Sprevádzkovanie integrovanej zastávky električiek a autobusov Blumentál chce mesto využiť na zlepšenie automobilovej dopravy na úkor MHD.
Niekoľkoročné úsilie dopravného podniku a občianskych aktivistov zlepšiť MHD v oblasti Blumentálu zrejme bude mať trpkú príchuť. Hoci sa podarilo presadiť vybudovanie integrovanej zastávky električiek a autobusov, ktorá zjednoduší prestupovanie, všetky jej pozitíva môžu byť zatienené pripravovanými negatívami.
O posunutí pôvodného priechodu pre chodcov o približne 15 metrov a narušení silného pešieho ťahu sme už písali. Aj keď posun nie je veľký, nainštalované zábradlie sa dá obísť a mesto tak dosiahne iba to, že chodci, z ktorých značnú časť tvoria deti navštevujúce okolité školy, budú prechádzať v križovatke mimo priechodu.
Autá na koľajnice
Krátko pred sprevádzkovaním zastávky sa však objavili závažnejšie nedostatky. Mesto pripravuje zmenu dopravného značenia, a to nielen v súvislosti s vybudovaním zastávky, ale aj v jej okolí – na Radlinského a Vazovovej ulici. Na Radlinského sa uvažuje v úseku od Vazovovej po Račianske mýto so zriadením druhého jazdného pruhu pre automobilovú dopravu priamo na električkovej trati. To by zvýšilo priepustnosť Radlinského ulice pre automobilovú dopravu, o čo sa už podľa našich informácií snažil Krajský dopravný inšpektorát (KDI) dávno pred vybudovaním integrovanej zastávky.
„Jednou z alternatív riešenia je aj možnosť, ktorú navrhuje KDI, ale s tým, že mesto trvá na preferencii nosného dopravného systému, teda koľajovej dopravy, takže spojazdnenie koľajiska pre jazdný pruh automobilov nekorešponduje s týmto zámerom,“ uviedol hovorca magistrátu Stano Ščepán.
Mesto si však nechalo spracovať projekt dopravného značenia, ktorý je v rozpore s vyjadrením hovorcu. Nachádza sa v ňom jazdný pruh priamo na električkovej trati podľa požiadavky KDI. V prípade, ak sa pruh vybuduje, môže to mať výrazné následky. Na Radlinského ulici budú stáť električky počas popoludňajšej špičky v dopravnej zápche, môžu stratiť viac ako 3 minúty, ak neprejdú na prvú ani druhú "zelenú" na Račianskom mýte. Pri použití vzorca DPB na vyčíslenie vzniknutej straty to bude znamenať každoročné zvýšené náklady DPB o viac ako 280-tisíc € pri súčasnom zhoršení kvality služieb a atraktivity MHD. V smere do Rače sa zhorší pravidelnosť električkovej dopravy, pretože pred Račianskym mýtom budú vznikať náhodné zdržania vozidiel. Navyše sa zvýši sa riziko nehody, pretože električky majú dlhšiu brzdnú dráhu než autá. Pri každej nehode bude odstavená celá Račianska radiála od električkovej dopravy.
Zdá sa, že zriadenie novej zastávky slúži ako zámienka na splnenie požiadavky KDI, ktorá však s novou zastávkou nijako nesúvisí. Priepustnosť Radlinského ul. medzi Vazovovou a Račianskym mýtom sa totiž zvýši už len tým, že zanikne doterajšia zastávka Vazovova smere do Rače.
V projekte sú viditeľné dva jazdné pruhy na Radlinského ul., z nich jeden na električkovej trati, na Vazovovej ul. zanikajú zastávky a vznikajú parkovacie miesta a prejazd medzi Floriánskym nám. a Vazovovou nie je pre autá obmedzený.
Prevzaté z projektovej dokumentácie spracovanej spoločnosťou Prokos s. r. o.
Autá pôjdu aj cez integrovanú zastávku
Pravdepodobne sa nepodarí naplniť ani plán vylúčiť automobilovú dopravu z Radlinského ul. „Otázka pojazďovania zastávky automobilovou dopravou ešte nie je celkom uzavretá. Predbežne by automobily mohli mať prejazd cez zastávku, ale výhľadovo mesto uvažuje o uzavtorení tohto úseku pre automobilovú dopravu,“ tvrdí Ščepán. V projekte dopravného značenia, ktorý máme k dispozícii, doprava z úseku vylúčená nie je, je v ňom iba znížená rýchlosť na 30 km/h.
V praxi to bude znamenať, že na zastávke v priemere každých 1,3 minúty zastaví električka alebo autobus, a kým sa cestujúci z jedného spoja dostanú z nástupnej plochy na ceste na chodník, už bude prichádzať ďalší spoj a cestujúci naň pôjdu z chodníka na nástupnú plochu na ceste.
Pozitíva
- jednoduchšie prestupovanie medzi električkami a autobusmi
- úspora približne 30 sekúnd pre električky zredukovaním počtu zastavení a z toho vyplývajúca úspora nákladov DPB
- neskôr by mali pribudnúť informačné panely na zastávkach s odchodmi električiek v reálnom čase
Negatíva
- vystupovanie a nastupovanie cestujúcich z cesty, po ktorej budú jazdiť autá
- zdržanie až do 200 sekúnd pre električky v smere do Rače v čase popoludňajšej špičky a z toho vyplývajúce výrazné zvýšenie nákladov pre DPB
- zníženie spoľahlivosti električkovej dopravy do Rače a tiež autobusovej linky 94 do Petržalky
- vyššie riziko nehôd
- posilnenie úlohy automobilovej dopravy v oblasti Radlinského ulice v rozpore s deklaráciami mesta o podpore MHD
Linka 94 bez vyčkávacieho priestoru
Na Vazovovej ulici zaniknú všetky zastávky autobusov a nahradia ich parkovacie miesta. Namiesto doterajšieho nelegálneho parkovania na chodníku na Radlinského ul. buď v priestore zastávky električiek alebo pri nedodržaní priechodnej šírky chodníka najmenej 1,5 metra, tak budú mať motoristi možnosť zaparkovať autá legálne. Daňou za to bude strata vyčkávacieho priestoru na konečnej linky 94, ktorá tak bude musieť byť okružná.
V prípade, ak príde autobus linky 94 z Petržalky zmeškaný, aj do Petržalky pôjde s meškaním. To spôsobí zhlukovanie spojov tejto linky a narušenie pravidelného striedania sa s linkou 93 od zastávky Zochova v smere do Petržalky.
Nedoriešené otázky
Zatiaľ nie je jasné ani to, či bude ponechaná vypnutá svetelná križovatka na Floriánskom námestí, ktorá sa vyznačovala neúmerným zdržiavaním všetkých účastníkov cestnej premávky. Teraz k nim pribudnú aj autobusy. „O svetelnej signalizácii na Floriánskom námestí sa rozhodne až na základe dopravného riešenia zastávky na Radlinského,“ uviedol Ščepán.
Hoci predstavitelia mesta tvrdia, že nová združená zastávka bola vybudovaná na základe návrhov Občianskej iniciatívy Lepšia doprava, pri porovnaní návrhov iniciatívy a zrealizovaného riešenia je zrejmé, že okrem polohy zastávky mesto z návrhu aktivistov neakceptovalo nič. Zrealizovaný bol viac ako 10 rokov starý návrh dopravného podniku obohatený o zlepšenie podmienok pre automobilovú dopravu. Výsledkom je tak veľmi úzky vyčkávací priestor pre cestujúcich v smere z centra, ktorý je navyše súčasťou chodníka.
Otáznik tiež dlhodobo visí nad schizofréniou práce magistrátu, ktorý napriek vyjadreniam predstaviteľov mesta nemá problém pri objednávaní projektov zmien dopravného značenia a ich schvaľovaní preferovať individuálnu automobilovú dopravu pred efektívnejšou MHD. Počas celého volebného obdobia sa súčasné vedenie mesta s týmto problémom nedokázalo vysporiadať.
Spustenie na prelome júna a júla
Nová zastávka by mala byť sprevádzkovaná najneskôr 6. júla 2014, mesto momentálne čaká na kolaudačné konanie. Podľa magistrátu je pravdepodobné, že zastávka bude fungovať už koncom júna.
Na zastávke budú zastavovať električky liniek 2 3 5 6 a 8 a autobusy liniek 31 39 94 a N55. Doterajšie zastávky Floriánske nám. a Vazovova budú pre električky zrušené a nahradené novou zastávkou Blumentál. Zastávka Vazovova bude ponechaná len pre električky, ktoré začínajú alebo končia premávku. Autobusy už na Vazovovej ulici zastavovať nebudú a miesto toho zastavia na novej zastávke.
Petto