich.“ Hovorca mesta sa k tomuto problému napriek prísľubu nevyjadril.
Šírka nástupíšť bola prispôsobená pre vozidlá široké 2,65 metra. Dopravný podnik však v súčasnosti nakupuje nové električky široké 2,48 metra a staré majú šírku 2,50 metra. Hrana nástupíšť preto musela byť dodatočne predĺžená kovovým profilom priskrutkovaným k nástupišťu, aby medzi električkou a nástupišťom nebola priveľká medzera.
Pri prílišnom dôraze na technické riešenia tak projektantom unikol zmysel celej rekonštrukcie – zlepšiť podmienky pre cestujúcich a obyvateľov Dúbravky.
Stožiare trakčného vedenia uprostred zastávky Švantnerova, na opačnej strane nevyužitý zelený pás, kde sa mohli nachádzať
Dodatočné rozšírenie nástupišťa v Dúbravke
10. Šibeničný termín realizácie
Povinnosťou stavebníka podľa dodatku ku zmluve je odovzdať električkovú trať do užívania do 30. novembra 2014. Napriek tomu bol prisľúbený termín sprevádzkovania najskôr na 10. novembra, neskôr na 11. novembra a 14. novembra – zhodou okolností ešte pred volebným 15. novembrom. Dvakrát sa zmena termínu udiala necelý deň pred plánovaným sprevádzkovaním.
Stanovovanie a zverejňovanie šibeničných termínov si tak v konečnom dôsledku odniesli cestujúci, ktorí boli uvedení do omylu, a to aj oficiálnymi informačnými materiálmi vo vozidlách. Zmeny si tiež odniesli pracovníci dopravného podniku, ktorí museli ani nie deň pred pôvodnými plánmi riešiť vzniknutú situáciu.
Bonus: Preferencia MHD
Téma preferencie MHD a jej sľubovanie zo strany vedenia mesta je už ako obohraná platňa. Vedenie mesta úradujúce v rokoch 2010 - 2014 ju však opakovalo ešte častejšie než jeho predchodcovia. Mesto mohlo - a malo - svoje slová premietnuť na činy práve pri prvej modernizovanej električkovej trati z eurofondov - v Dúbravke. Ako sme už písali vyššie, na autobusovú dopravu sa pri riadení signalizácie zabudlo úplne. V praxi sa ukázalo, že preferencia na svetelne riadených križovatkách nie je zavedená ani u električkovej dopravy. Električky boli uprednostnené iba na priechode pri zastávke Švantnerova, kde boli odstránené doterajšie semafory. Na križovatkách s Alexyho a Drobného ul. síce boli vymenené pomerne nové zariadenia za úplne nové, ale preferencia zavedená nebola. Električky si tak opäť postoja náhodne dlhý čas na oboch križovatkách. Otázna je preto opodstatnenosť investície do nových semaforov.
Sľubovaná "preferencia električiek" v praxi: Pre autá voľno, pre električku stoj
Záver
Pri návrhu rekonštrukcie sa šetrilo na miestach, kde sa mohla zlepšiť situácia zlepšiť pre cestujúcich aj obyvateľov Dúbravky. Namiesto toho sa až trestuhodne minuli prostriedky na niektoré zariadenia, ktoré nielenže nepomôžu, ale ešte aj zhoršia doterajšiu situáciu.
Hoci mesto o problémoch projektu spracovaného spoločnosťou Reming Consult, a. s. vedelo, zrealizovalo rekonštrukciu v takej podobe, ako ju dnes vidíme. A čo je horšie, nepoučilo sa. Pripravuje podobnú rekonštrukciu spodného úseku trate na Hlavnú stanicu. Medzitým obstaráva projektovú dokumentáciu na modernizáciu väčšiny električkovej radiál. Budeme preto naďalej sledovať, či nové modernizácie tratí pod taktovkou nového vedenia mesta už budú zodpovedať dobe a prinesú zlepšenia pre cestujúcich a obyvateľov.
kecho
by si mohol doplniť aj to, že v buse(Tbuse, trame) sú tiež cestujúci, ktorí môžu mať naplánovaný prestup niekde inde a "vďaka" čakaniu na dobiehačov a tým nabratiu meškania práve im môže utiecť ten "ich" spoj, na ktorý majú naplánované neskôr prestúpiť...