S návrhmi tretieho sektora sa mesto zaoberalo, niektoré sa budú čiastočne realizovať.
Od decembra 2011 do novembra 2012 predložili občianski aktivisti z rôznych združení vedeniu mesta sedem väčších návrhov na zlepšenie dopravy v meste. Do istej miery tak suplovali činnosť samotného magistrátu, ktorý by za bežných okolností sám mal prichádzať s novými riešeniami zodpovedajúcimi súčasným trendom.
„Mesto Bratislava víta iniciatívy tretieho sektora a možno konštatovať, že spolupráca v rámci novozriadenej komisie pre verejnú hromadnú dopravu (poradný orgán primátora M. Ftáčnika) má svoj zmysel, pozitívny rozmer. Dôležitá je však pri návrhoch nielen idea, ale najmä zodpovednosť, ktorá potvrdí idey a návrhy tretieho sektora v predkladaných riešeniach. Nehovoriac o finančných možnostiach výrazne zadĺženého mesta, ktorého bývalé vedenie rozpustilo rezervný fond určený na investičné, dopravné projekty a na prevádzkové aktivity. Musíme však zdôrazniť, že s každým návrhom sa zaoberáme a osud návrhu, ak je vhodný, je daný možnosťami rozpočtu mesta Bratislavy,“ uvádza sa v stanovisku mesta, ktoré nám poskytol hovorca primátora Ľubomír Andrassy.
Pozrime sa, ako mesto vyhodnotilo konkrétne návrhy, a ktoré z nich majú šancu na realizáciu.
1. Revitalizácia Štúrovej ul. a Šafárikovho nám. v rámci výstavby 1. etapy nosného systému
Občianska iniciatíva Lepšia doprava navrhovala zmeny v oficiálnom projekte výstavby električkovej trate do Petržalky, ktorý likvidoval doterajší prestupný uzol na Šafárikovom námestí. Návrhy predpokladali naopak priblíženie zastávok všetkých druhov MHD na Šafárikovom nám. a úpravu Štúrovej ulice do bezbariérovej podoby podobnej Hurbanovmu námestiu.
„V rámci bohatej a zmysluplnej diskusie sa vysvetlilo, že zmena polohy zastávky bližšie k budove Univerzity sa bude riešiť realizáciu stavby Nosného systému MHD. Tím architektov neodporúča účelové riešenie Štúrovej ulice v prospech cyklistov,“ informovalo mesto.
2. Prestupný uzol Blumentál
Z dielne Lepšej dopravy je aj návrh na zriadenie prestupného uzla Blumentál v mieste dnešnej električkovej zastávky Floriánske nám. pred daňovým úradom. Táto zastávka je spolu so zastávkou Vazovova jednou zo šiestich, kde cestujúci nastupujú do električiek z úrovne vozovky resp. koľajovej trate. To je problémom nielen pre menej mobilných cestujúcich, ale zároveň aj nebezpečné, pretože cestujúcich sú často ohrozovaní nedisciplinovanými vodičmi áut.
Aktivisti navrhli zlúčenie zastávok Floriánske nám. a Vazovova do jedinej zastávky so širokými nástupišťami zodpovedajúcimi plánovanej funkcii prestupnej zastávky. V návrhoch sa predpokladalo vedenie autobusov liniek 31 39 a 94 cez novú zastávku, čím by sa skrátili prestupy smerom do Rače, Nového Mesta, Ružinova a Petržalky.
„Projekt Integrovanej zastávky na Radlinského ul. sa dostal do projektu Operačného programu Bratislavský kraj a bude financovaný z fondov EÚ. Jeho realizácia by sa mala uskutočniť v budúcom roku.“ Podľa našich informácií sa nebude realizovať pôvodný návrh Lepšej dopravy, ale projekt zastávok tzv. Viedenského typu, pri ktorom je priestor nástupišťa pojazďovaný autami.
3. Prestupný uzol Legionárska – Krížna
Spoločne s prestupným uzlom Blumentál bola navrhnutá aj zmena zastávky električiek Legionárska, ktorá pri prestupnom systéme električiek slúži na prestupovanie na jednej hrane medzi vozidlami smerujúcimi do Vajnorskej a Ružinovskej radiály. Cestujúci tu majú dnes k dispozícii iba úzku zastávku bez prístrešku.
Iniciatíva ešte pred zriadením prestupného systému liniek v električkovej doprave navrhovala rozšírenie plochy zastávky, jej priblíženie k nadväzujúcim zastávkam liniek 21 25 68 78 a 210 a zriadenie cyklistického chodníka. Zatiaľ čo prestupné linky boli zrealizované, prestupná zastávka Legionárska ostala po starom.
„Návrh po odbornom i vecnom posúdení nebol akceptovaný,“ zdôvodnil zamietnutie návrhu magistrát.
Ako dopadli návrhy:
1. Revitalizácia Štúrovej ul. a Šafárikovho nám.
počas výstavby trate do Petržalky sa budú realizovať zastávky pri Univerzite Komenského, ostatné návrhy neakceptované
realizácia: do roku 2015
2. Prestupný uzol Blumentál
bude sa realizovať v upravenej podobe
realizácia: 2013
3. Prestupný uzol Legionárska – Krížna
neakceptovaný
4. Prestupný uzol Račianske mýto
pôvodný návrh neakceptovaný, na upravený návrh nie sú financie
5. Zriadenie buspruhov
bude sa realizovať 1 z 15, ostatné sú otázne
realizácia: 2013
6. Električková trať Hlavná stanica - Štefánikova - Nám. SNP
bude zahrnutá v upravenej podobe do urbanistickej štúdie NS MHD na Hlavnú stanicu
7. Prestupný uzol Riviéra – Molecova
návrh je akceptovaný, je potrebné získať financie
4. Prestupný uzol Račianske mýto
Električkové zastávky Račianske mýto sú dlhodobo terčom kritiky pre ich nebezpečnosť. Na druhom najvyťaženejšom prestupnom uzle MHD v Bratislave cestujúci do električiek nastupujú z úrovne koľajiska bez vyvýšeného nástupišťa, často sa na zastávky a ostrovček na križovatke nezmestia, chýbajú prístrešky.
Lepšia doprava navrhovala minimalistické riešenie na odstránenie súčasnej kritickej situácie, a to zväčšením priestoru pre cestujúcich, chodcov a cyklistov na úkor súčasného neúmerného priestoru pre automobilovú dopravu.
„Investičné náklady na realizáciu tejto zastávky sú veľmi vysoké a preto nie je možné očakávať, že sa bude v blízkej budúcnosti takýto projekt-návrh realizovať,“ odpovedalo mesto. Oproti pôvodným návrhom Lepšej dopravy sa však už uvažovalo s väčšími stavebnými úpravami, aby nebola automobilová doprava výraznejšie obmedzená.
5. Zriadenie buspruhov
Jednou z prvých úloh novozriadenej Komisie verejnej hromadnej dopravy (poradnej komisie primátora mesta) bolo v máji 2012 určenie vhodných úsekov pre zriadenie buspruhov. Tri dopravné občianske združenia sa zhodli na návrhu vyhradenia pätnástich dlhších či kratších vyhradených jazdných pruhov pre trolejbusy a autobusy. Jedným z navrhovaných úsekov bola aj Štefánikova ul., kde sa pri septembrovom experimente preukázala úspora tretiny jazdného času MHD v špičke. Zaujímavosťou je, že združenia nenavrhovali buspruhy na Moste SNP ani na Staromestskej ulici, ktoré nakoniec mesto v septembri pokusne zriadilo z vlastnej iniciatívy.
„Empirické skúsenosti sme získali obojstranne počas týždňa mobility a v roku 2013 sa bude pokračovať s realizáciou na Štefánikovej a možným testovaním na iných úsekoch cestnej mestskej siete (napr. Most SNP),“ informovalo mesto na margo návrhov. Osud zvyšných 14 navrhnutých buspruhov tak zostáva nejasný.
6. Električková trať Hlavná stanica - Štefánikova - Nám. SNP
Združenie Tram Štefánikova pred mesiacom prezentovalo návrh obnovenia električkovej trate na Štefánikovej ul. ako najkratšieho a najrýchlejšieho spojenia Hlavnej stanice s centrom. Štúdia si dávala za cieľ ponúknuť alternatívu k uvažovanej prestavbe predstaničného priestoru tým, že by nebolo potrebné ešte viac zaťažovať už dnes preťaženú Pražskú a Šancovú ulicu. V neposlednom rade sa mala ku staničnej budove priblížiť aj zastávka MHD Sokolská, čím by sa zlepšilo spojenie Kramárov, Patrónky, Lamača, Dúbravky a Devínskej Novej Vsi s Hlavnou stanicou.
„Návrh je zaujímavý a mesto sa ním zaoberalo. Predpokladá sa, že v rámci urbanistickej štúdie Nosného systému MHD na Hlavnú stanicu sa bude študovať realizácia cez Americké námestie ako aj trasa cez Štefánikovu, ale asi v trocha inej polohe pod Hlavnou stanicou ako ju navrhuje tretí sektor,“ uviedlo mesto.
7. Prestupný uzol Riviéra – Molecova
Zatiaľ posledným návrhom Lepšej dopravy je navrhnutá zmena prestupného uzla Riviéra – Molecova. Súčasné rozdrobené električkové, trolejbusové a autobusové zastávky by sa podľa návrhu mali dostať do jedného bodu a pri prestupovaní by nebolo potrebné prechádzať cez cestu.
„Technické riešenie sa akceptuje, problém sú však voľné finančné zdroje a preto nie je istý presný termín realizácie tohto pozitívneho návrhu,“ uzavrelo svoje stanovisko mesto.
810zssk
Ano, vidim, ze dodavali aj predtym a nevadili mi ziadne dodavky z ferovych tendrov. To co sa predvadza v poslednej dobe vsak je vsetko len nie ferove. Okrem toho co uz bolo uvedene, existuje kvantum neoficialnych informacii, ktore to potvrdzuju. Takze nemas argumenty ktore by ma presvedcili, bohuzial.
Opakujem, nemam v principe nic proti SORkam, povazujem ich za celkom fajn vozy (aj ked rad BN bol podla mna vydarenejsi ako NB) a nemal by som nic proti ich obstaraniu ak by som bol presvedceny ze podmienky su nastavene ferovo.