Do Bratislavy dorazila na skúšku nová električka Flexity Outlook

Nízkopodlažné vozidlo by malo pobudnúť v meste 2 mesiace.

Do areálu Dopravného podniku Bratislava v Jurajovom dvore dnes v ranných hodinách dorazila netypická „zásielka“. Po šiestich rokoch prišla na testovanie ďalšia nízkopodlažná električka, tentoraz typ Bombardier Flexity Outlook určený pre španielske mesto Alicante.

Jedná sa o električku vyrobenú v susednej Viedni so 100% nízkej podlahy bez schodíkov v interiéri a s prídavným výsuvným schodíkom pri dverách uľahčujúcim nástup. Ten ocenia cestujúci v Bratislave, pretože vozidlo je o 10 cm užšie než električky prevádzkované DPB.

Interiér je klimatizovaný, čo je na Slovensku vítané a v Španielsku cez leto priam nevyhnutné. Električka má 5 článkov s dĺžkou spolu 32 metrov, čo zodpovedá našim dvojičkám T3 alebo T6A5. Vozidlá Flexity Outlook sú taktiež spojiteľné do dvojíc. Celková kapacita vozidla je 50 sediacich a 150 stojacich cestujúcich. Na bratislavské pomery bude nezvyčajnou obojsmernosť vozidla, ktorá ho umožňuje používať aj na tratiach bez obratiska.

Na rozdiel od prvej nízkopodlažnej električky Škoda 06 T, ktorá sa v meste testovala v októbri a novembri 2006, sa uvažuje aj so skúšobnou prevádzkou s cestujúcimi. Počas svojho dvojmesačného pobytu však najskôr bude potrebné získať povolenie na takúto prevádzku. Podobne ako jej česká sestra pred 6 rokmi aj Flexity Outlook Bratislavčanom ukáže, že moderná nízkopodlažná električka na rozchode 1000 mm je na rovnakej kvalitatívnej úrovni ako vozidlá na iných rozchodoch. O ďalšej prevádzke vozidla v Bratislave vás budeme informovať.

Technické parametre

Dĺžka

32 370 mm

Šírka

2 400 mm

Maximálna rýchlosť

70 km/h

Minimálny polomer oblúkov

25 m

Maximálny sklon

60‰

Percento nízkej podlahy

100%

Počet sediacich cestujúcich

50

Počet stojacich cestujúcich

150 os. (pri 4 os./m²)

Celková obsaditeľnosť

200 os.

Zdroje technických údajov:

http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/light-rail-vehicles/flexity-trams/valencia-and-alicante--spain?docID=0901260d8000beeb#

http://en.wikipedia.org/wiki/Flexity_Outlook

https://docs.google.com/viewer?a=v&q=cache:9_TWwkmw2zMJ:www.flexity2.bombardier.com/pdf/en/Valencia_Alicante_10122_408_EN.pdf+Valencia_Alicante_10122_408_EN.pdf&hl=sk&gl=sk&pid=bl&srcid=ADGEESitknK4Mb-Fwu1d4Bm2ls07YDEs0ksmDEDP24PFM630aC_MhihNXo2141un5DBZre4kfSfqPDMt2T3wB9rIuquYLeai0GOLzmiDWDpAnhwV9DtPBjq5Z97aH5ySheop-vbMnADj&sig=AHIEtbRRkeYiYNcKVidI5cEIt6-hOmr8ng&pli=1

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
S tymto som sa viezol niekolkokrat na trase Alicante-Venta Lanuza.
a typujem že po skúške aj tak žiadnu nízkopodlažnú nekúpia ? . Čo sa týka električiek tak Bratislava zaspala dobu. Testovali škodu 06 T a za ten čas odvtedy (6 rokov!!) ju mohli dávno zakúpiť
Neviete na ktoru linku bude preferenčne nasadená?
mohla by ísť na 4.
Reakcia na: schumino #4:
A v Dúbravke by si rozbila spodok od prepadnutých BKV panelov.
Reakcia na: SORBN12 #3:
Povráva sa že by to mala byť Ružinovská a Račianska radiála, takže pripadá do úvahy 3/8, 7 a ak to má parkovať na Juráku, tak teoreticky aj 2, neviem ako je na tom Nové mesto, lebo ten úsek po Tomášikovej tiež nemá ďaleko od havarijného stavu. Ak by to mohlo ísť do Karlovky tak snáď aj 9..
Podľa maximálnej záťaže na nápravu 10,5t a hmotnosti voza 41,6t mi vychádza že výrobca počíta s maximálnym obsadením 7 os./m² a to 297 osôb.
Imho 3+8 je najlepsia aj kvoli kapacite.
wau, to je perfektné! vždy som si prial vidieť tento stroj naživo. ?
Hmm, takže minuloročné rokovania s Bombardierom pokračujú, ako vidím a maketa podobnej električky v budove istej inštitúcie mesta tam nie je len náhodou... ? Ale tak, konečne niečo nové. ?
Sry ale s cestujucimi by som ju tam nepustal sak ju ztaguju na nepoznanie.
Reakcia na: Sheep221 #11:
To si mame vysvetlit tak, ze potom ani nove elektricky netreba kupovat, lebo by ich potagovali?
Jasné, najlepšie nič nevypravovať, nech nie je čo potagovať. A vôbec, najlepšie nič nejesť, lebo aj to jedlo môže byť náhodou pokazené a voda závadná... ?
Reakcia na: d3k0 #12:
On chcel možno povedať že je rozdiel keď je vozidlo "naše" a keď je tu zapožičané... Ale určite sa zhodneme že je oveľa vyššia šanca tagovania večer, v noci a cez víkendy keď sú eliny prázdnejšie; takže to by sa dalo napr ošetriť tak že by chodila iba cez špičku...
Reakcia na: Mike #14:
Ja si hlavne myslim, ze dnes sa uz taguje menej ako kedysi... a da sa to cistit (kludne volunteerujem vymenou za moznost zasoferovat si po vozovni ? ), ak to kazdy den niekto prejde tak to bude OK... ono vozy sa nicia vsade, ale nevidim zasadny rozdiel medzi testovanym busom a testovanou elektrickou.
Mohol by DPB kúpiť aspoň 2kusy. Síce teraz je ťažká finančná situácia ale možno by sa dalo niečo získať z Eurofondov. Čo sa týka električiek Bratislava naozaj zaspala dobu - všetky mestá naokolo už majú nizkopodlažné koľajové vozidlá, dokonca aj v Poľsku a v Maďarsku kde finančná situácia nie tiež ružová. Aj keď Možno Flexity je nateraz priveľký luxus pre BA, ja osobne by som sa plne uspokojil aj s vozidlami VarioLF aj viacerých dĺžkových kategorií. Vozy VarioLF by sme navyše mohli získať i pomocou "modernizácie". Nechápem prečo DPB aspoň nad Variami neuvažuje.
Reakcia na: MiroBA #16:
Na Vario uz je neskoro. To malo zmysel pred par rokmi, dnes uz urcite nie. Bratislava nevyhnutne potrebuje kupovat elektricky modernej koncepcie.

Kazdopadne, nakup dvoch kusov nic neriesi, to ani neviem ci ti vobec vyrobia.
Reakcia na: Mike #6:
Trať na ŽST NM nie je v nejakom zlom stave, iba tak vyzerá (alebo po zvolensky "vzerá"). Flexity má údajne premávať iba na linkách 3+8 a 9, na Šafku by údajne mohol byť problém s ostrým oblúkom, preto 2-ka nie.
Inak Flexity má jeden dosť nedostatok a tým sú neotočné podvozky. Prevádzkou vozidiel z neotočnými podvozkami sa výrazne viac opotrebúvajú koľajnice. Radšej by som sa zameral na vozidlá s otočnými podvozkami a to napr. Škoda Forcity alebo "Drážďanskú" NGT12DD.
Reakcia na: MiroBA #16:
"Síce teraz je ťažká finančná situácia "
A kedy bola lahka financna situacia? Pred rokom 1989 naposledy. Argumenty financnou situaciou su tu stale a ja osobne nejak realne si neviem predstavit, co by sa muselo stat, aby zrazu penaize boli!
Reakcia na: MiroBA #19:
Hovoríš to ako odborník, alebo ako šotouš, čo sa to dočítal niekde na nete? Zrovna minulý týždeň som strávil pár dni v Škode Plzeň a povedali, že je to viacmenej jedno či otočné, alebo "pevné" - otočne odpružené. Extra rozdiel vo vplyve na trať nezaznamenali. Pri Forcity vôbec neprezentujú otočné podvozky ako nejakú konkurenčnú výhodu.
Tak větší hloupost jsem dlouho nečetl A už vůbec nevěřím tomu, že by něco podobného vypustila Škodovka. Vývoj 15T stál pár miliard korun, aby pak někdo tvrdil, že otočný podvozek nemá výrazný vliv. Od pevných podvozků 14T máme v Praze vyžrané tratě víc než dost. Pravdou je to, že Bratislava má spíše rovinaté tratě, kde by pevné podvozky zas až tolik nevadily.
Mala by ísť na 3/8 a 9
Ak pojde s cestujúcimi tak sa v nej povozím nech bude nasadená na hocijakú linku 🙂
citujem z portalu mestskadoprava.net :
"Dnes ráno pred siedmou hodinou dorazila do vozovne Jurajov Dvor na traileri 32 metrov dlhá električka Bombardier Flexity Outlook určená pre španielske mesto Alicante, ktorá sa v Bratislave podrobí testovaniu. Vozidlo nesie výrobné číslo 013. V Bratislave by mala byť testovaná aj s cestujúcimi a v rámci testovacej prevádzky si prejde všetky trasy a linky. Počas testovania s cestujúcimi bude jazdiť zadarmo, keďže do nej nebude nainštalovaný bratislavský tarifný systém."
na tieto krive trate a katastrofalny stav kolajnic to bude zaujimave ? ? ? ?
Reakcia na: jancidubova #25:
Pojde aj na hlavnu stanicu? ? ?
Podla mna na nej je krasne vidno rozdiel medzi komfortom na zapade a u nas. Na slovenske pomery ma prilis malo sedadiel 🙂
Reakcia na: hroch #28:
Len o 10 miest menej ako 2xT6A5
Reakcia na: m@rtin #22:
Mňa to tiež prekvapilo, neviem, ako merali sily pôsobiace na trať, ale povedali, že v tom veľký rozdiel nie je.
V tom velký rozdíl samozřejmě je, ba skoro obrovský. Sama Škodovka si toho vědoma je, a to velmi. Jestli tohle někdo vykládal na exkurzi, pak se jedná spíš o názor tohoto jedince, evidentně pomateného. Účinky na koleje od neotočných vs. otočných podovozků jsou tisíckrát dokázané.

Problém otočných podvozů se týká spíše rovinatých tratí, kde je citelné jejich kmitání a následné vlnkovatění kolejnic. Přesto tento jev nemá zdaleka takové devastující účinky na trať jako neotočné podvozky v obloucích a na výhybkách.
Reakcia na: m@rtin #31:
No a BA ma ten zasadny problem, ze v centre su ostre vexle a obluky jedne na druhom, a potom zacne radiala na ktorej ani zakruta nie je (vynechat detviansku a rivieru). Takze BA ma problem, ze tazko sa bavit co je pre nu vyhodnejsie. Neotocne podvozky prosim, na rovnu rychlodrahu priam skvele. Ale Pha alebo Brno co ma, mnamka pre obluky. Pokial viem, tak skodovka vyvyjala 15T prave koli otocnym podvozkom aby mohla konkurovat aj inym vyrobcom (objednavka DP Pha, Riga, a teraz uz aj Miskolc)!!!!!. Tak ci onak, som zvedavy ako sa v BA ujme. Plne klimatizovany voz ak prejde po kolajach v pohode, dlhy jak prasa, modernya nizkopodlazny, verte, ked odide z BA, ludia prestanu jazdit elektrickami dokym nedojdu take 🙂 Ono tie prehistoricke T3 zrychlovacove...Pre sotousa alebo veteran klub rozumiem, ale v roku 2012 v plnej prevadzke mnozstvo? A pritom nie sme ukrajna, ani sibir? ????
Reakcia na: fanatikmhd #32:
Že by práve Riga (obzvlášť linka 6) a Miskolc mali práve nejako veľmi oblúkové trate....
Reakcia na: fanatikmhd #32:
Miskolc bude mať neotočné podvozky, ak si dobre spomínam.
Reakcia na: fanatikmhd #32:
25 T pre Miškovec náhodou nebude mať pevné podvozky?
Reakcia na: galiyosha #35:
S tym Miskolcom som si popravde neni isty co sa podvozkov tyka, ale pochybujem zeby davali po neblahych skusenostiach s astrami, vektrami a porshatami (03T, 06T, 10T, 13T, 14T, 16T, 19T) zase tie humusne podvozky vhodne akurat na kolajovy brus......
Reakcia na: hroch #28:
Je to možno tým, že vozidlo má dvere na oboch stranách 😉
Reakcia na: fanatikmhd #36:
Treba vyhľadať na nete - vychádza to zo 14T takže by to malo byť jasné...
Reakcia na: Solider #37:
sranda bude, ak sa budú v reálnej premávke otvárať pre cestujúcich na oboch stranách aj na zastávkach 🙂
Reakcia na: ufo #38:
Ospravedlnujem sa, mal som za to, ze vychadza z koncepcie 15T.

Kecho: nema ako ani preco, dve rozlicne tlacidla (alebo viac, zalezi od prevedenia) takze pokial to nebude riadit nejaky idiot (nebudem komentovat iste cervene hlavy na DP) tak nema dovod 🙂
Reakcia na: fanatikmhd #40:
ale dôvod na zamietnutie povolenia na prevádzku u pána 239,167 by to predsa mohol byť 🙂
Reakcia na: fanatikmhd #40:
Ked uz chces hovorit o idiotoch tak si najprv nieco nastuduj, napriklad ze vozidlo (samozrejme) neschvaluje dopravca, ale drahovy urad. Mozno si uz pocul o problemoch s dopytovym tlacidlom na bystrickych SORkach.
Reakcia na: kecho #39:
Prečo by sa mali? Veď keď sa ľavá strana zablokuje, tak sa nebude otvárať ani po stlačení dopytu 😉
Škoda 25T pro Miškolc je nová koncepce. Nevychází ani z 15T ani ze 14T. Se 14T má shodné pouze to, že bude postavena na 5 článcích 3 nosné+2 nesené. Dostane nové neotočné podvozky, které umožní 100% nízké podlahy. Abych řekl pravdu, pro Bratislavu by se pevné podvozky možná hodily i víc. Centrum s pár výhybkami a oblouky je maličké. Věta "v centre su ostre vexle a obluky jedne na druhom" mi z pohledu Pražáka přijde úsměvná. Pro mě je Bratislava spíše městem s tramvajovými "rychlodráhami", které se schází v jednom malinkém centru.
Dogmaticky do Bratislavy pretláčať električky s otočnými podvozkami určite netreba, m@rtin má pravdu, že charakter siete je tú úplne iný ako napr. v Prahe. Rozbité úseky a križovatky a oblúky s debilnou geometriou bude nutné (alebo aspoň žiaduce) opraviť bezohľadu na to, čo NP do BA príde. (Ak vôbec niečo…) Na druhú stranu, aké potenciálne výhody môže mať električka s pevnými podvozkami? Cenu asi nemáme šancu korektne porovnať, snáď sa dá predpokladať, že bude veľmi mierne nižšia. Pevné podvozky asi budú jednoduchšie, ale musí sa to nutne prejaviť na nižšej poruchovosti alebo lacnejšej údržbe? Menšie opotrebovanie tratí v priamych úsekoch bude vzhľadom na drvivú prevahu stávajúcich vozov absolútne zanedbateľné, o kľudnejšom chode vzhľadom na takmer neexistujúcu priebežnú údržbu tratí ani netreba hovoriť.
Reakcia na: Pilgrim #2:
NAŠŤASTIE ju nezakúpili. Pre nechápavých: 06T je Porschetra v menšom.
Reakcia na: ufo #21:
Práve u teba by som neočakával, že zožerieš Schadefabrike ich negáciu fyzikálnych zákonov.
Reakcia na: Infinity #26:
Tieto trate nie sú nijako extra krivé ani stav kolajníc nie je katastrofálny.
Reakcia na: fanatikmhd #32:
Čo to trepeš, dieťatko? Si dostal málo krupicovej kašičky?
Reakcia na: galiyosha #45:
Mat take flexity elektricky by bolo pekne ale bez toho aby dali do poriadku aspon tunel, je zbytocne riesit nejake nove vozidla. A to nehovorim ze ci vobec niekedy obnovia hlavnu stanicu.
+ Okrem samotnych vozidiel by trebalo investovat aj mozno do nejakych uprav trati kedze dnes sa vyrabaju ine elektricky ako tomu bolo kedysi.
Reakcia na: Sheep221 #50:
čiže podľa teba najlepšie nerobiť nič... o áno, to sa tu robilo posledné roky... sa prosím zobuď, tu treba makať....
... a nejde všetko naraz a hneď, ale je treba aspoň niečo robiť
Reakcia na: VLK #51:
Nie, ja nehovorim ze netreba robit nic, ja hovorim ze predtym nez vobec sa mozeme zacat bavit o modernizovani systemu ako takeho je treba opravit sucasny stav chapes.
Reakcia na: Sheep221 #52:
Akurat ze to je blud. Vozidla treba riesit presne tak ako trate a co najskor.
Reakcia na: 810zssk #53:
Len sam vies, ze BA bez pomoci EU fondov si na nove vozidla elektriciek ani nepr***. Na novu trat do Petrzky peniaze sice dostaneme,ale co nam tam bude jazdit ??? Ideme porozpajat supravy ? Ved sa ludia potlacia.

DPB musi padnut,lebo je to len neustale oddalovanie uplneho kolapsu - nieco na sposob Grecka. Belfimu sa dari sice znizovat stratu, ale ak sa mu podari ozdravit DPB tak je kuzelnik hodny Copperfielda.
Reakcia na: Petto #54:
A preco bez pomoci EU fondov? Na poslednom zastupitelstve bol material kde bolo naznacene ze sa vyslovene odporuca rokovat o zakupeni elektriciek z EU fondov este v tomto programovacom obdobi (do 2015). Ak ta sanca je, preco ju zahodit?

Belfi nevyriesi nic, lebo je to len dalsi manager zamerany na znizovanie nakladov ignorujuci kvalitu poskytovanych sluzieb, cize z toho nadalej robi len socku, ktora skor ci neskor spadne... riesenie musi byt komplexnejsie, ale vozovy park treba riesit presne tak ako trate.
Reakcia na: 810zssk #55:
Viem, ze je ta sanca nakupit vozidla z EU fondov, ale intuicia mi vravi,ze zase nic nevyrokuju a budeme nadalej na posmech bez ziadnej NP eliny v EU. No bodaj by som sa mylil.

A ved co je zle na znizovani nakladov ??? Ked sa dostane DPB do plusovych cisiel, tak sa hadam zacne riesit kvalita sluzieb a nie dakoho vrecko. V tejto mizerii je aspon potrebne udrzat kvalitu sluzieb na takej urovni ako je.
Reakcia na: Petto #56:
Na znizovani nakladov nie je nic zle, ale kvalita sluzieb musi byt riesena tiez - uvedomujes si, ze ekonomika nie su len naklady, ale aj prijmy? Pritom riesenie kvality sluzieb nie su len narocne veci. Jasne, ze teraz nebudeme kupovat milion novych vozidiel, ale preco dodnes nikto neriesi kvalitu oznamov, nedostatocne informovanie, mizerny pristup mnohych zamestnancov DPB, absenciu pouzitelnej schemy liniek (od DPB), alebo vyhladavaca (od DPB), to ze DPB dodnes nema ani jednu predajnu otvorenu v nedelu? Amaterizmus, ktory DPB dlhodobo predvadza sa da riesit aj lacnejsie.
Reakcia na: Petto #56:
tak na tvoju intuíciu by som sa nechcel spoliehať ?
To ju este furt ozivuju??? ?
Reakcia na: 44 #59:
Asi ju porazilo, keď uvidela kam ju doviezli. ?
Reakcia na: 44 #59:
podla vyjadreni hovorcu primatora ma zacat jazdit 30.5.
Reakcia na: Marek1978 #61:
Je tu na 2 mesiace, z toho 1 mesiac stoji vo vozovni? Tomu hovorim efektivne vyuzity cas. ? ? ?
Reakcia na: 44 #62:
Tam su okolo toho este nejake papierovacky. Ale tiez som sa divil, ze by to malo az tak dlho trvat.
Na nabrezi minimalne pri zastavke Novy most vyfrezovali v kolajisku "vkusne" diery, sa ta tramvaj bude cudovat co to mame za speciality ?
Reakcia na: TeBeCe #64:
aj pri Avione pred pár dňami boli. neviem, či ich tam ešte nechali ako šokovú terapu, alebo s tým niečo aj urobili 🙂
Reakcia na: Marek1978 #65:
No jo. Som zvedavy, ci ju uvidim. 😉 A tiez, ako dopadnu testy. Snad niekde bude nejake vyhodnotenie v com splnala predpoklady a v com nie.