Električky sa zreformovali, autobusy sa ďalej komplikujú

Lokálne linky často jazdia aj tam, kde už jazdia iné linky a kde ich netreba.

Dopravný podnik v marci zaviedol úspešnú reformu električkových liniek. Znížil ich počet, zlepšil intervaly a dosiahol vysokú spokojnosť cestujúcich. Pripravenú má aj reformu trolejbusových liniek taktiež so zlepšením intervalov, ktorá by mohla vstúpiť do platnosti po vybudovaní novej trolejbusovej trate na Patrónke.

Autobusové linky sa však menia presne opačným smerom. Intervaly sa nezlepšujú, liniek pribúda. Po rušení politických liniek zriadených bývalým vedením DPB sa od záveru minulého roka opäť objavujú nové linky.

Nové linky sú často aj v súbehu s existujúcimi linkami, čo v praxi znamená, že na rovnakom úseku idú za sebou dva spoje rôznych liniek - jeden využitý, druhý prázdny. Ak by namiesto dvoch liniek na úseku jazdila "iba" jedna a s rovnakým počtom spojov, tie by jazdili rovnomernejšie využité, s vyšším komfortom pre cestujúcich a v pravidelných intervaloch. A boli by použiteľné aj pre tú väčšinu, čo je odkázaná na prestupovanie.

Linky zriadené za ostatný rok

  • linka 82 spod Nového mosta do Sadu Janka Kráľa
    • nevyužitá linka zriadená kvôli Divadlu Aréna
    • Bratislavský samosprávny kraj dotuje večernú prevádzku, zvyšok dotuje mesto
    • ak by sa prostriedky na ňu určené použili na zachádzky vybraných spojov linky 50 v smere do Auparku, divadlo a Sad Janka Kráľa by mali obsluhu síce s prestupom, ale častejšie
  • linka 90 zo ŽST Rusovce cez Čunovo k priehrade
    • najmenšia mestská časť (Čunovo) s 1000 obyvateľmi má k dispozícii až tri linky, na nich nerovnomerne rozložené spoje
    • na viac ako 50% trasy kopíruje linky 91801
    • ak by jazdila len ako prípoj z Čunova k priehrade (podobne ako kedysi linka 199), spoje k priehrade by mohli jazdiť častejšie ako len raz za hodinu
  • predĺžená linka 128 od Hradu Devín cez Devínsku Novú Ves a Glavicu k Mláke
    • druhá najmenšia mestská časť (Devín) s 1100 obyvateľmi bude mať k dispozícii 3 linky, na nich nerovnomerne rozložené spoje, na linke 128 dokonca s „dierami“ – teda 2-hodinovou medzerou medzi spojmi na Devíne
    • linka 128 obslúži len malú časť Devína pri hrade a cintoríne, takže niekoľkokilometrová zachádzka z Devínskej Novej Vsi sa do značnej miery minie účinku
    • na viac ako 50% trasy bude kopírovať linku 28
    • linka 28 kapacitne nestíha, jazdí v neatraktívnych intervaloch, no pridaná bola iná linka a v ešte neatraktívnejšom intervale
    • ak by došlo k zlúčeniu liniek 28 29128 do jednej linky s trasou Eurovea – Riviéra – Devín – Devínska Nová Ves – Glavica (– Mláka), celá linka 28 by mohla mať 3 - 5 spojov za hodinu v pravidelnom intervale 12 - 20 minút, čo by riešilo aj kapacitné problémy

Za rovnaké peniaze by mohla byť doprava atraktívnejšia

Všetky tri príklady poukazujú na skutočnosť, že zavedením novej linky sa zďaleka nedosiahla najlepšia obsluha územia a pri rovnakých nákladoch by sa dala dosahnuť atraktívnejšia doprava. Nové linky prinášajú aj rozpor v argumentácii kompetentných pred cestujúcimi. Zatiaľ čo v prípade reformy petržalských liniek v roku 2005 a električkových liniek v tomto roku sa poukazovalo na „nežiaduce súbehy“, pri nových autobusových linkách „nežiaduce súbehy“ opätovne zavádzajú. Niet sa potom prečo diviť zmätku u cestujúcich, ktorým sú na jednej strane mesta linky uberané s argumementom, že menší počet liniek je lepší, a pritom na druhej strane mesta sú linky nekoncepčne pridávané.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Reakcia na: Mike #49:
Eh? Ja som na zaciatku Jana Ponicana uz mal raz problem aj s osobakom ? S Ivecom sme tam tiez preliezli len tak-tak... vascina trasy je OK, ale je tam tento problematicky bod.
Reakcia na: JaSomTu #50:
Ale ak by aj L28 končila na Molecovej, pri troche úsilia (obdobná zmena aj niektorých ďalších liniek) je možné dostať sa prakticky všade na dva prestupy.
Čo sa týka cestovania z Devína, myslela som 3 spoje, nie 3 prestupy, uznávam:-( Čo sa ale týka návrhu na ukončenia busu 28 na Molecovej, trvám na svojom, nielen ja, ale väčšina cestujúcich už bude považovať cestovanie 4 spojmi za totálnu buzeráciu a cestovanie mhd vzdá. Treba si uvedomiť že každý prestup na iný spoj je čakanie 5-10 minút, napr. dnes mi zdrhla pred očami 78čka z Malej Scény, lebo 28 (prišla o 3 minúty neskôr k Malej Scéne-okolo 7,30, mimochodom bezdôvodne meškala, žiadne zdržovačky neboli, však čo by sa vodiči trápili s CP).
Ak mieni DPB pridávať prestupy, uvidí ten odliv zákazníkov, čo je pekne vidieť už teraz, koľkí sa vyvážajú autami. Ak chcete viac áut miesto detských ihrísk a zelene prosím, likvidujte ďalej mhd (rovnako ako nákup vozidiel bez klímy)! Osobne som za využívanie mhd, ale buzerovať sa rozhodne nenechám.
Reakcia na: 810zssk #48:
Podľa vodičov tade prejde aj 9.5 sorka
Ja by som inak dal do pozornosti ze na 128 uz nemoze jazdit velky bus, teda zas bude situacia pri nedostatku minibusov o cosi akutnejsia ?
Reakcia na: Lina111 #46:
Už len to, že Mláka je tam v zátvorke svedčí o tom, že na Mláku by šli len vybrané spoje (napr. raz za hodinu), zatiaľ čo ostatné by končili pri Glavici.
Je pravda, že Kolónii by sa zhoršilo spojenie do centra, keďže niekde medzi stanicou a sídliskom by museli prestúpiť na L21 (s L28 by tušim ani nemala spoločnú zastávku) a tie dnes sú dnes v takmer preklade.
Riešením by bolo, ukončiť časť spojov pri Glavici, časť na Mláke a časť v Kolónii... ale možno majú navrhovatelia tohto návrhu v zálohe aj iné riešenie.
Ak by došlo k zlúčeniu liniek 28 29 a 128 do jednej linky s trasou Eurovea – Riviéra – Devín – Devínska Nová Ves – Glavica (– Mláka), celá linka 28 by mohla mať 3 - 5 spojov za hodinu v pravidelnom intervale 12 - 20 minút, čo by riešilo aj kapacitné problémy.

Toto myslite vazne? Naco bude komu atraktivny bus 28 na Mlaku, kde skapal pes, ked teraz chodi na DNV-Koloniu (+ k zeleznicnej stanici), ktora by zostala odrezana od sveta (len s 20). Jedine ze by sla po trase: Devín – Devínska Nová Ves Eisnerova – Glavica - Opletalova, tak by ale zas bola znevyhodnena prave Grba, kt. by musela svorne vystupit na Hradistnej a zast. Uhrovecka a I. Bukovcana by uplne zanikli.

Linka 128 celkovo podla mna vznikla len ako objednavka Tesca DNV. Radsej mohli nechat "staru" 128 pod Stary most cez vikendy, hoci aj povedzme raz za hodinu, kt. pomahala riesit jediny spoj 21, chodiaci len 3x za hodinu.
Reakcia na: JaSomTu #39:
Vidíš, ja keď cestujem do Ružinova (do jednej časti) musím ísť trolejbusom z DD, tam prestúpiť na električku, pod Novým mostom vystúpiť a čakať na autobus. A tak isto aj s5 a zvykol som si. ?
Ak zavedú celomestský parkovací systém tak si skôr myslím, že ten kto cestujem sám do práce prestane využívať automobil lebo ak bude musieť platiť pred svojím zamestnaním 1 až 2 eura na hodinu tak si to rýchlo rozmyslí. ? A pritom nemám nič proti automobilom sám jazdievam, ale len ak idem na väčší nákup, mimo mesta alebo niečo odviesť potrebujem atď.
Reakcia na: Mike #41:
S tou električkou to také použiteľné nebude ? dokonca ani vyhľadávač imhd ju neponúkne, keďže je to najpomalejšia varianta. ?
Reakcia na: Valec #42:
Vsak bude TEN-T, tam bude dopravca ZSSK a vsetko sa vyriesi. Dva krat za den pojde vlak z Devina do Avionu, raz z Devina do Dubravky, tri vlaky pojdu z Devina do Petrzalky a az styri z Devina na Hodzovo namestie. Pri splne mesiaca pojde aj vlak z Devina do Devinskeho Jazera a pri polmesiaci v tvare C pojde vlak z Devina do Divadla Arena (ak o to prave poziada upratovacka).
Reakcia na: Mike #41:
Cestovať z jedného konca mesta na iný s dvoma prestupmi? To si kde videl? Veď to nikde vo svete nemajú, takto buzerovať cestujúcich. ? Navyše, ani metro v Bratislave nemáme. To by určite premávalo z Devína aspoň do Avionu (ak nie až na letisko).
Reakcia na: JaSomTu #39:
Pri použití troch spojov počas cesty sú to prestupy 2. Taká je koncepcia MHD, pri cestovaní z jednej okrajovej časti mesta na druhú máte použiť autobus, z neho prestúpiť na trolejbus alebo električku, tou sa doviezť na opačnú stranu mesta a tam na ďalší autobus. Ide skôr o to, aby tie prestupy boli na hrane a v zodpovedajúcich parametroch a kvalite.

Pri spojení Devín - Avion sú napríklad možnosti:
28/29 - PKO tam na 31/39 - Račianske Mýto - tam na 61/63
28/29 - PKO tam na 4/9 - Trnavské Mýto - tam na 61/63
28 - Malá Scéna - tam na 78 - Zimný štadión - tam na 61/63 (platí iba prac. dni)
28 - Malá Scéna - tam na 50 - Maximiliána Hella - tam na 96 (platí iba v uvedenom smere)
alternatívne:
28 - Novoveská - tam oproti na 21 - Predstaničné Nám. - tam na 61/63 (platí iba v uvedenom smere)

Verím že z týchto možností sa dá v každú dobu vybrať to najrýchlejšie a najpohodlnejšie.
Problémom 28 a 29 je, že už aj tak keď idem napr,. do Avionu cestujem 3-prestupmi! Do práce, cestujem tiež už 3 prestupmi, po tvojom návrhu na prestup pri Molecke by to už boli 4 prestupy! A netýka sa to len mňa! Čo myslíš, koľko si radšej kúpia starú rachotinu a pridajú sa k autíčkarom?! Naozaj sa cestujúci nedajú donekonečna buzerovať! Tri prestupy je maximum, čo som ochotná zniesť!
Reakcia na: JaSomTu #18:
Dúfaš úplne zle ? A hej číslo 133 používam už viac ako desať rokov takže možno práve po mne pomenovali linku 133. ? Linku 133 nevyužívam už viac ako rok lebo ja nie som blbec aby som sa tlačil ako sardinka a čakal v kolónach. Cca 2 roky dozadu som ju používal. A preboha ty si myslíš, že kebyže sa vybuduje prestupný terminál na Molecovej tak by ďalej existovala linka 133? ? ? Potom by už nič nebránilo ani tomu najlenivejšiemu vystúpiť a prejsť 2 metre a bol by hneď na električkovej zastávke. A to isté by bolo aj s linkou 28, 29. Len po Molecovu a odtiaľ na električku. Je to súbeh cca 4,2 km na jednu jazdu tak by to bolo výrazné ušetrenie za rok. A to isté pri linke 133 tam by sa dokonca ušetrilo viacej keďže by sa k tomu pripočítal aj úsek na DD. ?
Reakcia na: ufo #36:
moc sa tým nechvál lebo obmedzia aj tie... ?

Nešla tesne pred ňou iná súprava? resp.asi to bola L9 alebo L6.
5-10 ľudí sa mi zdá strašne málo.

Áut aj cestujúcich už pomaly ubúda však dovolenková sezóna je v plnom prúde a prázdniny za dverami.
Reakcia na: david1 #30:
Keď ide o mňa, ak idem MHD, používam zastávku MiU KV, takže idem tým proti sebe. ? Ale aby šlo v špičke vo vozni 5-10 ľudí je vyhadzovanie peňazí.
Reakcia na: Solider #34:
Ti by sli tymi elektrickami co by zostali. To sa vola citanie s pozorumenim ?
Reakcia na: 810zssk #33:
A čo Dúbravčania, i Karlovešťania z oblasti Lackovej, či Borskej, tým bude zachádzať 133ka?
Reakcia na: Solider #32:
A kto navrhuje aby sa na Molecovej tocili elektricky? On ich chce nahradit 133kou.