Rekapitulujeme udalosti roka 2012 a výhľady na rok 2013.
Po zatvorení električkovej trate na Hlavnú stanicu v novembri 2011 bola náhradná doprava zavedená až po vyše dvoch mesiacoch od 9. januára na trase Hlavná stanica - Kollárovo námestie. Po počiatočnej kritike bola od 27. februára predĺžená na Šafárikovo námestie, hoci nová trasa obsluhuje pôvodne električkami obslúžené oblasti len vo veľmi malom rozsahu. Trasa náhradnej dopravy sa odvtedy nezmenila, takže spojenie historického centra s Hlavnou stanicou zostáva naďalej problematické. Pri riešení možnosti premávania autobusov po častiach električkových tratí v centre vyšlo najavo, že nedávno opravované električkové trate boli zrekonštruované tak, že neunesú autobusy.
Električky od 2. februára prestali premávať aj cez tunel pod hradom z dôvodu poškodenia jeho klenby rozpínajúcou sa zamrznutou vodou. Kým prvé informácie hovorili o trvaní výluky "minimálne dva týždne" a neskôr "do dvoch mesiacov", dnes už je zrejmé, že potrvá vyše roka, keďže obnovenie premávky sa očakáva najskôr v marci 2013. Hoci výluka spôsobuje neprijemnosti cestujúcim do Karlovej Vsi a Dúbravky, bola udalosťou, ktorá podnietila mesto na základe návrhu tretieho sektora zreformovať električkové linky. Úspešná reforma bola spustená 19. marca, prináša pravidelnejšiu obsluhu a posilnenie električkovej dopravy do centra mesta.
Na konci januára Bratislavský samosprávny kraj vydal kolaudačné rozhodnutie pre novú trolejbusovú trať cez Pražskú na Hroboňovu ul., pričom ešte pred ním po trati v rámci skúšobnej prevádzky začali premávať výjazdy a dojazdy liniek 201 a 202. Pravidelná premávka na novej trati začala 27. marca, kedy vznikla linka 64 po trase Lovinského - Trnavské mýto s obratom na Jelačičovej, kam však spočiatku premávala bez cestujúcich z dôvodu výstavby objektu Central. Autobusová linka 41 prestala premávať na Hlavnú stanicu a bola skrátená po Vozovňu Hroboňova. Zmena bola zrealizovaná narýchlo, spoje oboch liniek na seba nenadväzovali, na zastávke Vozovňa Hroboňova chýbali prístrešky pre cestujúcich čakajúcich pri prestupe medzi oboma druhmi dopravy. Uvedené problémy sa riešili v priebehu roka. Vyšlo tiež najavo, že na rozšírenie trolejbusovej dopravy už nie je dostatok prevádzkyschopných vozidiel. Kvôli novej linke 64 musel byť zhoršený interval na linke 210.
Od 14. apríla sú predĺžené vybrané spoje linky 37 zo Záhorskej Bystrice do Marianky na základe objednávky tejto obce. Dopravný podnik službu poskytol za štedrých podmienok - obec platí len variabilné náklady za hranicou mesta a neprispieva na nákup vozidiel ani na posilnenie kapacity na linke 37. Na rozdiel od linky 630 do Chorvátskeho Grobu, linka 37 nepremáva v takte, ale nepravidelne v tých časoch, keď nie je obsluha obce zabezpečená regionálnymi autobusmi Slovak Lines. Novinka zvýšila počet cestujúcich, čo však vyústilo do preplňovania vozidiel a zhoršenia komfortu pre dovtedajších cestujúcich.
Taktiež od 14. apríla bola vypnutá cestná svetelná signalizácia na Kamennom námestí, čo sa napriek počiatočnej kritike niektorých medií nakoniec ukázalo ako riešenie zvyšujúce plynulosť všetkých druhov dopravy bez negatívnych dopadov na bezpečnosť. Električky ušetrili desiatky sekúnd, a tak z centra do jednotlivých radiál jazdia pravidelnejšie.
Koncom apríla do Bratislavy dorazila na prezentovanie moderná električka Bombardier Flexity Outlook. V máji začala jej skúšobná prevádzka v nočných hodinách a v období 1. - 18.6. premávala aj s cestujúcimi na prezentačných jazdách z Ružinova do Rače. Vozidlo sa tešilo veľkému záujmu cestujúcich a mesto ho viackrát prezentovalo v súvislosti s pripravovanými tendrami na nové električky. Návšteva modernej električky však poukázala aj na to, že množstvo bratislavských električkových tratí je v takom zlom stave, že sú pre takéto vozidlo nezjazdné. Aj preto zišlo z pôvodne deklarovanej premávky na všetkých radiálach.
Počas letných mesiacov premávala pravidelne Karosa Cabrio ako Summer Bus medzi centrom mesta a Slavínom (s prestávkou pri hrade).
V júli sa v uliciach mesta objavil prvý autobus vybavený bezplatným wi-fi hotspotom. Od decembra je ním vybavených 50 autobusov.
Od 1. augusta došlo k zvýšeniu cien predplatných lístkov (električeniek) o infláciu.
Ani rok 2012 sa nevyhol premenovávaniu zastávok. Okrem zmien súvisiacich s premenovaním verejných priestranstiev (Nový most - Most SNP, Predstaničné nám. - Nám. Franza Liszta) či sťahovaním podnikov (Matador) boli zrealizované aj kontroverzné zmeny v Ružinove pridaním komerčných názvov "OC Retro" a "BBC1 Plus" k existujúcim názvom zastávok. Text OC Retro bol doplnený za názvy trojice zastávok, od ktorých je však samotné obchodné centrum vzdialené 240 až 600 metrov. Názov BBC1 Plus bol pre zmenu doplnený pred pôvodný názov Miletičova. V oboch prípadoch dlhé názvy zastávok komplikujú aj prehľadnosť schém liniek. V septembri sa po prvý raz začalo používať označenie P+R pri názvoch zastávok informujúce o blízkosti záchytného parkoviska. Ako prvá bola na základe návrhu tretieho sektora zrealizovaná "Červený most P+R".
September sa niesol v znamení Európskeho týždňa mobility, počas ktorého mohli držitelia vodičských preukazov cestovať MHD zadarmo a boli realizované rôzne akcie s dopravnou a urbanistickou tematikou ako aj verejné diskusie. Najvýznamnejším krokom k podpore verejnej dopravy počas tohto týždňa bolo vyhradenie jazdného pruhu pre MHD na Štefánikovej a neskôr aj na Staromestskej a Moste SNP. Napriek tomu, že polícia nepostihovala nedodržiavanie predpisov, a teda niektorí nedisciplinovaní vodiči tieto pruhy ignorovali, podarilo sa dokázať, že buspruh dokáže výrazne znížiť jazdné doby (o tretinu) a zlepšiť presnosť MHD (o viac ako polovicu).
V novembri bola prezentovaná nezávislá štúdia možnosti obnovenia električkovej trate cez Štefánikovu na Hlavnú stanicu. Mesto prisľúbilo, že sa návrhom bude zaoberať. Niekoľko týždňov nato bola predstavená aj štúdia Lepšej dopravy navrhujúca zriadenie prestupného terminálu Riviéra. Podľa posledných informácií bude mesto so zlepšením prestupov uvažovať pri plánovaných rekonštrukciách električkových radiál.
Začiatkom novembra dopravný podnik vyhlásil tendre na nákup nových električiek a trolejbusov. Všetky tri tendre však boli napadnuté na Úrade pre verejné obstarávanie, a preto môžu byť zdržané. Súčasne sa čaká na schválenie prostriedkov z eurofondov na financovanie týchto nákupov.
27. novembra 3.decembra začala premávať nová linka 130 medzi Vojenskou nemocnicou a OD Lamač. Postupné zriaďovanie lokálnych málo vyťažených liniek je v kontraste s dlhodobým neriešením kapacitných problémov na niektorých nosných linkách.
December sa niesol v znamení Bratislavskej integrovanej dopravy. Ku dňu celoštátnej zmeny cestovných poriadkov sa zjednotili názvy a v niektorých prípadoch aj nástupišta zastávok cestnej regionálnej a mestskej hromadnej dopravy. Nainštalovaných bolo aj 13 multifunkčných automatov na cestovné lístky, ktoré však neboli sprevádzkované. Poslanci Bratislavského kraja aj mesta schválili zavedenie integrovaného dopravného systému v Bratislave a na Záhorí k 1. marcu 2013. Systém vśak zatiaľ bude ponúkať len jednotný predplatný lístok. Jednorazové lístky budú spustené neskôr a optimalizácia regionálnej dopravy je v nedohľadne.
V decembri tiež DPB zaviedol novú kontaktnú linku pre sťažnosti cestujúcich, ktorá má viesť ku skvalitneniu poskytovaných služieb a zvýšeniu spokojnosti cestujúcich.
Záver roka priniesol tiež kolaps trolejbusovej a električkovej dopravy v období 23. - 25.12.2012, keď z dôvodu namŕzajúceho dažďa boli výrazne obmedzené linky MHD. Išlo o najrozsiahlejšie zastavenie prevádzky elektrickej trakcie za ostatné desaťročia - električky nepremávali takmer deň, trolejbusy skoro dva dni. Náhradná doprava bola zabezpečená len na niektorých linkách, vo veľmi obmedzenom rozsahu a len za cenu výrazného obmedzenia niektorých autobusových liniek.
V roku 2012 sa pripravovali projekty petržalskej električky po Janíkov dvor a prestupného uzla Blumentál, či nová parkovacia politika, ktorej dôsledky sa nevyhnutne dotknú aj MHD. Podarilo sa presadiť, aby s pomocou Operačného programu doprava mohol byť financovaný aj nákup nových električiek a trolejbusov a taktiež výstavba a modernizácia električkových tratí. Zmena bola potvrdená po tom, čo stroskotal niekoľkostomiliónový projekt obnovenia železničnej stanice Filiálka, ktorý nereflektoval potrebu nadväznosti vlakov na MHD či navzájom medzi samotnými vlakmi.
Naopak, rok 2012 poukázal na nejasnú víziu v oblasti samotného organizovania MHD. Zatiaľ čo električková doprava sa zreformovala a dostala na úroveň západných štandardov, zmeny v autobusovej doprave šli skôr opačným smerom. Celý rok sa niesol v znamení nevypravovania niektorých trolejbusových spojov pre nedostatok prevádzkyschopných vozidiel a neschopnosť zabezpečiť ich náhradu autobusmi. Nepodarilo sa ani výraznejšie pokročiť v opravách zanedbaných električkových tratí. V máji dopravný podnik sľuboval opravy viacerých úsekov, no sľuby v množstve prípadov nesplnil. Na niektorých úsekoch sa obmedzená rýchlosť električiek nezmenila ani po oprave. Ak sa aj niekde rýchlosť po oprave zvýšila, na inom mieste sa pre zlý technický stav trate znížila.
Neutešená situácia panovala aj v oblasti preferencie električkovej dopravy na križovatkách. Električkám síce pomohlo vypnutie signalizácie na Kamennom nám., avšak naďalej úplne absentovalo zabezpečenie absolútnej preferencie električiek. Perličkou na záver roka bolo zníženie rýchlosti električiek pri Parku kultúry z 50 km/h na 30 km/h na rovnej trati z dôvodu nevhodného riadenia signalizácie na prejazde cez električkovú trať. Autá boli (a sú) vpúšťané aj tesne pred blížiacu sa električku, ktorá už nedokázala bezpečne zastaviť, čo vyústilo aj do nehody. Z nižšej rýchlosti električka zastaviť dokáže.
Do nového roku 2013 vstupujeme s očakávaním mnohých pozitívnych zmien: spustenie integrovanej dopravy, zobojsmernenie trolejbusov na Patrónke, zriadenie prestupného uzla Blumentál, reforma linkového vedenia trolejbusov, zavádzanie buspruhov, obstarávanie nových vozidiel elektrickej trakcie, začiatok výstavby električkovej trate do Petržalky, zavedenie preferencie električiek na Vajnorskej radiále a zavedenie novej parkovacej politiky mesta. O rok budeme opäť rekapitulovať, čo sa zo zámerov podarilo a čo nie.
810zssk
U nas na krizovatke je podobny problem, v tomto pripade dochadza ku konfliktu auta/chodci, uplne pravidelne. Napisal som na magistrat. Odpoved? Vyprazdnovacia doba je v sulade s STN. To ze v praxi nestaci nevadi, ved normu sme splnili, takze my nic.
Este to skusim urgovat priamo u primatora, len si najprv pojdem spravit mensi prieskum na danu krizovatku, mozno aj s videom. Lebo ta odpoved co som dostal je vsetko len nie normalna, nie je akceptovatelne aby pseudoodborne oddelenie rozhodovalo podla normy a nie podla praxe.