Dopravný podnik predstavil prvú nízkopodlažnú električku

Prvou novou električkou začína veľká obnova bratislavských električiek.

Vo štvrtok 6. novembra 2014 sa na Námestí Ľ. Štúra uskutočnilo slávnostné predstavenie prvej bratislavskej nízkopodlažnej električky Škoda 30T ForCity Plus za účasti predstaviteľov výrobcu, mesta, ministerstva dopravy, DPB, médií a širokej verejnosti.

Nová električka po slávnostnom "krste" vykonala so zástupcami médií okruh centrom mesta. Prítomných električka prekvapila komfortným a tichým chodom bez typického pískania v oblúkoch. Prvých cestujúcich na pravidelných linkách električka odvezie v jarných mesiacoch budúceho roka po vykonaní schvaľovacích skúšok.

„Úspešne sme zrealizovali tri veľké obstarávania na nákup nových vozidiel primárne z prostriedkov EÚ. Hlavné mesto Bratislava tak získa nové jednosmerné a obojsmerné električky i nové trolejbusy. Tento významný krok sa podaril vďaka ústretovosti zástupcov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorí vypočuli našu argumentáciu a uvoľnili finančné prostriedky z Operačného programu doprava na modernizáciu nášho vozidlového parku. Keďže sme už využili aj opciu na nákup nových električiek a trolejbusov, príde tak k radikálnej obnove prestarnutého vozového parku MHD v Bratislave. Osobne verím, že cestujúca verejnosť ocení nové komfortné vozidlá európskeho štandardu a kvalita verejnej dopravy v našom hlavnom meste sa výrazne zvýši,“ vyjadril sa predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB, a.s. Ing. Ľubomír Belfi.

Až polovica vozidlového parku električiek je financovaná prevažne z prostriedkov Európskej únie (80,75% z celkových výdavkov bez DPH), štátneho rozpočtu (14,25%) a hlavného mesta SR Bratislavy (5%). Masívna modernizácia vozidlového parku DPB, a.s. predstavuje historický moment. „Vynaložili sme nesmierne úsilie na prípravu menších, no zato efektívnych projektov pre Bratislavu s cieľom zlepšiť kvalitu verejnej dopravy, a tým aj kvalitu života obyvateľov najväčšieho slovenského mesta. Som veľmi rád, že Bratislavčania sa aj vďaka Eurofondom konečne dočkajú moderných električiek, ktoré budú uspôsobené na prevádzku v podmienkach hlavného mesta,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.

Našim cieľom je využiť financie z Eurofondov do posledného centa. Som veľmi rada, že sme mohli využiť opciu na nákup ďalších kusov električiek pre Bratislavu. Dokopy ich tak bude už v roku 2015 premávať 45. Zároveň pripravujeme viacero projektov na modernizáciu dopravy v Bratislave, ktoré budú financované z nového programového obdobia," uviedla generálna riaditeľka Sekcie OPD na Ministerstve dopravy Denisa Žiláková.

„Jsem velmi rád, že první z generace tramvají ForCity Plus byla dnes představena právě v Bratislavě. K této metropoli mám velmi vřelý a osobní vtah. I proto pevně věřím, že se nová tramvaj ze Škody Transportation bude líbit především bratislavským obyvatelům. Kromě moderního designu jim nabídne především komfortní a bezpečné cestování, dostatek místa, přehledný audiovizuální a informační systém a v neposlední řadě také klimatizované prostory. Moc bych si přál, aby se tramvaje ze Škodovky staly nedílnou součástí podoby slovenského hlavního města,“ povedal Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation.

Obojsmerné päťčlánkové električky ForCity Plus majú maximálnu obsaditeľnosť 356 cestujúcich (8 osôb/m2). Väčšia priestrannosť vozidiel bola dosiahnutá vďaka novému umiestneniu zádržných systémov. Nové električky ponúknu predovšetkým komfortné cestovanie. Sú kompletne vybavené klimatizáciou, ako pre cestujúcich, tak aj pre vodiča. Zároveň disponujú spoľahlivým kamerovým systémom so šiestimi vnútornými a šiestimi vonkajšími kamerami, ktoré zvyšujú bezpečnosť cestujúcich. Samozrejmosťou je aj informačný systém vrátane zariadenia pre hlasovú komunikáciu medzi nevidiacimi cestujúcimi a vodičom. Pre ľudí so zníženou pohyblivosťou je pripravená aj výklopná plošina a takmer celá električka je koncipovaná ako nízkopodlažná. Nové obojsmerné električky s dĺžkou 32,5 m majú podvozok s rozchodom na 1000 mm a ich maximálna prevádzková rýchlosť je 65 km/hod. Ľahko dostupná elektrická výzbroj sa nachádza na streche vozidla a pri brzdení dochádza k rekuperácii energie, čo spoločne s asynchrónnymi trakčnými motormi znižuje náklady na prevádzku i údržbu.

Viac k téme

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Tych 356 ludi chcem vidiet. Realne niekde okolo 200. Stacilo, ze sa tam dnes nahrnula jedna trieda a par ludi a pol elektricky plnej.
Reakcia na: toms #1:
Mlynská dolina to dá s prehľadom ?
elina s interierom klobasoru, oh come on!
Nemala byť 100% nízkopodlažná? Viem že to s otočným podvozkom nejde, len ma zaujíma či si to dobre pamätám. Super miesto pre vozíčkara rovno vo dverách, viem že sa bude používať len v jednom smere jazdy, ale aj tak ma to zaráža. Ale najviac ma štvú tie hnusné sedadlá čo nikto nebude tepovať a clele leto sa do nich budu potiť nielen cestujúci ale aj bezdomvci (nemyslím tých bezdomovcov ktorý za dopravu platia a sú čistý). Pokiaľ si dobre pamätám tak keď kupovali škodovky do Prahy pokašlali veľa vecí ale jednu spravili dobre nechali ľudí vybrať sedadlá. Inak novú električku chválim je to bezpochyby krok v pred.
Co som niekde videl video tak elinu soferovala nejaka slecna..dokonca v bielych rukavickach..to je povinne? ? ? ?
Reakcia na: Mikimaus #5:
No to DPB konečne zorganizoval niečo poriadne. Nemoderoval to ten buzerant s jemne pedofilnými sklonmi ako býva zvykom ale nejaký nejaký normálny moderátor. Rozdávali sa tam akési suveníry, bola súťaž, pohostenie v Redute, na akciu vybral tie najkrajšie vodičky 😃 ...
http://imhd.sk/ba/galeria-media/2823/skoda-30t-forcity-plus.html?#127298-Prezentacia-novej-elektricky-Skoda-30T-ForCity-Plus

Reakcia na: Mikimaus #5:
Pani sa vola "Maria" a ma vraj viac ako 25 rokov jazdenia s elektrickami bez nehody v Bratislave ? . Info od p. moderatora za tie 3 minuty co som tam bol
Reakcia na: Žáržo #6:
No možno tá jedna je skúsená (odborárka), podľa príspevku #7, ale na elinách jazdia aj krajšie...
Ako je to teda s tým celkovým počtom vozidiel? Čo médium to iný počet. Niekto píše už o 60 kusoch dokopy (29T + 30T), inde ako tu o 45 kusoch a cca dva mesiace dozadu niekde spomínala hovorkyňa tiež 60 kusov. Či nakoniec nevyšli peniaze na tých 15 kusov? ❓
Reakcia na: luky133 #9:
do konca buduceho roka by malo byt 45, dalsich 15 v roku 2016
Reakcia na: TeBeCe #10:
Diky za vysvetlenie. Už len dúfať, že v ďalšom programovom období sa nájdu ešte nejaké peniaze na výmenu ďalších. ?
Reakcia na: Žáržo #6:
uhm, daval by som si pozor na velmi silne obvinenia, toto dost zavana nactiutrhanim ... a to je na zalobu 😉 hlavne ak to nevies nijako dosvedcit ...
Ako sa v DPB zmierili so skutočnosťou, že 32 m dlhá električka má taký istý počet dverí, ako 18 m autobus?
Teórie o počte dverí už hodili do koša?
Reakcia na: ufo #13:
Ale veď aj Adidas má rovnaký počet pruhov na všetkých veľkostiach. ?
Reakcia na: Mates #4:
15T pro Prahu mají otočné podovozky všechny 4 a je 100% nízkopodlažní. Pokud vím, Bratislava poptávala NP 85%!
Mohu se jinak zeptat, co je z hlediska interieru na 15T pokašlané?
Reakcia na: m@rtin #15:
http://img.radio.cz/pictures/c/doprava/tramvaj_t15_interier.jpg - usporiadanie 2+1 vdaka comu bude menej miesta pre cestujucich, ako keby bolo 1+1 ( http://blog.idnes.cz/blog/1191/154515/vozy1.jpg )
Reakcia na: Mates #4:
Ono ta opierka s pasom je zaujima a zaujimalo by ma co tam robi, kedze miesto pre vozickarov je na druhej strane pri stene: http://imhd.sk/ba/galeria-media/update/8673/Vyhladavanie.html?#127310-Interier-elektricky-Skoda-30T-ForCity-Plus
A v letaku je tiez len na druhej strane miesto pre vozickarov tiez len na druhej strane pri stene naznacene. Asi by som to bral len ako nudzove....?
http://www.skoda.cz/cs/produkty/tramvaje/forcity/tramvaj-30-t/Contents.3/0/F49347265B465C18E5BCAE341EE70B14/resource.pdf
Elektricka je po dizajnovej stranke pekna a snad bude aj kvalitna. Ale interier je vyslovene zle rieseny! Je mi jasne, zenizkopodlaznost si pyta svoju dan, ale aby boli sedacky oproti sebe... Mam k tomu hned 2 vyhrady - 1) psychohygiena - je prirodzene neprijemne pozerat sa na oprotisediacich ludi a snazit sa stale pozerat z okna. navyse za tmy presne v prirodzenom uhle pohladu z okna pozerate do tvare oprotisediacemu cloveku. Znie to smiesne, ale je to vazne neprijemne a riesolo sa to uz aj v Nemecku, kde s ana to stazovali ludia. 2) priestor pre nohy. Tu bude dochadzat k neumyselnym stuchnutiam, kopnutiam, stupeni na nohu. Prietor na nohy je pri sedeni orpti sebe maly. nechapem, preco tie sedacky nemohli byt za sebou? V tom nizkopodlaznost nebrani. A ze vozidlo je obojsmerne? Rovn ako to bude podla mna aj v jednosmernej verzii. RegioJet ma tiez nizkopodlazne, obojsmerne vozidla a tam su vo vacsej casti sedacky za sebou. Skoda.
Reakcia na: Ibiza #18:
Aspon sa bude dat pri takejto skladbe sedaciek pozerat aj v eline na pekne babenky ...a nie len odzadu ? ? ? ?
Je nádherná. Akurát aj mne vadí, že sedačky sú oproti sebe a vzbudzujú vo mne SOR ale to je môj názor. Čakal som niečo iné ? .
Inak tento rok má aj Mníchov nové električky v počte osem kusov z toho jedna, prvá prišla koncom minulého roka. Je od SIEMENS Avenio má 36,85 m niektoré sedačky sú síce oproti sebe, je to sila zvyku asi ☺ Čo sa mi ľúbilo, že ju predstavili vo vozovni.
http://www.tramgeschichten.de/2013/11/04/avenio-weichenstellung-fuer-die-neue-tram/
Reakcia na: Salomon #20:
Tak ta Mnichovska Siemenska ma sedacky vacsinou pekne za sebou: http://www.flickr.com/photos/danny243/10673253613/in/photostream/
Reakcia na: Mikimaus #19:
Len či sa budú chcieť pozerať aj ony na teba ? ?
Reakcia na: Ibiza #18:
Ľudia by si z toho umiestnenia sedačiek mohli zobrať príklad, že sa začnú medzi sebou rozprávať počas cesty v MHD a nie len ťukať do múdreho telefónu. Hlavne pri strete dvoch generácií oproti sebe môžu vzniknúť zaujímavé rozhovory. Nikde totiž nie je zakázané rozprávať sa so spolucestujúcim, len žiaľ v dnešnej dobe si o každom myslíme, že trpí minimálne infekčnou chorobou a najradšej by sme mali dedikované kupé...
Reakcia na: slavius #23:
Nad podvozkami su oproti sebe, ale inak su za sebou.
Dalsia vec - tato Skoda ma kapacitu na sedenie nieco cez 50 miest. Suprava T6 ma viac (vdaka dobre umiestnenym sedadlam) a K2S o par menej, ale je kratsia. Tieto elektricky budu vyslovene na statie. Coz neprispieva 2x k pohodliu. Ale aspon budu klimatizovane.
Reakcia na: MatejBA #16:
Standardy ROPIDu jsou nastavené tak, že poměr stojících cestujících nesmí být ve vozidle vyšší. Jestli je to správně, nechám na Vašem uvážení. Každopádně DP nemohl nakoupit tramvaj s větším počtem míst na stání, protože by ty standardy byly porušeny.
Reakcia na: Ibiza #18:
To je daň za koncepci, kterou si vybrala Bratislava. Nechtěla mít podvozky v kloubech, ale v článcích. To způsobilo oproti pražským 15T, že máte na stejnou délku pouze 5 dveří namísto 6, část sedadel na podestách a hodně sedadel v protisměru i v 29T. Všechno má svá pro a proti - 15T mají všechny sedadla 100% low floor bez podest a 90% ve směru jízdy. Naopak mají 15T úzké uličky v kloubech.
Reakcia na: Ibiza #25:
A došo Vám, že těch má 30T méně sedadel proto, že je obousměrná a má v levé části vozidla dveře?
jednosměrná tramvaj pro bratislavu těch míst bude mít 69!
http://www.skoda.cz/cs/produkty/tramvaje/forcity/tramvaj-29-t/Contents.3/0/349AFDE4667B69962F84696554C74ECF/resource.pdf
Reakcia na: m@rtin #26:
Uvedl jsem to nesprávně. Standardy ROPIDu chtějí navyšovat poměr sedících cestujících na úkor stojících.
Reakcia na: m@rtin #28:
Ano, tam je to lepsie riesene. A tesim sa aj tym novym standardam ROPID.
Reakcia na: m@rtin #15:
Ďakujem za odpoveď. Netvridil som že T15 má pokašlaný interiér ale že pokašlaly tender na enormný počet vozidiel na x rokov z ktorého teraz cúvajú.
Reakcia na: Mike #8:
veru, minule mi skoro hotdog zabehol, ked som zbadal tu krasnu bloncku.
Ta by sa veru dala pouzit,.......................... napr. pri kopani studne alebo tak nejak... ?
Reakcia na: Ibiza #18:
Darmo mu davate minusky. Vstup ludi do svojej intimnej zony v MHD, ludia akceptuju prave takzvanym psychologickym ignorovanim faktu narusenia intimnej zony a to prostrednictvom pohladu mimo oci ludi, ktori intimnu zonu narusaju.
Reakcia na: Salomon #20:
a tiez latkove potahy? No ti su minimalne 100 rokov za opicami!
Reakcia na: Ámos #34:
To teda sú ale, aspoň ich budú tepovať. Vieš v Nemecku majú takú vec, že úcta k dobre vykonanej práci. Aj u nás by sme to mohli zaviesť.
Reakcia na: ufo #13:
Ajajaj, ty si to zle pochopil, ono je vzdy idealne mat presne 5 dveri ? (okrem pri vozidlach bez klbu, tam su idealom 4 dvere ? )
Reakcia na: Ibiza #25:
A kde su v 30T? Predstav si, ze tiez (hlavne) nad podvozkami!
Reakcia na: Mates #35:
nie su. tento experiment s drevenymi sedackami sme uz v BA mali a neosvedcil sa. Preco by sme kazdych 20 rokov mali robit rovnake chyby.

To ze si ludia v Prahe vybrali, neznamena ze si vybrali spravne. Ostatne staci sa pozriet koho si ludia dokazu vybrat na celo krajiny. (Ci teraz v CR alebo predtym u nas) Preco mate pocit, ze vyber plebsu je ten spravny?
Na tomto obrázku sa 4-ka ako pozerá, že hmm, čo to je za novú električku, mňa si už nikto nevšimne... ? http://imhd.sk/ba/galeria-media/update/8673/Vyhladavanie.html?#127317-Prezentacia-novej-elektricky-Skoda-30T-ForCity-Plus ?
Reakcia na: Tosi #39:
ale všimne, nech sa nebojí 🙂
Reakcia na: endrucio #40:
Amen ?
Reakcia na: Tosi #39:
7719+7721 si vždy všimnem ❤
Reakcia na: Ibiza #25:
P.S.: 30T je objsmerna elektricka, preto vy bola blbost keby boli vsetky sedadla za sebou. Lebo akym smerom by si ich orientoval?
Reakcia na: Error 0x007 #37:
Ved a co som ja pisal?
Reakcia na: Error 0x007 #43:
Aj o tomto som tu uz pisal, keby si vsetko cital vidle by si. Obojsmernost nie je problem - obojsmerne vozidla premavaju aj inde a maju sedadla za sebou. Ale nemusime zachadzat daleko - vezmi si supravy RegioJet.
Reakcia na: Ibiza #45:
K celej veci sa mi diskutovať nechce, len pridám jeden môj postreh z KT8D5(N2), kde sú sedačky v krajných článkoch usporiadané presne podľa tvojho gusta - kto nastúpi 4. alebo 5. dverami a akceptuje iba sedadlá v smere jazdy (a že takých ľudí je celkom dosť, napr. kvôli možným nevoľnostiam), tak má dosť problém a tlačiť sa často plnou šalinou cez 6 schodov na druhú stranu len kvôli tomu, je dosť hlúpe.

Plus, ak má sedadlo za operadlom ďalšie sedadlo otočené rovnakým smerom (ako presadzuješ ty), tak výrazne rastie pravdepodobnosť prítomnosti vandalizmu, hlavne pomaľovania operadla zozadu - v BA podmienkach bežná vec ?