Električky na Radlinského už nie sú oddelené od áut

Demontáž vodiaceho prahu umožní vchádzať autám na koľajnice aj mimo jazdných pruhov.

Električková trať na Radlinského ulici je na bratislavské pomery špecifická tým, že sa z nej pred križovatkou Račianske mýto stáva aj krátky ľavý jazdný pruh. Zriadený bol v záujme zvýšenia kapacity križovatky – ak sa pred ňou radia autá v dvoch jazdných pruhoch, na zelenú ich prejde viac. Zároveň je však pruh dostatočne krátky na to, aby v prípade, že v ňom stojí len toľko vozidiel, koľko umožňuje dopravné značenie, vždy prešla električka na prvý signál.

Množstvo vodičov však jazdné pruhy nerešpektuje a jazdí po koľajniciach, čím blokuje električku a tá potom musí čakať v kolóne. Tomu do minulého týždňa čiastočne zabraňoval žltý pozdĺžny prah prechádzajúci od križovatky s Bernolákovou po rozšírenie jazdných pruhov na trať pred križovatkou. Bol umiestnený na pôvodnej bielej plnej čiare deliacej električkovú trať od cesty a dalo sa cez neho prejsť iba pomalou rýchlosťou, vďaka čomu vodiči v týchto miestach nevchádzali na električkovú trať.

Namiesto opravy zrušenie

Fyzické oddelenie električkovej trate je však už minulosťou. Odstránenie navrhol Krajský dopravný inšpektorát a odsúhlasila ho magistrátna operatívna komisia dopravy. Dôvody vysvetľuje František Peczár z oddelenia komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave: „Vodiaci pozdĺžny prah typu ‚Klemmfix‘ bol zničený, neudržiavaný, bez reflexných prstencov a bez vodiacich dosiek, čím stratil svoj účel a vzrástla pravdepodobnosť, že by dané dopravné zariadenie mohlo byť príčinou dopravnej nehody, zvlášť v súčasných poveternostných podmienkach, keď na vozovke, resp. koľajisku pribudne hrubšia vrstva snehu.“

„K nebezpečenstvu prispieval aj fakt, že na tejto komunikácii spravovanej magistrátom nie je už dlhodobo vyznačená vodiaca čiara, ktorá oddeľuje jazdný pruh od električkového pásu a nedostatočne je viditeľné aj radenie jazdných pruhov pred križovatkou vrátane chýbajúcej príslušnej zvislej dopravnej značky C 25,“ napísal Peczár.

Komisia teda nerozhodla o doplnení chýbajúcich značiek, ktoré by boli viditeľné aj počas sneženia, ale o odstránení bariéry.

Priorita: vyššia priepustnosť križovatky pre autá

„Ďalej na základe našich pozorovaní bolo zistené, že niektoré vozidlá v mieste zvýšenia počtu jazdných pruhov (t. j. za ukončením uvedeného vodiaceho zariadenia) na Radlinského ulici smerom k Račianskemu mýtu zostávali stáť na signál ‚Stoj‘ v pravom jazdnom pruhu, hoci ľavý pruh v rovnakom smere jazdy zostával voľný (aj z toho dôvodu, že vozidlá na Račianskom mýte následne odbočovali vpravo na Šancovú ulicu) a ďalšie vozidlá mali tak zablokovaný prístup k voľnému ľavému jazdnému pruhu. Týmto sa znižovala priepustnosť svetelne riadenej križovatky, čo bolo kontraproduktívne vzhľadom na potrebu odjazdu vozidiel smerom von z mesta pri súčasnom objeme dopravy, najmä v popoludňajších špičkách,“ tvrdí polícia.

Konkrétne percento prípadov, kedy malo dochádzať k situácii, že je počas špičky ľavý pruh prázdny a pravý zaplnený, polícia vo vyjadrení neuviedla. Z hľadiska organizácie jazdných pruhov pred križovatkou však zrušenie klemmfixu neprinieslo žiadnu zmenu. Prah totiž len kopíroval plnú čiaru. Ak by sa aj doteraz nedokázali autá dostať do ľavého pruhu, po novom to pri správnej jazde v jazdných pruhoch možné tiež nebude. Zlepšenie priepustnosti oproti minulosti tak bude možné dosiahnuť iba tým, že vodiči nebudú jazdiť v jazdných pruhoch a budú vchádzať na električkovú trať skôr ako je to povolené.

Zvyšenie priepustnosti križovatky pomôže autobusom MHD liniek 31 3959, ktoré úsekom prechádzajú. To sa však dalo riešiť aj vyhradením jazdného pruhu na koľajniciach a ďalšími inovatívnymi riešeniami používanými v zahraničí.

Vodorovné značenie „zmizlo“

Za problémy podľa polície môže aj chýbajúce dopravné značenie, a to nielen pred križovatkou. Polícia kritizovala aj zastávky električiek na Radlinského ulici, kde „vôbec nie je vidno vodorovné značenie V 11a, čo je obzvlášť nebezpečné, keďže chodci nastupujú a vystupujú do/z električky v jazdnom pruhu“.

Na riešenie problému s chýbajúcim vodorovným dopravným značením na Radlinského ul. sme sa od novembra viackrát pýtali magistrát. Ten na naše otázky nereagoval.

„Máme za to, že riadne vyznačenie a doplnenie chýbajúceho vodorovného a zvislého značenia a jeho pravidelná údržba sú efektívnejšie dopravno-bezpečnostné opatrenia ako bolo osadenie predmetného vodiaceho zariadenia.“ Vodorovné ani zvislé dopravné značenie však nezabránia fyzickému vjazdu vozidiel na koľajnice. Rovnako nezabránia tomu, aby vozidlá stáli tesne pri koľajniciach, čím znemožnia jazdu električiek. To je už teraz dennodenným problémom na iných častiach Radlinského ulici.

Klemmfix zvyšoval bezpečnosť

Vodiaci prah neplnil len funkciu predchádzania porušovaniu predpisov. Prispieval tiež k zvýšeniu bezpečnosti, keď bránil náhlemu odbočeniu vozidiel na električkovú trať pred blížiacu sa električku s dlhou brzdnou dráhou. Zvyšovanie kolíznych bodov má za následok zvyšovanie zraniteľnosti električkovej dopravy. Aj v prípade malej nehody zostane stáť celá električková radiála v jednom smere.

Polícia sa tiež domnieva, že prah mal aj bezpečnostnú funkciu: „Dodávame, že vodiaci pozdĺžny prah typu ‚Klemmfix‘ mal v tomto prípade doplnkovú (a skôr bezpečnostnú) funkciu, vodiči sa predovšetkým riadia významom vodiacej čiary V 4 a v prípade neudržiavaného alebo neviditeľného vodorovného dopravného značenia (čo je dnešný stav) by situáciu mala riešiť zvislá dopravná značka C 25 (ktorá sa na danom mieste momentálne tiež nenachádza).“

Vodiči za jazdu po trati v súčasnosti pokutovaní nebudú

Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa podľa legislatívy smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti.

Polícia sa prípadných nedisciplinovaných vodičov pokutovať nechystá. Dôvodom je chýbajúce dopravné značenie. „Po (jeho) vyznačení je možné zo strany polície riešiť dopravné priestupky vodičov vo veci nedovoleného vjazdu na električkový pás v úrovni vozovky okrem prípadov uvedených v ustanovení § 11 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. Upozorňujeme, že za súčasného stavu značenia to nie je možné.“

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Nič no... proste žijeme v K*k*tistane
ja sa len smejem 🙂 tu je krasne vidno elektrickovu _preferenciu_ v praxi 🙂 vivat autoslava na cele s ftacnikom a schlosserom ich poskokmi 🙂
tam mala byt os kolajiska posunuta viac do strany, skoda ze to nespravili v case ked sa tento usek pred rokmi rekonstruoval (=staval nanovo); spolu s posunutim trate v krizovatke racianske myto a aj kusok za (smerom na racu) by sa vyrazne zlepsila situacia tak na ceste ako aj elektrickovych zastavkach (ostrovceky by mohli byt sirsie); a radlinskeho mala ostat jednosmerna len na smer von z mesta....
Krajsky Debilny Intermagoriat spolu s Magoriatom Autoslavy vpred za lepsie zajtrajsky pre automobilovu dopravu! ?
Vivat autoslava! Gratulujeme KDI sa dalšie úspešné potopenie elektrickovej dopravy. Len tak dalej! Drzim vam palce hoši! Mám nápad, keďže obchodná je pešia zóna, zastavme tam možnosť prevádzky tých hlučných a zabíjajúcich električiek. Však tam chodia chodci! Preto sa to volá pešia zóna, a nie električková zóna! A keď už budeme pri tom, električky na šafárikovom námesti pri prejazde oblúkom je v ranných hodinách víkendu počuť až po zastávku Farského! (Petržalka). Doporučujem zastavenie prevádzky aj na tomto úseku. A v na karloveskej radiále sa autom musím točiť ako chuj než nájdem prechod cez koľaje. Doporučujem zriadiť nové prechody cez koľaje v miestach - výjazd z polikliniky Karlova Ves (zastávka Jurigovo námestie). Výjazd z myslím baníkovej ulice (medzizastávkový úsek Segnerova-Nad Lúčkami) ideálne s CSS aby sa netrebalo spúšťat nižšie, ale rovno prejsť cez novú svetelnou signalizáciou ovládanú križovatku. Ďaľej pri výjazde od mäsiara mi pri MiÚ Karlova Ves by sa hodil tiež jeden prejazd cez koľaje, a nakoniec mi veľmi vadí prejazd tými hnusnými koľajami v ceste ako je obratisko Karlova Ves. Preto doporučujem pre KDI aby predmetne obratisko bolo vytrhané, pretože tvorí funkciu zdržania áut, a to nehovorím o tom, keď tade ešte pomaly ide električka!!!!

🙂 Vivat autoslava, Vivant ftáčnikovie, Vivant membrum quodlibet, Semper sint in flore!
Nenadarmo sa na Žilinskej univerzite povrávalo, že kto vyštudoval za dopravného inžiniera a bol taký neschopný, že sa inde neuchytil, šiel robiť k policajtom. V BA je to o to horšie, že polovica z nich sú rôzny Mgr., teda ani to tom dopravnom inžinierstve nechyrovali. Ale majú v ruke pečiatku.
Reakcia na: ophis #8:
?

(len pre info, tvoji nackovia nie su slusni ludia)
Tu sa musím zase zastať polície. Nemôžu vyberať pokuty,kde chýba značenie.
Na zodraté značenie som aj ja poukazoval pred rokom.Rozbitý deliaci pás je tam skoro dva roky.Najviac ma zaráža ,že ich netrápi ani chýbajuce označenie zastávok ,kde denno denne sú kolízne situácie. Zase sa čaká pokial tam niekoho neprejde auto.
To že magistrát minulý rok neobnovil vodorovné značenie na 80% ciest nie je chyba polície.
Zaujímavé riešenie problému. Odstránil sa neexistujúci problém, ale príčina ostala. Prečo nedostal spráca komunikácie pokutu za neoznačenú (zle označenú) cestu? Namiesto toho bolo dopravné značenie odstránené, a z hľadiska dopravy sa tým pre MHD nič nevyriešilo - aj keď to asi cieľ nebol. Stále si však myslím, že by pokutu za chýbajúce dopravné značenie mal správca komunikácie dostať.

Malý úsek Trnavskej ulice, pred križovatkou s Bajkalskou, nemá vodorovné dopravnéznačenie už hádam pol roka - nie sú vyznačené jazdné pruhy. Mal by KDI uzavrieť ulicu z dôvodu ohrozenia bezpečnosti.
Reakcia na: titomi #11:
Ak by dostával správca komunikácie pokutu za chýbajúce dopravné značenie tak Bratislava rovno môže vyhlásiť bankrot. Takých miest v Bratislave je neúrekom. Napr. pri stúpaní na Dlhé diely z Molecovej vôbec nie je vidieť vodorovné dopravné značenie takže vodič, ktorý tadiaľ nejazdí pravidelne môže ľahko prejsť pri stúpaní v zákrutách do protismeru... Ja som osobne zvedavý ako dopadne to čo sa práve teraz skúma - že časť Bratislavských ciest bude spravovať župa. Ak to tak bude som zvedavý či to aj niečo prinesie. Už teraz sa vyhovárajú mestské časti na mesto, mesto na mestské časti alebo NDS a potom sa bude môcť vyhovárať aj na župu. ?
Reakcia na: david1 #10:
prečo by nemohli? Zákon hovorí jednoznačne, kedy vodič môže použiť koľajisko a práve súbežná jazda koľajiskom s cestou nie je taxatívne povolená, teda pokutovať môžu. Nerozumiem, ako mohli vydať takéto protirečiace si stanovisko.
Reakcia na: TA #13:
Lenza tam sluzi aj el.trať ako jazdny pruh. No pre zodrane znacenie si ho viacery predlzuju.
Reakcia na: david1 #14:
No pozor, ale nebude to skor tak ze ako jazdny pruh sluzi len tam kde je vyznaceny? 🙂 Takze presne naopak - kde nie je DZ, tam ho auta nemozu pouzivat.
Reakcia na: 810zssk #15:
Pokial nie je vyskovo alebo inac oddeleny nemas to odkial vediet. Na to sluzi vodorovne znacenie. Aj na novom useku do tunela od Hurbanoho nam.muselo byt domalovane. Nestacila ani pouzita dlazba inej farby. Dosledok chybajuceho znacenia bola vazna nehoda v sobotu ,ked bolo kamionom vytlacene osobne auto na ostrovcek. Keby to bolo cez tyzden tak by bolo zranenych podstatne viac.
§ 11 ods. 2 zákona o cestnej premávke: Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti, najmä ak nie je medzi električkovým koľajovým pásom a okrajom vozovky dostatok miesta.
) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky. Teda ak to dopravná zančka výslovne nedovoľuje, resp. dopravné značenie neexistuje na tento pás nie je možné ísť motorovým vozidlom.
Reakcia na: AAA #17:
Ak by tomu tak bolo tak by policia nedavala stanovisko ,ze tam nebude vyberat pokuty do obnovenia znacenia.
Reakcia na: david1 #18:
Vychadzas z (nespravneho) predpokladu, ze na policii poznaju zakon, alebo ze ich zakon zaujima.
Reakcia na: 810zssk #19:
Nie nevychadzam jednoducho musi byt oznacena el.draha pokial je v jednej rovine s prilahlou vozovkou. Taketo znacenie muselo byt domalovane ako som spominal pred tunelom a aj na Obchodnej,kde je tiez uz medzicasom zodrane.
Reakcia na: david1 #20:
Precital si si aspon co citoval AAA za zakona?
Takže som si ten zákon vymyslel? ?
O "odbornosti" slovenských policajtov mám dlhodobo zlú mienku a moje skúsenosti ich právne bezvedomie len potvrdzujú.
Reakcia na: david1 #20:
V prvom ročníku každého študenta na práve učia, že svoje tvrdenie takéhoto druhu musí podložiť ustanovením právneho predpisu. Na základe akého ustanovenia ktorého predpisu si dospel k svojmu záveru?
Reakcia na: AAA #23:
Ja hej a ty? Je tam stanovený el.pás. No a ten sa označuje alebo vymedzuje vodorovnym značenim. Na to poukazovala aj policia. Pokial tam bolo viditelne tak aj vyberali na tom mieste pokuty.
Reakcia na: david1 #24:
Kde je napísané, že električkový pás sa musí označiť dopravným značením. Ja som to nikde nenašiel, ale ak ty hej, tak napíš §, odsek a názov predpisu.
Reakcia na: AAA #25:
Ak mi zostane cas tak ti to rad dohladam. Ako ty osobne vies pokial siaha ,ked nie je vyskovo oddeleny od vozovky? To si v tej vyhlaske asi tiez nenasiel.
Reakcia na: AAA #25:
nasiel som ti zatial toto :

odsek
d)električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky,


nie je napísané aspoň tu čím sa má určiť no z praxe vieš aj ty ,že sa to označuje vodorovným značením.




§ 2


Vymedzenie základných pojmov


(1) Cestnou premávkou na účely tohto zákona sa rozumie užívanie diaľnic, ciest, miestnych komunikácií a účelových komunikácií1) (ďalej len „cesta“) vodičmi vozidiel a chodcami.


(2) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie


a) autobusom motorové vozidlo na dopravu osôb, ktoré má okrem miesta pre vodiča viac ako osem miest na sedenie,


b) dať prednosť v jazde povinnosť účastníka cestnej premávky počínať si tak, aby ten, kto má prednosť v jazde, nemusel zmeniť smer alebo rýchlosť jazdy,


c) držiteľom vozidla osoba zapísaná v osvedčení o evidencii ako držiteľ osvedčenia,


d) električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky,


e) hranicou križovatky miesto vyznačené vodorovnou dopravnou značkou „Priečna súvislá čiara“, „Priečna súvislá čiara so symbolom Daj prednosť v jazde!“ alebo „Priečna súvislá čiara s nápisom STOP“; kde takáto vodorovná dopravná značka nie je, hranicu križovatky tvorí kolmica na os vozovky v mieste, kde sa pre križovatku začína zakrivenie vozovky,


f) chodcom účastník cestnej premávky pohybujúci sa pešo; chodcom je aj osoba, ktorá napríklad tlačí alebo ťahá sánky, detský kočík, vozík pre osoby so zdravotným postihnutím alebo ručný vozík s celkovou šírkou nepresahujúcou 600 mm, osoba, ktorá sa pohybuje na lyžiach, korčuliach, skejtborde alebo obdobnom športovom vybavení, pomocou mechanického alebo elektrického vozíka pre osoby so zdravotným postihnutím, a osoba, ktorá tlačí bicykel alebo motocykel, alebo vedie zviera,


g) chodníkom komunikácia alebo časť cesty určená pre chodcov, ktorá je spravidla oddelená od vozovky výškovo alebo iným spôsobom,


h) jazdnou súpravou súprava zložená z jedného alebo z viacerých motorových vozidiel a z jedného alebo viacerých prípojných vozidiel,2)


i) krajnicou časť cesty od kraja vozovky po kraj cesty,


j) križovatkou miesto, v ktorom sa cesty pretínajú alebo spájajú,
Reakcia na: david1 #27:
Z praxe sa to určuje, to je mi ozaj odpoveď. § 14 ods. 5 zákona o dráhach: "Ak ide o električkovú dráhu alebo o trolejbusovú dráhu, ktorá používa cestnú komunikáciu, úrovňový styk dráhy a cestnej komunikácie sa neoznačuje ani nezabezpečuje." Ale stále to nemení nič na tom, že na tú trať proste autom nesmieš, pokiaľ to nie je povolené. A to, že zelené mozgy opäť podporujú IGK a svoju lenivosť je druhá vec.
Reakcia na: AAA #28:
odpoved bola jasna

odsek d)

d) električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky,
Reakcia na: david1 #29:
Presne tak. Teda sa nemusi vyznacovat.
Reakcia na: 810zssk #30:
je časť cesty URČENÁ takže sa musí určiť resp.vyznačiť.
Reakcia na: david1 #29:
K značke č. V 1a:
Značka Pozdĺžna súvislá čiara (č. V 1a) sa používa na oddelenie jazdných pruhov s protismernou premávkou a na oddelenie radiacich pruhov pred križovatkou. Vodič musí ísť vpravo od tejto značky. Značku je zakázané prechádzať alebo nákladom presahovať, ak to nie je potrebné na obchádzanie alebo odbočovanie na miesto mimo cesty alebo na poľnú cestu, lesnú cestu, cestičku pre cyklistov alebo na vchádzanie na cestu, pričom nesmú byť ohrození ostatní účastníci cestnej premávky.
Jediný objektívny dôvod prečo PZ nechce veci riešiť je to, že je bez vyznačenia otázka, kde je hranica pásu. A odkiaľ máš vlastne to, že môžeš benevolentne jazdiť po električkovej trati, ak absentuje značenie?
Reakcia na: david1 #31:
Určená predovšetkým na premávku električky z toho vyplýva, že slúži najmä na jazdu električky a nie áut.
Reakcia na: AAA #33:
Mám na to iný názor to je všetko. Môžme si to tu vykladať donekonečna. Ak by platilo čo tvrdíš ty tak by tie čiary nemalovali vôbec lebo by ich nebolo treba.