Trasa povedie z Rače cez centrum do Ružinova.
Testovacia električka Bombardier Flexity Outlook určená pre španielske mesto Alicante bola 30. mája slávnostne predstavená verejnosti a pre novinárov bola vykonaná prezentačná jazda. Predchádzalo tomu viac než mesačné testovanie najskôr počas nocí a následne aj počas dní. "Zamestnanci DPB v spolupráci s výrobcom overovali vlastnosti vozidla, vykonali potrebné skúšky na vozidle aj na tratiach, školenie personálu a zabezpečili splnenie podmienok pre povolenie prevádzky s cestujúcimi," informovala Agáta Staneková z DPB. Počas skúšobných jázd s cestujúcimi bude vozidlo premávať obmedzenou maximálnou rýchlosťou 40 km/h, v bežnej premávke by bolo možné jazdiť aj vyššími rýchlosťami.
Nasledovať budú prezentačné jazdy pre cestujúcich od 1. do cca 20. júna 2012. Ich trasa však bude iná ako uvádzali niektoré médiá. Vozidlo bude jazdiť z Rače cez Radlinského, Obchodnú a Nám. SNP na Kamenné nám., odtiaľ po Špitálskej, Krížnej a cez Trnavské mýto do Ružinova. Späť bude premávať po rovnakej trase, na trase bude zastavovať na všetkých zastávkach. Odchody z Rače budú denne o 10:00, 12:00, 14:00 a 16:00, odchody z Ružinova o 11:00, 13:00, 15:00 a 17:00. Jazdná doba do centra mesta bude z Rače cca 25 minút, z Ružinova cca 20 minút, celá trasa by mala trvať 45 minút. Jazda električkou bude zdarma.
"Električka Flexity Outlook je obojsmerná, s riadiacimi stanovišťami na oboch koncoch a dverami na oboch stranách. To dovoľuje jej využitie na tratiach, na konci ktorých nie sú potrebné klasické obratiská zaberajúce pomerne veľkú plochu, ale stačí niekoľko priamych koľají prepojených výhybkami s oveľa menšími nárokmi na priestor. Vodič na konečnej iba prejde na opačný koniec vozidla a pokračuje v jazde opačným smerom. Je to výhodné napríklad pri postupnom predlžovaní električkových tratí, kedy sa môžu dokončené úseky hneď využívať bez čakania na dobudovanie definitívneho koncového obratiska," vysvetlil DPB výhody obojsmernosti.
Medzi nevýhody obojsmerných električiek naopak patrí vyššia obstarávacia cena, náročnejšia údržba, menší počet miest na sedenie, viac priestoru zabraného kabínami a menšie pohodlie vodičov. Obojsmerné električky sa tak zvyknú obstarávať iba v nevyhnutne potrebnom počet na zabezpečenie výluk a pre prevádzku na dočasne ukončených tratiach. V niektorých mestách, kde sa neprevádzkujú slučkové obratiská, obojsmerné vozidlá tvoria celý vozový park. Výrobcovia dokážu dodať vzhľadovo identické vozidlá pre jednosmernú aj obojsmernú prevádzku a takisto aj s rôznymi dĺžkami.
Podľa vyjadrenia primátora mesta sa predbežne uvažuje s obstaraním 20 obojsmerných vozidiel, pričom mesto bude rokovať s ministerstvom dopravy o možnosti financovania cez nevyčerpané fondy EÚ. Presná špecifikácia vozidla bude predmetom diskusie novozriadenej Komisie MHD, ktorej členmi budú okrem predstaviteľov mesta, BID, DPB a ministerstva dopravy aj odborníci z občianskych združení zaoberajúcich sa problematikou MHD.
44