V pätine nedávno zrekonštruovaného tunela došlo k obmedzeniu maximálnej povolenej rýchlosti.
Od 10. decembra 2013 došlo k zavedeniu nového obmedzenia rýchlosti pre električky, tentoraz v tuneli. Z dôvodu „prekračovania povolenej hladiny hluku počas jazdy električkových vlakov” bola maximálna povolená rýchlosť znížená z 50 km/h na 15 km/h v dĺžke 70 metrov od portálov tunela. Vzhľadom na predpisy, keď električkový vlak musí dodržať obmedzenie rýchlosti v celej svojej 30-metrovej dĺžke, to znamená zníženie rýchlosti v každom smere v úseku 170 metrov z celkovej dĺžky tunela 792 metrov, teda v 21% dĺžky tunela.
Na začiatku tunela sa doteraz električky postupne rozbiehali z rýchlosti 15 km/h na traťovú rýchlosť 50 km/h, na konci tunela z nej postupne brzdili. Po novom sa budú môcť rozbehnúť neskôr a budú musieť brzdiť skôr, čím sa doba jazdy predĺži o približne 26 sekúnd v každom smere. Hoci nejde o veľké zdržanie, problémom bratislavskej električkovej dopravy je, že podobných zdržaní má každá linka neúrekom a celkovým výsledkom je pomalá električková doprava.
Rekonštrukcia veľmi nepomohla
K prekračovaniu povolenej hladiny hluku dochádza napriek tomu, že tunel bol zrekonštruovaný len pred niekoľkými rokmi – v rokoch 2009 – 2010 – a ďalšie opravy prebiehali v rokoch 2012 – 2013. Pri rekonštrukcii však neboli použité také prvky, ktoré by dokázali prijateľne znížiť hlučnosť.
Problémy s hlučnosťou električiek môžu Bratislavčanov trápiť aj naďalej, hoci niektoré trate majú byť zmodernizované. Pripravované rekonštrukcie tratí v Dúbravke a na Hlavnú stanicu zatiaľ nepočítajú so zatrávneným koľajovým zvrškom, po ktorom jazdia električky tichšie ako na tratiach s betónovým zákrytom alebo otvoreným koľajovým zvrškom. V najbližšej dobe tak zostane jedinou takouto tichou traťou časť trate do Ružinova na Záhradníckej ulici.
Na Račianskej pomalšie aj rýchlejšie
Jedným z najnovších obmedzení maximálnej povolenej rýchlosti električiek je obmedzenie na križovatke Račianska – Sliačska z 50 km/h na 30 km/h. Doteraz bola rýchlosť obmedzená len v smere do Rače. Na jar 2012 dopravný podnik sľuboval, že závady na priecestí opraví v roku 2013, čo už nestihne.
Naopak, zlepšením v prevádzke električiek je zrušenie neďalekého priecestia Račianska – Janoškova, za ktoré je náhradou práve križovatka so Sliačskou ulicou. Hoci pri Janoškovej ulici nedošlo k zvýšeniu maximálnej povolenej rýchlosti, ktorá zostala 50 km/h, cestujúci ocenia, že električky už nebudú musieť prudko brzdiť pred priecestím. To sa doposiaľ dialo v prípade, ak automobilisti nedali prednosť prichádzajúcej električke.
Výsledkom bude skrátenie priemernej jazdnej doby električiek v úseku Riazanská – Mladá garda. Eliminujú sa tiež dopravné nehody na tomto priecestí, takže električková doprava do Rače bude menej zraniteľná.
pharel
mna napriklad zaraza aj to, ze idu upravovat trat do dubravky ale nechcu ju odhlucnenu a nechcu investovat do zatravnenia napriklad. cize teraz maju staznosti za hlucnost ale ked sa ide robit novy projekt a prestavba tak to tam nezahrnu. a potom zas budu prijimat staznosti obyvatelov dubravky za hlucnost.