Mesto sprevádzkovalo spackanú električkovú trať v Dúbravke

V desiatich bodoch rekapitulujeme, prečo „modernizácia“ trate nedopadla dobre.

Mesto na štvrtý pokus sprevádzkovalo „modernizovanú“ električkovú trať v Dúbravke za 8,3 mil. €.  Namiesto využitia eurofondov na výrazné zlepšenie električkovej dopravy sa však staronová trať stala symbolom ignorovania menej mobilných cestujúcich, nezapracovania pripomienok občanov, zhoršovania verejného priestoru a tiež násilného určovania termínu odovzdania. Niekoľko pozitívnych prvkov ako napríklad zastávkový informačný systém, zvýšené zastávky na pohodlnejší nástup do vozidiel, zabránenie vybiehania cestujúcich spoza električky či odstránenie kolízneho otáčania automobilov nad zastávkou Švantnerova zatienilo množstvo negatív.

Prinášame 10 dôvodov, prečo rekonštrukciu električkovej trate nevidíme ružovo. Pozrieť si tiež môžete porovnanie s novými a rekonštruovanými traťami v Európe.

1.    Bol oprášený starý projekt

Namiesto toho, aby sa trať podobala novým alebo modernizovaným tratiam v západnej ale aj strednej Európe, zrealizovaný bol projekt podobný predchádzajúcim rekonštrukciám. Mesto bolo vopred upozornené na množstvo nedostatkov, vo väčšine bodov ale trvalo na pôvodnom riešení v záujme rýchlej realizácie projektu a na úkor jeho kvality.

2.    Imobilní cestujúci budú chodiť po schodoch

Zastávka OD Saratov zostala aj naďalej bariériová, vozíčkari či mamičky s kočíkmi budú chodiť po schodoch. V 21. storočí. V rovnakom čase mesto predstavilo novú nízkopodlažnú električku. Ako ju však ocenia tí, ktorí sa nebudú vedieť dostať ani len na zastávku?


Prístup na zastávku OD Saratov je len po schodoch alebo strmej rampe


Bezbariérový prístup na električkovú zastávku cez dvojpruhovú cestu v Paríži

3.    Ignorované sú prirodzené pešie pohyby

Zastávky električiek sú dlhé 65 metrov – pre dve električkové súpravy, takže električka často zastaví ďaleko od existujúceho priechodu pre chodcov. Cestujúci preto prirodzene chcú opustiť zastávku na tej strane, kde zastaví električka a nie tam, kde je vyznačený priechod – ušetria si tým 130 metrov chôdze. Mesto toto prirodzené správanie cestujúcich ignorovalo a ďalšie priechody nezriadilo. Cestujúci preto budú preliezať alebo obchádzať zábradlie a nebezpečne prechádzať cez cestnú komunikáciu aj električkovú trať. Bezpečnosť zostala bokom.


Prehradený prístup na nástupište zastávky Pri kríži, zostal tak jediný priechod, ktorým je možné sa legálne dostať na nástupište


Na niektoré električkové zastávky v Zürichu vedú až tri priechody

4.    Trať bude hlučná

Aj keď je trať zatiaľ tichšia než ostatné porovnateľné trate v meste, mohla byť dlhodobo ešte tichšia, ak by bola zatrávnená. Ďalším prínosom by bolo skvalitnenie verejného priestoru. Mesto odbilo požiadavku na zatrávnenie koľajového zvršku argumentom, že by to bolo príliš drahé a náročné na údržbu. Investičné náklady by pritom z 85% preplatila Európska únia a náklady na údržbu sa dajú priblížiť nule pri vhodne zvolenom spôsobe zatrávnenia. Dúbravčania preto teraz majú hlučnú trať železničného typu. Zato na nové stožiare tračného vedenia – pozri nižšie – sa už prostriedky našli.


Električková trať v Dúbravke


Električková trať na sídlisku v portugalskom meste Almada

5.    Naďalej nevhodné prestupy medzi električkami a autobusmi

Mesto sa tvári, že električková doprava je nosná, a preto je – ako pri každej nosnej doprave – nevyhnutné zabezpečiť vyhovujúce prestupy na ostatné linky, ktoré slúžia ako navážacie. V prípade Dúbravky existujú a budú aj naďalej existovať prestupy medzi električkovými linkami a autobusovými linkami do Devínskej Novej Vsi, Lamača či Starej Dúbravky. Rekonštrukcia bola zrealizovaná tak, ako keby takéto prestupy neexistovali. Cestujúci naďalej budú prebiehať cez cestu v snahe stihnúť nadväzujúci spoj.


Prestup medzi električkami a autobusmi je v Dúbravke možný len cez priechod pre chodcov - tí však nebudú čakať na zelenú


Spoločná zastávka električiek a autobusov pri dvopruhovej ceste v Prahe

6.    Nevhodné prístrešky

Súčasťou rekonštrukcie bola aj výmena doterajších väčšinou priestranných, no neestetických, prístreškov za nové. Nové prístrešky sú výrazne menšie než pôvodné a opäť sú so sklenenými výplňami, hoci práve Dúbravka bola dlhodobým príkladom toho, že sa mesto o sklenené prístrešky starať nedokáže a väčšinu času boli rozbité.

Zastávky nie sú dostatočne osvetlené, pri našej návšteve v deň sprevádzkovania neboli osvetlené ani prístrešky. Prístrešky sú navrhnuté tak, že do nich za dažďa prší.


Malý prístrešok s nefungujúcim osvetlením a opršanou lavicou na zastávke Drobného


Priestranný prístrešok na regionálnej tram-trainovej trati pri Paríži s antivandalskou výbavou

7. „Hlúpe“ semafory

V rámci rekonštrukcie vznikli v Dúbravke nové riadené priechody pre chodcov - údajne na žiadosť Únie nevidiacich a slabozrakých Slovenska. Hoci sa čoraz viac hovorí o inteligentných dopravných systémoch, ktoré zahŕňajú aj inteligentnú cestnú svetelnú signalizáciu, nové riadenie je „hlúpe“: chodci totiž čakajú na zelenú aj vtedy, ak stlačili príslušné tlačidlo a žiadne autá neprichádzajú. Doteraz mohli prejsť legálne cez priechod, dnes porušujú predpisy, lebo idú na červenú. Semafory taktiež spomalili autobusy MHD, pretože nie sú vybavené ich preferenciou.

Pozitívom je aspoň to, že priechody cez električkové koľaje riadené nie sú, a tak nové zariadenia nespomalia električky. Cestujúci však nie sú nijako upozornení na električku, aj keď mesto už pred niekoľkými rokmi začalo na doterajších priechodoch používať značenie "pozor, električka". Ako sa teraz ukázalo, šlo zrejme o jednorazový marketingový ťah, nie o koncepčný prístup k bezpečnosti cestujúcich.


Aj keď po Saratovskej ulici práve nejdú autá, chodci majú červenú


Upozornenie na električku v Bruseli s neriadeným priechodom

8.    Zhoršenie verejného priestoru

Napriek tomu, že doteraz bolo trolejové vedenie umiestnené na stožiaroch verejného osvetlenia a v úseku Karlova Ves – Damborského takto zostalo aj po rekonštrukcii električkovej trate, novootvorený úsek bol vybavený samostatnými trakčnými stožiarmi. Tie popri existujúcich lampách vytvorili ďalšie stĺporadie. Keď sme sa hovorcu mesta Stana Ščepána spýtali na názor hlavnej architektky Ingrid Konrad na nové stĺporadie, odpovedal stroho: „Pokiaľ viem, nadšená nebola.“ Stožiare vraj „perspektívne vzhľadom na korodovanie stĺpov verejného osvetlenia môžu poslúžiť aj ako náhrada verejného osvetlenia v danej lokalite“. Pokiaľ sa teda definitívne nerozpadnú existujúce stožiare verejného osvetlenia, verejný priestor budú znehodnocovať trojice či štvorice stožiarov v jednom profile.

Mesto nám neodpovedalo na otázku, koľko nové stožiare stáli, no s istotou vieme, že to nebude zanedbateľná položka. Na iné a pre cestujúcich dôležité prvky, o ktorých píšeme vyššie, sa už prostriedky nenašli.


Stĺporadie v Dúbravke


Stožiare trakčného vedenia ukryté za stromami v nórskom Osle

9.    Zameranie na technické riešenia, nie na pohodlie cestujúcich

O pochybných technických riešeniach by sa dalo písať viac, sústredíme sa iba na tie do oči bijúce.

Nové stožiare sa v prípade zastávok Švantnerova a Alexyho ocitli uprostred nástupíšť zastávok. Mesto tým porušilo vlastné zásady pre zastávky, ktoré schválilo v polovici tohto roka, a ktoré stanovujú podmienku: „Rozmiestnenie všetkých bariér v rámci zastávky (trakčné stožiare, automaty na cestovné lístky, označníky, prístrešky a pod.) musí byť navrhnuté tak, aby umožňovali čo najjednoduchší prechod po ploche nástupišťa zastávky a teda musia v čo najmenšej miere zasahovať do koridoru pohybu cestujúcich.“ Hovorca mesta sa k tomuto problému napriek prísľubu nevyjadril.

Šírka nástupíšť bola prispôsobená pre vozidlá široké 2,65 metra. Dopravný podnik však v súčasnosti nakupuje nové električky široké 2,48 metra a staré majú šírku 2,50 metra. Hrana nástupíšť preto musela byť dodatočne predĺžená kovovým profilom priskrutkovaným k nástupišťu, aby medzi električkou a nástupišťom nebola priveľká medzera.

Pri prílišnom dôraze na technické riešenia tak projektantom unikol zmysel celej rekonštrukcie – zlepšiť podmienky pre cestujúcich a obyvateľov Dúbravky.


Stožiare trakčného vedenia uprostred zastávky Švantnerova, na opačnej strane nevyužitý zelený pás, kde sa mohli nachádzať


Dodatočné rozšírenie nástupišťa v Dúbravke

10.    Šibeničný termín realizácie

Povinnosťou stavebníka podľa dodatku ku zmluve je odovzdať električkovú trať do užívania do 30. novembra 2014. Napriek tomu bol prisľúbený termín sprevádzkovania najskôr na 10.  novembra, neskôr na 11. novembra a 14. novembra – zhodou okolností ešte pred volebným 15. novembrom. Dvakrát sa zmena termínu udiala necelý deň pred plánovaným sprevádzkovaním.

Stanovovanie a zverejňovanie šibeničných termínov si tak v konečnom dôsledku odniesli cestujúci, ktorí boli uvedení do omylu, a to aj oficiálnymi informačnými materiálmi vo vozidlách. Zmeny si tiež odniesli pracovníci dopravného podniku, ktorí museli ani nie deň pred pôvodnými plánmi riešiť vzniknutú situáciu.

Bonus: Preferencia MHD

Téma preferencie MHD a jej sľubovanie zo strany vedenia mesta je už ako obohraná platňa. Vedenie mesta úradujúce v rokoch 2010 - 2014 ju však opakovalo ešte častejšie než jeho predchodcovia. Mesto mohlo - a malo - svoje slová premietnuť na činy práve pri prvej modernizovanej električkovej trati z eurofondov - v Dúbravke. Ako sme už písali vyššie, na autobusovú dopravu sa pri riadení signalizácie zabudlo úplne. V praxi sa ukázalo, že preferencia na svetelne riadených križovatkách nie je zavedená ani u električkovej dopravy. Električky boli uprednostnené iba na priechode pri zastávke Švantnerova, kde boli odstránené doterajšie semafory. Na križovatkách s Alexyho a Drobného ul. síce boli vymenené pomerne nové zariadenia za úplne nové, ale preferencia zavedená nebola. Električky si tak opäť postoja náhodne dlhý čas na oboch križovatkách. Otázna je preto opodstatnenosť investície do nových semaforov.


Sľubovaná "preferencia električiek" v praxi: Pre autá voľno, pre električku stoj

Záver

Pri návrhu rekonštrukcie sa šetrilo na miestach, kde sa mohla zlepšiť situácia zlepšiť pre cestujúcich aj obyvateľov Dúbravky. Namiesto toho sa až trestuhodne minuli prostriedky na niektoré zariadenia, ktoré nielenže nepomôžu, ale ešte aj zhoršia doterajšiu situáciu.

Hoci mesto o problémoch projektu spracovaného spoločnosťou Reming Consult, a. s. vedelo, zrealizovalo rekonštrukciu v takej podobe, ako ju dnes vidíme. A čo je horšie, nepoučilo sa. Pripravuje podobnú rekonštrukciu spodného úseku trate na Hlavnú stanicu. Medzitým obstaráva projektovú dokumentáciu na modernizáciu väčšiny električkovej radiál. Budeme preto naďalej sledovať, či nové modernizácie tratí pod taktovkou nového vedenia mesta už budú zodpovedať dobe a prinesú zlepšenia pre cestujúcich a obyvateľov.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Pristresky su osvetlene, vcera rano svietili.
pre mna bol aj toto jeden z dovodov preco som nevolil Ftacnika.

A este mi vadi, ze v Dubravke sa neodstranili niektore zbytocne zastavky. Elektricka nemoze tolko vela stat.
A mohla to byt pritom taka pekna trat... Dufam, ze Nesrovnal vyberie schopnejsich ludi do vedenia DPB
Boha... polovica veci same vyhovorky, neskutocne... to keby videli ako malo staci rozumu a penazi na to aby zastavky boli skutocne pre ludi, aby zovnajsok bol skutocne zapadnuty do danej lokality...

To trakcne vedenie skryte za stromy na Adamstuen v Oslo... toto je este zla foto, keby ste videli ako to vyzera cez leto tak vsetci tu padneme na rit... ziadny stlp neni vidiet... 😃 ked tadial jazdim ci v noci alebo cez den vzdy sa kocham na tej ulici ako to urobili... co dokazu TU porobit a ako hlavne vyriesit estetiku, tak to nema chybu len hrosie ked tam pride LoLo z hornej dolnej zo SR a nezbehne z autobusom z kolaji a trosku to tam vzdy nejaky chytrak preorie... 😃 ale... dojde zahradkar a vsetko opravi za pol dna ? ? ?
Pockat ako... To jako ten podchod pri Saratove neprerobili? A to ho nemohli potom rovno zrusit a dat tam prechody alebo si Schlosser spravil naozaj z ludi *****na rozlucku? Dopadlo to este horsie ako som cakal...
Reakcia na: Darro #3:
"co dokazu TU porobit a ako hlavne vyriesit estetiku" .... to vieš, tam u Vás je prioritou riešenie vecí v prospech cestujúcej verejnosti a nie v prospech firmy, pre ktorú otročili väzni z Osvienčimu a ktorá dostávala už za Hitlera lukratívne štátne zákazky ....
Ked som si to pozrel, neviem co maju mestski pani v hlavach namiesto rozumu. Uvidime ako budu bacovat ti novi. Stale plati, ze komunizmus padol a zo sudruhov sa stali demokrati. Staci sa pred pripravou projektov pozriet do Ciech alebo Rakuska ako sa to ma robit. Lutujem Dubravcanov.
Podobne dopadlo aj predlzenie trolejbusu na Trencianskej.
Na stanicu sice elina chodi, som rad, ale zabudlo sa na pohyblive schody takze vsetci pesi po schodoch.
Jozef
... a zastavky prilis nahusto.
Nechyba nahodou bod c. 11 - chybajuca preferencia elektriciek? Ci je u noveho projektu normalne, aby tram stala na kazdej svetelnej krizovatke...
Tak ta "bezbarierova" zastavka OD Saratov je husty hukot! ?
Reakcia na: jozefzba #6:
Tak demokrati zo súdruhov sa stali aj v ČR, a zaujímavé, že tam to ide.
Reakcia na: Andy #10:
Tam sa mozno zo sudruhov stali demokrati, u nas sa stali zo sudruhov "demokrati"...
k bodu 9 na spodnej fotke,,,,ta dlazba je ulozena fakt kvalitne a o zvysku ste uz pisali
Reakcia na: rasto.f #8:
Jj chyba. dnes som tadial isiel a tie provizorne semafory pre elektricky na zastavkach ukazujuc kedy moze zavriet dvere a ze bude mat volno mi ako preferencia nepride. to aby cakala minutu na zastavke s otvorenymi dvermi a potom sa rozbehla, toto je asi u nas preferencia. Stale nechapem tento vymysel (na Nam. L.Stura alebo na Molecovej). V zime nechavaju otvorene a vsetko teplo ide prec a fuka dovnutra. A v lete zas vyklimatizovany vzduch v novych elinach unikne rychlo von. Komu sa zdalo velmi divne zavriet dvere, cakat a ak by dobehol dalsi jeden clovek pocas statia tak by otvoril opat dvere? ako v minulosti 🙂
Tak o kvalite projektu vypovedá už len to, že zle odhadli dĺžku procesu obstarávania, vďaka čomu sa to do volieb nestihlo.
Reakcia na: pharel #13:
Tie semafory su dobra vec ked neni preferencia ale na novej trati tam nemaju co robit sak to je az taky problem tam tu preferenciu strcit?
A co sa tyka otvorenych dveri aj napr ked sa soferi menia sak na to je dopit a niekto to raz za cas pouzije ze zavre dvere a zapne dopyt. V mbcc je dopyt vymysleny dobre ze dvere sa sami zavru a dalsi problem to ti niektori soferi mbcc su blbi ze pri tlacenici cakaju kym sa zavru dvere? Uz ked stojime 1min na zastavke mam chut povedat soferovi nech to zavre bez fotobunky.
Rád by som vedel načo je na zastávke OD Saratov v smere Pri Kríži automat na CL. Už vidím koľko ľudí si tam bude kupovať lístky na jednu zastávku (okrem toho každý radšej pôjde pešo pár desiatok metrov ako ísť podchodom a potom čakať na električku). Radšej ho mohli osadiť na autobusovú zastávku v smere DNV.
Čo sa týka preferencie tak mi Mikuš vravel, že ešte nie je zaplnutá
Ked pozeram na tu zatravnenu portugalsku trat, tak sa cloveku chce az zaplakat ... ?
Reakcia na: Žáržo #17:
Uvedený pán zapína preferenciu, odkedy ho poznám, tzn. asi tak 12 rokov. Tak uvidíme, koľko mu to bude trvať tentoraz...
Reakcia na: rasto.f #8:
..no oni pridali dva semafory radsej ktore sa elektriciek netykaju a moze sa povedat teraz ze su preferovane...
Reakcia na: Jano3224 #16:
Radšej tam mohli namontovať kôš na odpadky.
Reakcia na: d3k0 #19:
Vieš o čom to je. Takže aj na svoju otázku poznáš odpoveď ?
Super článok! Ale zabudli tam spomenúť hlavnú vec, a to koľajnice. Všimnite si, ako sú nerovnomerne zasypané, a aké jamy sú medzi železničnými podvalmi napríklad na zastávke Alexyho... Železničný zvršok má podľa normy vyzerať inak, kto to kolaudoval?! Ďalšia perlička je betónový automobilový prejazd tesne pred kruhovým obratiskom na konečnej Pri Kríži. Na celej trase ich je niekoľko, ale tento posledný stojí za to. Absolútne tam nedodržali projekt. Naliali tam betón z oboch strán až ku koľajniciam, aj medzi ne, bez akejkoľvek dilatácie !!! ( dilatácia by mala vyplňovať priestor, kde sa stýkajú tak odlišne rozťažné materiály ako je betón a koľajnica) Až potom betón okolo koľajníc následne vyrezali a šlendriánsky to spatlali. Som zvedavý akú to bude mať oproti tým normálne urobeným prechodom životnosť, kto bude platiť opravy a tak ďalej... Práca chvatná málo platná, ale poznám ešte lepšie staré sedliacke, nedá sa naraz srať aj utekať. Zujímalo by ma, kto im za mesto podúpísal prebarací protokol a ako prebiehala kolaudácia? Viete to niekto z IMHD zistiť?
No nechcem nadavat, ale existuje nato termin v amercikom army slangu:

SNAFU - Sitauation Normal: All Fucked Up
Reakcia na: Mike #22:
Ja napríklad nepoznám odpoveď, takže môžeš napísať. ?
Pekne rano.
Bratislavske MHD na niektorych miestach radsej nahradit taxikom a blocek od taxikara dat preplatit DPB. Asi by som nepochodil s tym preplatenim. Mam chut premenovat Bratislavu na Kocurkovo. Ak by som bol mladsi, asi by som sa prestahoval do Brna. Jozef
Mesto sa nepoučilo a nikdy nepoučí. Je lepšie si dať peniaze do vrecák. Smradi hnusný všetko len spackať a doprava bude stáť.
Reakcia na: ivanbuto #25:
No jedná sa o križovatky Sch. Trnavského - Alexyho a Saratovská - Drobného. A ide o to, či sa v týchto križovatkách v súvislosti s "modernizáciou" vymieňal radič, alebo nie. Ale aj ak ostal pôvodný, by tá preferencia išla. (V križovatke Saratovská - Drobného pred obmedzením rýchlosti prešlo smerom do mesta tušim 85% električiek bez zdržania).
Potom ide o to, či je tam pevný cyklus, alebo dynamika. A ak dynamika, tak kto vymýšľal logické podmienky riadenia. Či ich aj má kto skontrolovať a či má kto skontrolovať, že sú aj naozaj nahraté v radiči a križovatka podľa nich beží.
Ja odpovede na tieto otázky nepoznám, ale predpokladám že vy z o. i. LD áno.
Reakcia na: Mike #28:
A keď vidím ten aktuálny doplnok tak mi ešte napadla ďalšia otázka či je tam zavedená detekcia električiek a akým spôsobom.
Reakcia na: Mike #28:
Ja odpovede tiez nepoznam. Ale jedna z veci, ktore sme komunikovali bolo, aby si mesto zadefinovalo meratelne kriteria na zrychlenie prejazdu casu elektriciek cez krizovatky, a aby toto bolo sucastou podmienok pre prevzatie projektu od dodavatela stavby.
Chvalim autora za tento clanok, je velmi dobre napisany a napad s fotografiami zo zahranicia je tiez vyborny. Az sa mi pred ocami vynorilo, ako to vyzeralo v Bordeaux, ked som tam bol na sluzobke. Prekvapilo ma, ze to skarede slovo "spackaný" sa nachadza aj v synonymickom slovniku. Pani v JULS zjavne vylepsuju slovencinu o taketo "klenoty". Predsa by sa hodilo nieco mozno viac slovenske, ako napr. "nepodarenú" alebo "odfláknutú".
Čo sa týka svetelne riadenej križovatky M. Schneidera-Trnavského - Janka Alexyho - Pod záhradami, električky na tejto križovatke by pri súčasnom stave nemali stáť vôbec. A to bez ohľadu na to, či je preferencia zapnutá, alebo nie. Na svetelných návestiach pre električky z oboch strán tejto križovatky, ktoré by mali slúžiť ako predsignály, totiž stále chýba dodatková návesť s písmenom "P". Ak teda električka cez túto návesť prejde počas signálu "stoj", vodič električky porušuje predpisy. Ak sa chce ich porušeniu vyhnúť, je potrebné, aby tu (na trati uprostred "ničoho") zastavil a čakal na signál "voľno".
Podobne stlporadie vzniklo aj na Trencianskej, ked sa predlzovala trasa trolejbusov. Vyzera to dost otrasne...? A na zastavku Pri krizi by mohli pridat aj automat na listky, ani na jednej z nastupnych zastavok som automat nevidela.
Reakcia na: peroxokoxo #33:
Na nastupisti a aj na vystupisti Pri krizi je automat. Je v prednej casti zastavky.
Reakcia na: PVo #32:
Prejdenie predsignálu na 'stoj' je podľa mňa v prvom rade prejav ignorancie. Načo tam vlastne tieto zariadenia sú? Aby ukázali vodičovi v zastávke (Švantnerova, Saratov), aký signál bude/je na svetelne riadenej križovatke. Vodiči sú napriek tomu naučení zavrieť dvere a došuchtať sa do križovatky, kde beztak stoja, pretože tie guličky v zastávke nie sú pomstychtivé a, kto by to bol povedal, naozaj ukazujú to, čo ukazuje/bude ukazovať návestidlo v križovatke.

Kde je lepšie ostať stáť, v zastávke, alebo v križovatke? Načo potom vybudovali zbytočne dlhé 65-metrové nástupištia, aby bol pri tých všetkých betónových podvaloch, plotoch a stĺpoch umocnený dojem z naozajstnej "mestskej železnice"?
tak pri Svantnerovej na dvoch miestach obrubnik trate sa uz rozpada, teda na jednom mieste ako keby mu bager zatal a na druhom sa uz z neho droli ? a som zvedavy, kedy bude prvy tag na tych betonovych paneloch pod zabradlim
inak niekto tu pisal uz, ze elektricky maju iny zvuk, fakt je to pravda, cim to je, neviete? a vedenie je asi tiez zavesene vyssie, lebo pantografy su dost zdvihnute oproti celemu zvysku mesta
Reakcia na: Solider #35:
Veď áno. Jedna vec je logika, vychádzanie v ústrety cestujúcim a zaužívané správanie vodičov el.

Ale PVo poukázal veľmi správne na inú vec. Pokiaľ nejaké (električkové) návestidlo nemá v súčasnosti žiadnu dodatkovú tabuľku tak sa musí považovať za normálne návestidlo a pri signáli stoj sa pred nim musí zastaviť. Ináč by sa to malo považovať za ignorovanie návesti stoj = vážny prúser a to bez ohľadu na to, či je to priamo v križovatke, pri vjazde alebo výjazde do obratiska, alebo prípadne na rovnom úseku len tak uprostred ničoho.
Reakcia na: Mike #28:
Nevidim dovod, preco by u.i.LD mala poznat odpovede.

Ja som si naivne myslel, ze odpovede na Tvoje otazky (velmi spravne polozene) si najprv zodpovedal zodpovedny pracovnik Mesta, ktory stavbu od zhotovitela preberal.

A signalne plany novych CSS vratane preferencie predpokladam, ze dokladne pozna kompetencne prislusny pracovnik toho oddelenia Magistratu, ktore ma vo svojom nazve dopravu.. Ci?

Reakcia na: Author #39:
Lebo o. i. LD sa stretla s HDI na túto tému a viem, že sa o to aktívne zaujímajú.
Navyše niektorí členovia sú v intenzívnom kontakte s viacerými zamestnancami mesta, príp. DPB, ktorí sú pri zdroji, alebo niekedy dokonca priamo tým zdrojom informácií.

No potom je tu otázka či je tá stavba už prebratá, alebo iba čiastočne, alebo ešte vôbec. Ale som presvedčený že ten zamestnanec mesta, ktorý stavbu preberal (alebo preberie) odpoveď na tieto otázky pozná. Ale on sem nechodí diskutovať... ?

A či ich pozná aj ten pracovník magistrátu (resp. pracovníci), ktorí evidujú signálne plány, resp. podmienky riadenia všetkých svetelných križovatiek v Ba?
Nebol by som si taký istý, že tie nové podmienky na patričnom oddelení majú. Ale dajme tomu, že áno. Potom si na posledné dve otázky z môjho príspevku odpoviem sám. Pokiaľ tam nie je pevný signálny plán (ktorý ale nemá šancu zabezpečiť preferenciu), tak potom zo zamestnancov magistrátu nemá nikto reálnu šancu odkontrolovať či logické podmienky tých križovatiek dostatočne preferujú električku a ak aj áno, či je predložený a schválený program naozaj nahratý v radiči.
Reakcia na: Solider #35:
Akurat ze tie predzvesti nie su priamo na zastavkach, ale v strede useku... To bude asi dalsi zlepsovak oproti predoslemu stavu ?
Takže nástupištia urobili na šírku električiek 2.65m pričom existujúce aj budúce električky sú 15-17 cm užšie. Nuž buďte radi. Francúzska SNCF (národná železničná spoločnosť) objednala moderné vlaky na regionálne trade, ktoré sú širšie ako sa vmestia na normalizované staničné nástupištia. A tak sa budú nástupištia vo Francúzsku hromadne zužovať. Skôr či neskôr ale aj tak pri nejakom presune prefrčí vlak stanicou, kde nástupištia zúžené neboli a to bude rana.

Skrátka profesionalita sa v 21. storočí nenosí. Hlavne je zarobiť s čo najmenšou námahou. Raz bude ešte horšie, ale toho sa našťastie nedožijem.
Tak dnes som sa povozil po tom Dúbravskom zázraku. Všetko síce žiari novotou, no krásne vidno akou veľkou fušerinou sa tento projekt stal. Oporné múriky popri trati, ktoré sa betónovali sú hlavne na spodnom úseku trate niekde tak krivé, že už horšie sa to urobiť asi nedalo. Dlažobné kocky na zastávkach ale aj obratisku sú tiež poriadne ofľaknuté, všetko nakrivo a dokonca niekde sa terén pod nimi začína prepadávať. Nedoriešené ostávajú aj múriky na nástupištiach zo strany cesty, kde ostala medzi múrikom a úrovňou terénu celkom výrazná medzera, z ktorej sa zosúva kamenná drť. Ďalším kameňom úrazu sú stále nefungujúce informačné tabule. Dnes som dokonca videl aj prvých odvážlivcov, ktorí sa nebáli skrátiť si cestu k nástupištiu zo strany označika, či dokonca priamo cez koľaje okolo zeleného oplotenia. Asi toľko.
Ja ešte dodám, že pravidelne robím osvetu najmä medzi staršími ľuďmi na Švantnerovej, keď na zelenej cez cestu si myslia, že majú zelenú aj cez trať a ešte sa posťažujú, prečo musia obchádzať zábradlie v strede chodníka...
Reakcia na: jr1961 #42:
Zužovať sa museli aj niektoré nástupišťa TEŽ kvôli tým novým jednotkám..
Reakcia na: Mike #45:
Rozdiel je v tom, že TEŽ je uzavretý sytém s pár kilometrami tratí a niekoľkými stanicami. V prípade Francúzska ide o objednávku 2000 súprav, ktorá si vyžiada úpravu 1300 staníc. Upravovať sa budú len tie stanice a trate, ktoré budú dotknuté prevádzkou nových vlakov, v žiadnom prípade nie je možné upraviť všetky stanice. Nové súpravy sú o 20 cm širšie.

Podobnosť s Dúbravkou je v tom, že správca železničnej infraštruktúry (RFF) vedel už v roku 2011, o tomto probléme. Napriek tomu sa nástupištia na znovorekonštruovaných staniciach vyhotovili v pôvodnom profile a teda sa mnohé z týchto staníc budú musieť zrekonštruovať znova.

Teda tak to dopadá, keď tí čo plánujú a rozhodujú myslia na niečo iné, nemajú vzťah ani záujem o svoju prácu. Tak to dopadá, keď sa vedúce miesta konvertujú na politické trafiky. Tak to dopadá, keď kompetencie a profesionálna hrdosť, prípadne vzťah k tomu čo robím sa pokladajú za zbytočnosť. V takej situácii nemôže existovať koncepcia a stratégie a doprava živorí z ruky do huby. Takže máme, čo nám patri...
Reakcia na: Janik11 #44:
A prečo je potrebná osveta? Pretože zase niekto niečo odflákol. Kombinovať riadenú a neriadenú dopravu na tej istej križovatke alebo prechode je nebezpečné. Dalo by sa to urobiť poriadne a svetelné dignály by viedli chodcov cez celý profil ulice vrátane trate. A dokonca by nebol problém to vyriešiť tak, aby električky kvôli signálu nemuseli spomalovať. Dokonca by mohli mať všetky prechody cez električkové trate, teda aj tie neriadené výstražné svetlá, ktoré by signalizovali blízkosť eletričky.
PRESTUP ELEKTRIČKA - AUTOBUS:

Dalo sa to vyriešiť oveľa lepšie, veď príklady z iných miest (napr. fotka z Prahy použitá v článku) do dokazujú. DPB by to mohol ale vyriešiť aj teraz a s nulovými nákladmi. Stačilo by určiť prestupné body, na ktorých by mali vodiči povinnosť počkať na prestupujúcich cestujúcich a tí by neboli nútení prebiehať na červenú. Na to stačí interný predpis DPB a nejaká značka v cestovnom poriadku.

Jaj, ale to by sa ten cestovný poriadok musel dodržiavať...

Mal som sám nepríjemnú skúsenosť. Chcel som prestúpiť z Twin City Liner na poslednú električku idúcu mojim smerom. V tom istom čase sa ale organiyovala nejaká akcia na in-line kolieskových korčuliach a vodič električky to šikovne využil tak, že sa skyl za peletôn korčuliarov (a ten prechádzal okolo hodne dlho - niekoľko minút) a tak sa nemusel otravovať s cestujúcimi, ktorý ostali zablokovaní na chodníkoch. Tak funguje bratislavská doprava, taký je vzťah k práci na všetkých úrovniach - od riaditeľa až po vodičov. A preto v Dúbravke budú vodiči utekať prestupujúcim a dobiehajúcim cestujúcim, vedenie sa vykašle na vydanie interných predpisov, ktoré by tomu zabránili, nik nebude kontrolovať dodržiavanie cestovných poriadkov, skrátka na Východe nič nového.
Reakcia na: jr1961 #48:
Nie, interný predpis by toto nevyriešil a spôsobil by naopak zbytočné komplikácie v premávke priebežných liniek.
Kde konkrétne by si si predstavoval takýto garantovaný prestup a z ktorej linky na akú?
Reakcia na: JamaVOku #1:
Z prístreškov zatiaľ svietia iba 2 a to na zástavke Švantnerova v smere do mesta, v opačnom smere ten jeden prístrešok zatiaľ len bliká ?
Reakcia na: ivanbuto #49:
Interný predpis by nespôsobil žiadne komplikácie. V civilizovaných krajinách je normálne, že linky sa určených bodoch počkajú (presne podľa cestovného poriadku). Prestupuje sa totiž často dvoma smermi. Ak by bola doprava v meste dobre zorganizovaná, nebol by problém, aby sa aj priebežná linka v prestupnom uzle zdržala 2-3 minúty.

Chápem, že v Bratislave sa ale nevozia cestujúci ale náklad. Intervaly na linkách nezodpovedajú potrebám cestujúcich, ale prepravenému objemu. Každý, vrátane prispievateľov imhd je spokojný ak sa v priebehu hodiny prepravý istý počet cestujúcich, bez ohľadu na to, kde mrznú cestujúci pri čakaní, kde na nich prší, koľko čakajú na spoj alebo prípoj, ktorého spoj im ušiel pred nosom a pod. Ak sa to nedá vyriešiť pri kvázinosnom systéme (električkách) a jeho autobusových prípojoch v okrajových častiach mesta, kde sa nedá vyhovárať na prekážky spôsobené hustou individuálnou dopravou, tak je zbytočné o nejakej kvalite dopravy v Bratislave uvažovať. Tá terajšia nie je o nič lepšia ako keby mestom jazdili maršrutky - to znamená, že je to chaos.

Predstavme si teda jednoduchšie riešenie, pretože koordinované cestovné poriadky sú nad úrovňou chápania. Interný predpis môže prikázať vodičovi počkať na cestujúcich, ktorí evidentne čakajú na zelenú na prechode vedúcemu k zastávke. Tým pádom by sa predišlo prechádzaniu na červenú. Môže to vodič sledovať? Môže a ak nie, tak sa nájdu iní adepti na toto zamestnanie. Bratislavská doprava nie je civilizovaná. Vodiči často zámerne utekajú dobiehajúcim cestujúcim, inde vo svete som zažil opak (znova opakujem, ten, pre koho je to ťažká práca, nech ide od toho). Tomu môže interný predpis zabrániť. A je to minimum toho, čo je potrebné na prestupných zastávkach v Dúbravke. Pokiaľ nebude mať podnik vybudovanú firemnô kultúru a vodiči nebudú myslieť na cestujúcich, dovtedy ani najsofistikovanejšia stavebná úprava nič nevyrieši.

Nepodarkom totiž nie je trať do Dúbravky. Nepodarkom je mestská verejná doprava ako celok a trať do dúbravky bola celkom správne skoncipovaná tak, aby nekazila celkový obraz. Ospravedlňujem sa za sarkazmus, ale naozaj je pravdou, že trať do Dúbravky je obrazom stavu MHD v Bratislave.

Ten obraz sa nezmení tým, že sa kúpia nové autobusy an tým, že sa na dvere nalepia nálepky. Ten obraz sa nezlepší pár záplatami tu a tam. Ak sa nezmení kultúra Magistrátu a DPB, tak ten obraz sa zachová, len možno časom trocha zvetrá a zostarne.



Reakcia na: jr1961 #51:
obávam sa, že dostatok slušných vodičov v MHD za ponúkaný plat tak skoro nebude, inak súhlas s príspevkom ?
Reakcia na: jr1961 #51:
OK, takže namiesto dlhých litánií, ako je všetko v MHD zlé, ešte raz: kde konkrétne by si chcel garantovaný prestup, v ktorom časovom období a z ktorej linky na akú?

Dobiehanie cestujúcich: už sa to x-krát vysvetľovalo, že vodič nie je povinný čakať na dobiehajúcich, je to jeho dobrá vôľa. Najmä na linkách s hustým intervalom nemá zmysel čakať na dobiehajúceho, ak má byť cena za to napríklad zmeškanie zelenej a nabranie meškania, pričom ďalší spoj ide o pár minút. To hovorím ako vodič, ktorý vo väčšine prípadov na dobiehajúcich počká.

Riešenie v Dúbravke mali byť prestupné zastávky (aspoň jedna) na spoločnej hrane a nebudovať semafory pre chodcov tam, kde im to bude reálne sťažovať prestup.
Reakcia na: ivanbuto #53:
ad Dobiehanie cestujúcich
by si mohol doplniť aj to, že v buse(Tbuse, trame) sú tiež cestujúci, ktorí môžu mať naplánovaný prestup niekde inde a "vďaka" čakaniu na dobiehačov a tým nabratiu meškania práve im môže utiecť ten "ich" spoj, na ktorý majú naplánované neskôr prestúpiť...
Reakcia na: ivanbuto #49:
Ja napr. medzi 201 a 208 na Prievozskej v oboch smeroch.
Reakcia na: jr1961 #51:
Ked je dobiehajuci clovek blizko vozidla, tak nic proti tomu nenamietam, aby vodic pockal. Ale cakat na potencialnych cestujucich, ktori este cakaju niekde na zelenu, je uz naozaj velmi prehnane, aj kvoli tomu co spominaju ivan a kecho...
Inac, na mna vo vacsine pripadov vodic v Bratislave pockal, za to som aj vo Viedni stretol takych co nepockali. Dokonca raz jeden zavral dvere, aj ked tam stal este pol minuty cakajuc na zelenu. Takze taki neslusni vodici v Bratislave zase niesu, ako vsetci tvrdia...
Reakcia na: Valec #55:
Možno, ale ak, tak cez víkend. A nie celkom beriem garantovaný prestup smer z mesta - Mierová je v pešej dostupnosti aj z Gagarinovej a opačne.
neviete, kde je mozne posielat nejake navrhy ohladom zlepsenia mhd v bratislave? napr. navrhy tykajuce sa toho, aby niektore spoje chodili castejsie alebo aby pristresky na zastavkach boli vacsie (lebo ked prsi, tak sa tam zmesti tak 6 ludi a ostatni moknu), alebo aby dali prechody pre chodcov na nejake prihodnejsie miesta atd? alebo aj staznosti... napr. na tie televizory v autobusoch, ktore neskutocne irituju, hlavne ked z toho ide hluk + sofer si este pusta do toho hudbu a cestujuceho moze porazit.. tiez aj tie reproduktory na zastavkach, ktore nenechaju cloveka ani chvilu na pokoji, akoby nestacil uz hluk z dopravy.. DPB sa asi rozhodol vytvorit totalny brutalny noise pollution.. fakt nechapem zmysel tohto zamorovania cestujucich hlukom.. mozno sa uz zmenili veci odkedy som bola naposledy v londyne, parizi, prahe, rige, helsinkach, liverpoole, milane, atd., ale nikde taketo stupidity ako vysielanie dokumentov o pareni ziab vo vozidlach mhd nevysielali.. tiez si nepamatam, ze by na zastavkach hucali z reproduktorov spravy..
mam pocit, ze som raz citala nejaky clanok, kde sa niekto z DPB vyjadril, ze je vsetko ok, lebo oni nezaznamenali ziadne oficialne staznosti ani podnety od cestujucich.. tak im asi treba vsetko oficialne oznamovat a oficialne sa stazovat, aby nieco zaznamenali ako problem.. lebo inak budu mat dojem, ze je vsetko v najlepsom poriadku.. ak teda viete o nejakych kontaktnych adresach, dajte vediet, prosim... vdaka
Reakcia na: ivanbuto #57:
Áno, cez víkend som myslel, príp. ešte večer. Mierová a Gagarinova síce v pešej dostupnosti sú (ako kde), ale napr. Dudvážska a Cintorín Vrakuňa už nie. A keďže takmer medzi každým spojmi niekto prestupuje (vo vychytené časy aj zo 10 ľudí), tak by to po malom spropagovaní malo dosť veľký prínos.
Reakcia na: jstrudla #58:
Kamkoľvek, výsledok bude vždy ten istý.
Reakcia na: jstrudla #58:
Skúste dačo pohľadať tu .
http://www.dpb.sk/kontakt/pre-verejnost/
Reakcia na: ivanbuto #53:
Ad "zbytočné semafóry": Čo bráni tomu, aby semafór bol trvalo v stave blikajúca-oranžová a po stlačení dopytového tlačítka sa "zapol" a dal chodcom zelenú (a následne išiel opäť do blikania)? Potreby nevidiacich by to riešilo, rovnako by sa prechod dal normálne používať.
Reakcia na: Lbr #62:
Je také už niekde na Slovensku?
Reakcia na: Lbr #62:
Naprogramovať sa určite dá, niečo také dokonca aj bolo povedané zo strany HDI, že by mohlo byť, ale ďalej sa o tom nediskutovalo.
Reakcia na: Mike #63:
Nie je, ale napríklad v Liberci áno.
Reakcia na: Error 0x007 #56:
"Dokonca raz jeden zavral dvere" - nebude to tým, že sa dvere vo Viedni zatvárajú automaticky?
Tie online tabule sa aj plánujú sprevádzkovať?
S tím hlukem to je fakt sranda, nechtěl by to někdo začít řešit? Jak jako jim nezbyli peníze na odhlučnění...na západě a vubec celá evropská unie snad klade duraz na odhlučnění. Takže když na ,,toto" nezbyli peníze, tak asi ten projekt není kompletní ne? To zase žádný peníze nepřijdou, protože to bude vypadat na ,,korekturu":) Co takhle použít aspoň ty levný desky z autopotahu? Např. v Čechách už to úspěšně používaj. http://www.stered.sk/stered-v-dopravnej-infrastrukture
Reakcia na: drink #66:
Myslel som to tak, ze dvere zamkol (to je vtedy, ked na prislusnom tlacidle dopytu uz nesvieti ziadne svetielko). Oni sa zatvaraju same, ale on potom dvere zamkol, tak som si ich nemohol dopytom otvorit, aj ked tam este cakal nejakych 15-20 sekund na zelenu.
Reakcia na: colina #68:
v roku 1980, ci z ktoreho je projekt tej "modernizacie" este o hluku ani nechyrovali 😉
Reakcia na: colina #68:
to vyzera fakt zaujimavo. Tak nejak vlk syty aj ovca cela.

http://www.stered.sk/wp-content/uploads/2014/09/brens-stered-absorber-1024x252.jpg
Mna by zaujimalo, preco v BA je uplne nelogicky sled zastavka-semafor ??
?

V normalom meste su semafory az za zastavkou: elektricka caka a ludia vyuziju cas na nastupovanie.
Viz. v Prahe:
https://www.google.sk/maps/@50.054452,14.417976,3a,75y,73.1h,81.04t/data=!3m5!1e1!3m3!1s6VG2OZjHMTMRgGAfnzLang!2e0!5s20140501T000000


V Kocurkove a Bratislave zastane elektricka na semafore, caka na cervenu, rozbehne sa na dalsich 15m a zas zastane na zastavke.
Ked to spravi na trati Raca-Dubravka 15x, je strata 15 min.
Dufal som ze aspon pri rekonstrukci tento NEZMYSEL opravia.
Reakcia na: Rady #72:
opravili. Prechody cez trat uz nie su riadene svetelnou signalizaciou, takze ziadne dalsie zdrzanie. Na ostatnych krizovatkach riadenych CSS by mala fungovat preferencia, takze by to malo byt bez zrdzania.
Na Peknej ceste a Gastanovom hajiku, to celkom dobre funguje.
Reakcia na: Rady #72:
Pánov MHD nezaujima, a tak vobec sa neunuvaju premyslat nad moznym presunuitm zastavok ?
Zábradlie pri priechode cez električkovú trať na Švantnerovej bolo pretreté do červeno-bieleho šatu ?
Reakcia na: Solider #75:
Iné farby pravdepodobne nie sú na sklade. Taktiež netrpezlivo očakávam, kedy sa už konečne začne na ForCity objavovať izolepa a handrová zacpávka

#firemnaidentita ?