Prvou novou električkou začína veľká obnova bratislavských električiek.
Vo štvrtok 6. novembra 2014 sa na Námestí Ľ. Štúra uskutočnilo slávnostné predstavenie prvej bratislavskej nízkopodlažnej električky Škoda 30T ForCity Plus za účasti predstaviteľov výrobcu, mesta, ministerstva dopravy, DPB, médií a širokej verejnosti.
Nová električka po slávnostnom "krste" vykonala so zástupcami médií okruh centrom mesta. Prítomných električka prekvapila komfortným a tichým chodom bez typického pískania v oblúkoch. Prvých cestujúcich na pravidelných linkách električka odvezie v jarných mesiacoch budúceho roka po vykonaní schvaľovacích skúšok.
„Úspešne sme zrealizovali tri veľké obstarávania na nákup nových vozidiel primárne z prostriedkov EÚ. Hlavné mesto Bratislava tak získa nové jednosmerné a obojsmerné električky i nové trolejbusy. Tento významný krok sa podaril vďaka ústretovosti zástupcov Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR, ktorí vypočuli našu argumentáciu a uvoľnili finančné prostriedky z Operačného programu doprava na modernizáciu nášho vozidlového parku. Keďže sme už využili aj opciu na nákup nových električiek a trolejbusov, príde tak k radikálnej obnove prestarnutého vozového parku MHD v Bratislave. Osobne verím, že cestujúca verejnosť ocení nové komfortné vozidlá európskeho štandardu a kvalita verejnej dopravy v našom hlavnom meste sa výrazne zvýši,“ vyjadril sa predseda predstavenstva a generálny riaditeľ DPB, a.s. Ing. Ľubomír Belfi.
Až polovica vozidlového parku električiek je financovaná prevažne z prostriedkov Európskej únie (80,75% z celkových výdavkov bez DPH), štátneho rozpočtu (14,25%) a hlavného mesta SR Bratislavy (5%). Masívna modernizácia vozidlového parku DPB, a.s. predstavuje historický moment. „Vynaložili sme nesmierne úsilie na prípravu menších, no zato efektívnych projektov pre Bratislavu s cieľom zlepšiť kvalitu verejnej dopravy, a tým aj kvalitu života obyvateľov najväčšieho slovenského mesta. Som veľmi rád, že Bratislavčania sa aj vďaka Eurofondom konečne dočkajú moderných električiek, ktoré budú uspôsobené na prevádzku v podmienkach hlavného mesta,“ povedal minister dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR Ján Počiatek.
„Našim cieľom je využiť financie z Eurofondov do posledného centa. Som veľmi rada, že sme mohli využiť opciu na nákup ďalších kusov električiek pre Bratislavu. Dokopy ich tak bude už v roku 2015 premávať 45. Zároveň pripravujeme viacero projektov na modernizáciu dopravy v Bratislave, ktoré budú financované z nového programového obdobia," uviedla generálna riaditeľka Sekcie OPD na Ministerstve dopravy Denisa Žiláková.
„Jsem velmi rád, že první z generace tramvají ForCity Plus byla dnes představena právě v Bratislavě. K této metropoli mám velmi vřelý a osobní vtah. I proto pevně věřím, že se nová tramvaj ze Škody Transportation bude líbit především bratislavským obyvatelům. Kromě moderního designu jim nabídne především komfortní a bezpečné cestování, dostatek místa, přehledný audiovizuální a informační systém a v neposlední řadě také klimatizované prostory. Moc bych si přál, aby se tramvaje ze Škodovky staly nedílnou součástí podoby slovenského hlavního města,“ povedal Josef Bernard, generální ředitel Škoda Transportation.
Obojsmerné päťčlánkové električky ForCity Plus majú maximálnu obsaditeľnosť 356 cestujúcich (8 osôb/m2). Väčšia priestrannosť vozidiel bola dosiahnutá vďaka novému umiestneniu zádržných systémov. Nové električky ponúknu predovšetkým komfortné cestovanie. Sú kompletne vybavené klimatizáciou, ako pre cestujúcich, tak aj pre vodiča. Zároveň disponujú spoľahlivým kamerovým systémom so šiestimi vnútornými a šiestimi vonkajšími kamerami, ktoré zvyšujú bezpečnosť cestujúcich. Samozrejmosťou je aj informačný systém vrátane zariadenia pre hlasovú komunikáciu medzi nevidiacimi cestujúcimi a vodičom. Pre ľudí so zníženou pohyblivosťou je pripravená aj výklopná plošina a takmer celá električka je koncipovaná ako nízkopodlažná. Nové obojsmerné električky s dĺžkou 32,5 m majú podvozok s rozchodom na 1000 mm a ich maximálna prevádzková rýchlosť je 65 km/hod. Ľahko dostupná elektrická výzbroj sa nachádza na streche vozidla a pri brzdení dochádza k rekuperácii energie, čo spoločne s asynchrónnymi trakčnými motormi znižuje náklady na prevádzku i údržbu.
Mikimaus