Demontáž vodiaceho prahu umožní vchádzať autám na koľajnice aj mimo jazdných pruhov.
Električková trať na Radlinského ulici je na bratislavské pomery špecifická tým, že sa z nej pred križovatkou Račianske mýto stáva aj krátky ľavý jazdný pruh. Zriadený bol v záujme zvýšenia kapacity križovatky – ak sa pred ňou radia autá v dvoch jazdných pruhoch, na zelenú ich prejde viac. Zároveň je však pruh dostatočne krátky na to, aby v prípade, že v ňom stojí len toľko vozidiel, koľko umožňuje dopravné značenie, vždy prešla električka na prvý signál.
Množstvo vodičov však jazdné pruhy nerešpektuje a jazdí po koľajniciach, čím blokuje električku a tá potom musí čakať v kolóne. Tomu do minulého týždňa čiastočne zabraňoval žltý pozdĺžny prah prechádzajúci od križovatky s Bernolákovou po rozšírenie jazdných pruhov na trať pred križovatkou. Bol umiestnený na pôvodnej bielej plnej čiare deliacej električkovú trať od cesty a dalo sa cez neho prejsť iba pomalou rýchlosťou, vďaka čomu vodiči v týchto miestach nevchádzali na električkovú trať.
Namiesto opravy zrušenie
Fyzické oddelenie električkovej trate je však už minulosťou. Odstránenie navrhol Krajský dopravný inšpektorát a odsúhlasila ho magistrátna operatívna komisia dopravy. Dôvody vysvetľuje František Peczár z oddelenia komunikácie a prevencie Krajského riaditeľstva Policajného zboru v Bratislave: „Vodiaci pozdĺžny prah typu ‚Klemmfix‘ bol zničený, neudržiavaný, bez reflexných prstencov a bez vodiacich dosiek, čím stratil svoj účel a vzrástla pravdepodobnosť, že by dané dopravné zariadenie mohlo byť príčinou dopravnej nehody, zvlášť v súčasných poveternostných podmienkach, keď na vozovke, resp. koľajisku pribudne hrubšia vrstva snehu.“
„K nebezpečenstvu prispieval aj fakt, že na tejto komunikácii spravovanej magistrátom nie je už dlhodobo vyznačená vodiaca čiara, ktorá oddeľuje jazdný pruh od električkového pásu a nedostatočne je viditeľné aj radenie jazdných pruhov pred križovatkou vrátane chýbajúcej príslušnej zvislej dopravnej značky C 25,“ napísal Peczár.
Komisia teda nerozhodla o doplnení chýbajúcich značiek, ktoré by boli viditeľné aj počas sneženia, ale o odstránení bariéry.
Priorita: vyššia priepustnosť križovatky pre autá
„Ďalej na základe našich pozorovaní bolo zistené, že niektoré vozidlá v mieste zvýšenia počtu jazdných pruhov (t. j. za ukončením uvedeného vodiaceho zariadenia) na Radlinského ulici smerom k Račianskemu mýtu zostávali stáť na signál ‚Stoj‘ v pravom jazdnom pruhu, hoci ľavý pruh v rovnakom smere jazdy zostával voľný (aj z toho dôvodu, že vozidlá na Račianskom mýte následne odbočovali vpravo na Šancovú ulicu) a ďalšie vozidlá mali tak zablokovaný prístup k voľnému ľavému jazdnému pruhu. Týmto sa znižovala priepustnosť svetelne riadenej križovatky, čo bolo kontraproduktívne vzhľadom na potrebu odjazdu vozidiel smerom von z mesta pri súčasnom objeme dopravy, najmä v popoludňajších špičkách,“ tvrdí polícia.
Konkrétne percento prípadov, kedy malo dochádzať k situácii, že je počas špičky ľavý pruh prázdny a pravý zaplnený, polícia vo vyjadrení neuviedla. Z hľadiska organizácie jazdných pruhov pred križovatkou však zrušenie klemmfixu neprinieslo žiadnu zmenu. Prah totiž len kopíroval plnú čiaru. Ak by sa aj doteraz nedokázali autá dostať do ľavého pruhu, po novom to pri správnej jazde v jazdných pruhoch možné tiež nebude. Zlepšenie priepustnosti oproti minulosti tak bude možné dosiahnuť iba tým, že vodiči nebudú jazdiť v jazdných pruhoch a budú vchádzať na električkovú trať skôr ako je to povolené.
Zvyšenie priepustnosti križovatky pomôže autobusom MHD liniek 31 39 a 59, ktoré úsekom prechádzajú. To sa však dalo riešiť aj vyhradením jazdného pruhu na koľajniciach a ďalšími inovatívnymi riešeniami používanými v zahraničí.
Vodorovné značenie „zmizlo“
Za problémy podľa polície môže aj chýbajúce dopravné značenie, a to nielen pred križovatkou. Polícia kritizovala aj zastávky električiek na Radlinského ulici, kde „vôbec nie je vidno vodorovné značenie V 11a, čo je obzvlášť nebezpečné, keďže chodci nastupujú a vystupujú do/z električky v jazdnom pruhu“.
Na riešenie problému s chýbajúcim vodorovným dopravným značením na Radlinského ul. sme sa od novembra viackrát pýtali magistrát. Ten na naše otázky nereagoval.
„Máme za to, že riadne vyznačenie a doplnenie chýbajúceho vodorovného a zvislého značenia a jeho pravidelná údržba sú efektívnejšie dopravno-bezpečnostné opatrenia ako bolo osadenie predmetného vodiaceho zariadenia.“ Vodorovné ani zvislé dopravné značenie však nezabránia fyzickému vjazdu vozidiel na koľajnice. Rovnako nezabránia tomu, aby vozidlá stáli tesne pri koľajniciach, čím znemožnia jazdu električiek. To je už teraz dennodenným problémom na iných častiach Radlinského ulici.
Klemmfix zvyšoval bezpečnosť
Vodiaci prah neplnil len funkciu predchádzania porušovaniu predpisov. Prispieval tiež k zvýšeniu bezpečnosti, keď bránil náhlemu odbočeniu vozidiel na električkovú trať pred blížiacu sa električku s dlhou brzdnou dráhou. Zvyšovanie kolíznych bodov má za následok zvyšovanie zraniteľnosti električkovej dopravy. Aj v prípade malej nehody zostane stáť celá električková radiála v jednom smere.
Polícia sa tiež domnieva, že prah mal aj bezpečnostnú funkciu: „Dodávame, že vodiaci pozdĺžny prah typu ‚Klemmfix‘ mal v tomto prípade doplnkovú (a skôr bezpečnostnú) funkciu, vodiči sa predovšetkým riadia významom vodiacej čiary V 4 a v prípade neudržiavaného alebo neviditeľného vodorovného dopravného značenia (čo je dnešný stav) by situáciu mala riešiť zvislá dopravná značka C 25 (ktorá sa na danom mieste momentálne tiež nenachádza).“
Vodiči za jazdu po trati v súčasnosti pokutovaní nebudú
Na električkový koľajový pás v úrovni vozovky sa podľa legislatívy smie vojsť len pri obchádzaní, predchádzaní, odbočovaní, otáčaní, vchádzaní na cestu, alebo ak to dovoľuje dopravná značka alebo ak to vyžadujú mimoriadne okolnosti.
Polícia sa prípadných nedisciplinovaných vodičov pokutovať nechystá. Dôvodom je chýbajúce dopravné značenie. „Po (jeho) vyznačení je možné zo strany polície riešiť dopravné priestupky vodičov vo veci nedovoleného vjazdu na električkový pás v úrovni vozovky okrem prípadov uvedených v ustanovení § 11 ods. 2 zákona č. 8/2009 Z. z. Upozorňujeme, že za súčasného stavu značenia to nie je možné.“
AAA
) Na účely tohto zákona sa ďalej rozumie električkovým koľajovým pásom časť cesty určená predovšetkým na premávku električky. Teda ak to dopravná zančka výslovne nedovoľuje, resp. dopravné značenie neexistuje na tento pás nie je možné ísť motorovým vozidlom.