Cez jarné prázdniny bude väčšina liniek bratislavskej MHD premávať v prázdninovom režime.
Počas jarných školských prázdnin od 24. do 28. februára 2025 (pondelok - piatok) budú linky bratislavskej MHD premávať podľa cestovných poriadkov platných pre pracovný deň školských prázdnin. Linky 7 a Šk16 premávať nebudú.
Výnimkou budú linky 31, 39, 87, 184 zabezpečujúce dopravu študentov VŠ, ktoré budú premávať bez obmedzenia ako v bežný pracovný deň školského roka.
810zssk
Andrej sa sťažoval na tri veci:
- Dĺžka služieb: Tu súhlasím že sa nedá úplne čarovať, ale malé optimalizácie sa robiť dajú. Napr. v Bratislave je nezmysel naháňať vodičov do garáže na 3:45 aby odtiaľ zobrali autobus a potom ním robili výjazd oproti končiacemu nočáku zaťahujúcemu do garáže. Namiesto toho by som prevzal brnenský model, kde väčšina nočných poradí pokračuje ranným dielom. Tým pádom by sa striedalo na hlavnej stanici o 4:30 (dal by sa zároveň pridať odchod nočákov v tom čase, ktorý dosť zúfalo chýba, takže sme aj zlepšili obsluhu) a hneď si cca 20 vodičom umožnil vstať o hodinu neskôr (okrem tých čo zrovna bývajú pri garáži, pre ktorých by bol dopad stále mierne pozitívny - išli by nočákom okolo 4:00 od garáže na stanicu). Ak by si to strategicky zobehoval s tými najskoršími službami, tak ich vieš celkovo trochu skrátiť. Plus nočná bude končiť o niečo skôr, takže aj môže začat o niečo skôr a tým pádom nejakú dennú zas vieš skrátiť. Prípadne to striedanie môžeš mať aj neskôr niekde inde, t.j. nočný vodič by odrobil nejaké ranné kolá a denná služba by bola kratšia, ale to treba balansovať s tým aby nočné služby neboli extrém (z Brna si pamätám nočné do skoro deviatej ráno, čo už je záhul).
Ako správne poznamenal Igor, sú aj vodiči čo naopak dlhé služby chcú, čiže ideálne by bolo mať rôzne typy zadelení tak aby si vodič vedel vybrať do ktorého režimu pôjde. Nepotrebuješ zrušiť všetky dlhé služby, len minimalizovať ich počet a dať ich tým ľuďom ktorí ich chcú.
- Striedanie biorytmu: Túto debatu som s tebou viedol už viackrát, chápem že časť vodičov chce mať mix oboch typov. Otázka je či to striedať už po jednom "bloku", alebo menej často a opäť, vieš mať viac typov zadelení. Tí čo chcú robiť oboje, nech robia. Ale ak máš napr. 50 vodičov čo chcú len ranné a 30 vodičov čo chcú len poobedné, tak vieš vyhovieť 60 vodičom (30 vodičov bude robiť len ranné, 30 vodičov len poobedné). Reálne aj viac, lebo ráno potrebuješ viac vozidiel.
- Režim 5+1: Toto síce štandardne neexistuje, ale boli časy kedy v DPB (a nepochybujem že aj u iných dopravcov) vodiči prakticky 5+1 robiť museli. Vtedy sa zrejme Andrej o tú prácu zaujímal. Treba sa zamyslieť či to že si dnes takýmto prístupom zabezpečíme výpravu stojí za to že nám v dlhodobom horizonte časť vodičov odíde, alebo nikdy nenastúpi. Mať len jeden deň voľna za týždeň je extrém a imho by to mal robiť len ten kto chce, aj za cenu toho že sa niečo nevypraví.
Keby dopravcovia mali viac flexibilné zadelenia než len 4+2 alebo 5+1, ale aj rôzne zadelenia podľa charakteristiky ako píšem vyššie, jednak by práca bola pre časť vodičov pohodlnejšia a jednak by mohla existovať nejaká odmena za senioritu (robíš tu 20 rokov, tak si môžeš vybrať aký typ zadelenia budeš robiť), čo by motivovalo zostať tých najväčších profesionálov čo dopravca má - jednak cez lepšie podmienky a jednak cez to že inde by si tú senioritu zas museli budovať od nuly (takto si napr. americké aerolinky viažu pilotov aby nelietali od jednej firmy k druhej, lebo by zas začínali od nuly).