V pätine nedávno zrekonštruovaného tunela došlo k obmedzeniu maximálnej povolenej rýchlosti.
Od 10. decembra 2013 došlo k zavedeniu nového obmedzenia rýchlosti pre električky, tentoraz v tuneli. Z dôvodu „prekračovania povolenej hladiny hluku počas jazdy električkových vlakov” bola maximálna povolená rýchlosť znížená z 50 km/h na 15 km/h v dĺžke 70 metrov od portálov tunela. Vzhľadom na predpisy, keď električkový vlak musí dodržať obmedzenie rýchlosti v celej svojej 30-metrovej dĺžke, to znamená zníženie rýchlosti v každom smere v úseku 170 metrov z celkovej dĺžky tunela 792 metrov, teda v 21% dĺžky tunela.
Na začiatku tunela sa doteraz električky postupne rozbiehali z rýchlosti 15 km/h na traťovú rýchlosť 50 km/h, na konci tunela z nej postupne brzdili. Po novom sa budú môcť rozbehnúť neskôr a budú musieť brzdiť skôr, čím sa doba jazdy predĺži o približne 26 sekúnd v každom smere. Hoci nejde o veľké zdržanie, problémom bratislavskej električkovej dopravy je, že podobných zdržaní má každá linka neúrekom a celkovým výsledkom je pomalá električková doprava.
Rekonštrukcia veľmi nepomohla
K prekračovaniu povolenej hladiny hluku dochádza napriek tomu, že tunel bol zrekonštruovaný len pred niekoľkými rokmi – v rokoch 2009 – 2010 – a ďalšie opravy prebiehali v rokoch 2012 – 2013. Pri rekonštrukcii však neboli použité také prvky, ktoré by dokázali prijateľne znížiť hlučnosť.
Problémy s hlučnosťou električiek môžu Bratislavčanov trápiť aj naďalej, hoci niektoré trate majú byť zmodernizované. Pripravované rekonštrukcie tratí v Dúbravke a na Hlavnú stanicu zatiaľ nepočítajú so zatrávneným koľajovým zvrškom, po ktorom jazdia električky tichšie ako na tratiach s betónovým zákrytom alebo otvoreným koľajovým zvrškom. V najbližšej dobe tak zostane jedinou takouto tichou traťou časť trate do Ružinova na Záhradníckej ulici.
Na Račianskej pomalšie aj rýchlejšie
Jedným z najnovších obmedzení maximálnej povolenej rýchlosti električiek je obmedzenie na križovatke Račianska – Sliačska z 50 km/h na 30 km/h. Doteraz bola rýchlosť obmedzená len v smere do Rače. Na jar 2012 dopravný podnik sľuboval, že závady na priecestí opraví v roku 2013, čo už nestihne.
Naopak, zlepšením v prevádzke električiek je zrušenie neďalekého priecestia Račianska – Janoškova, za ktoré je náhradou práve križovatka so Sliačskou ulicou. Hoci pri Janoškovej ulici nedošlo k zvýšeniu maximálnej povolenej rýchlosti, ktorá zostala 50 km/h, cestujúci ocenia, že električky už nebudú musieť prudko brzdiť pred priecestím. To sa doposiaľ dialo v prípade, ak automobilisti nedali prednosť prichádzajúcej električke.
Výsledkom bude skrátenie priemernej jazdnej doby električiek v úseku Riazanská – Mladá garda. Eliminujú sa tiež dopravné nehody na tomto priecestí, takže električková doprava do Rače bude menej zraniteľná.
Zobudeny
Tunel, ktory stoji desatrocia a sluzi desatrocia sa ma prisposobovat novostavbe, lebo predtym s tym nikdy problem nebol?
Ak ano, tak tunel sa rekonstruoval nedavno a vobec sa nemyslelo na odzvucenie tunela aspon do prijatelnej miery?
A teraz si to bude kazdy verejny podnik/sprava prehadzovat ako horuci zemiak, pretoze toto je presne to, co Bratislava potrebuje. Nikto tu nevie riesit skutocne problemy a spolupracovat. Naco tu vlastne mame mestske casti, magistrat, DPB, a ine byrokraticke urady ked kazdy len hlada vyhovorku ako to nie je v jeho kompetencii riesit dany problem. Co spravil DPB aby tato situacia nenastala? Co spravil magistrat aby takato situacia nenastala? Co ostatni zodpovedni, co sa nechaju ovplyvnovat developermi? ... atd smutne