Úprava premávky liniek MHD počas jarných prázdnin (24th – 28 Feb 2025)

Cez jarné prázdniny bude väčšina liniek bratislavskej MHD premávať v prázdninovom režime.

Počas jarných školských prázdnin od 24. do 28. februára 2025 (pondelok - piatok) budú linky bratislavskej MHD premávať podľa cestovných poriadkov platných pre pracovný deň školských prázdnin. Linky 7 a Šk16 premávať nebudú.

Výnimkou budú linky 31, 39, 87, 184 zabezpečujúce dopravu študentov VŠ, ktoré budú premávať bez obmedzenia ako v bežný pracovný deň školského roka.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Premávať nebudú ani iné školské linky, t.j. nie len Šk16.
Reply on: Trolley #1:
Ale tie ďalšie školské linky nikde nie sú uvedené okrem SK16...
Reply on: Ma178rek #2:
To už nie je moja chyba. Ale pre úplnosť to spomenúť treba.
Opäť šoková terapia so zrušením linky 7.
Reply on: Solider #4:
Prečo vlastne L7 nie je zaradená medzi VŠ linky, keď zabezpečuje spojenie STU a jej internátu?
Reply on: 3pa3ck3 #5:
Dobrá otázka, rovnako ako prečo je cez prázdniny stále ten víkendový interval.
Reply on: Solider #6:
Na akých linkách je víkendový interval cez prázdniny? Skôr električky majú rozdielny interval na jednotlivých linkách.
Reply on: Solider #4:
ved klasika v podani mesta, plna huba slov o podpore vhd a toho ako nemame chodit autami, ale 3ka nepoberajuca baliky zo zastavok opat par ludi donuti pouzit radsej auto.....
Reply on: si #8:
Počet obyvateľov rastie, Bratislava priestorovo rastie. Výkony sú konštantné. Ak zoberieme vzkm na obyvateľa, alebo na km^2, tak klesá. To nemôže dopadnúť inak.
Tak nájdite šoférov.
Reply on: Trolley #7:
1, 4 a 9 majú interval 7,5 minúty. Iba 3 je posilnená kvôli tomu, že 7 je zrušená, ale ani to nestačí.
Reply on: bobitwo #10:
Hľadanie vodičov nie je náhodou robota niekoho iného?
Reply on: Solider #11:
Pre električky 1/4/9 by sa poobede hodil aspoň 6minutovy interval...

Ale ono ten interval závisí od typu prázdnin...
Lenže na Račianskej je to oslabenie až príliš veľké, tam by sa možno mohli uvažovať v rannej špičke s intervalom 3 minúty...
A poobede možno 4
Reply on: 3pa3ck3 #5:
Minimálne počas týchto jarných prázdnin by sa hodila premávka linky 7 v rannej špičke... Stačilo by aby chodila Vinohrady-Stanica aby zabezpečila prevoz študentov v úseku Garda-STU
Stačilo by kľudne K2 a aby išli minútu pred linkou 3 ...
9-10 poradí by to bolo
Či aj poobede by bola potreba to neviem predsa len poobede je to viac rozložené...
Reply on: Ma178rek #13:
Samozrejme, že to závisí od typu prázdnin. Jarné prázdniny ani zďaleka nemajú taký znížený dopyt ako vianočné alebo letné.
Reply on: Ma178rek #14:
Myslim si, ze minule prazdniny vypomahali nejake L7 rano nie ?
Reply on: Petto #16:
Kazdy rok to je uplne rovnako, v pondelok rano nebude 3 poberat ludi, tak sa v panike budu zhanat zalozaky na posilu a dalsie dni sa pristavia nejake vozy na Vinohrady. Historia sa opakuje.
Reply on: Solider #12:
Už sa to tu riešilo. Šoféri nie sú a ani tak skoro nebudú. Každý dopravca, či nákladný, alebo osobný (autobusy) ti povie, že ľahšie zoženie nový stroj ako šoféra. V EU + GB + Nórsko, tak ku dátumu 21.10.2024, tak v tomto priestore podľa zdrojov Euractiv chýba 500 tisíc profesionálnych šoférov autobusov a nákladných vozidiel. V 2028 sa očakáva, že bude chýbať 745 tisíc profesionálnych šoférov, aj z dôvodu odchodu veľkého počtu šoférov do dôchodku. Takže áno, môžeš to hádzať na DPB, že nevie zohnať šoférov a je to ich problém. Len ten istý problém majú všetci v EU + GB + Nórsko.

TfL (Londýnsky dopravný podnik), tak v máji 2023 potrebovali 24 735 šoférov, k dispozícii mali 22 225 šoférov, teda im chýba 2510 šoférov, čo predstavuje 10,15% a situácia sa zhoršuje každým dňom.
Reply on: bobitwo #18:
potreba vodicov je vec jedna, pracovne podmienky a dostupne financie vec druha a tretia je objednavka zo strany mesta....
dopravca (DPB) moze kludne pri jednaniach s mestom o dopravnych vykonoch povedat ze na dane vykony nema ludi a pokial nedostane vyssiu dotaciu na vykonneho zamestnanca tak ich ani mat nebude a to bez ohladu na to ci by mesto chcelo navysenie vykonov (o aka utopia) alebo iba podrzat jestvujuci stav........ a je potom na meste ako sa k tomu postavi - moze dotaciu zvysit, moze cast (alebo aj vsetky) vykonov dat odjazdit nejakej inej spolocnosti, alebo proste moze dopravnu obsluznost zhorsit....
ale tvrdit ze soferi nie su a neda sa s tym nic robit a je to nemenny fakt je pomerne kratkozrake.....
Reply on: Ike #9:
Bratislava, pokiaľ viem, žiadne nové územie od suseda neprebrala. Rovnako tak si myslím, že krajné body MHD sú už dlhšiu dobu pomerne pevne dané s výnimkou drobných predĺžení so slabou obsluhou(Ovčiarskej, Kamzíka a Horárne Krasňany)- krajné body sú Opletalova- VW- Záhorská Bystrica- NOÚ- Koliba- Lopenícka- Komisárky-Rybničná-konečná vo Vajnoroch-letisko-Astronomická-Stn. Vrakuňa-Stn. Podunajské Biskupice-Vinohradnícka-Ovčiarska-Ketelec-Spaľovňa-Čunovo-Devín.
Mení sa akurát plocha intravilánu, resp. obytných zón.
Reply on: samkoh #20:
Dear captain Obvious,
a truly groundbreaking revelation, delivered with the kind of courage and intellectual rigour that we mere mortals could only dream of possessing. We are, of course, profoundly grateful for your tireless dedication to stating the blatantly obvious—such bravery, such effort! Truly, the world would be lost without such incisive contributions.
Reply on: bobitwo #18:
A čuduješ sa, že to nikto nechce robiť, keď sa pozrieš na tie mizerné podmienky ktoré mnohí dopravcovia ponúkajú? Možno by DPB mohol začať tým že tú prácu urobí atraktívnu.
Reply on: si #19:
100% vlastníkom BPD a.s. je Bratislava. Takže isto má informácie, ako to tam reálne vyzerá.

1/ vodičov nevie zohnať nikto, ani susedná Viedeň, čo by si šutrom dohodil
2/ pracovné podmienky neviem aké sú
3/ financie, buď ten rozdiel zaplatí mesto z vlastného vačku (vyššie dane), alebo zdvihne cestovné (už teraz ľudia kydajú, že sa tu cestuje draho), v každom prípade, treba peniaze a ani tie nemusia stačiť, keďže sa nemusia nájsť šoféri.
4/ objednávka so strany mesta? Ak mesto vie, že nemá peniaze a zároveň vie, že DPB nemá šoférov, tak akú objednávku má dať?

V celej Európe sa hľadajú šoféri, chýba 500 tisíc profesionálnych šoférov, nevie ich nájsť Londýn, Praha, Berlín, Paríž, Viedeň, Rím atď... Ale v Bratislave sa zázrakom nájdu šoféri.
Reply on: bobitwo #23:
A obmedzujú výkony MHD vo Viedni v súvislosti s tým, že nemá kto jazdiť?
Reply on: Solider #24:
Áno, ak nemá kto jazdiť.
Reply on: Solider #24:
Konkrétne na Viedeň si nespomínam, ale v iných západoeurópskych mestách som obmedzovanie výkonov MHD z dôvodu nedostatku vodičov zachytil viackrát. Z nedávnej minulosti si pamätám nemecký Berlín, rakúsky Salzburg či švajčiarsky Luzern. Určite som čítal aj o ďalších, len som si nezapamätal, ktoré mestá to boli.
Reply on: Vladimír #26:
Vo viedenskej MHD to postihlo B-tim (sukromnikov), Zuklin Busu boli skrz dlhodobu neschopnost aj odnate vykony. Wiener Linien, co ja viem, sa zatial vzdy nejako udrzali.
Reply on: bobitwo #23:
to ze je vlastnikom este neznamena ze relevantne vie co a ak aj vie, tak to neznamena ze to dal DPB patricne najavo (alebo len so stiahnutym chvostom utrusil kdesi medzi recou)

3/ financie ked sa pozries ako mesto hospodari a na ake *ujoviny vynaklada prostriedky tak by sa dali najst len zmenou priorit.... uz len myslis ze tych pol tisica ludskych zdrojov co si na vymyslanie tych roznych *jovin a propagandu zobral sudruh vallo na magistrat si myslis ze robi len za taku almuznu ako vodici v DPB ?
4/ mesto rozhadzuje peniaze na *ujoviny ktore k svojmu fungovaniu uplne nutne nepotrebuje, takze vyhovorky na to ze nema peniaze neberiem....
(alebo uveris niekomu co tlaci z obchodu plny vozik s chlastom a cigaretami ked bude od Teba pytat ze aby si mu prispel na chleba ? )

To ze sa v celej Europe hladaju soferi je sice pekne, ale zaroven to znamena ze ti co tu pracu robit chcu a su ochotni sa presunut pojdu tam kde ich zaplatia lepsie a budu pracovat v prijemnejsich podmienkach.... a pokial tie podmienky budu zaujimavejsie a prijemnejsie (hoc aj pre to ze jednotlivy dopravcovia sa budu preplacat a predhanat), tak zaroven to moze pritiahnut aj ludi co dnes robia volaco ine.....
pokial zoberiem len fakt ze vodici nie su (a bez zmeny podmienok nebudu a bude ich stale menej), tak mozem rovno rovnako tak skrtat vykony (ale to je mozno aj nevyslovenym cielom, lebo to zaroven znamena ze ostane viac penazi na *joviny co si na magistrate vymyslia)
Reply on: si #28:
Táto téma sa tu už riešila. Výsledok je ten, že ľudia nemajú záujem o tú prácu. Tak isto ako je nedostatok lekárov, zdravotných sestier, zdravotných technikov, opatrovateľov, učiteľov, stavebných robotníkov, elektrikárov, vodárov, murárov, ľudí v poľnohospodárstve, záchranárov, hasičov, automechanikov, klampiarov, zváračov, rušňovodičov, servisných technikov.... Zoznam je veľmi dlhý a netýka sa to len Slovenska.

Chceš dávať vyššie platy? Super, musíš zvýšiť cenu služieb ktoré ponúkaš. Teraz keby prišiel magistrát, že áno, budú tu služby podľa tvojej predstavy, ale 30 minútový lístok bude stáť 2€, 30 dňový lístok 72€, 90 dňový 196€ a ročný 600€, čo myslíš, že by sa stalo? Si ochotný to platiť? A čo ostatný?

Nakoniec by ma zaujímalo, tvoja predstava, čo je atraktívna ponuka pre vodiča MHD, aby sa zbalil a prišiel.
Reply on: bobitwo #29:
Ja môžem hovoriť len za seba, ale ja som mal záujem o tú prácu keď som bol malý. Ten mizerný plat, brutálne obehy, a to že väčšina klientov ťa vníma ako socku o ktorú si môžu utrieť ústa mňa kvalitne odradilo.
Reply on: Andrej #30:
Brutálne obehy? V Bratislave?
Reply on: Vladimír #31:
11 hodinové služby, 5/1 turnus, to že sa dosť často mení či pracuješ ráno alebo poobede... nič pre mňa.
Reply on: Andrej #32:
Lenže to sú kľúčové charakteristiky práce vo verejnej doprave. To nie je o tom, že by si nemohol robiť v DPB. Ty by si nemohol robiť vodiča vo verejnej doprave nikde.
Reply on: Vladimír #33:
Aj sa tu pisalo, ze nielen DPB ma problem prilakat vodicov.

No, preco asi, ked ponukaju ubohe podmienky? Mozno keby ich zmenili, tak by nebol taky problem prilakat personal. Ja nemam problem pracovat cez vikendy alebo poobede, ale ze sa to kazdu chvilu meni a mas len 1 den volny a ze tam je dost 11 hodinovych sluzieb, to je privela.
SixSixTrooper

SixSixTrooper

Reply on: Andrej #34:
Teraz je vodićov najviac za posledných 5 rokov. (DPB)
Reply on: Vladimír #33:
Nuž, ak je trvalý problém zohnať ľudí za týchto kľúčových charakteristík, možno je načase ich začať meniť. Či radšej počkáme, kým dostane infarkt aj posledný prepracovaný dobrovoľník?
Reply on: bobitwo #29:
"Nemajú záujem" je strašné zjednodušenie.
Ak sa do dôchodku odoberajú generácie s ~85-tisíc narodenými ročne, a na trh prichádzajú ľudia narodení okolo 2000, kde ich bývalo máličko cez 50-tisíc a ešte aj z nich dosť poodchádzalo, tak je zbytočné menovať profesie, lebo to cíti celý trh. A je len na šikovnosti našej ekonomiky, v ktorých odvetviach bude znižovať podiel ľudskej práce, aby si voľné ľudské zdroje ušetrila na pozície, ktoré sú ešte na človeka odkázané.
Reply on: Viko #37:
Kde chceš znižovať podiel ľudskej práce?
Reply on: Andrej #32:
Neviem, aký je tuernu dnes ale nie je to náhodou 5/1/4/2? A jedenásťhodinové služby som naopak oceňoval, keď už idem do práce (fixné neplatené časové prirážky ako cesta do práce a cesta z práce sú rovnaké pri 11 h aj pri 8 h službe), nech aj niečo odpracujem.
Reply on: S499.1023 #39:
Ono 11h sluzby by ani neboli problem, v nakupnych centrach bezne robia 12-14 hodinovky a pracuje tam vela ludi.

Ale problem je ak ta za kazdu blbost cupuje vedenie, rovnako aj cestujuci, mas neustaly stres z dopravy po meste (mne staci ked veziem seba max hodinu cez mesto, neviem si predstavit 8-14 hodin v kuse zazivat tu dopravu), jednou nohou si v base, a mas velku zodpovednost za ludi vo vozidle.

Do toho plat v hrubom "od 1400" pre vodica autobusu/cca od 1300 pre elektricku; mozes chytit zmenu skoro rannu, neskoro poobednu, nocnu, zidak; vedenie ti rado strhne odmeny ak je nejaky pruser; a do toho za ten isty plat vies v klude robit napriklad v Lidli (od 1420 eur v BA kraji), mas rovnake priplatky za nadcasy, nocne, sviatky; a mas omnoho mensi stres a predajnu na kazdom rohu, takze lahko najdes poziciu blizko k svojmu domu.

Nedivme sa potom, ze o to povolanie nie je zaujem, a ked uz, tak radsej idu na dialkove linky ci k sukromnikom (nie polo-sukromnikom alias SADistom).
Reply on: S499.1023 #39:
Neviem o 4/2, ak také niečo existuje tak mi je to novinka. O 5/1 viem len preto lebo vraj v minulosti bolo 5/2, ale sa to obmedzilo na 5/1 niekedy okolo začiatku 2023 v rámci zvyšovania efektivity, čo bol pre mňa posledný klinec do rakvy.
Reply on: MatejBA #40:
O tom, či je práca v Lidli menší stres by sa dalo polemizovať.
Reply on: Ike #42:
Asi tak... Ako vodič bratislavskej MHD sa venuješ 90 % času jednej činnosti.
V stredne veľkom Tescu nebolo nič zriedkavé, že si vykladal tovar, našiel si nejaký problém(napr. chýbajúca cenovka), išiel si ho riešiť, medzitým zapípal fľaškomat, potom ťa poslali na druhú pokladňu a keď si ju po hodine mohol konečne zavrieť, rozmýšľal si, kde si mal ten vozík s tovarom na vyloženie...
Reply on: Andrej #41:
Zadelenie je klasicky 4/2, raz za čas vyjdú služby 5/1, ale tam vychádza zo zadelenia iba nejaká ranná špička (napr. 7). Sú aj zadelenia resp. pridelené služby (niektoré delené), kde vodiči robia 5/2 (víkendy majú voľné).
Reply on: samkoh #43:
Ako vodič MHD môžeš mať cez 150 cestujúcich, za ktorých životy zodpovedáš. Musíš dávať pozor na všetko, na všetkých na cestách, na chodcov, či cyklistov, aj vodičov áut, či nerobia niečo, čo by nemali. V Lidli predsa len ak rozbiješ fľašu s vínom, tak sa až tak veľa toho nestane. Ale skús mať nehodu s autobusom. Po psychickej stránke to je určite jednoduchšie robiť v Lidli ako šoférovať autobus.

Podľa prieskumov je najstresujúcejšie povolenie v Európe kapitán riečnej lode. Stačí malá chyba a škody sa môžu rátať v miliónoch a nie je tam priestor na chyby. Napríklad za zablokovanie plavby na Dunaji hrozí pokuta až 2 milióny €/24h.
Reply on: bobitwo #45:
Ale asi to nezosobnia kapitanovi ci ? 2 miliony je suma ktoru bezny smrtelnik nevie splatit nikdy v zivote.
Reply on: Viko #36:
Kľúčové charakteristiky práce vo verejnej doprave, o ktorých je tu reč, sú nepravidelné rozvrhnutie pracovného času, zmennosť prevádzky, a extrémne (neobvyklé) časy nástupov a ukončení.

Lenže doprava je nepretržitá prevádzka. Ako inak to chceš rozvrhnúť? Všetci budú pracovať "Monday to Friday, 9 to 5"?
Reply on: MatejBA #40:
Ak vodič odíde zo zastávky predčasne, nezastaví na zastávke alebo vynadá cestujúcemu, na tomto fóre to bude dôkaz, že verejná doprava je nepoužiteľná a treba si kúpiť auto.

Ak vedenie disciplinárne rieši vodiča, ktorý odíde zo zastávky predčasne, nezastaví na zastávke alebo vynadá cestujúcemu, na tomto fóre to bude dôkaz, že vedenie vodičov cepuje za každú blbosť a niet divu, že im to nikto nechce robiť.
Reply on: Andrej #41:
Roky rokúce existuje režim buď 4/2 alebo 5/2.

Jednodňové voľno vzniká vtedy, ak vodič jeden deň z dvojvoľna dobrovoľne vezme šichtu navyše (aby si privyrobil) alebo ju nie celkom dobrovoľne dostane (aby sa vykryla neobsadená služba).
Reply on: Vladimír #48:
Alebo vedenie bohorovne ako v minulosti povie, ze vodic nema volat policajtov na agresivnych cestujucich, ale dispecing a zavriet sa v kabine 😃
Reply on: Petto #46:
Všetci sú poistený pre takéto prípady, ale ak tam zaseknutá loď bude blokovať plavbu týždeň, kým sa to podarí odstrániť, suma pekne narastie. Navyše ostatný prepravcovia si tiež môžu nárokovať náhrady škôd. A to nehovorím o tom, čo keď sa loď začne lámať na kusy, unikajúce palivo atď, ekologická katastrofa, milióny na odstránenie vraku, plus bude nie veľmi príjemné vyšetrovanie prečo a ako sa to stalo. A ver tomu, nikto nemá rád, ak sa mu cudzí pozerá cez chrbát na to, či bolo správne, skúma sa chod firmy, či kapitán mal správne školenia atď...
Reply on: Vladimír #47:
Ja neviem, to je taký problém si predstaviť, že nie každý človek túži raz končiť o polnoci a raz nastupovať o 3:30? Alebo dostať klasický sadkový turnus s 16h v práci a 7h výkonu? Prípadne ak hovoríme o nepretržitých prevádzkach, tak slúžiť niekde v keli na hláske/hradle s latrínou a robiť niečo, čo dávno dokáže robiť spoľahlivejšie výpočtová technika?
Pool ľudí, ktorí pôjdu aj na úkor zdravia robiť za horšie peniaze do horších smien len pre to, že ich doprava baví, nedokáže pokryť všetky miesta.
Reply on: bobitwo #51:
Bobitwo, nauč sa konečne ten plurál mužského rodu. Je tam vždy -i,-í...
Reply on: Vladimír #47:
Práci v extrémnych časoch sa nevyhneš, ale môžeš optimalizovať niektoré faktory ktoré časť uchádzačov odrádzajú. Niektoré veci idú spraviť zadarmo, iné vyžadujú investíciu ktorú objednávateľ musí spraviť pokiaľ chce byť zabezpečovať normálny rozsah dopravy (čo pri raste mesta znamená rast výkonov).

Andrej sa sťažoval na tri veci:
- Dĺžka služieb: Tu súhlasím že sa nedá úplne čarovať, ale malé optimalizácie sa robiť dajú. Napr. v Bratislave je nezmysel naháňať vodičov do garáže na 3:45 aby odtiaľ zobrali autobus a potom ním robili výjazd oproti končiacemu nočáku zaťahujúcemu do garáže. Namiesto toho by som prevzal brnenský model, kde väčšina nočných poradí pokračuje ranným dielom. Tým pádom by sa striedalo na hlavnej stanici o 4:30 (dal by sa zároveň pridať odchod nočákov v tom čase, ktorý dosť zúfalo chýba, takže sme aj zlepšili obsluhu) a hneď si cca 20 vodičom umožnil vstať o hodinu neskôr (okrem tých čo zrovna bývajú pri garáži, pre ktorých by bol dopad stále mierne pozitívny - išli by nočákom okolo 4:00 od garáže na stanicu). Ak by si to strategicky zobehoval s tými najskoršími službami, tak ich vieš celkovo trochu skrátiť. Plus nočná bude končiť o niečo skôr, takže aj môže začat o niečo skôr a tým pádom nejakú dennú zas vieš skrátiť. Prípadne to striedanie môžeš mať aj neskôr niekde inde, t.j. nočný vodič by odrobil nejaké ranné kolá a denná služba by bola kratšia, ale to treba balansovať s tým aby nočné služby neboli extrém (z Brna si pamätám nočné do skoro deviatej ráno, čo už je záhul).

Ako správne poznamenal Igor, sú aj vodiči čo naopak dlhé služby chcú, čiže ideálne by bolo mať rôzne typy zadelení tak aby si vodič vedel vybrať do ktorého režimu pôjde. Nepotrebuješ zrušiť všetky dlhé služby, len minimalizovať ich počet a dať ich tým ľuďom ktorí ich chcú.

- Striedanie biorytmu: Túto debatu som s tebou viedol už viackrát, chápem že časť vodičov chce mať mix oboch typov. Otázka je či to striedať už po jednom "bloku", alebo menej často a opäť, vieš mať viac typov zadelení. Tí čo chcú robiť oboje, nech robia. Ale ak máš napr. 50 vodičov čo chcú len ranné a 30 vodičov čo chcú len poobedné, tak vieš vyhovieť 60 vodičom (30 vodičov bude robiť len ranné, 30 vodičov len poobedné). Reálne aj viac, lebo ráno potrebuješ viac vozidiel.

- Režim 5+1: Toto síce štandardne neexistuje, ale boli časy kedy v DPB (a nepochybujem že aj u iných dopravcov) vodiči prakticky 5+1 robiť museli. Vtedy sa zrejme Andrej o tú prácu zaujímal. Treba sa zamyslieť či to že si dnes takýmto prístupom zabezpečíme výpravu stojí za to že nám v dlhodobom horizonte časť vodičov odíde, alebo nikdy nenastúpi. Mať len jeden deň voľna za týždeň je extrém a imho by to mal robiť len ten kto chce, aj za cenu toho že sa niečo nevypraví.

Keby dopravcovia mali viac flexibilné zadelenia než len 4+2 alebo 5+1, ale aj rôzne zadelenia podľa charakteristiky ako píšem vyššie, jednak by práca bola pre časť vodičov pohodlnejšia a jednak by mohla existovať nejaká odmena za senioritu (robíš tu 20 rokov, tak si môžeš vybrať aký typ zadelenia budeš robiť), čo by motivovalo zostať tých najväčších profesionálov čo dopravca má - jednak cez lepšie podmienky a jednak cez to že inde by si tú senioritu zas museli budovať od nuly (takto si napr. americké aerolinky viažu pilotov aby nelietali od jednej firmy k druhej, lebo by zas začínali od nuly).
Reply on: Vladimír #47:
Nejde len o dopravu. Nepravidelné služby má celé zdravotníctvo, hasiči, policajti, obchodné prevádzky... Extrémne nástupy do roboty majú pekári, mäsiari, skrátka, ten luxus 8-16 naozaj nemá každý. Keď som bol mladý, obchody pracovali na 1 smenu. 6-9, 15-18 a zvyšné 2 hodiny boli na rozloženie/zloženie tovaru, upratovanie. Zabitý celý deň.
Reply on: Mhr1 #55:
zdravotnici, hasici, obchodne prevadzky sice maju tiez sluzby rozlozene v ramci celeho dna, akurat ze obvykle trosku logickejsie ako ze jeden den koncis o 23:55, niektory dalsi zacinas o 3:45, ....
vymeny/zaciatky/konce (planovanych) sluzieb inde takto divoko nemas....
(a neuvazujem pracovnu pohotovost kde sa Ti moze stat ze Ta telefonatom zobudia o 2hej v noci a musis naklusat; to ale obvykle nie je kazdodenna realita a obvykle je aj zaujimavo priplacana....)
Reply on: Andrej #41:
5+1 je v rámci turnusu 4+2, teoreticky každý ranný týždeň v turnuse môžeš dať piaty deň, aby na konci týždňa vyšiel nepretržitý odpočinok 35 hodín. Samozrejme, jedna vec je zákon, druhá vec je to, že mať dva dni voľno za sebou je otázka psychohygieny. A to pripomínam, že tie štyri predošlé dni nie sú 7,5 hodinové služby, ale 11 hodinové.
Reply on: 810zssk #54:
Velmi trefne napisane.

Co sa tyka rannych sluzieb, tak ten Brniansky system mi pride ovela lepsi. Taky isty system maju aj v Toronte, kde "denna" premavka vo vacsine pripadov zacina az po 5 hodine, odchody predtym su pokryte nocnymi linkami ktore jazdia kazdu polhodinu. Ten Bratislavsky system kde napriklad 10 poradi na linke 4 uz strasi na trati pred 5ou je celkom extremny IMHO. Do urcitej miery musia, aby sa premavka z Dubravky zabezpecila v cas, ale neviem ci az tolko vela spojov treba tak skoro. To by sa tiez dalo nejak optimalizovat - napriklad 4/3 ma po prvej jazde z Juraka do Dubravky 15 minutovy prestoj. Preco? Tieto dlhe prestavky su pre mna atraktivne, ale po jednom spoji hned po zaciatku sluzby mi to pride ako extrem.

Ale este by som dodal, ze dlhe sluzby by sa teoreticky dali pokryt aj brigadnikmi, samozrejme za predpokladu ze by ta praca bola atraktivna aj pre nich. 8 hodin "kmenovy" vodic + 4-5 hodin brigadnik + dalsich 8 hodin "kmenovy" vodic by v pohode zabezpecilo 20-21 hodinovu sluzbu, ak by o take pozicie mali ludia zaujem.
Reply on: 810zssk #54:
Ja som napríklad nikdy nezachytil, že by relevantnejšia časť vodičov chcela mať striedanie zmien v turnuse. Ak by si mohli vybrať, väčšina by si vybrala ranné zmeny a poobedňajšie by tak nemal kto robiť, preto sa v turnuse po týždňoch striedajú. Existujú aj mnohé prípady, keď sú stále partie, kde jeden robí iba ranné a druhý iba poobedňajšie v rámci turnusu, ale s tým je robota navyše pri otáčaní služieb a niektorí hlavní výpravcovia to nechcú robiť. Takisto iné režimy sú možné, aj kratšie služby, ale treba myslieť na to, že ak pracuješ na TPP, musíš mať odrobený fond pracovného času, takže treba dávať pozor na hodiny. Rôzne striedačské zadelenia so 6-hodinovými službami mali problém s nedostatkom hodín a museli im buď meniť služby alebo si museli prísť odjazdiť nejaké soboty navyše.

K ranným nástupom: to je dané príliš skorým začiatkom množstva pracovných zmien o 6. hodine, kvôli čomu už o 5. hodine musí byť zabezpečená určitá kapacitná doprava, kvôli čomu sú nástupy už po 3:30 hod. To z veľkej miery nevyrieši predĺženie nočákov do rannej špičky, pretože tých nočákov nie je tak veľa, máš tam trolejbusy aj električky. Riešením je posunúť nástupy v mnohých firmách na neskôr, na siedmu alebo ôsmu hodinu. To je ale celospoločenská téma.
Reply on: Andrej #58:
Ja by som len dodal že nehovorím až tak o zmene CP, ako o zmene toho ako sú pokryté službami. V CP by som zmenil len to pridanie odchodu o 4:30 lebo dostať sa niekam pred šiestou sa nedá - buď ideš nočákom o 3:30 (čo je ultraskoro), alebo sa spoliehaš na nijak nekoordinované denné linky a ak nebývaš niekde po trase výjazdu, tak si v prdeli. Ostatné je okej, ale ak potrebujeme odchod o piatej ráno na 83 z Dúbravky, prečo tam ten bus posielať o štvrtej ráno z Petržalky (kam vodič nie z Petržalky musí ísť o tretej ráno) a nie o 4:30 zo stanice (kam ho dovezie nočák o štvrtej).

Nechcem redukovať ranné spoje, ani náhodou, ale minimálne časť z nich tam nemusí prísť z vozovne.

K tej 4/3 - predpokladám že preto aby mu potom vyšli prestávky po zvyšok služby.

S brigádnikmi je asi problém že môžu najmä poobede, takže medzidiel ti ťažko vykryjú.
Reply on: Solider #59:
"Ja som napríklad nikdy nezachytil, že by relevantnejšia časť vodičov chcela mať striedanie zmien v turnuse" - Survival bias 🙂 Samozrejme že ľudia čo robia v podmienkach aké DPB má budú preferovať podmienky DPB. Iní odídu, alebo nikdy neprídu.

"Ak by si mohli vybrať, väčšina by si vybrala ranné zmeny a poobedňajšie by tak nemal kto robiť" - Je mi jasný bias voči ranným službám a preto ten môj príklad kde by časť tých čo by chceli robiť iba ráno zostala neuspokojená. Ale aspoň časti vodičov vieš dať lepšie podmienky. Prečo nie? Ekonomicky to nič nestojí. Začni dotazníkom že koľko ľudí to chce takto, začni pár zadeleniami ktoré budú organizované inak a potom na tom ďalej stavaj.

"K ranným nástupom: to je dané príliš skorým začiatkom množstva pracovných zmien o 6. hodine, kvôli čomu už o 5. hodine musí byť zabezpečená určitá kapacitná doprava, kvôli čomu sú nástupy už po 3:30 hod" - A ja hovorím že busoch (A+T) vieš zrušiť cca 20 skorých nástupov bez toho aby si zrušil jediný spoj, alebo aby ťa to stálo čo i len cent navyše. Naopak, ešte ušetríš nejakú naftu. Áno, E to nerieši, a áno, nezruší to všetky skoré nástupy - ale časť z nich áno, a tie môžu ísť tým čo netúžia po vstávaní o druhej ráno a 11-hodinovej službe.
Reply on: Andrej #41:
5/2 majú niektorí vodiči ale bo všeobecnosti by takyto turnus znamenal, že by si sa neposúval a celoživotne by si mal voľno napr. streda+štvrtok.
Reply on: bobitwo #45:
Tá pokuta ale hrozí firme, nie kapitánovi. Ten ručí okrem hrubej nedbanlivosti a úmyslu do výšky 4,5-násobku mesačného príjmu a ešte sa na to aj môže poistiť.
Reply on: si #56:
Možno by to chcelo pre začiatok naštudovať si vyhlášku o pracovnej dobe zamestnancov v doprave (ja sa síce pohybujem v českom prostredí ale mám presah aj do slovenského, nemeckého, rakúskeho, holandského a nie sú v tom zásadné rozdiely). Napríklad koniec o 23:45 a nástup o 3:45 je vylúčený. Pauza medzi smenami je minimálne 11 hodín, môže byť výnimočne skrátená na 7 hodín ale pod podmienkou poskytnutia ubytovania v mieste skráteného odpočinkua hneď pri ďalšom odpočinku musia byť chýbajúce hodiny vrátené. Takže po sedemhodinovom odpočinku musí bezprostredne nasledovať pätnásťhodinový.
Reply on: S499.1023 #64:
Skor narazal na to, ze skoncis 23:45 - prides domov, spravis rutinu a pri najlepsom 0:30 lezis v posteli. Vyspis sa 8 hodin, 8:30 si hore.

A aby si aj vecer spal 8 hodin, tak musis ist (ak berieme 45 minut ritual a cestu ako vecer ak nie dlhsie napriklad kvoli sprche ci "ranajkam"), najneskor o 19 spat. Cize z volneho dna mas az 9 hodin a 30 minut. Co vela mladych urcite nebude motivovat.
Reply on: MatejBA #65:
Neviem, na čo narážal ale napísal úplne jasne "jeden deň končíš o 23:55, druhý deň máš o 3:45 nástup".
Reply on: S499.1023 #64:
dobre si to precitaj, ja nepisem ze ked koncis o 23:45, ze budes zacinat o 4 hodiny rannu, ale uplne staci ze to tak mas ob den presne tak ako pise MatejBA...
Reply on: S499.1023 #66:
"jeden den koncis o 23:55, niektory dalsi zacinas "
a ukaz mi kde tam mam druhy....
Reply on: 810zssk #61:
To tu bude vždy, že pre určitú časť ľudí bude vstávanie kedykoľvek pred siedmou neakceptovateľné a to sa bavíme ešte o tom komforte, že nocuješ doma – nie ako napríklad pri vlakvedúcich, kde nocuješ na trase na ubytovni a dosť často tam nevychádza ani odpočinok (je tam povedzme len 6 hodín) a potom ťaháš od štvrtej do siedmej večer.
Reply on: Vladimír #33:
Presne tak. Práca vodiča má svoj špecifický režim neskĺbiteľný s predstavou o práci v režime od 8 do 16. Kto by chcel šoférovať, ale zároveň túži po work-life balance, tak sa musí vysporiadať s tým, že potom šoféra v MHD robiť nemôže.
Reply on: Solider #70:
100% work life balance samozrejme nie je mozny, ale do urcitej miery sa nieco samozrejme da s tym urobit. Ja som pracoval 5 rokov vo velkoobchode ktory bol otvoreny od 6 h rano do 21 h vecer a som nepoznal nikoho kto mal taketo problemy s work life balance ako vodici MHD, a pritom velkoobchod je (teda, aspon v Kanade) este vacsia socka.
Reply on: Solider #69:
A kde si sa dočítal že problém je vstávanie pred siedmou ráno? O tom za tu vôbec nebavíme. Rovnako ani o práci od 8 do 16.
Reply on: Viko #52:
"Ja neviem, to je taký problém si predstaviť, že nie každý človek túži raz končiť o polnoci a raz nastupovať o 3:30?"

Nie je problém si to predstaviť. A ja sa opakovane pýtam, aké máš riešenie. V tých časoch verejná doprava jazdí, holt niekto takto vstávať a končiť musí. Po polnoci končia vodiči MHD na Slovensku, rovnako aj vo Fínsku, Švajčiarsku, či USA...

A práve preto tu celý čas konzistentne tvrdím jedno - práca vo verejnej doprave nie je pre každého. Ale nedá sa každému sprístupniť tým, že vylúčime nástupy o 3:30.
Reply on: Vladimír #73:
Ešte raz si prečítaj čo cituješ. Problém nie je že máš skoré nástupy, či neskoré ukončenia, ale veľmi divoké striedanie biorytmov.
Reply on: 810zssk #54:
Tvoje zlepšenia sa môžu zdať ako zlepšenia Tebe, ale rovnako dobre sa môže stať, že by Ti ich rozmetali samotní vodiči. Netvrdím, že je to tak, ale vôbec by ma neprekvapilo, keby ranné odstavovanie busov z nočných bolo preto, aby sa vodiči nočákov nemuseli po šichte presúvať do depa k svojmu autu, ktoré tam večer predtým odparkovali.

Áno, aj o striedaní biorytmu sme sa bavili. A aj to som som spomínal, že v mojej prevádzke vodičom nestriedanie zmien umožňujeme, ak sa nájdu takí, ktorí chcú trvalo robiť na nepopulárnej (poobednej) zmene. Historicky najvyšší počet takýchto vodičov sme mali 3, aktuálne je to 1.

Ja verím, že Ty a ostatní to s tými radami myslíte dobre, ale sú to veľmi laické rady.
Reply on: si #68:
A kde je potom problém, keď mám medzi tým deň voľna? Veď také biorytmy mám aj ako kancelársky.
Reply on: Solider #69:
ZSSK nedodržiava predpisy? Nehovoriac teda o kvalite ich ubytovní.
Reply on: Solider #70:
Môže. Ale musí byť dobrý kamarát minimálne s hlavným výpravcom 😁.
Reply on: 810zssk #74:
Otočiť zmenu raz za 6 alebo 7 dní je divoké striedanie? V roku 2010 som mal možnosť stráviť dva týždne dovolenky v Nórsku v prostredí tam pracujúcich slovenských vodičov. Až vtedy som otváral ústa, ako sa ranné a poobedné striedali prakticky neustále, často aj po jednom-dvoch dňoch, bez nejakého vzorca.

V prevádzke, kde pracujem ja, napríklad režim 4+2 nemáme, pretože dlhoročnou požiadavkou našich vodičov je, že otáčanie pracovných zmien musí lícovať s kalendárnymi týždňami. Pred pár rokmi bol na stole návrh, aby sa zmeny otáčali po dvoch týždňoch (čiže dva týždne ranná, dva týždne poobedná). Vodiči to odmietli prakticky jednohlasne. Nevyhovovalo to tým, ktorých polovičky pracovali v zmennej prevádzke v iných firmách a zvyšok sa stotožnil s názorom, že robiť dva týždne poobedné je "neľudské".

Znova konštatujem, že väčšinu Tvojich, zaiste dobre mienených rád, by neprijali ani samotní vodiči.
Reply on: Vladimír #75:
1) Áno, s tými autami to je pravda (aj keď s tým by som ich teda poslal niekam).
2) Keď som si vyžiadal niekedy v roku 1992 natrvalo poobednú službu, jeden skxxvený delenkár ma začal ohovárať, že to mám po protekcii. Tak som mu ponúkol, že mu svoju "protekčnú" službu odovzdám, veľmi rýchlo sklapol (po ficovsky sklopil) opätky.
Ono problém neskorých výstupov zo zmien a nástupov je aj to že máme málo vozovni alebo skôr zle rozložené...
Ak linka konci na západe a vodič býva v západne časti mesta tak je to neefektívne... Pričom nemusia to byť extrémne veľké vozovne, stačili by o niečo väčšie ako chystaná krytá hala v Petržalke pre električky+nejaké autobusy ..

Ja sám robím v práci kde sa strieda režim má to svoje pre aj proti ale čím som starší hľadám stabilitu takže mi vyhovuje viac režim lebo to čo som nespal pár rokov dozadu teraz na sebe cítim 2nasobne... A to si naozaj nechcem predstaviť že ako by som sa cítil ako vodič keď semtam idem do práce z dôvodu striedanie zmien extreme unavený ..
Reply on: Vladimír #79:
Vstávať jeden deň o tretej a o tri dni ísť spať o tretej a toto robiť každý týždeň je divoké striedanie zmien, áno, a je to extrémne škodlivé pre zdravie.
Reply on: S499.1023 #78:
No najprv by museli byť nejaké služby s takým nástupom a ukončením, tam toho hlavný výpravca veľa nevymyslí 😉 Asi najbližšie k tomu mali služby s nástupom po 5:30 hod. a ukončením okolo tretej poobede. O siedmej akurát začínali striedači, ale to boli delené. To tiež nebolo zlé, akurát zabitý celý deň v robote.
Reply on: Andrej #58:
A nevedelo by nocovať cca. 5 poradí L4 v Dúbravke ako teraz nocujú L7 v Rači?
Reply on: Andrej #58:
A aký brigádnik by prišiel jazdiť od dvanástej do štvrtej poobede?
Reply on: Solider #85:
Dnes KPCkari bezne jazdia bud ranny alebo poobedny diel delenky, cim by sa od toho toto lisilo?
Reply on: Andrej #71:
V súčasnom režime, keď je denná premávka MHD od štvrtej rána do jedenástej večer, sa s tým veľa urobiť nedá a napríklad celodenné služby od 10. do 20. hodiny, ktoré sa zaviedli na trolejbusoch okolo r. 2021 v snahe viac ušetriť počet vodičov, boli a sú suverénne najneobľúbenejšie.
Reply on: irizar #86:
Asi tým, že o dvanástej ešte sedia vo svojej práci, keďže ranný diel urobia pred prácou a poobedňajší po svojej práci.
Reply on: Solider #85:
U nás v obchode sme mali veľa brigádnikov a robili všetky služby, vrátane 12-4.

Ale pointa je inde. Môžeš byť kreatívny. Môžeš mať brigádnika jazdiť aj ranné časti služby ale večerné. Pre tých ktorí boli v škole boli najpopulárnejšie služby 6-10 a 17-21. A nie všetky brigádnici boli študenti, mali sme aj veľa dôchodcov ktorí sa doma nudili a stay-at-home mamičiek.
Reply on: 810zssk #82:
Asi som už mŕtvy. A Ty tiež.
Reply on: Andrej #89:
Nechcem znevažovať prácu v nejakom obchode, ale je podľa mňa obrovský rozdiel v dostupnosti brigádnikov na pozíciu vo veľkoobchode a na pozíciu vodiča vo verejnej doprave. My nehľadáme 17-ročného chalana, ktorý príde na štyri hodiny vykladať tovar. Predmetom debaty je plne kvalifikovaný zamestnanec so všetkými predpísanými dokladmi, skúškami a spôsobilosťami, ktoré pred tým, než vôbec za volant sadne, musí mať. A takých sa po uliciach nepotulujú tucty...

Druhá vec je, že podľa platnej legislatívy na pozícii vodiča VHD sa nedá pracovať brigádnicky. Môžeš tak maximálne hľadať a prijímať vodičov na skrátený pracovný úväzok, čo je obrovským obmedzením pre obe strany, pretože na rozdiel od brigádnika, musí mať aj takýto vodič záväzne dohodnutý úväzok. Ak ho práve nepotrebuješ alebo to práve nevyhovuje jemu, je problém, lebo neodrobil svoju normu. Ak máš krízu a potrebuješ, aby nastúpil viackrát ako má v zmluve, platíš mu nadčas. Z mojej skúsenosti už samotná existencia úväzku záujemcov odrádza, pretože sú takí, čo by nedbali tu a tam si niečo odjazdiť, ale nechcú sa záväzne viazať na určitý počet hodín.
Reply on: Solider #87:
Moje navrhy nie su teraz specificke pre DPB, nakolko som tu pracu nerobil a teda neviem vsetky veci ktore podnik robi alebo nerobi, ale skor pre dopravcov celosvetovo podla toho co mi povedali aj vodici v Toronte a v New Yorku:

-ako uz napisal 810zssk, vyssia flexibilita sluzieb. Ja napriklad som jeden z tych ktorym ovela viac vyhovuje praca poobode, ale ak sa to musi striedat tak to musi byt ovela viac zriedkavo nez je to v sucasnosti. Okrem toho ze striedanie biorytmu skodi zdraviu tak je to extremne otravne furt menit ci si "ranny" ale "poobedny" clovek. Nasadit brigadnikov na niektore neskore sluzby, aby si ty ako kmenovy vodic niekedy mal zaverecnu o polnoci, ale niekedy v 18-21 h. Predsa len nie som zviera a aj ocenim sem tam nejaky vecer volno.

-personal ferovo striedat aby kazdy mal minimalne raz do mesiaca volny vikend. Tu neviem v akej miere toto dosiahli v Bratislave, ale napriklad v Toronte to funguje tak, ze si vodic moze vybrat sluzbu ktoru chce v naslednom 6 tyzdnovom obdobi robit, ale je to nastavene podla seniority, cize ak nemas dostatocnu senioritu tak ti hrozi ze kludne mozes pracovat 10-15 rokov bez toho aby si mal volny vikend. Suhlasim ze by mali byt odmeny za dlhodobu pracu vo firme, to je bez diskusie, ale prave toto mi pride celkom nespravodlive, a mnohe vztahy a rodiny kvoli tomuto stroskotali.

-upravit predpisy typu D1/1 a podobne aby boli trochu humannejsie voci vodicom. "Vodič je povinný prepravovať cestujúcich len na traťových úsekoch, ktoré sú na prepravu cestujúcich určené. Preprava osôb je zakázaná:

-v obratisku konečnej zastávky medzi výstupnou a nástupnou zastávkou"

Ak pracujem v nestandardnom case, ale nemam dostatnocnu volnu dobu aby som isiel s partnerkou na obed, tak by mi vyhovovalo ju aspon pozvat ku mne na prestoj v obratisku, hlavne v pripadoch ako su Krasnanske poradia na linke 4 ktore maju v Dubravke velmi stedre prestoje. Hlavne cez vikend nehrozi ze chytm viac nez 1-3 minutove meskanie, cize mozem tam sediet skoro pol hodinu. Neviem ci to niekto velmi riesi, nakolko mna uz vodici pozvali do obratiska a nie som jediny, ale ak by nejaky manazer chcel z toho urobit kauzu, tak zrejme moze.

Nehovorim, ze treba celej spolocnosti dovolit za vozit cez obratisko, ale nejaka vynimka pre partnerov by bola podla mna vhodna.
Reply on: Vladimír #91:
Čo bráni zamestnávateľovi úväzok dať na dĺžku jednej zmeny mesačne (osem či jedenásť hodín)?

To by hádam nerobilo problém mesačne odrobiť týmto záujemcom a čo sa týka nadčasov tak podniku môže byť jedno či to ako nadčas zoberie tento „brigádnik“ alebo vodič na plný z volna.
Reply on: Vladimír #91:
Ono sa to dá celkom ľahko vyriešiť, stačí úprava zákona, aby sa mohol zamestnať človek bez fixného pracovného času. Na to sa sťažuje veľa ľudí, že koľkokrát by aj pracovali, ale nechcú mať fixný počet hodín, ale nemôžu. V zahraničí je bežné, že si dohodneš hodinovú mzdu aj na TPP, ale nemáš stanovený počet odpracovaných hodín, ale je tam horný limit, že by si nemal presiahnuť počet hodín, ako by to bol full time job. Ak odrobíš 8 hodín, dostaneš peniaze za 8 hodín.


Napríklad v Anglicku keď som bol rok, čo som robil festivaly, tak som bol zamestnaný na TPP, hodinovka bola 12 libier, ale minimálny počet hodín, čo ti museli zaplatiť bol 2 hodiny a na nich bolo 36 libier, každá ďalšia načatá hodina bola 12 libier. Lebo proste bolo tam veľa robôt, čo sa dali spraviť za 30-60 minút, ale ty sa nebudeš trepať do roboty 1 hodinu tam a 1 hodinu späť a zarobíš 6-12 libier. Na to sa každý vysere. Boli dni dni, keď som takto pozbieral 3-4 max 1h práce, 108-144 libier vo vačku a spokojný. Podobne to fungovalo aj na Slovensku u jednej firmy, ale to bola brigádnická záležitosť, minimálka bola 4 hodiny (reálne si dostal 4x svoju hodinovku) a bolo jedno, či si robil 2 minúty, alebo 4 hodiny. Samozrejme niektorým firmám, pre ktoré sme pracovali sa to nepáčilo, ale šéf trval na tom, že proste tak to je, inak niekedy kvôli tomu aby si robil 30 minút a dostal zaplatených 50% z tvojej 3€ hodinovej sadzby (bavíme sa o roku 2009), tak sa na to aj ty ako študent vybodneš aj v tom čase.
Reply on: Andrej #89:
Ako už napísal Vladimír, nedá sa porovnávať brigádnik z obchodu a brigádnik – vodič MHD. V Bratislave je väčšina brigádnikov takých, ktorí to robia popri inom zamestnaní alebo inom úväzku v DPB, a zopár študentov (najmä na E) alebo dôchodcov. Každý vodič, vrátane študentov i dôchodcov, musí mať rovnaké vodičské oprávnenie, zdravotnú a psychickú spôsobilosť, absolvované školenia a absolvovaný zácvik. Záujem o takúto „brigádu“ nie je veľký napriek tomu, že DPB takúto možnosť ponúkal. Aj keď ide o celkom zaujímavé povolanie, zodpovednosť je obrovská a neporovnateľná oproti tomu obchodu, preto to nemôže ísť robiť každý.
Reply on: Andrej #92:
Skôr mám pocit, že máš dosť zjednodušenú predstavu o tom, ako celý ten systém funguje a nezaškodilo by sa najprv oboznámiť so skutočným stavom a potom navrhovať riešenia, pretože mnohé z toho čo navrhuješ už reálne funguje. Brigádnici jazdia ranné alebo poobedňajšie špičky a existujú takisto aj služby do 19. alebo 21. hodiny, hoci je ich už oveľa menej kvôli tomu, že boli včlenené do delených služieb z dôvodu väčšej úspory vodičov (to sa skôr týka toho, ako pokazili zadelenia 4+2). Je časť vodičov, ktorá robí len ranné a časť vodičov, ktorá robí len poobedné, kto chce fungovať cez deň robí delené.

Časť vodičov robí letmo (mimo zadelenia), tzn. ich hlavný výpravca vypisuje do služieb, ktoré mu ostali neobsadené (väčšinou v režime 5+2). Čo sa týka víkendu, pri 5+2 máš každý víkend voľný a pri 4+2 každých šesť týždňov, ale ináč tam sú dva dni voľna za sebou kedykoľvek cez týždeň vždy po štyroch odpracovaných dňoch. Ak chceš mať mimoriadne voľno, tak si zoberieš dovolenku alebo prehodíš služby tak, aby sedeli hodiny.

Väčšia flexibilita služieb by sa dala dosiahnuť aj tým, že by vodiči chodili z voza na voz, čiže všetci vodiči by boli striedači ako napríklad vo Viedni, ale o tom vodiči a odbory nechcú ani počuť 😉
Reply on: david11 #84:
Obratisko v Rači je oplotené a v Dúbravke na konci bývajú väčšie indivíduá...
Ale určiť aby to šlo pri troške snahy 🙂 myslím si že ranný a večerný vodiči by to ocenili len teda neviem ako je to s olivami od vozidla ...
Reply on: Ma178rek #97:
*ale určite by to šlo
* Neviem ako je to s klúčami od vozidla...
Škriatok menom autocorrect mi zmenil text ..