Zvláštny tender na plán dopravy: Najviac zarobí ten, kto najviac zoškrtá MHD

Mesto vyhlásilo ďalšiu pozoruhodnú súťaž. Tentokrát ide o obstarávanie Plánu dopravnej obsluhy mestskou hromadnou dopravou.

Plán by mal určiť parametre prevádzky MHD – trasy liniek, ich intervaly, umiestnenie zastávok, prestupné uzly a podobne. Predchádzať by tomu mali prieskumy vyťaženosti liniek a smerovania cestujúcich a ich analýza.

Koľko zaplatí mesto, nie je dopredu známe

Jediným kritériom na vyhodnotenie ponúk je najnižšia cena za plán. Odmena zhotoviteľa však nebude spočívať len v cene uvedenej v ponuke. V návrhu zmluvy sa uvádza, že zhotoviteľ má právo na doplatok vo výške 3% z usporenej dotácie na MHD. Ak by napríklad došlo k redukcii MHD na úroveň roka 2006, zhotoviteľ by dostal navyše približne 110 tis. €. Ak by sa dotácia na MHD zredukovala o 10%, zhotoviteľ by získal až 160 tis. €.

Znenie článku z návrhu zmluvy: „Zhotoviteľ má právo na doplatok k cene diela v prípade, ak na základe ním navrhnutého Nového plánu dopravnej obslužnosti mesta Bratislavy MHD dôjde k efektívnemu uspokojeniu prepravných požiadaviek cestujúcich, k úspore prevádzkových nákladov dopravcu a alikvótnemu zníženiu potreby finančného príspevku z rozpočtu mesta na MHD oproti stavu pred uplatnením Nového plánu dopravnej obslužnosti mesta Bratislava MHD a to vo výške troch percent z absolútnej hodnoty skutočne usporených priamych prevádzkových nákladov v prvom hospodárskom roku prevádzky MHD po realizácii návrhu.“

Teoreticky tak môže zhotoviteľ dať ponuku na plán za symbolickú minimálnu cenu, s ktorou následne vyhrá. Zárobok však napriek tomu dosiahne vysoký, ak výrazne zoškrtá MHD.

Možné je umelé zvýšenie aj zníženie odmeny zhotoviteľa

Naviazanie odmeny na úsporu nákladov mesta na MHD a vágne formulácie v návrhu zmluvy umožňujú hneď niekoľko trikov, na ktorých môže zhotoviteľ zarobiť i prerobiť.

Prvou možnosťou je zavádzanie nových liniek, prípadne rôznych predĺžení existujúcich liniek do konca roka 2012. Takéto linky zvýšia nutnú dotáciu mesta v tomto roku a ak ich zhotoviteľ navrhne od budúceho roka zrušiť, získa 3% z ich tohtoročnej dotácie.

Druhou možnosťou je plánovanie výluk. Ak sa napríklad v roku 2012 nebude vykonávať rekonštrukcia električkovej trate do Dúbravky a naopak električky budú jazdiť dlhšími odklonovými trasami cez nábrežie počas výluky tunela (tak ako teraz), náklady a teda aj potreba dotácie stúpnu. Naopak, ak sa v roku 2013 bude rekonštruovať trať v Dúbravke, pričom električky už budú jazdiť cez tunel, potom sa len z titulu takejto zmeny dopravy usporí množstvo prostriedkov. Opäť by tri percentá z nich dostal zhotoviteľ, hoci v takomto prípade by nemusel vykonať žiadnu zmenu v doprave.

Na druhej strane, ak by mesto výrazne investovalo do obnovy vozidiel a tratí  v roku 2013, bolo by otázkou, či by sa takéto zvýšenie dotácie mesta premietlo do zníženia objemu úspor. V súťažných podkladoch sa tieto prípady nekonkretizujú.

Kvalitu plánu nebude možné posúdiť, keďže chýba korektné zadanie

Nový plán dopravnej obsluhy nebude navyše možné objektívne zhodnotiť. Mesto v súťaži síce definuje požiadavky na pešiu dostupnosť zastávok (maximálne 360 metrov) a maximálnu obsadenosť vozidiel (4 osoby/m2), no chýbajú ďalšie kvalitatívne požiadavky. V súťažných podkladoch sa magistrát odvoláva na technickú normu (raz dokonca na jej chybné číslo), avšak táto norma konkrétne štandardy neuvádza. Nie je požiadavka ani na splnenie štandardov Bratislavskej integrovanej dopravy.

Aké požiadavky napríklad chýbajú:

  • definovanie najhorších prípustných intervalov liniek, prípadne najnižšieho prípustného počtu spojov
    • ak sa táto požiadavka neuvedie, napríklad niektoré nosné linky môžu mať opäť neatraktívny interval 20 minút, linky do okrajových mestských častí môžu ísť večer raz iba za hodinu a podobne
  • definovanie použiteľných intervalov (musia byť deliteľmi čísla 60, aby boli pre cestujúcich zapamätateľné)
    • ak by spoje jazdili napríklad v 13- či 39-minútových intervaloch, odchody by sa nedali zapamätať a spoje nadväzovať či koordinovať s inými linkami
  • požiadavky na nadväznosti liniek
    • ak by spoje nenadväzovali, nedalo by sa medzi nimi efektívne prestupovať
  • požiadavky na obsadenosť vozidiel mimo špičiek (na Západe „štandard iba sediacich cestujúcich“)
    • mohlo by sa stať, že sa budú cestujúci tlačiť aj v tých časoch, kedy má dopravný podnik dosť vozidiel na posilnenie dopravy

Pri vynechaní uvedených požiadaviek tak v praxi môže zhotoviteľ zosekať MHD na ťažko použiteľnú úroveň v čase víkendov či večerov, kedy cestuje menej ľudí. Pritom však splní všetko to, čo magistrát v súťaži požaduje.

Tieto parametre si zvolí sám zhotoviteľ a ovplyvní tým výšku svojho príjmu. Paradoxne práve súťažné podklady uvádzajú povinnosť stanoviť štandardy dopravnej obsluhy, čím sa zhotoviteľ čiastočne postaví aj do úlohy „objednávateľa“ – sám si čiastočne určí, aké dielo odovzdá. Chýba pritom požiadavka, aby zhotoviteľ pri stanovovaní štandardov predložil aspoň analýzu najlepších skúseností z porovnateľných miest.

Súťažné podklady uvádzajú množstvo iných požiadaviek v 21 bodoch. Chýba v nich nielen väčšina pre cestujúcich potrebných požiadaviek, ale aj požiadavka na zohľadnenie služieb vodičov v grafikonoch. Zníženie počtu vypravených vozidiel nemusí automaticky znamenať úsporu celkových nákladov. Cena práce je nezanedbateľnou nákladovou položkou dopravného podniku.

Súťaže sa môžu zúčastniť len niektorí

Ďalším sporným bodom súťaže je požiadavka, aby uchádzač počas uplynulých troch rokov zrealizoval podobnú zákazku za minimálne 10 tis. €. Tým mesto zo súťaže vylúčilo všetkých lacnejších zhotoviteľov, prípadne zhotoviteľov, ktorí realizovali podobné zákazky pred viac než 3 rokmi.

Na Slovensku existuje viacero dopravných odborníkov a ich združení, ktorí majú dostatočnú prax i skúsenosti s podobnými projektmi, no pri takýchto podmienkach sa nemôžu súťaže zúčastniť. Do súťaže sa dokonca nemôže zapojiť ani Bratislavská integrovaná doprava, a. s., ktorá zamestnáva odborníkov a jej úlohou je aj určovať plán obsluhy.

Vylúčením takýchto zhotoviteľov zo súťaže sa mesto pripravuje o možnosť získať skutočne najlacnejšiu ponuku.

„Utajená“ súťaž?

Informácia o súťaži bola zverejnená síce vo Vestníku Úradu pre verejné obstarávanie, avšak stránky mesta o nej dodnes mlčia, hoci už je dávno po lehote na žiadanie o súťažné podklady.

Očakávaná cena plánu je 30 tis. € plus spomínané 3 % z úspor. Pri rozsahu požiadaviek je podľa našich informácií ťažko reálne vytvoriť plán v požadovanom rozsahu (najmä na rozsah požadovaných smerových i profilových prieskumov na náklady zhotoviteľa), ak by zároveň nedošlo k jeho financovaniu cez bonus za úspory v MHD. Ak by však došlo ku škrtom v MHD, je to v protiklade s vyhláseniami mesta v súvislosti so zavádzaním novej parkovacej politiky. Mesto totiž už avizovalo, že počíta so zvyšovaním rozsahu výkonov a nie s ich redukciou.

Samotný fakt, že mesto obstaráva Plán dopravnej obsluhy MHD, je nesporne pozitívny. Ak si však zhotoviteľ môže určovať časť podmienok sám a je motivovaný škrtať MHD, je otázkou, či takýto plán bude skutočne taký, aký Bratislava potrebuje.

Komentáre

Pridať príspevok

Pridať odpoveď

Upraviť príspevok

Login
Heslo
K príspevku je možné pridať najviac 5 súborov vo formátoch JPG, PNG, GIF a PDF (max. 32 MB). Ku každému súboru je možné pripojiť bližší textový opis. Pridaním súborov súhlasíte s Podmienkami používania.
Vynikajuci clanok ?

Skoda toho obmedzenia dodavatelov, inak by som sa prihlasil. Ponukol by som cenu 1 EUR a navrhol uplne MHD zrusit. To by boli uspory!

Mna by hlavne zaujimalo na co si mesto objednava PDO externe ked na to ma vlastnu spolocnost (BID s.r.o.).
Preto externe,lebo aj ich kamaráti chcú zarobiť a samozrejme aj zadávateľovi s toho niečo KVAPNE,? ak z toho nebude dokonca pršať.
Ja už dávnejšie tvrdím aby sa urobilo niečo s mhd...Rád by som prijal niečo čo už niekde funguje a išli do toho razantne!
Tiež mali linky z oblastným označením ale po 5-tich cca 7-mich rokoch zistili a na požiadavku ľudí ,že im nejazdia často tak ich zrušili a zaviedli METRO BUSY.
Tých liniek je jedenásť len tu by zasa ľudia na fóre boli nešťastný ,že to jazdí od všadiaľ všade ale ja som za,práve tento spôsob lebo my nemáme metro!
Len si predstavte:taká dnešná expresná linka 59 keby premávala celodenne aj víkendy máme spoj RAČA-PETRŽALKA ,ďalší príklad 21,63,83 spájajú dosť dôležité miesta a okrem linky 21 zvyšné dve nepremávajú dosť často!
Takže keď už máme 59-ku ako príklad,tak by boli metro busy 50-kové ,interval každých 5 min v sedle 7 až 10 min max.
K ním by som pridal takzvané doplnkové linky ktoré by boli troj ciferné 1** príklad 121 zvyšné dve čísla označujú oblasť.X-kove by som dal do rady 112-119 náhrada za vypadnuté elektr.linky.
Samozrejme by musela byť náveznosť aby som sa dostal z jedným prestupom do centra metro busom.
Doplnkové linky by premávali cca každých 10 min. a nestalo by sa že daná linka u nás by vozila vzduch/možno ? lebo by zasa vzbudzovala záujem niektorých...
Reakcia na: Salomon #3:
Bože, to je blbosť Zrejme si bol na návšteve v Mníchove, keď ti treba Metrobusy v 50tkovej rade.
Reakcia na: Salomon #3:
"taká dnešná expresná linka 59 keby premávala celodenne aj víkendy máme spoj RAČA-PETRŽALKA "
keby premávala cez víkend 94 a keby sa mesto nenechalo oj**ávať policajtami a spravilo spoločnú zastávku 94 s elinami, tak máš denné spojenie Rača-Petržalka na 1 prestup v špičke s intervalom 4 resp. 5 a v sedle s 12...
Reakcia na: Valec #4:
tam som žil...ja som nepovedal,že musí byť 50-ková rada chytáš sa za slovká bol to len príklad a už klincuješ....si hrdina ? takto sú na tom aj ostatný....
tomu druhému neviem čo má 94-ka spoločné z Račou keď by som musel prestupovať ...
Ja som len uviedol že by nebolo od veci keby niečo podobné bolo aj tu...raz a navždy sa naučte čítať a nie medzi riadkami.... ? inteligenti...
Reakcia na: Salomon #6:
A ja uvadzam ze by to od veci bolo ? Naozaj na taketo odvsadial-vsade linky nie je dovod. Keby bol ten prestupny terminal Blumental tak sa dostanes s jednym prestupom Petrzalka - Raca tak aky je problem?
Reakcia na: Salomon #6:
Keď si tam žil, tak si si určite všimol, že MetroBusy premávajú práve v tých lokalitách, kde nevedie žiadna koľajová doprava (S, U, Tram), sú s ňou v súbehu nanajvýš tak dve-tri zastávky a len výnimočne, ak vôbec, majú súbehy jednotlivé M linky medzi sebou.A to sa už nezmieňujem o tom, že tieto linky majú väčšinou interval 10 minút (zatiaľ čo ostatné 20 a viac) a rozhodne to nie sú linky expresné.
Naproti tomu si tu ako príklad navrhol linku, ktorá by mala viac ako polovicu trasy s električkovou dopravou a to najmä v takej trase, kde z jedného konca trasy na druhý cestuje len málo cestujúcich, s intervalom ktorý je pomaly kratší ako interval nosnej električkovej dopravy. S max. jedným prestupom sa dnes v BA dostaneš do centra z ktorejkoľvek časti mesta.

V BA je práve ten problém, že každý potrebuje priamu linky odvšadiaľ všade, lebo prestup sa tu nenosí (na rozdiel napr. od toho Mníchova), a preto tu máme taký veľký počet liniek s tak mizerným intervalom.
Naozaj sa obávam toho, že keby sa tu raz postavilo metro, tak okrem linky B by sme mali ešte aj nejakú linku autobusu, ktorá by premávala v súbehu s metrom, lebo však nebudem sa viesť autobusom od domu k stanici metra a potom zas od stanice do cieľa...
Reakcia na: 810zssk #7:
Netreba ani Blumentál, však už dnes sa možno z Rače do Petržalky dostať s jedným prestupom a to buď na Riazanskej, pod Novým mostom a keď to pritiahneme za vlasy tak aj na Trnavskom. Áno, niektoré tie prestupy sú na dlhší presun, ale však prestupy medzi metrom a povrchovou dopravou nie sú ani v Mníchove koľkokrát kratšie.
Reakcia na: Valec #9:
ten prestup môže byť aj na šafku (v opačnom smere), príp. Poštová - Hodžovo, alebo keď bude otvorený tunel tak Zochova - Kapucínska ?
A ináč nosné autobusové linky (ničo ako Mníchovské metrobusy) sú aj v Hamburgu a premávajú na nich dvojkĺbové trojčlánkové autobusy. Ale chodia presne podľa tých princípov čo si opísal pre Mníchov. (S tým rozdielom že v špičke majú tušim interval 7.5 min.)
Reakcia na: Mike #10:
Ono ten Metro koncept je všeobecne v Nemecku nejako rozšírený. V Berlíne ho dotiahli do dokonalosti a majú tam aj MetroTram. ? V Drážďanoch majú taktiež nosné autobusové linky zodpovedajúce metrokonceptu, akurát ich tak neoznačujú.
Ale ani v jednom meste to nie sú linky zovšadiaľ všade a nekopírujú dráhovú dopravu.
je evidentne ze pri sucasnom odbornom vedeni dp riaditelom televizie a podobnymi odbornikmi tato sluzba v tomto meste v dohladnom case skonci ved o to predsa ide verejna doprava zozerie podstatnu cast prijmou mesta ?
že zhotoviteľ má právo na doplatok vo výške 3% z usporenej dotácie na MHD. Ak by napríklad došlo k redukcii MHD na úroveň roka 2006, zhotoviteľ by dostal navyše približne 110 tis. €. Ak by sa dotácia na MHD zredukovala o 10%, zhotoviteľ by získal až 160 tis. €.

najviac by sa usetrilo nevypisovanim a nevyplacanim kadejakych pochybnych tendrov 160 000 eur sa da minut aj rozumnejsie ale to by musel na magistrate a v do sediet niekto rozumny a nie odbornici na vsetko a hlavne na nic ktorych jedina kvalifikacia je trafit rano do kancelarie
Reakcia na: Valec #8:
Áno viem o tom!Tie MetroBusy premávajú hlavne po zrušenej trase električiek lebo je možné,že ich časom vrátia tak ako už vrátili električku na Münchner Freiheit 12.12.2009.
Ja som to nemyslel zle,len na tak malú Bratislavu je priveľa liniek a po väčšine vozia vzduch a dosť to tu krityzujete ale oprávnene.Preto mi len vnikla myšlienka/nápad ale za to nikoho nebudem uklincovávať a myslím si,že ako príklad 59 príliš luxusná expresná linka na túto dobu by nebola zlá keby premávala celodenne,čo je na tom zlé?Samozrejme na miesto 94-ky aby ste ma nezabili...
Z jednej strany máš pravdu,že by viac ako polovicu svojej trasy bola súbežná s električkou ale ja v tom nevidím problém.
Vlastne to čo sa urobilo z električkami by sa dalo z časti urobiť z autobusmi a trolejbusmi.Urobiť to tak aby prestupné body boli čo najlepšie.Ja by som uvítal keby autobusy ktoré idú z časti s električkou aby zastavovali na zastávke spolu s električkou.
Záver:Nevidím problém v tom aj keby to mali byť takzvane MetroBusy,jediný problém sú a budú ľudia!
Reakcia na: Salomon #14:
Predstavuješ si to tak, že 94-ku by si úplne zrušil a nahradil 59-kou alebo iba v sedle? To prvé je blbosť, takže rátam, že iba v sedle. To by potom ale musela mať sedlový interval 12 min, aby bol preklad s 93-kou. To by bol defacto lepší interval, ako má v špičke a navyše by to bolo veľké navýšenie vzkm a v sedle na Račianskej kapacitne stačia električky.
Reakcia na: Salomon #14:
Mne je jasné o čo ti ide... celé dni a noci cestuješ z Rače do Petržalky a treba ti priamu autobusovú linku každých 10 min. aby si dlho čakať nemusel.
Síce ty v tom problém nevidíš, ale tí čo by museli popri električke kapacitne postačujúcej električke zaplatiť ešte prevádzku autobusu, by v tom problém videli. ?