Dlhoočakávaná „modernizácia“ električkovej trate v Dúbravke prinesie len zopár moderných prvkov.
Doplnené 1.8.2013: Podľa informácií, ktoré OI Lepšia doprava získala z magistrátu, projekt na rekonštrukciu tejto električkovej trate pochádza z roku 2008 a je naň vydané stavebné povolenie. V súčasnosti prebieha stavebné konanie vo veci zmeny stavby pred dokončením na modernizáciu trate. Súčasťou tohto procesu je aj hodnotenie EIA. Naše pripomienky smerujú k dokumentácii, ktorá bola zverejnená v rámci procesu EIA.
Električková trať do Dúbravky bola doteraz rekonštruovaná po kúskoch v troch etapách – úsek od obratiska Karlova Ves po Dolné Krčace (2001), od Dolných Krčacov po Harmincovu (2004) a od Harmincovej po Hanulovu ul. (2006). Posledný úsek od Hanulovej po obratisko Pri kríži bol vybudovaný v roku 1986 a doposiaľ nebol rekonštruovaný. Električky na ňom premávajú obmedzenou rýchlosťou 10 a 30 km/h, namiesto niekdajšich 50 km/h.
Pôvodne sa aj v poslednom úseku uvažovalo s rekonštrukciou električkovej trate, nakoniec bol projekt preklasifikovaný na modernizáciu a náklady stúpli z 8 na 12 mil. €. Pred rokom v rozhovore pre imhd.sk hlavný dopravný inžinier mesta Tibor Schlosser vysvetľoval, že „pod modernizáciou môžeme chápať horizontálne, vertikálne usporiadanie tratí, vylepšovanie geometrie tratí, môžeme vylepšovať aj úroveň trate – napríklad zatrávnenie trate ako na Záhradníckej ul.“.
Z uvedených znakov modernizácie sa v Dúbravke do projektu podarilo dostať len vylepšenie geometrie trate. Vertikálna aj horizontálna poloha zostane rovnaká, trať zatrávnená nebude. Zo zlepšení možno spomenúť zámkovú dlažbu s prvkami pre nevidiacich, tá je však už štandardom. Prínosom bude odstránenie kolízneho bodu – prejazdu cez električkovú trať medzi zastávkami Švantnerova a Alexyho a takisto aj inštalácia pletiva medzi koľajami v priestore nástupíšť, ktoré zabráni nebezpečnému vybiehaniu cestujúcich spoza električky.
Od zmeny z „rekonštrukcie“ na „modernizáciu“ sa však nedočkáme razantného zníženia hlučnosti alebo zlepšenia podmienok pre peších a cyklistov. Na problémy v projekte upozornila Občianska iniciatíva Lepšia doprava. Podľa nej časti projektu nie sú v súlade ani s Plánom hospodárskeho a sociálneho rozvoja (PHSR), ktorý je základným strategickým dokumentom mesta.
Chýbajú spoločné prestupné zastávky električka – autobus
Dúbravka je dôležitým prestupným uzlom pre cestujúcich smerujúcich do Devínskej Novej Vsi a významný je aj prestup medzi autobusmi zabezpečujúcimi obsluhu vzdialenejších častí sídliska na električky v smere do Karlovej Vsi. Napriek tomu, že DPB v minulosti deklaroval záujem o združené zastávky električiek a autobusov, v projekte sa nenachádza ani jedna.
Opakovať sa tak bude dnes bežná situácia – cestujúci medzi zastávkami autobusov a električiek nebezpečne prebiehajú cez cestu a preliezajú zábradlia, čo dokumentuje aj fotogaléria.
Lepšia doprava navrhuje aspoň zastávky Drobného a OD Saratov zriadiť ako spoločné s autobusmi alebo ich na tento účel pripraviť. Uvedené opatrenie požaduje vo svojich cieľoch aj PHSR: „...realizácia programu preferencie ostatných subsystémov MHD (...spoločné zastávky pre električky, trolejbusy a autobusy t. j. ‘prestupné terminály‘)“.
Súčasné rozbité prístrešky na zastávkach majú nahradiť menšie. Tie budú estetickejšie, ale Lepšia doprava si na základe skúseností z Karlovej Vsi kladie otázku, či ich kapacita bude dostatočná, a či nové prístrešky budú udržiavané.
Málo priechodov pre chodcov a cyklistov a ich bariérovosť
Priechody pre chodcov sú navrhnuté opäť len na jednej strane nástupišťa. Pritom aj na satelitných snímkoch na rôznych webových portáloch je možné vidieť vychodené chodníčky práve na tých stranách zastávok, kde nie je k dispozícii priechod pre chodcov. Ľudí nezastaví ani zábradlie – ani to súčasné ani to navrhované. Správanie chodcov je logické – Saratovská ulica je málo frekventovaná a takto ušetria až do 130 metrov chôdze. Pre niektorých môže byť práve týchto 130 metrov hraničných pri voľbe, či pre vzdialenosť k zastávke použiť MHD alebo nie, pre iných to znamená rozdiel medzi stihnutím a nestihnutím prestupu.
Pre hendikepovaných občanov ale aj mamičky s kočíkmi či starších bude nepochopiteľné zachovanie výlučne bariérového prístupu na zastávku OD Saratov cez podchod bez výťahu. O 300 metrov ďalej je na tej istej Saratovskej ul. pri inej zastávke už priechod bezbariérový. Už v súčasnosti časť cestujúcich volí radšej preliezanie alebo obchádzanie zábradlia než podchod. Bariérové riešenie prístupu na zastávku električiek už nenájdeme na žiadnej novej ani modernizovanej električkovej trati v Európe.
Na prechádzanie cyklistov modernizácia trate nemyslí vôbec. Občianska iniciatíva preto navrhuje vybudovať priechody pre chodcov a cyklistov na oboch stranách zastávok a tým prispôsobiť projekt súčasnej realite aj očakávanému vývoju. Súčasne chce prispôsobiť zastávku OD Saratov na bezbariérový prístup.
Aj samotný PHSR požaduje „zvyšovanie bezbariérovosti verejných priestorov vrátane prístupu k verejnej hromadnej doprave“.
Presemaforovaná Dúbravka
Modernizácia má priniesť do Dúbravky ďalší pokus zavedenia preferencie električiek na križovatkách. Existujúce zariadenia preferencie, ktoré mesto zaplatilo, ale nikdy uspokojivo nepoužívalo, majú byť „modernizované“. Pribudnúť má aj nová signalizácia – pri zastávkach Drobného a pri polícii. „Semafory“ budú síce mimo električkovej trate, ale bez preferencie autobusovej MHD. Výsledkom tak nakoniec môže byť zdržiavanie autobusov MHD.
Aby sa predišlo doterajším negatívnym skúsenostiam s „preferenciou“ električiek, Lepšia doprava navrhuje jasne definovať v cieľoch a ukazovateľoch projektu v žiadosti o nenávratný finančný príspevok očakávaný prínos preferencie MHD. PHSR si taktiež dáva za cieľ „...realizáciu programu preferencie ostatných subsystémov MHD (vyhradené jazdné pruhy pre MHD tzv. ‚bus‘ pruhy, úpravy cestných svetelných signalizácií v prospech MHD...)“.
Hlučná trať
Hlavný dopravný inžinier Tibor Schlosser pred rokom sľuboval, že súčasťou modernizácie trate v Dúbravke by malo byť aj zatrávnenie zvršku koľajovej trate. Zatrávnenie propagoval príkladom z Francúzska alebo Nemecka, „kde električky na takýchto tratiach vyrábajú hluk viac zvonením, pretože električka je taká tichá, že ju ľudia nepočujú.“
Realita projektu je však napokon iná, trať bude podobná tej medzi Krčacami a Hanulovou ulicou. Bude otázne, či vôbec bude po novom trať tichšia než v súčasnosti. Existujúca trať je síce stará a hlučná, ale jazdí sa na nej rýchlosťou len 10 – 30 km/h, čo hlučnosť znižuje. Na novej trati to už bude 50 km/h.
Len modernizácia nestačí
Po modernizácii trate podľa Lepšej dopravy nemožno očakávať väčší presun cestujúcich do električiek. Hneď na hraniciach Dúbravky a Karlovej Vsi začína množstvo obmedzení traťových rýchlostí a električky budú naďalej pomalé.
Lepšia doprava by rada videla garancie, že trať v Dúbravke bude riadne udržiavaná, aby sa po 10 rokoch prevádzky nedostala do rovnakého stavu ako prvý rekonštruovaný úsek trate do Dúbravky v roku 2001. Vinou nedostatočnej údržby je na ňom v už niekoľko rokov znížená rýchlosť z 50 km/h na 30 km/h.
Všetky pripomienky Lepšej dopravy si môžete prečítať tu.
kraken