DPB chce nakúpiť aj takmer 50-metrové obojsmerné električky

V Bratislave by mohli v budúcnosti jazdiť aj električky s dĺžkou 49 metrov.

Dopravný podnik Bratislava pokračuje vo vyhlasovaní verejných súťaží na dodávateľov nových vozidiel. V najnovšej súťaži bude hľadať možného dodávateľa veľkokapacitných obojsmerných električiek s dĺžkou maximálne 49 metrov a s prepravnou kapacitou aspoň 345 cestujúcich pri 5 os./m2. Výsledkom bude štvorročná rámcová zmluva umožňujúca dopravnému podniku nakúpiť do 60 takýchto električiek v predpokladanej hodnote 404,5 mil. €. Na úvod by chcel DPB kúpiť aspoň 10 električiek. Nákup električiek bude možný jedine po prípadnom získaní nenávratného finančného príspevku z fondov EÚ.

Dopravca by chcel takýmito električkami posilniť najvyťaženejšie linky, kde už štandardné veľkokapacitné električky s dĺžkou 32,5 metra nestačia.

Doplnené:

Požadovaná je nízkopodlažnosť v rozsahu aspoň 90 % podlahovej plochy pre stojacich cestujúcich. Vozidlo by malo mať čo najmenší počet rôznych typov dvojnápravových podvozkov s pevnými dvojkolesiami (otočný, neotočný, motorový, bezmotorový). Pre predĺženie životnosti kolies musí byť viac ako polovica podvozkov plne otočných, pričom plne otočné musia byť krajné podvozky. Životnosť obručí kolies musí byť najmenej 450 000 km. Električka musí byť vybavená dvoma zberačmi prúdu, napájaná však vždy iba z jedného zberača. Podporu napájania z trakčného vedenia majú zabezpečiť krátkodobé akumulátory schopné nabiť sa rekuperáciou pri brzdení a dodať energiu pri rozjazde s cieľom obmedzenia odberu prúdu z trolejového vedenia. Požadovaná je aj funkcia núdzovej jazdy v krátkom beznapäťovom úseku s využitím palubnej batérie.

Súťaže sa môže zúčastniť uchádzač, ktorý za posledných 10 rokov dodal minimálne 5 nízkopodlažných (75 % plochy pre státie) električiek dĺžky aspoň 40 metrov a minimálne 5 nízkopodlažných električiek s rozchodom 1000 mm. Požadovaná lehota na dodanie električiek je 34 mesiacov (pri objednaní do 20 električiek) až 41 mesiacov (pri objednaní viac ako 40 električiek).

Ponuky uchádzačov sa budú vyhodnocovať podľa ceny na jedno miesto vo vozidle pri 5 os./m2 (70 %) a technicko-kvalitatívnych kritérií (30 %), medzi ktorými sú podiel otočných podvozkov, výška obruče kolesa určená na opotrebenie, neodpružená hmotnosť na dvojkolesie a počet dverí s dvoma nástupnými prúdmi pre každý smer jazdy.

Súťažné podklady komplet: tu.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Stadler Tramlink/Tango, CAF Urbos 3, Siemens Avenio, Alstom Flexity/Citadis… Ale asi najskôr nejaká Škoda xyT 🙃
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Márne som dúfal že dĺžka bude 52 metrov.
Cena za električku 6,7mil €??? To sa vyplatí ... Za tú cenu máme viac ako 2 klasické 32m
Nech sa nehnevajú, ale keď ja idem DK školy v živote nie je 30T alebo 29T preplnené. Skôr nech niečo urobia s 33 kde sa tlačíme jak sardinky(to isté aj v 32) aspoň na rannú časť nech dajú kapacitnejšie vozidlá a nie tie 30TRDG.
Reply on: Vodič11 #4:
Za mňa to pomôže v tej Petržalke ráno na novej trati. Že vraj už bude 15.12.(testovanie).
Reply on: Vodič11 #4:
tak skus nastupit rano na takej riazanskej do vozidla na L3 smer racismyto...
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Vodič11 #5:
15. 12. ktorého roku? Lebo 2024 to určite nebude celá trať v celej dĺžke po oboch koľajách!
404 mil. € je skoro dvojnásobok toho, čo je v balíku na dopravu pre celý Bratislavský kraj. A to je v tej sume aj dokončenie Petržalskej radiály a Krasňan. Takže také jednoduché nebude ani získanie prvých 10.
Reply on: upravovač fotiek #7:
Prečo by nebola?
Reply on: Valec #9:
Tak ako píšeš...cca 243 mil. € je na 21-27 pre BSK na dopravu.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Solider #10:
Lebo nebude.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Takže ako by mohlo vyzerať potenciálne vozidlo Schadewerke Pilsen. Nebrať vážne. 😅 49 metrová električka.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

https://zdopravy.cz/tramvaj-kazdych-dvacet-minut-misto-deseti-nedostatek-ridicu-prinutil-erfurt-proskrtat-jizdni-rad-226486/

A čo tak keby DPB pouvažoval nad doplnením mnohočlenného riadenia do 29T/30T? Obávam sa, že nedostatok vodičov bude o pár rokov akútny. Interval 7,5 minúty s 65 metrovými vlakmi je reálny.
Reply on: upravovač fotiek #12:
A bol si na stavbe, či len polemizuješ?
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Solider #15:
Dnes som tam blúdil, to nerátam. Pochybujem, že 15. 12. 2024 sa električka prevezie vlastnou silou po celej trati vrátane obratiska. Takže polemizujem.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: upravovač fotiek #13:
Doplnené nejaké tie kóty ktoré sú zaujímavé z hľadiska kinematiky. Ulička nad 2. a 5. podvozkom by asi bola užšia ako 58 cm (menej ako 50 cm by to však byť nemuselo). 3. a 4. podvozok hnaný (bez motorov). Kinematika kĺbov odlišná od 30T, vyžadujúca tvrdšie vypruženie kolísky na krajných podvozkoch.

mna by len zaujimalo ze ak by DPB obstaral 10ks takychto vozidiel, ze ako by vyzerala vyprava.... s 10 vozidlami neobsluzi komplet niektoru z tych vytazenejsich liniek a poznatelny rozdiel v kapacite pri tych vytazenych linkach bude znamenat aj poznatelny rozdiel v staniceni pri nastupe cestujucich....
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: si #18:
Linku 3 doplní trojičkami T6A5. Vybrané špičkové poradia možno iba dupláky, ale celodenky všetky trojčiky/49 metrové nové vozy.
Reply on: upravovač fotiek #17:
A 2. A 5. si dal hnane otočné? A 3. A 4. neotocne, bez motorov?
Reply on: upravovač fotiek #19:
No to by vyzeralo, pri taktovom intervale ráno 4min. 49M, trojicka, súprava. Dajú sa aj staršie T6 dat do trojiciek ci len platnove?
Reply on: Petto #21:
a pripadne este medzi to aj kachna, ved na L7 nic ine netreba a musia nabehat kilometre 😃
Reply on: Petto #21:
Minimálne 3 súpravy sa testovali ešte v 90 rokoch: 7941+7942+7944 bez cestujúcich v 1993, a potom v septembri 1996 aj s cestujúcimi na Račianske vinobranie 7913+7908+7914 a 7941+7942+7940.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Petto #20:
Prvé dva a posledné dva podvozky hnacie a otočné. Vnútorné dva podvozky "pevné" a hnané (t.j. bez motorov).
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Petto #21:
Obávam sa, že žiadne T6A5 sa nedajú dať len tak do súprav. Určité úpravy by boli nutné. To už bude jednoduchšie spraviť trojičky z T3G alebo T3P. Lenže kto chce jazdiť s troma pantografmi (v prípade T3G aj s pedálmi)? Nikto!

Na špičkové podaria linky 3 by sa dali spraviť štyri trojičky T3G a jedna trojička T3P (7703+7704+7706). Ostatné celodenky trojičky T6A5 a aspoň 10 nových 49 metrových vozňov. To by z odretými ušami možno vyšlo. Za predpokladu, že nových vozňov bude naozaj iba 10 kusov, ak by ich bolo viac, aspoň 17, tak by to už bolo lepšie a každé 2. poradie by bola trojička T6A5 (a žiadne trojičky T3G ani T3P by neboli potrebné).
Reply on: Solider #15:
30.10.2024 bola slavnostne presunuta protitankova stena, po ktorej ostala diera 10x30 metrov, hlboka odhadom 5 metrov.
Nedaleka Sintavska je uzavreta tusim od jula kvoli vystavbe obycajneho priecestia. A este stale to tam nevypada, ze to bude v blizkej dobe dokoncene.
Fakt si myslis, ze za 1.5 mesiaca dokazu zahrabat tu velku jamu po protitankovej stene a polozit tam kolaje?
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: jozin #26:
Zahrabať aj áno, ale zhutniť to, aby si to nesadalo, určite nestihnú. Trať teoreticky postavia, ale potom im tam môže rupnúť, keď si podložie sadne.
Na trojicky TX zabudnite! Idu schvalit zakon o povinnych nizkopodlaznych vozidlach vo verejnej doprave.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: 6503 #28:
Do roku 2030 času dosť.
Reply on: upravovač fotiek #29:
Erik, neviem ci 2030. 😉 U nas asi uz od buduceho roku.

https://www.ta3.com/clanok/966321/nove-pravidla-pre-mhd
Reply on: upravovač fotiek #25:
O akých úpravách hovoríš? Ja som nemal dojem že 7949+7950 boli odstavené veľmi dlho na nejaké úpravy, naposledy jazdili 7.5.2019 a 13.5.2019 už ako trojica.

A v čom je problém jazdiť s troma pantografmi (a pedálmi)? Takéto tvrdenia by bolo vhodné objasniť aj pre laikov ako ja ktorí sa do tejto problematiky vôbec nevyznajú. V Košiciach to zvládli 20 rokov, prečo nie u nás?
Reply on: 6503 #30:
V článku nie je napísané od kedy majú tieto pravidlá platiť.

Neviem si predstaviť že by to budúci rok malo platiť, lebo náhrady za všetky VP električky ktoré tu jazdia nevybavíš za rok ani keby si sa na hlavu postavil.
Reply on: Andrej #33:
Platia od 1.11.2024 pre všetky vozidlá obstarane od 1.11.2024. VP električky môžu bez problémov dožiť.
Reply on: 6503 #28:
S platnosťou pre 100% vozidiel a od ihneď? Na to zabudni Ty.
Reply on: Ike #34:
Aha , dobré vedieť, díky
Reply on: Ma178rek #3:
Naozaj? A ty vieš, koľko dnes stojí 32 m a vieš, koľko by bola cena za 49 m? Alebo len netušíš, čo je predpokladaná hodnota zákazky?
Reply on: upravovač fotiek #24:
A nebolo by logickejšie nekumulovať otočnosť a pohon? Nehovoriac o tom, že keď už vozidlo nie je Allradangetrieben, je lepšie z adhézneho hľadiska mať jalový podvozok ten prvý?
Reply on: TramLover #1:
Avenio (nie Avenio M) sa na metrový rozchod nevyrába. Ozajstné Citadisy (žabožrútske, nie premenované bombardierské) sa na metrový rozchod nevyrábajú. Majú terazky veľa Šestinou v týchto firmách. CAF Urbos 3 je Multigelenk vozidlo, to zadanie nepripúšťa. Reálny by bol Stadler TINA ale Schadefabrika vyhrá cenou.
Reply on: upravovač fotiek #2:
A prečo práve 52 m? Ja by som chcel 54 a ty môžeš hádať prečo.
Reply on: Vodič11 #4:
Ja som to nevidel, čiže to neexistuje?
Reply on: upravovač fotiek #12:
Zasa si si nevzal tabletku?
Reply on: upravovač fotiek #25:
Počuj Erik, spravil si si vlastne niekedy papiere na električku?
Reply on: upravovač fotiek #13:
Nemusí to byť ďaleko od pravdy. Myslím si ale, že skôr príde len doplnenie s pevnými podvozkami, aby bola čo najväčšia plocha nízkopodlažná. Možno by pri tej cene nebolo odveci uvažovať nad konceptom ForCity Smart, ktorý je 100% nízkopodlažný. Čiže niečo podobné Helsinkám, len predĺžené.
Reply on: S499.1023 #39:
Tiež pravda, tá TINA mi nenapadla. Tým, že aj Tramlink je multigelenk, asi tiež nič. Flexity (viď Linz) tiež asi jedine MG, Avenio M tiež… Takže asi naozaj jedine TINA, alebo Škoda. Pri Škode to môže byť možno aj Forcity Smart, ako som zmienil (niečo podobné Helsinkám, ale predĺžené, alebo niečo na spôsob RNV).
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: S499.1023 #38:
Otočnosť a pohon akumulovať nevidím ako problematické. Jalové podvozky na krajoch by boli ideálne v prípade nehôd. Ale v rámci rozloženia hmotnosti sú lepšie uprostred. Najmä ak sú krajné blízko čelám.
Reply on: jozin #26:
Áno myslím, po stene už nie je diera a onedlho sa tam bude betónovať spodok.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: S499.1023 #40:
Ja som navrhol 52 z praktického hľadiska, lebo som videl návrh zastávky pod Manderlákom o dĺžke 52 metrov. Z toho som usudzoval dĺžku súpravy. Nemal by som nič proti 54 metrovým vozom.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: S499.1023 #43:
Nie, mal som možnosť ale nemal som vtedy čas. Psychotesty som dokonca aj vtedy spravil, pričom som bol na tom vtedy najhoršie v živote.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: S499.1023 #42:
Normálne som vyjadril svoj názor. Neviem akú súvislosť hľadáš a tabletky nefungujú tak že keď vynecháš jednu alebo aj dve tak si to všimneš. Taktiež je nábeh ich účinku proces ktorý trvá mesiace. Aby som ti odpovedal: nezabudol som, vzal som si tabletku.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Andrej #32:
Jazdiť s troma pantografmi vyžaduje ísť dlhší úsek bez zadania jazdy pri križovaní s trolejbusmi kde je výpadok napájania pre električky, taktiež pri deličoch napájacích sekcií, ktoré nie sú konštruované na jazdu s odberom. Počul som o vodičoch, ktorí radšej brali službu na K2S než T3G s odôvodnením, že nechcú jazdiť s dvoma pantografmi. Ohľadom pedálov je to o komforte, väčšina vodičov preferuje ručný radič.
Reply on: 6503 #28:
prvý schodík je už aj dnes nízkopodlažný, čiže aj T6 je čiastočne NP
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: TramLover #44:
Iba doplnenie "pevnými" a "zavesenými" článkami nevychádza na dĺžku 49 metrov.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: tbus #52:
T5A5 nie je čiastočne nízkopodlažná ani náhodou.
Reply on: upravovač fotiek #51:
Ďakujem za info.
Reply on: Vodič11 #4:
To je na inú tému. Neviem kedy chodíš ale 32,33 teda vôbec ráno nechodia prehnane plne. Chodim aj ja 3x tyzdenne rano medzi 8 a 8.30. To horor je skôr poobede po 17.00
Reply on: S499.1023 #37:
Vychádzal som z ceny vozidiel ktoré boli dodané tento resp minulý rok...
Ale veď toľko cestujúcich sa zmestí aj do súčasných škodoviek podľa výrobných údajov... Tak potom do tých 50 metrových by malo vojsť aspoň 500 ľudí. Či ako to počítajú inžinierske hlavičky?
Škoda 29T3 362 osôb (63 sediacich, 299 stojacich). Tak bolo nalepené na nových električkách.
Ja si myslím, že je to zbytočné
Reply on: Ma178rek #57:
A kam boli dodané tie 49 m?
Reply on: upravovač fotiek #51:
Poznal som aj vodičov (napr. aj tu sa vyskytujúci 2xT3SUCS), ktorí preferovali pedále. Ale inak: Vodič sadne a odvezie, vodič op94uje a aj tak odvezie. A o cíferských preferenciách káčerov pred súpravami by som vedel rozprávať hodiny.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: S499.1023 #61:
Áno, preto som aj napísal "väčšina" a nie všetci. Sú vodiči, ktorí majú radi "šlapátka". Rád by som si vypočul prednášku o cíferskej preferencii káčerov pred súpravami, možno by som sa niečo nové priučil.
Reply on: upravovač fotiek #53:
Neexistoval niekde aj oficiálny návrh Škody 29/30T s tromi, respektíve siedmimi článkami? Niekde som tuším videl taký výkres.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Urbanway 2423 #63:
Sedemčlánková 30T by mala 41530 mm. Deväťčlánková 50565 mm.
Reply on: upravovač fotiek #53:
Je pravda, že pridanie dvoch “krátkych” článkov by asi nedalo 49 m. Neviem teraz narýchlo narýchlo nájsť výkresy, ale verím tomu.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: TramLover #65:
Ty máš nejaké výkresy?
Reply on: S499.1023 #39:
Hmmm, ten Citadis by bol sen. Pouzival som to v Bordeaux a ked viem, ako ergonomicky boli riesene sedacky, uchytove tyce, oznacovace a dalsie prvky, tak viem, ako otrasne je po tejto stranke navrhnute cokolvek od Skodovky. Hlavne som nepochopil vysku tej vodorovnej tyce v 29T/30T. Ani ludia s vyskou okolo 190cm sa hornej tyce nedrzia, kym vyslovene nemusia.
Reply on: Petto #56:
Co cloveka privadza k otazke, kde zakapala planovana TT cez Mlynsku dolinu. Pocitam, ze bastardy su aktualne nasadene primarne preto, aby sa vlastnou silou dokazali dostat do Karlovky. Lebo ak by toto nebola tema, vo vyprave je aktualne skor pretlak trolejbusov, ako nedostatok, cize nejaky iny dovod na tamten paskvil sa tazko hlada.
Reply on: lostrail #68:
Hladalo sa vyuzitie degesov, naslo sa. Vsetky nove trolejbusove trate kapu na pozemkoch a vlastnikoch pozemkov ktorych je X a to doslova aj XY ze nevies kto je ten vlastnik. Kym tu nezmenime zakon ,tak si tu mozeme kreslit a planovat aj do roku 2050 nove trolej. trate. Proste bananaland. Trolejbusove vedenie podla mna by nemalo byt klasifikovane ako stavba, ved to verejne osvetlenie je uz takmer vsade kde maju ist nove trate. Len sa zavesi vedenie na stlpy prip. par stlpov vymeni.
Reply on: Petto #69:
Obdivuhodné koľko nezmyslov sa ti podarilo napísať do jedného príspevku.

"Len sa zavesi vedenie na stlpy"
Fyzika ti nič nehovorí. Videl si vôbec niekedy betónový základ lampy/trakčného stĺpu? Presne 0,00 lámp vyhovuje takému nezmyslu ako si napísal.
Lampy sa umiestňujú na trakčné stĺpy a nie TV na lampy.

"Len sa zavesi vedenie na stlpy"
Podzemné napájacie káble by si asi ťahal cez wifi. A tie podzemné káble určite nebudú križovať žiadne iné siete (voda, plyn, optika...). Ochranné pásma sietí ti tiež nič nehovoria.

A takto by sa dalo pokračovať. Chcel si si kopnúť do bananalandu, ale ten bananaland je práve preto bananaland, lebo v ňom žijú odborníci ako ty.
Na FB DPB bolo napisane, ze sa bude jednat o obojsmerne elektricky?
Reply on: upravovač fotiek #64:
A nestačila by 41530 mm? 🙂
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: drink #72:
Nestačila.
Reply on: Petto #69:
Mesto sa nechce dohodnúť s vlastníkmi pozemkov. Súčasný primátor ich opakovane oklamal. Pritom stačí, aby im mesto ponúklo rovnakú alebo podobnú cenu, za akú predáva pozemky v tej istej lokalite. Prípadne ani nič nemusí kupovať a predávať, tí vlastníci by kľudne pristúpili aj na zámenu m2 za m2. Drvivá väčšina vlastníkov je známych, alebo sa dá pomerne jednoducho dohľadať.
Reply on: upravovač fotiek #66:
Myslel som, že na stránke Škody dohľadám, ale asi nie. Keby som mal, tak by som vedel, ako asi by musela nová električka vyzerať, aby mala 49 m 🙂
Reply on: andy27 #74:
A koľko tých pozemkov potrebuje mesto ? Nejde vždy len o pár metrov vždy popri ceste? Ak áno to nemôžu byť veľké naklady ci?
Reply on: Petto #76:
Aj pod cestou. A nejde len o peniaze ale aj o čas.
Reply on: Petto #69:
Ako stavba to musí byť klasifikované, skôr si možno myslel územné konanie a posudzovanie súladu stavby s územným plánom. To je objektívne zbytočnou prekážkou, keďže natiahnutím drôtov nad ulicu sa nemení priestorové usporiadanie ani funkčné využitie územia. Majetkovo-právne to vysporiadať treba, ako bolo povedané, aj kvôli podzemnému napájaciemu vedeniu a umiestneniu stĺpov.
Reply on: Solider #78:
Len konanie o výrube drevín zhltne nekonečne veľa času.
A ten spletenec inžinierskych sietí v BA (vrátane ochranný pásiem) je čistá katastrofa. Tým pádom preložky (napr. kvôli budovaniu základov pod stĺpy), pričom každý prevádzkovateľ IS má vlastné pravidlá, atď...a zrazu sme na rokoch riešenia a potom vysporiadanie majetkových vzťahov. A to stačí jeden nesúhlas...
Reply on: Petto #76:
Vlastníci chcú riešiť zvyčajne pozemok po krajoch aj pod cestou, lebo im patrí pozemok aj pod cestou. Ak by na Magistráte premýšľali, tak si vytipujú trasy a začnú to riešiť. Trvá to pár rokov, ale to trvá aj štúdia, projekt, stavebné konanie, verejné obstarávanie. Podobne by mesto mohlo ísť do pozemkových úprav a zmien územného plánu. Nakoniec by boli všetci spokojní, každý by zarobil, mesto by nič neprerobilo. Len to by museli tí leniví táraji chcieť robiť.
Reply on: B K #70:
To je síce všetko pravda, ale po dokončení vyzerá všetko ako predtým. Chodník zostane chodníkom, vozovka vozovkou a stĺpy sú silnejšie a majú masívnejší základ, ale káble zostanú pod asfaltom, takže sa môžeme tak maximálne baviť o pozemku pre meniareň. Naozaj je hanba, že schvaľovanie ekologicky priaznivej stavby tak dlho trvá. To v okolitých štátoch nemá obdobu, u nás schvaľovacie procesy čohokoľvek narástli do brutálnych rozmerov.
Reply on: Mhr1 #81:
A čo že vyzerá? Ideš cez cudzí pozemok, potrebuješ ho vysporiadať, uzatvoriť zmluvu, zriadiť vecné bremeno, resp. ho vyvlastniť (súd na xy rokov).
Práve tie chodníky sú problém. Koľko chodníkov je takých, že šírkovo tam ltt prejde chodec? Takže základ robíš buď v strede chodníka alebo v ceste alebo za chodníkom (väčšinou súkromné pozemky). Ak je pod ním ešte sieť ("ideálne" plynovod, tak si vieš kde).
Reply on: B K #82:
Zaujímavé, že kým tam jazdia autá a autobusy, nikomu majetkovo právne veci nevadia.
pozemkove upravy su taka legenda co sa siri ako nas spasi, v realite je to nepredstavitelny gulas vztahov a narokov a sporov. len tak namatkovo som tukol na stred prvej slucky Molecovej a jeden fliacik tam ma 25 roznych vlastnikov (1426/737). v Mlynskej doline je to o nieco jednoduchsie tam vela patri mestu a statu.
Reply on: lupask #84:
o danom projekte sa ale uz vie niekolko rokov, sukromni developeri to za tak dlhy cas dokazu cele s prehladom vysporiadat, takze sa to da...
a to nam hovori ze problem bude niekde inde....
ano, bolo by to jednoduchsie keby to cele vlastnil jeden vlastnik (a to este idealne mesto), ale ako vyhovorka preco sa to neda to neobstoji.... ak sa to nedari, tak chyba je niekde inde....
Reply on: lupask #84:
Otázkou je, ako to je právne vysporiadané. Môže tam byť napríklad vecné bremeno. Navyše Molecova ako taká má už koľko? 50? 60 rokov? Bola budovaná za bývalého režimu, kde to režim veľmi netankovalo, nejaké vlastnícke vzťahy.

Nebohý dedo vlastnil kus poľa, cez ktoré sa postavila cesta. Problém je ten, že dosť nešťastne z jeho pohľadu, aj X ďalších vlastníkov. Štát vyvlastnil pozemky len priamo pod cestou, je tam ešte nejaké ochranné pásmo na každú stranu (patrilo dedovi, ale nič tam nemohol robiť) a mu tam ostal k najbližšiemu susedovi 2m pás. Načo ti je 2m pás ornej pôdy dlhý 120m? Na 3 veci. Takže bola snaha, že by sa ten pás rozbil na 3 časti (priliehajú k nemu pozemky) a by sa to pridalo k tým pozemkom, že by to tí majitelia odkúpili a mali to až po cestu. Všetci s tým boli v pohode, ale máme tu nejaký zákon o zákaze drobenia pozemkov, takže to nebolo legálne možné. Žiaľ veľa ľudí sa na to pozerá, že čo, však nevadí cesta. Tebe možno nevadí, ale majiteľovi to vadiť môže.
Prihlási sa Bozankya a súťaž zruší ako českí bratia.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: klobasa #87:
Ešte ani nepoznáme technickú špecifikáciu vozidla, čo bude vyžadované a čo dovolené, resp. ako budú bodované odlišné vyhotovenia. Som zvedavý, ale bol by som prekvapený, keby to Škodovka už nemala na výkrese prichystané. Bozankya môže súťažiť tiež, ale neviem či má vôbec vozidlo ktoré bude spĺňať zadanie.
Reply on: Mhr1 #83:
Predstav si, že ideš kúpiť byt. Tento byt bol predtým prázdny a predchádzajúci majiteľ toleroval, že mu sused kradol elektrinu, pričom majiteľovi to bolo jedno. Nadobudneš ho do vlastníctva, prepíšeš všetky energie na seba a vidíš, že sused nie len že ti kradne elektrinu, ale práve sa chystá v rámci rekonštrukcie brať z tvojho bytu aj vodu. A argumentoval by tým, že doteraz ti elektrina nevadila. Nechal by si to tak?

V čase, keď sa stavali tie cesty a začali tam jazdiť autá a autobusy, tak vlastnícke právo prakticky neexistovalo. Keď po 1989 staronoví majitelia nadobudli pozemky, tak tá cesta s autami a autobusmi tam už bola a museli ju akceptovať ako skutočný stav. To ale neznamená, že orgán verejnej správy môže flagrantným spôsobom pokračovať v ignorovaní vlastníckych práv, najmä v dobe, kedy sú zákonom chránené. Update cesty na trolejbusovú dráhu je okrem technických okolností, ktoré opísal B K, ďalšie správne konanie a to už musí vychádzať zo súčasnosti.
Reply on: klobasa #87:
V nasom pripade sa sutaz zrusi lebo sa zmenili preferencie dopravcu alebo neziskali dotacne na vozidla. 😁
Reply on: andy27 #80:
Hlavne máme 35 rokov od Novembra a v tomto meste stále riešime, že mesto nemá vysporiadané pozemky k stavbám v svojom majetku. Na toto sa mi žiada už len prísť na Primaciálne námestie a začať kričať HALÓ, lebo je to kolosálny prúser blokujúci každú väčšiu investíciu a netuším, ako chcú zvládnuť obnovu stavieb, ktorým končí životnosť. Ako to, že sa tomu dávno nevenuje nejaké veľké oddelenie magistrátu ako jedinej agende, 8h denne, 5 dní v týždni?
Reply on: si #85:
Lenže súkromný developer nie je viazaný ničím. Ak si majiteľ pozemku vypýta 1 000 000 €/m2, tak developer mu ho vyplatí a buduje.
Ak by si niekto vypýtal 1 000 000 €/m2 od mesta, tak asi ťažko by také niečo bolo spoločensky akceptovateľné.

A súkromný developer nefonduje, takže si objedná čo chce, od koho chce, za koľko chce. Zaplatia to klienti (napr. budúci vlastníci bytov).
Reply on: B K #92:
toho som si vedomy, avsak sukromny developer chce zarobit (a to podla moznosti co najviac), takze cim viac zaplati pri vysporiadavani pozemkov, tym menej mu ostane v podobe jeho zisku, pretoze odberatelia tiez neakceptuju akukolvek cenu a ak to prestreli, tak nepreda (alebo len s tazkostami)
a ked sa pozries ako sa naklada s peniazmi v meste (ved z cudzieho krv netecie, tak vsak co tam po tom co zaplatime a co za to dostaneme).....

+ teda ak si pozries co chce magistrat za vysporiadanie nehnutelnosti ktore su pisane na mesto (napriklad ak si mal este z cias socializmu nejaku zahradu, garaz a pod. kde sa nedali vysporiadat pozemky v minulosti za rozumne ceny (pretoze to vtedy svojou kategoriou nespadlo do toho zakona co to umoznoval) a medzicasom sa nejakym "zazrakom" ocitli vo vlastnictve mesta, tak neviem preco alebo na zaklade coho ocakavas ze v opacnom smere by to malo byt nejak "lacnejsie"....
tak ako tu uz niekto pisal, uz len keby za tie pozemky ponukli podobne ceny ako za podobne pytaju alebo ponukli zameny, asi by to vyzeralo trosku inac.....
Reply on: si #93:
Nejdem sa zastávať magistrátu, ale tvoja úvaha má jeden logický hiát: súkromný investor má relatívne slobodnú voľbu lokality na svoju investíciu (za predpokladu, že je v súlade s územným plánom), kým trolejbusová trať v Mlynskej doline má iba jediné možné trasovanie. Predpokladám, že súkromný investor sa primárne zameriava na obstaranie pozemkov, ktoré majú jedného vlastníka a ak nie je iná možnosť, vyberie si pozemok, ktorý je najmenej komplikovaný a zároveň mu prinesie očakávaný zisk. Pri líniovej stavbe v réžii mesta máš karty rozdané vopred.
Reply on: Ike #89:
Argument je spravny, len teda, nespadaju veci ako trolejbusove trate pod stavby vyssieho vyznamu? Napr. pri niecom takom, ako tepelna energetika, pokial cez pozemok ide napr. horucovod, vlastnik pozemku musi vzdy zabezpecit pristup, strpiet opravne a rekonstrukcne prace, vyrub drevin, ktore zavadzaju v zasade bez frflania. Nova TT ma viest po existujucich komunikaciach s minimom novych zasahov, takze (opravte ma) nikomu sa takpovediac nejde rozkopat oploteny dvor s altankom, ale sa upravuju akurat vlastnicke vztahy. Otazka je, ci legislativa neumoznuje aj nejaky hybridny rezim ako pri inych inzinierskych sietach, napr. za financnu kompenzaciu, ktora nebude znamenat, ze pozemok bude po novom vlastnit samosprava, ale napr. sa znizi danove zatazenie, ak tam vlastnik strpi zmenenu infrastrukturu. Ci si to predstavujem prilis jednoducho?
Reply on: B K #92:
Drvivá väčšina majiteľov pozemkov by akceptovala normálnu bežnú cenu, alebo aj zámenu. Je basurdné, ak chce odo mňa mesto 400€/m za kúsok pozemku na prístup a pritom má stavby na tisícoch m2 našich pozemkov.
Reply on: Ike #94:
Mesto to môže vyvlastniť, problém je, že nechce, lebo tvrdí, že nemá peniaze.
Reply on: Ike #94:
a pri liniovej stavbe v rezii sukromnika ? (napriklad D4R7 z nedavneho prikladu, alebo z trosku davnejsieho R1 medzi NR a pohronim)
v com to je o tolko odlisne ?
edit: ok, parcely pod stavbou v oboch pripadoch vlastni NDSka, vysporiadat to ale evidentne slo a nepamatam ze by sa nejak masivne muselo vyvlastnovat....
zaroven NDSka je tiez statna organizacia takze ma uplne podobne zviazane ruky ako magistrat a zvlada to.....
Reply on: lostrail #95:
Toť otázka. To že je to niečo vyššieho významu, ešte neznamená, že daný človek to bude musieť strpieť na svojom pozemku zadarmo. Nová trať bude potrebovať nové stĺpy (zaberajú priestor), nejakú trafostanicu, či meničku prúdu (máš k tomu zabezpečiť prístup, má to nejaké ochranné pásmo, zaberá to priestor), všetko čo zaberá priestor napríklad na chodníku sa neráta do šírky chodníka. Je tam dosť rôznych obmedzení, lebo elektrické dráty a podobne.

Pokiaľ neviem osadiť trolejové vedenie na už existujúce stĺpy, tak som nahraný, keďže nový stĺp s trolejovým vedením nie je oprava a musím mať nový stĺp osadený podľa aktuálnej technickej normy. Ak tam mám 1m široký chodník, tak ho tam osadiť nemôžem, lebo potrebujem 1,5m voľného priestoru pre chodcov. Takže to musím dať mimo chodníka, teda niekomu do záhrady, či inej časti pozemku. Samozrejme musím k tomu umožniť prístup, zaberá mi to miesto a znehodnocuje mi to pozemok (nie, určite nechceš mať na svojom pozemku žiadnu inžiniersku stavbu okrem tej, ktorá má končiť u teba). Áno, súd mi môže nariadiť, že to tam musím strpieť, ale mám právo na kompenzáciu. A mesto odmieta čokoľvek kompenzovať.
Celkovo mi to pripadá absurdne dlhé v porovnaní s inými stavbami, ako tu viacerí uviedli.
Reply on: si #93:
Samozrejme, to bola len ilustrácia.

Kvantum ľudí si myslí, hľa štát ide niečo stavať, mesto ide niečo stavať, tak na mojich 3m2 zbohatnem a kúpim si vilu na Kolibe. Osobne poznám takých, ktorí si mysleli, že keď majú pozemok pod budúcou diaľnicou, že ako im to zlepší život. Až kým neprišiel list z NDS.
Reply on: B K #101:
nuz, ja zas poznam viac ludi takych, ktori toto zazili v opacnom garde zo strany magistratu, ze potrebovali vysporiadat par m2 a magistrat si za to zapytal ako keby na tom pozemku bola zlata bana, nuz a ludom s takouto skusenostou sa vonkoncom nedivim, ze to potom ked maju prilezitost maju tendenciu mestu vratit uplne rovnako....
Reply on: si #102:
Tiež mám takú vedomosť v blízkom okolí a teda normálne by som to nazval výpalným.
Reply on: Color #103:
Je to tak. My sme chceli od mesta odkúpiť frcky pri dome, kde mesto nikdy nič nebude robiť (je to stabilizované územie, nič sa tu nedá stavať) a v princípe sa na týchto pozemkoch nachádza zeleň, ktorú aj tak zveľaďujeme my (hoci by malo mesto). Keď sme dostali sme cenovú ponuku, tak som myslel, že si nás pomýlili s niekým, kto kupuje stavebný pozemok pod budúcim mrakodrapom na Kollárku. Ale takto fungujú aj štátne inštitúcie, menovite ŽSR.
Reply on: Ike #104:
Pritom v iných obciach je bežné, že takéto frcky sa riešia cez osobitný zreteľ, hoci ich rozpočty tiež neprekypujú voľnými zdrojmi.
Reply on: bobitwo #99:
"A mesto odmieta čokoľvek kompenzovať."

No tak potom sa ani nemozu comukolvek divit. Ved to zasa ani neznamena, ze by museli kupit cely pozemok, dokonca by nemuseli kupit ani ten kusok, akurat dat dobru ponuku. Ved keby som mal kus pozemku, kde aj tak nemozem nic urobit, ale platim za to dan, tak keby mi niekto povedal, ze tam chce osadit stlp alebo nejaku krabicku a moja dan bude polovicna, preco by som s tym mal problem?
Reply on: lostrail #106:
Veľký boj je napríklad pri cyklotrase medzi Mostom Lanfranconi a Markom Twainom, popri Dunaji (tá štrková cesta). Mesto tam chce cyklotrasu, pozemok patrí UK a UK chcela kompenzáciu za to (nejaký ročný nájom, keďže UK z toho musí platiť dane), keď tam bude cyklotrasa, alebo zámenu pozemkov. Mesto odmieta, ale zlá je UK, lebo nechce povoliť cyklotrasu. Nie len Bratislava, ale aj Košice https://kosice.korzar.sme.sk/c/23236438/chcel-dom-ma-obratisko-autobusov-mesto-odmieta-vymenu-za-zahradu-tak-si-ho-oplotil.html všetko bolo dohodnuté, stačilo to spísať... Ale mesto má svoje obratisko a kašle na to...

Bývalý sused chcel taký piditrojuholník o ploche 3,25m² medzi jeho pozemkom a cestou a obec si vypýtala 370€/m². Ale keď išla obec stavať chodník a potrebovala na to jeho pozemok (domy/ploty) sú tam vzdialené 4,5-7m od cesty a pozemky majú ľudia po cestu, či dokonca niektorý aj pod cestou. Mesto potrebovalo 1,5m pás ich pozemkov a cena za ktorú chcelo odkúpiť pozemky bola 5€/m². Ale chcelo len pozemky pod chodníkom, tie pod cestou vysporiadať nechcelo.
Reply on: B K #82:
Mám pochybnosti, či na magistráte vôbec vedia robiť s počítačom a čítať informácie z katastra.

Pri hoteli Devín a na Legionárskej išli vyberať parkovné na cudzích pozemkoch. A máme veriť tomu, že majú byť schopní zistiť vlastníkov pozemkov pre výstavbu trolejbusových tratí a navyše sa s nimi skontaktovať a vyjednávať? Pre túto administratívu to môže byť úloha mimo ich schopností.
Reply on: zakaznik #108:
Pozemok a to čo je na pozemku postavené je veľký rozdiel.
Napr. aj mesto môže byť vlastníkom/správcom cesty a nemusí byť vlastníkom pozemku.
Náročné je dokázať historický vzťah k ceste/cestnému telesu.
Reply on: B K #109:
Len to je výsledok stavu za bývalého režimu. Po novom musíš mať vysporiadané pozemky. To že si správca/vlastník cesty ešte neznamená, že si môžeš robiť čo chceš na cudzom pozemku.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Po preštudovaní súťažných podkladov mi to vyšlo nasledovne. Vychádzal som z električky typu Škoda 30T. Krajné články sú takmer identické s 30T, rozdiel je akurát v dverách pre vodiča v bočnici vpravo v smere jazdy (ktoré som pridal kvôli splneniu zadania). Dĺžka vozidla 45,68 m. Šírka uličky nad podvozkom 54 cm (overené že to bude stačiť, 30T má 58 cm). Všetky podvozky otočné. Dva vnútorné podvozky hnané, zvyšné hnacie. Možno bude nutné mať ešte jeden z vnútorných podvozkov hnací, lebo zadanie požaduje zvládať sklon 8% na dĺžke do 300 metrov (takúto požiadavku si pri 30T nepamätám, tam to bolo tuším iba do 7%). Obsaditeľnosť vychádza nasledovne:

84 miest na sedenie v salóne, žiadne sklápacie sedačky
52,5 metrov štvorcových plochy na státie:
4 osoby na meter štvorcový: 210 miest na státie, celkovo: 294 cestujúcich
5 osôb na meter štvorcový: 262 miest na státie, celkovo: 346 cestujúcich
8 osôb na meter štvorcový: 420 miest na státie, celkovo: 504 cestujúcich

Vozidlo spĺňa podmienky obsaditeľnosti podľa zadania (požiadavka min. 345 pri EL5). Podlaha pri 3. a 6. dverách bude zaujímavo vyspádovaná, ale malo by sa to zmestiť do zadania (neoveroval som sklon rámp).

Teraz som zvedavý s čím Schadewerke Pilsen prídu. Podľa mňa niečo podobné už majú dávno na výkrese.
je aj nejaky racionalny dovod, preco ma byt vsetkych 60 elektriciek obojsmernych? neviem ako u vas ostatnych, ale pre mna je cestovanie 30T momentalne uplne najmenej komfortne zo vsetkych typov elektriciek
Reply on: Ttom #112:
Myslím si že to bude kvôli maximálnej flexibilite, ale súhlasím, 30T majú dosť zlý interiér. 29T sú oveľa lepšie.
Reply on: Ttom #112:
To je vecou preferencie, mne naopak viac vyhovuje interiér 30T s väčším priestorom na státie pri dverách.
Reply on: Solider #114:
to je jasné, ja som to myslel z pohľadu miest na sedenie
Reply on: Viko #91:
Neviem, či existuje mesto, kde by toto nebol problém, minimálne v krajských mestách (hoc v rôznej miere) je to problém stále - a to hovorím ako Košičan, kde IMHO je situácia horšia ako v BA. 😉
Reply on: bobitwo #107:
Prípad z KE, ktorý spomínaš, však má ten twist, že tá "dohoda" sa udiala ešte za socializmu, kedy ako už Ike spomínal vlastnícke právo prakticky neexistovalo.
Reply on: upravovač fotiek #111:
Toto mi pride uz vhodnejsie, no skus to este natiahnut na 49m. Taketo 45m nebude podla mna stacit. Aj tie BUSE bocne transparenty su zase takto odveci. Mali by byt na neparnych clankoch a nie tak idiotsky ako mame aj my v 30T.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Petto #118:
Predĺžením na 47 metrov sa podlahová plocha zväčšila na 53 metra štvorcového, pričom som pridal ďalšie 4 sedačky. Obsaditeľnosť:

88 miest na sedenie v salóne (v krajnom článku je na ľavej strane v smere jazdy "štyrka" medzi dverami, namiesto "dvoch sedadlách vedľa seba" pri 30T), žiadne sklápacie sedačky
53 metrov štvorcových plochy na státie:
4 osoby na meter štvorcový: 212 miest na státie, celkovo: 300 cestujúcich
5 osôb na meter štvorcový: 265 miest na státie, celkovo: 353 cestujúcich
8 osôb na meter štvorcový: 424 miest na státie, celkovo: 512 cestujúcich

Dlhšie ako 47 metrov to asi nepôjde. Aj tak mám obavy, či to kvôli hmotnosti výjde, problém môže byť aj prejazdový profil. Naťahovať vzdilenosť čapov na 2. a 4. článku nechcem, takto je tam rezerva akurát pri polomere oblúku 20 metrov. Polohu transparentov neriešim, ani som nečítal ako majú byť podľa zadania, lebo to je detail.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: upravovač fotiek #119:
Oprava kót
upravovač fotiek

upravovač fotiek

48,25 metrová verzia, zatiaľ posledná.

plocha na státie zaokrúhlene ostáva 53 metrov štvorcových, aj počet a umiestnenie sedadiel nezmenený. Jedná sa o kozmetické úpravy, najmä čiel vozidla, aby sa tam rozumne zmestili dvere pre vodiča.

Len nerozumiem tej obojsmernosti a ešte k tomu u všetkých. Akú to má logiku, keď úvrate budú len pri výlukách a pri prípadnom predlžovaní niektorých radiál (Biskupice, Avion, letisko). A na to už teraz máme 40 obojsmerných a perspektívne 60. Nechápem to.
Reply on: Mhr1 #122:
Nerozumiem ani ja. Tieto elektricky pôjdu v minimálnej miere mimo linky 3. Nemáme ani koľajové spojky na trase okrem Jungmannova (a Riviera mimo trasy L3). Jedine ak raz budeme raz robiť reko na Račianskej radiale.
Reply on: Petto #123:
To že vozidlo je obojsmerne neznamená že sa musí vždy využiť jeho obojsmernosť....
Zjavne si v DPB spočítali že je rozhodne výhodnejšie mať obojsmerné vozy... Keďže už teraz máme 40+možno ďalších 20 klasických ....
Možno nás DPB prekvapí nejakou fičurou kde budeme naplno využívať obojsmernosť vozidiel ..
Ale tiež mám radšej 29T kvôli sedeniu...
Reply on: upravovač fotiek #121:
Vidíš. Jasne treba zmeniť zadanie na 54 m.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: S499.1023 #125:
Keby to tak bolo v našich kompetenciách. Zo skúseností očakávam že to vyhrá niečo podobné ako som nakreslil v príspevku #121.
Ja som za obojsmernost rad lebo doteraz to bol zacarovany kruh. Nikde sa nebudovali kolajove spojky (teraz teda jedna vynimka je Riviera) lebo nemalo ich co vyuzit a nekupovali sa obojsmerne vozidla lebo nie su uvratove obratiska a kolajove spojky v sieti. Keby sa cele toto nejak rozumne naplanovalo a mali by sme vsetky Skodovky obojsmerne (teda v buducnosti cely vozopark) tak by bolo podla mna rozumne budovat v celej sieti kazde 2-3 zastavky kolajovu spojku zjazdnu po hrote. Vyrazne by to pomohlo pri vsetkych MU, kedze by to minimalizovalo uviaznutie vozidiel na jednej radiale, cim by sa zas aspon trochu priblizila elektrickova doprava k metro systemu na ktory sa tu hrame. Ked sa to nakoniec nakupi a nebudu mat 30T vyuzitie na linke s uvratou mohli by ich aspon vsetky nasadit na rovnaku linku (napr. L9 a u urobit pri rekonstrukcii Ruzinovskej aspon 2 spojky) a napriklad pri MU na priecesti v KV ostane zachovane spojenie jednou linkou po Rivieru.
Reply on: Mhr1 #122:
Zivotnost kolajovych vozidiel je ale taka velka, ze tie vozidla sa mozno doziju trati o ktorych sa nam teraz ani nesniva. Ano, znie to smiesne pri aktualnom stave projektov, ale o 30-40 rokov tu kludne mozme mat x novych trati kde bude potrebna obojsmernost a spatne budeme za tuto volbu radi.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Adam3 #128:
X nových trati? Keď za 10 rokov nie sme schopní potiahnuť posrané predĺženie v Petržalke, kde nie je problém s pozemkami? Koľko rokov trvá TT Mlynská dolina?
Reply on: Ma178rek #124:
Dlhoodobo bola politika v DPB konzistentná a cieľom bolo mať všetky obratiská štandardné a časť vozidlového parku mala byť prispôsobená na plánované výluky.

Keď niekto v DPB nechtiac vyslovil slovo "pevná koľajová spojka", začala sa triasť zem, zatiahla sa obloha, začali udierať hromy/blesky a z neba padať mŕtve vtáky. Obojsmernosť sa mala využívať iba pri plánovaných výlukách cez kaliforňanov (ako kedysi Cintorín Rača). Ak by DPB využil celú rámcovku, mal by tých obojsmerných vozidiel imho veľa. Ale je pravda, že v systéme, kde sú jednosmerné električky, je využiteľnosť tých pohotovostných spojok v prípade mimoriadnosti v praxi otázna. Najmä na radiále kde jazdia iba jednosmerné.
Najviac sa mi páči, že DPB vyhlasuje tender pritom nevie či na to bude mať vôbec priklepnuté financovanie. Mesto to propaguje štýlom ako keby sme už objednávali prvé kusy u výrobcu s tým, že za 1,5 roka tu budeme mať tieto červené húsenice. Komédia. PRimátor opäť exceluje so svojím PR tímom na meste. 😁
Reply on: Klepeto #132:
Zatiaľ čo keby tender nevyhlasovali, tak by ste zasa len ty a tebe podobní škrekotali, že zanedbali prípravu. Už
Reply on: S499.1023 #133:
Je skor zabavne ze mame vypisane tusim 5 sutazi , z toho jedna je uz aj s vitazom (Skodovka 20ks 29T a 20ks 30T). Vcera sa otvarali obalky na 110 diesel klbakov. A vsade sa vlastne spoliehame na EU fondy, ktore ale nie su nikde schvalene. Ak to budeme takto robit dlhodobo tak vyrobcovia sa aj vykaslu prihlasovat do ramcoviek.
Reply on: S499.1023 #133:
Nie toto je rovnaký prípad ako si zarezervovať nový 4 izbový byt a potom ísť do banky zisťovať či mi dajú hypotéku a na aký veľký byt mi vôbec bude stačiť ak mi nejakú dajú.
najlepšia bola debata včera večer v L4 - dvaja postarší páni, jeden hovorí druhému: si počul, že Bratislava ide kupovať 50m električky? To načo to tu bude, veď vôbec nechodia plné..
Reply on: Ttom #136:
Ja som včera počul nejakých cezpolnych ako v 93 rozoberali ako je možné že autobus už nestojí pri Auparku a chystali sa na Zochovej prestúpiť na 83, pretože tá určite ide k Auparku 🤣🤣🤣
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Ttom #136:
To sa čudujem, lebo dôchodcovia zvykli cestovať najmä počas rannej špičky, kedy sa na Riazanskej nedalo často dostať do električky ďalej ako na nástupný schod (vtedy boli najnovšie vozidlá T6A5) a človek bol rád, keď sa za ním zatvorili dvere. Už na Pionierskej to bola občas zábava. Aj pre vodičov.
Mňa by zaujímalo, že koľko by stálo predĺženie súčasných 32m električiek
Keby sa pridali len články B a C...
(Pokiaľ má pamäť neklame krajne články sú A, stredy je B a C sú nad podvozkom)...
Lebo takto by sme dostali vozidlá niekde na úrovni dĺžky okolo 42m

A teda viem že niekde v zahraničí sa využilo predĺženie električky doplnenim stredných článkov
Reply on: bobitwo #107:
No vidis, tak to hned odpoveda aj na otazku, ktoru uz mam nejaky rok v hlave, konkretne, co s tou strkovou cestickou, ked viem, ze bol plan to dat do poriadku. S prvym dietatom som tadial kocikoval a divil som sa, preco taky kusok nie je uz davno vyrieseny. No neviem, toto uz je pritiahnute za vlasy. To si asi progresivna uderka mysli, ze vsetci budu z nich padat na zadok a nechaju ich zadarmo robit zmeny na svojich pozemkoch. Toto je jeden z dovodov, preco mi tato Vallova sebranka uz nejaky ten piatok dost vadi - prekruca dovody, preco sa nieco nerobi a ukazuje len na druhych.
K tým výhybkám za každou 2. - 3. zastávkou.
1. Výhybky proti hrotu spomaľujú premávku, vieme aká je tu obmedzená rýchlosť. Jedine, že by boli hneď za zastávkou.
2. Po hrote už je to bezpečnejšie.
3. Pri Bratislavskej (ne)údržbe a (ne)kvalite výhybiek - viete si predstaviť ako by to zvyšovalo hlučnosť a znižovalo rýchlosť? A potrebovalo by to časté výmeny pre nerovnomerné opotrebovanie.
4. Pre mesto vybavené na väčšine koncoch slučkami je postačujúce 25-30% obojsmerných električiek. Najmä pri tých dlhých je to zbytočne drahé - toľko dverí naviac, údržba dvojnásobného počtu dverí, zbytočne menej sedadiel...
5. A pri zmiešanej premávke jedno- i obojsmerných nejaké skrátenie trasy pri nehode nie je systémové riešenie.
6. Viem si predstaviť, že by na začiatku každej radiály bola spojka ako v KV. Potom by mohla existovať plánovaná výluka, keď by sa jazdilo napr. od Račka do Rače, od Saleziánov do Ružinova, či z Vajnorskej na ZP a pod. Ale to by boli plánované a nie veľmi dlhé výluky. Zasa by sa - pri existencii spojok - dali zorganizovať rýchlo.
Reply on: lostrail #140:
Tam bol dlhodobo aj problém s bývalým vedením UK, ktoré vôbec nekomunikovalo .. Nielen teraz v komunikácii mesto/UK...
Reply on: Ma178rek #142:
Je teda vobec sanca, ze sa tam nieco pohne?
Reply on: Mhr1 #141:
nesuhlasim, hned toto:
"1. Výhybky proti hrotu spomaľujú premávku, vieme aká je tu obmedzená rýchlosť. Jedine, že by boli hneď za zastávkou."
je pravdou len v ramci DPB, vyhybky kde sa da jazdit proti hrotu bez problemov 100+kmh na svete uz nejaky ten piatok existuju
len ano, to by bolo treba robit veci (a aj udrzbu) trosku inak....
Reply on: Ike #137:
aj vystúpili? 😁
Reply on: upravovač fotiek #138:
už som mal sto chutí im vstúpiť do debaty a spýtať sa, či išli niekedy 3? V poslednej dobe chodím cca 2krát do mesiaca až na Púchovskú z Rač.mýta v rôznych časoch a to je úplná katastrofa...detto 4, aj keď tam to nie je až také natrieskané po dvere neustále
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Mhr1 #141:
1. Aj za zastávkou by obmedzovali premávku, ak by boli rovnaké, ako všetky ostatné v meste. Problémom nie je výhybka, problémom je AKÁ výhybka to je.
2. Smer jazdy na kvalitných moderných výhybkách s uzamykaním nie je až taký podstatný.
3. Údržba sa zlepšuje. Vidíme na vozidlách aj infraštruktúre.
4. Cena pozemkov pod obratiskami je vysoká.
5. Preto sa súťažia už iba obojsmerné vozidlá. V nejakom bode musíš s tým začať. Mňa by skôr zaujímalo, ako často nejaké operatívne skrátenia kvôli nehodám robia napr. v Budapešti, kde majú obojsmerné električky. Alebo Miškolci.
6. Potrebuješ zabezpečiť dostatočnú kapacitu aj počas výluky. Preto som sklamaný, že DPB neuvažuje s doplnením mnohočlenného riadenia do súčasných Škodoviek. V Prahe sa pred desaťročiami úspešne jazdilo v súpravách 2xKT8D5 počas výluk. Je to extrémne riešenie, ale lepšie ako NAD.

Ja som skôr sklamaný, že rýchlosť nových električiek má byť iba 65 km/h, ja by som požadoval aby boli konštruované na 80 km/h (prevádzková rýchlosť), to sa môže v budúcnosti hodiť, možno aj viac než obojsmernosť.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Ma178rek #139:
Ja sa skôr pýtam, či by to dávalo zmysel. Väčší zmysel vidím v doplnení mnohočlenného riadenia do súčasných Škodoviek. Aspoň do 30T.
Reply on: Klepeto #135:
Štandardný výrobca dráhových vozidiel má výrobný plán vyskladaný tak na dva roky dopredu. K tomu si prirátaj rok na extrémnejší prípad tendra s úpravami podmienok, odvolaniami atď. Ak v roku 2027 príde (opäť) správa, že treba rýchlo na niečo minúť končiace eurofondy, nebude čas začínať tender od nuly a takéto predpripravené súťaže sa ešte veľmi budú hodiť.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Viko #149:
Ja pravda, že Bratislava má veľa moderných vozidiel vďaka neschopnosti rôznych štátnych orgánov čerpať fondy. Takže môžeme byť svojim spôsobom radi, že sú rôzne štátne inštitúcie nekompetentné, čím umožnili čerpať peniaze pre zvýšenie kvality verejnej dopravy v Bratisalve, peniaze ktoré by ináč prepadli.
Reply on: upravovač fotiek #138:
Pri súčasnom prístupe mesta skôr fantázia, ale nerozmýšľalo sa o rozšírenej premávke L7, prípadne presmerovanie na Námestie SNP alebo Štúra ako za starých čias? Tie spoje končia extrémne skoro a v úseku Blumentál - HLST vozia minimum ľudí.
Reply on: Ma178rek #142:
Bývalé vedenie komunikovalo. Jasne sa vyjadrilo, ak tam chce mesto cyklotrasu, tak sú 3 možnosti:
1/ mesto odkúpy pozemky, celú tú časť od plota po vodu, keďže nemá zmysel nechať si v tomto priestore useknúť časť pozemku a nechať si tam ten slížik
2/ mesto zamení za pozemky niekde inde
3/ mesto bude platiť nájomné za pozemky pod cyklotrasou.

Reakcia mesta bola
1/nie nechceme nič odkúpiť. Postupom času došli do štádia, áno, sme ochotný to odkúpiť, ale len to, čo bude pod cyklotrasou a ponuka bola 1€/m².
2/ mesto nechcelo zameniť pozemky
3/ mesto odmieta platiť nájomné

Takže vedenie UK jasne deklarovalo svoje podmienky, dalo 3 možnosti ako to riešiť. Pokiaľ mesto nepríde rokovať o niektorom z tých 3 riešení, nebude sa UK ničím zaoberať. Kedže mesto stále vymýšľa, že chce cyklotrasu, ale riešiť právny stav pod ňou sa mu nechce. Resp. chce, chce tie pozemky zadarmo, alebo bremeno na pozemky, že tam bude cyklotrasa.

Mimochodom, mesto odmieta riešiť stav, keď pozemky UK boli zabrané pri výstavbe Mosta Lanfranconi a stále sa daný stav nevysporiadal a mesto o tom odmieta rokovať.

Samozrejme útoky Cyklokoalície s vyjadreniami v štýle "Je zvláštne, že UK uprednostňuje majetkové záujmy pred verejným záujmom, ľudia sú v tomto spore rukojemníkmi, mala urobiť ústretový krok, nestálo by ju to nič, cyklotrasu chce postaviť mesto." Komentoval svojho času Tomáš Peciar z Cyklokoalície danú situáciu. UK má zo zákona povinnosť starať sa o svoj majetok. Súčasná trasa má cca 450m. Pri šírke cca 2m sa bavíme, že ide o cca 900m² pozemkov. Takže čo teraz akože? UK prišla o pozemky pod Mostom Lanfranconi, mesto to odmieta riešiť (UK požadovala pozemky pod Botanickou záhradou, že by sa to zamenilo 1 k 1 aj spolu stým, čo by UK pridala kvôli cyklotrasa, ale mesto o tom nechce počuť), teraz má zadarmo dovoliť ďalšiu stavbu na svojom pozemku, ktorej sa nebude vedieť zbaviť, ale hej, UK je zlá...
Reply on: bobitwo #152:
Nebola by náhodou možnosť č. 1 v rozpore so zákonom o vysokých školách? Verejná vysoká škola v súčasnosti nemôže predávať svoj majetok priamo ani štátu či obci, iba formou obchodnej verejnej súťaže, kde by tento pozemok mohol kúpiť hocikto (to sa zmení až novelou, ktorá je v súčasnosti v parlamente).
Reply on: 3pa3ck3 #153:
To neviem, ale v súčastnosti UK platí mestu nájom za využívanie pozemkov s parcelným číslom 3051/14 (14 398m²), 3073/6 (627m²), a ešte nejaké, na ktorých leží v súčasnosti Botanická záhrada. Podľa Google maps som odmeral, kde asi leží Most Lanfranconi a ide asi o plochu 12 600m² (plus mínus 1000m² nieje to nejak exaktne presné) kde sa nachádza samotný most, tie parkoviská, cesty, cyklotrasa atď. za ktoré mesto neplatí UK. Priamy predaj možno nie je možný, ale zámena pozemkov tam asi možná je a problém by nebol. UK nechcela nič, čo by jej nepatrilo. Nikto nezbohatne, nikto nebude chudobnejší.

Za súčasného stavu UK platí nájomné za tie pozemky pod Botanickou záhradou mestu, tak isto platí aj mestu pozemkovú daň za pozemky pod Lanfranconi.

Ale môžeme špekulovať, prečo mesto odmieta zameniť pozemky a vyriešiť tento spor. Možno je to preto, že by mesto prišlo časť svojích príjmov?
Reply on: bobitwo #152:
Cyklokoalícia je len zásterka, v skutočnosti je marxisticko-anarchistický spolok s napojením na voľné zoskupenie extrémnej lavice, jej bunky v iných štátoch organizujú násilné protesty, útoky na rôzne objekty a podobne - Antifa. U nás zvolili zatiaľ túto stratégiu, ale ich cieľom je vyhrocovať konflikty. Cykloaktivizmus je dobrý spôsob, ďalší je vyvolávanie strachu o deti - Znepokojené matky. Samozrejme sú tam aj naivní idealisti, ktorí si myslia, že páchajú dobro. Je inak stranda, že ich financuje aj Magistrát, zrejme nejaká forma odmeny, za to, že priniesli hlasy. Uvidíme, ako to dopadne, nakoľko ide o zaujímavú spoluprácu oligarchie a extrémnej ľavice. BTW: roky som sa v oboch prostrediach pohyboval.
Reply on: bobitwo #154:
Vďaka za opis lokálnej situácie. Ja tieto predpisy až tak neovládam, len viem, že bol problém, keď chcel štát odkúpiť od UK pozemky pod novou martinskou nemocnicou - univerzita ich chcela predať, ale nemohla, a tak sa to vyriešilo vyvlastnením
Reply on: Viko #149:
Chápem, že je dobré mať nejaký ten tender vyhodnotený a v šuflíku. Ale ako bolo tiež spomenuté, tak to môže byť aj časom problém, že tender sa nenaplní v podobe objednávky, lebo financie a tie ďalšie čo bude mesto takto dopredu riešiť do šuflíku už budú výrobcami ignorované a teda sa úplne vytratí zmysel získať tendrom čo najlepšiu cenu za vozidlo, keď sa tam prihlási jeden výrobca.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: andy27 #155:
A čiapka z hliníkovej fólie ináč sedí, áno?
Reply on: Ttom #145:
Neviem, ja som vystupoval na Hodžovom námestí.
Reply on: upravovač fotiek #158:
Určite, všetko podľa programu: "monitorujeme – infiltrujeme – konfrontujeme". Dnes už to nie je Revolučný kolektív 9. novembra, Československá anarchistická federácia, Antifašistická akcia (Antifa), Priama akcia, ASPB....ale civilné občianske združenia zamerané na ekológiu prípadne bezdomovcov. Ich hlavným cieľom je útočiť na IAD rôznymi formami "zlepšovania mesta" a vytvárať v centre miest oblasti, kde sa ľudia budú báť, kde sa nebude dariť prenajímať priestory a kde bude narastať pouličná drobná kriminalita a kde bude eldorádo bezdomovcov, feťákov a alkoholikov. Práve na riešenie týchto javov, ktoré pomohli vytvoriť, budú potom čerpať peniaze z mestských rozpočtov. Depaul a podobne.

Reply on: andy27 #160:
Nevidím tam Aštara Šerana....
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: andy27 #160:
Počkaj... Tvrdíš, že z lokalít, kde sa obmedzí IAD (prevažne v centre) vzniknú miesta, kde sa ľudia budú báť? Že tam, kde sa nedostaneš autom sa ti nepodarí prenajímať priestory a že tam bude kvôli absencii áut narastať pouličná drobná kriminalita a bude to eldorádo bezdomovcov, feťákov a alkoholikov? Ja neviem, ale feťákov a alkoholikov som najčastejšie videl na parkoviskách pri nákupných centrách. A hádaj pre koho tie parkoviská sú. Pre IAD.
Reply on: Ike #161:
Odťahoval sa do Michaloviec.
Prekvapilo ma, že v tejto dĺžkovej kategórii chce DPB obstarať obojsmerné električky. Príde mi to úplné nelogické, pretože to nemá ani jednu výhodu, ale veľa nevýhod:
- menej miest na sedenie vplyvom vyššieho počtu dverí,
- nižšia kapacita vplyvom ďalšej kabíny vodiča,
- podstatne viac sedadiel umiestnených proti smeru jazdy,
- menšia tepelná pohoda a vyššia spotreba klimatizácie (prefukovanie studeného vzduchu v zime a teplého vzduchu v lete),
- v neposlednom rade vyššia obstarávacia cena cca o 10 % (kvôli dvojnásobnému počtu dverí, stanovíšť vodiča a niektorých ďalších komponentov).
Jediná výhoda obojsmerných električiek ako takých v bratislavských podmienkach bude po predĺžení petržalskej radiály vyššia operatívnosť, ale tá sa pri dĺžke cca 49 m nebude veľmi dať využiť (napr. obratisko Riviéra nie je na takto dlhé električky uspôsobené) a v praxi sa veľmi nevyužíva ani pri kratších obojsmerných električkách. Na dočasné hlavové obratiská pri výlukách alebo niektorých etapách predĺženia električkových tratí (pri ktorých dnes vôbec nie je isté, či budú) súčasná flotila obojsmerných električiek úplne stačí. Pri 10 električkách je cena za obojsmernosť cenou ďalšej novej električky. Obstarávanie je síce zatiaľ iba v teoretickej rovine, ale ak by k takémuto nákupu prišlo, nebude práve ukážkou efektívneho hospodárenia s verejnými zdrojmi.
Reply on: upravovač fotiek #162:
Ja paradoxne najviac alkoholikov a feťákov stretávam na Hlavnej stanici... Znamená to niečo?

Andy to prehnal, ale spôsob komunikácie Cyklokoalície je veľmi nešťastný, tak isto aj veľa ich riešení a snáh. Nikto nespochybňuje, že treba robiť veci bezpečnejšie, otázkou je, kam až zájsť. Ak mi niekto bude tvrdiť, že chodec/cyklista sa môže správať totálne anarchisticky v premávke a ja ako šofér mám mať kvôli tomu krištáľovú guľu, tak ho pošlem niekam. Tak isto aj vyjadrenia typu, chodci nám preliezajú plot, asi je tam chybný dizajn, chodci a cyklisti nám chodia na červenú, musíme zistiť prečo to tak robia a vyriešiť to... Prejde vodič auta na červenú? Alebo vojde niekam, kam nemal? Div že trest smrti nechcú pre toho šoféra. Sú veci ktoré neokecáš proste a je jedno, či si chodec, alebo vodič.

Tak isto, videli sme čo sa stalo na Vajanského. Čo bráni tomu, aby sa niečo podobné stalo všade inde? Napríklad Šancova? Ja chápem, že pre obyvateľov je to nepríjemné, ale to, že tam jazdí toľko áut. Ale v súčasnej dobe je to 1 z 2 ťahov, ako sa dostať z Dúbravky/Karlovky do Ružinova/Nového Mesta. To mi vážená Cyklokoalícia povie, že však budú chodiť všetci po "8" pruhovej Einsteinovej, keď mosty sú reálne len 4 pruhové? Tie sú už teraz preťažené a to, čo jazdí po Šancovej nerozpustíš už na mostoch. Ak postavia severný obchvat, prosím, nech si tam režú pruhy. Dovtedy sú tu aj iný ľudia, čo sa musia prepravovať. Navyše mám prečo ja ako Petržalčan mám byť ten, čo si to zase odserie? To že sme Petržalka ešte neznamená, že všetko si máme odsrať my a v centre budú mať párty.

Možno sa zobudím 1. apríla a mesto z Pražskej, Šancovej, Karloveskej, M. Schneidera-Trnavského, Štefánikovej, Račianskej, Vajnorskej a Prievozskej spraví 2 prúdovovky po vzore Vajanského a 1. apríl to nebude.

Cyklokoalícia rada robí kompromisy, aspoň tak hovorí. Ale realita je taká, že nikdy žiaden kompromis nebol v podaní ich riešení. Tam teraz plačú, že im na nábreží nestačí ten zmiešaný chodník. Krížom cez Dunaj majú petržalskú hrádzu, chcú mať cyklotrasu na nábreží a zároveň aj na Nábreží a.g. L. Svobodu, že treba urezať pruhy po vzore Vajanského. Načo sú im 2 trasy od seba vzdialené ani nie 100m?

Áno, cením ich snahu, ale cyklisti nie sú jediný ľudia v meste a tak isto aj na nich sa vzťahujú pravidlá.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Majo #164:
2. búda vodiča "žožerie" menej miesta než "ponúknu" dvere na "opačnej strane" vozidla. Síce to bude všetko na státie (ale stále nie dobytčák ako T3 s interiérom 1+1, lebo nad podvozkami bude 2+2, čo vďaka šírke vozidla ujde), celková obsaditeľnosť obojsmerného vozidla nie je nižšia než jednosmerného. Tých pár ľudí, ktorí by sa dozadu natlačili miesto búdy vodiča sa rozptýli do zvyšného a väčšieho priestoru na státie, než by malo jednosmerné vyhotovenie. Teda ak by si to jednosmerné nechcel mať ako "dobytčák".

Operatívnosť (neplánované využitie obojsmernosti) si dovolím tiež spochybniť. Vzhľadom k hustote intervalu a zastávok by to vyžadovalo masívnu inštaláciu spojok, čo nie je zadarmo a vyžadujú údržbu, pričom prínos je diskutabilný (musel by som vidieť konkrétne rozpracované "mimoriadne riadenie dopravy". Samozrejme nič nepomôže, keď na priecestí alebo v koľajisku ostane stáť nejaký gumokol, ktorý zablokuje obe koľaje.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: bobitwo #165:
Ja som na Hlavnej stanici stretával najmä rôznych cestujúcich, potom žobrákov a cigáňov, ktorí ponúkali zaručený hugo boss a samozrejme potom bezďákov. Feťákov som tam priamo nevidel, asi som nemal potrebné "šťastie".

Voči Cyklokoalícii sa snažím mať neutrálny postoj, ale priznávam, že občas pôsobia ako "lepšolidi" (pomôžem si českým výrazom), a my ostatní sme úplne blbí že to nevidím ako oni. Dnes som čítal v novinách ako vo Viedni tramvaj doslova zostrelila cyklistku, ktorá sa rozhodla odbočiť rovno do jej dráhy. Videl som fotku, hlavou pekne rozbila čelné okno. Prilbu nemala, je v kritickom stave v nemocnici. Občas sa cyklisti chovajú, akoby boli nesmrteľní a ostatní účastníci premávky ich nezaujímajú. Nie je predsa ich povinnosťou byť osvetlení a riadiť sa predpismi, je povinnosťou ostatných aby si ich všimli a predvídali ich konanie. Mal som nehodu s jedným pumpičkárom, poškodil blatník a iba sa vyrehotal a začal zdrhať. Že vybehol spoza dodávky v protismere, pričom nekukal pred seba ale nadával šoférovi dodávky, akosi nie je podstatné, v jeho myslení... Odvtedy si myslím o cyklistoch a aj policajtoch svoje. Ako chodec tiež prechádzam tam, kde to dáva zmysel a nepohybujem sa tak, ako niekto "od stola" nakreslil. Ale uvedomujem si, že porušujem predpisy, robím to iba tak, aby som neohrozil seba a neobmedzil iných. Že je niečo idiotsky spravené ma neoprávňuje porušovať zákon, ale keď už idem mimo priechod, tak to robím tak, aby som NIKOHO neobmedzil.

Akékoľvek ďalšie redukcie pruhov na mestských okruhoch by mali byť overené dopravným mikro- aj makromodelom (okrem Štefánikovej, kde som to overil mikromodelom na základe reálnych dát z terénu v roku 2012). Žiaľ, nevidel som žiaden aspoň podobný mikromodel Vajanského nábrežia vrátane Šafárikovho nám. Ale na nábreží v tom úseku, kde to je, si myslím že jeden pruh pre cestnú dopravu každým smerom stačí. Ale keď poviem A, tak doplním aj B, že s traťou cez Euroveu sa musí zdvojkoľajniť aj Vajanského nábrežie a upraviť trasovanie autobusových liniek, ktoré tam nemajú čo hľadať (samozrjeme mimo nočákov). Mosty sú kapitola sama o sebe.

Cyklisti hlavne nie sú žiadni Übermenschen a nemajú žiadnu vyššiu morálnu, ekologickú alebo akúkoľvek inú pravdu ani právo na čokoľvek. Pre mňa je chodec nadradený cyklistovi. A záujem MHD je tiež nadradený záujmom cyklistov. Samozrejme, IAD už cyklistom nadradená nie je.
Reply on: upravovač fotiek #166:
Ja by som nepovedal, ze 2+2 je menej dobytcak ako 1+1, alebo ze je to nejakym sposobom vylepsenie. Skor je to IMHO nestastna dan za nizkopodlaznost. Posledny mesiac chodim L3 kazdy den, a na takmer kazdej jazde cez tyden sa stava ze si na jedno sedadlo nad podvozkom sadne niekto ku oknu, potom si dalsi clovek sadne na sedadlo oproti pri ulicke. Ja si tiez chcem sadnut, ale nejak nemam chut sa tam pchat, hlavne ak idem len par zastavok. A urcite nie som jediny, lebo elektricka je plna stojacich ludi, aj ked sedadiel nad podvozkami je teoreticky este slusny pocet.

1+1, pripadne 2+1 je ovela prijemnejsie nez 2+2.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Andrej #168:
Áno, to je daň za nízkopodlažnosť. Alternatíva je mať tam miesto sedačiek prechodové mechy (15T). Vyber si, čo je horšie. Pri mojich telesných rozmeroch sa tam aj tak zmestím sám, alternatívne "šachovnicovo" s niekym oproti. Preferujem sedieť do uličky, aby mi mala kam "prekatať" riť (do uličky). Uvedený problém sa netýka iba električiek. Aj autobusy a trolejbusy majú dnes vo veľkej miere 2+2 sedenie. Taký SU15 boli alebo dnes ešte CapaCity sú nad zadnými nápravami sú to isté ako 30T, ak nie horšie (lebo sedačky sú na mega vysokom schode - najmä v SORkách).
Reply on: upravovač fotiek #166:
S tvrdením, že dvere navyše pri obojsmernom vozidle "ponúknu" viac miesta zásadne nesúhlasím. Nič predsa nebráni aj v jednosmernej električke nechať ten priestor bez sedadiel (a ešte sem doplniť opierky pre vyšší komfort) a získať rovnakú kapacitu. Som však presvedčený, že toto nie je cesta ako prilákať viac ľudí do MHD. Pri súčasnej šírke vozidiel je ideálne usporiadanie 2+1 a takto usporiadaných sedadiel je napríklad v 30T vzhľadom na umiestnenie dverí a podvozkov žalostne málo, asi mi dá každý za pravdu, že interiér 29T je oveľa lepší.
Reply on: si #144:
Nezmysel! Porovnávaš hrušky s jablkami - plne zabezpečenú trať s jazdou podľa očí. Spomaliť MUSÍŠ, lebo nemôžeš vedieť, či niekto pred tebou nešiel do odbočky. Porušenie tohoto predpisu spôsobilo viacero nehôd, v Bratislave napr. na Vazovovej (T3 301), v Prahe na Špejchare, tam aj s mnohými mŕtvymi. To by si musel mať pri každej výhybke signalizáciu - a fungujúcu!
Reply on: upravovač fotiek #147:
2xKT8 - pokiaľ sa dobre pamätám - použili v Prahe iba raz...
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Majo #170:
Pri 29T a 30T platí, čo som napísal. Netvrdím, že to tak byť musí, iba, že to tak je. Osobne som očakával že 49 metrové vozy budú jednosmerné. Celkovo ma to prekvapilo, ale nie je to niečo, čo by mi trhalo žily. Ako som písal, vadí mi skôr požadovaná prevádzková rýchlosť iba 65 km/h.
Reply on: Mhr1 #171:
v pripade pouzitia kolajovych spojok na trati musis mat zabezpecene ze sa Ti nevyskytne vozidlo v protismere tak ci tak
Reply on: bobitwo #165:
Ja tých ľudí poznám osobne...
Reply on: Majo #170:
tak pokiaľ človek cestuje sám, prirodzene si zrejme chce sadnúť na samostatné sedadlo...ja osobne mám hlavne problém, že s mojou výškou si proste pohodlne v nových električkách sadnem ešte v 29T na určitých miestach, v 30T prakticky nikde, pokiaľ oproti mne teda nesedí nízka osoba, s ktorou sa nemlátime kolenami.. preto v podstate čakám radšej na L4 na staré súpravy/K2S cez víkend, keďže je to cestovanie pre mňa pohodlnejšie a do novej nastupujem, len keď sa ponáhľam
Reply on: Ike #161:
Zas na kazdej konspiracii, ktora tradicne byva poriadne prehnana, byva spravidla aj maly kusok pravdy (z ktoreho vychadza a ktory nafukuje). Po skusenostiach zo zapadnych krajin vnimam, ze tu su cyklisti nieco ako svaty gral, na ktory sa nesiaha. Pomaly nam budu jazdit po hlavach, ale oni mozu porusovat predpisy, jazdit si lubovolne rychlo kade chcu, nikto ich nikdy neriesi, lebo cely cas sa tu siri narativ, aki su chudacikovia, ako nemaju infrastrukturu a podobne. Je to taky maly stat v state. To som zostal pozerat ako puk v Bordeaux, ked policajt normalne odchytil cyklistu a dal mu pokutu, lebo nerespektoval taky ten maly semafor. Tu je nieco take predstava z paralelneho vesmiru. Mozno, keby nejaky cyklista bol tak pod vplyvom, ze by evidentne nedokazal tahat rovno a na mieste by nafukal neututlatelne cislo, tak by to niekto riesil (a idealne pritom zabil dve deti a 4 maciatka). Inak nic. A to ked vidim, ako sialene jazdia po chodnikoch, kde su deti (kde su vtedy znepokojene matky?) a co vselico hrozi, nedivim sa, ze niekto za tym hlada sirsie suvislosti. Sam neviem povedat, ci je to az natolko rozvetvene, ako Andyho fantazia, ale stale si kladiem otazku, ci to pripisat len celkovej letargii v tejto krajine (hlavne u policie) alebo nejakej forme lobingu.
Reply on: bobitwo #165:
"Andy to prehnal, ale spôsob komunikácie Cyklokoalície je veľmi nešťastný, tak isto aj veľa ich riešení a snáh. Nikto nespochybňuje, že treba robiť veci bezpečnejšie, otázkou je, kam až zájsť. Ak mi niekto bude tvrdiť, že chodec/cyklista sa môže správať totálne anarchisticky v premávke a ja ako šofér mám mať kvôli tomu krištáľovú guľu, tak ho pošlem niekam."

Sedi.

"Tak isto aj vyjadrenia typu, chodci nám preliezajú plot, asi je tam chybný dizajn, chodci a cyklisti nám chodia na červenú, musíme zistiť prečo to tak robia a vyriešiť to... Prejde vodič auta na červenú? Alebo vojde niekam, kam nemal? Div že trest smrti nechcú pre toho šoféra. Sú veci ktoré neokecáš proste a je jedno, či si chodec, alebo vodič."

Hm, mozno by velakrat pomohlo, keby sa krizovatky a CSS navrhovali s rozumom. Napr. CSS na Dostojevskeho rade v mieste zastavky Culenova je ziarivy priklad, ako chodcov priam motivovat ist na cervenu. Zelena pre auta je tam 80 sekund. Tolko ziaden chodec cakat nebude. Navyse ani nemusi. Smer od Safka je prazdny davno predtym a ten druhy ma slusne okna, kedy sa da v pohode prejst. Kto to takto nastavil, vytvoril tzv. pascu na pokuty, nieco ako ked policajti meraju 50tku 20m pred znackou koniec obce. Dalsie take miesto je priechod na zastavke Riviera, konkretne blizsie k mestu. Na strane zakladnej skoly je aspon pol minuty dlhe okno, kedy je na krizovatke Riviera vsetko tymto smerom zastavene, ale chodci maju stale cervenu. Preco?

"Tak isto, videli sme čo sa stalo na Vajanského. Čo bráni tomu, aby sa niečo podobné stalo všade inde? Napríklad Šancova? Ja chápem, že pre obyvateľov je to nepríjemné, ale to, že tam jazdí toľko áut. Ale v súčasnej dobe je to 1 z 2 ťahov, ako sa dostať z Dúbravky/Karlovky do Ružinova/Nového Mesta. To mi vážená Cyklokoalícia povie, že však budú chodiť všetci po "8" pruhovej Einsteinovej, keď mosty sú reálne len 4 pruhové? Tie sú už teraz preťažené a to, čo jazdí po Šancovej nerozpustíš už na mostoch. Ak postavia severný obchvat, prosím, nech si tam režú pruhy. Dovtedy sú tu aj iný ľudia, čo sa musia prepravovať."

Toto je aktivita J&T, ktori stale ohrnaju nosom nad hybridnym chodnikom poza River Park. Cakam, kedy sa cyklopruhy rozsiria smerom ku Kralovskemu udoliu. Cital som nieco, ze to Vajanskeho nabrezie asi v tejto podobe dlho nezostane. Minimalne sa naviezli do tych betonovych zabran.

"Možno sa zobudím 1. apríla a mesto z Pražskej, Šancovej, Karloveskej, M. Schneidera-Trnavského, Štefánikovej, Račianskej, Vajnorskej a Prievozskej spraví 2 prúdovovky po vzore Vajanského a 1. apríl to nebude."

Myslim, ze po tychto poslednych zasahoch to uz Vallo tretikrat neda.

"Cyklokoalícia rada robí kompromisy, aspoň tak hovorí. Ale realita je taká, že nikdy žiaden kompromis nebol v podaní ich riešení. Tam teraz plačú, že im na nábreží nestačí ten zmiešaný chodník. Krížom cez Dunaj majú petržalskú hrádzu, chcú mať cyklotrasu na nábreží a zároveň aj na Nábreží a.g. L. Svobodu, že treba urezať pruhy po vzore Vajanského. Načo sú im 2 trasy od seba vzdialené ani nie 100m?"

Ako som pisal, toto je o celkom inej "koalicii".
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: upravovač fotiek #166:
Aby som doplnil: Mám pocit, že hlavným dôvodom obojsmerných vozidiel je ušetrenie na otáčaní podvozkov o 180°. Proste s otočí celý voz (ak by jazdil iba na "jednosmerných" linkách, t.j. s obratiskom na oboch koncoch. Otáčanie podvozkov je asi príliš pracné (trvá dlho) a dielenskí sú dosť drahí. Oveľa lacnejšie je pre podnik tramvaj otočiť na koľajovej spojke vo vozovni a veselo jazdiť "opačným" smerom.
Reply on: lostrail #177:
Ešte raz, ja sa v undegroude pohybujem od 13tich rokov, mnohých tých ľudí osobne naozaj dobre poznám. Ich hlavný problém je kapitalizmus, súkromné vlastníctvo a štát. Nie cyklodoprava, 15minútové mesto, autá, parkovanie. Len tu si našli priestor, kde sa môžu realizovať a ešte im to kadekto platí.
Reply on: Majo #164:
Ja si myslím, že ta pôvodná doktrína DPB s 30 % obojsmerným vozidlovým parkom bola rozumná. V normálnom stave by všetky električky jazdili v jednosmernom režime a v prípade plánovaných výluk cez kaliforňan by sa dokázala výprava jednej linky zabezpečiť obojsmernými. Možno by som sa po vzore Molecovej inšpiroval a tam, kde kaliforňan nevie fungovať (vie fungovať na otvorenom zvršku?) približne v polovici radiál dal pevné koľajo.... to-čo-netreba-menovať.
Reply on: Ike #181:
Asi tak, vsak teraz nedavno mali v Prahe niekolko vyluk a zmien na tratiach, kde potrebovali KT8 a museli vytvarat nove linky, aby im tych par obojsmernych elektriciek vyslo do jazdneho planu.

https://www.youtube.com/watch?v=K0NipLj89B8
Reply on: andy27 #180:
Prase, potkan, elefant, vivat underground!
Reply on: MatejBA #182:
Tých pár >60? Praha má aktuálne niekoľko úvraťových konečných na pravidelných linkách, takže pri výlukách musí meniť linkové vedenie tak, aby sa obojsmernosť uplatnila na oboch koncoch.
Reply on: Mhr1 #172:
Najmenej dvakrát. Raz v Diabliciach a raz v Jačmennej. A nie som si istý, či nie raz z Palmovky na sever.
Reply on: Majo #170:
Je Majo M@jo?
Reply on: MatejBA #182:
Napríklad tu, linka XC
Reply on: S499.1023 #184:
Oproti Bratislave ano. Nasobne mensia siet u nas, okrem docasnej Petrzalky ziadna stala uvrat, a mame 2/3 toho co Praha, a ked vyjde tento tender, tak ich skoro dobehneme a ak sa zoberie viac ako 10 kusov, aj predbehneme, kedze KT8 mladsie nebudu a >60 ich nikdy nevedia vypravit.
Reply on: MatejBA #188:
"okrem docasnej Petrzalky ziadna stala uvrat" - a to tak bude naveky? Nevzniká dostatkom obojsmeriek priestor na linku po hríbiky, trvalú posilu po Jungmannovu (prípadne po Technopol, ak sa dorobí spojka)? A vôbec, ktorákoľvek nová radiála sa za ich životnosť postaví, ľahšie je ju stavať na etapy s úvraťami.
Reply on: Viko #189:
Lahsie to je, ale bude sa to aj realne tak robit? Je podla mna dost kandidatov/moznych tras na to, aby sa niekde zacala robit trat s uvratou a rozsirila siet (Harmincova - Patronka - Prazska - Stefanikova; Sad Janka Krala - Aupark; Jungmannova - ZST Petrzalka; Farskeho - EKUBA; Astronomicka - Avion - Letisko; Stare mesto - Pristavna - Vlcie Hrdlo - Vrakuna; Vajnory; Bory; DNV; prepoj Racianskej - Vajnorskej - Ruzinovskej radialy; okruh Kosicka; hocico nove (a vsetky veci myslene robene po etapach)) ale ked sa tu nevie postavit nova trat na rovine v koridore na tom urcenom, kde mesto vlastnilo vsetky (alebo skoro vsetky) pozemky... realne si nemyslim, ze pred 2030 sa vobec zacne nieco realne nove stavat.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Viko #189:
Linka po "hríbíky" má určite zmysel, konkrétne v trase Riviéra - nábrežie - Eurovea - Mlysnké nivy (ukončenie pred Bajkalskou v prvej etape). Na oboch koncoch úvrať. Voidlá 30T. 29 skrátneá po Riviéru. 70 po Ružovú dolinu. 50 obojsmerne cez Apollo.
Reply on: upravovač fotiek #191:
Až na na tu 70 OK. Lebo si urval spojenie Nivy - Most SNP co by si mal čím skôr vymazať ten návrh.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Petto #192:
Zabudol som napísať ze linka 40 by bola predĺžená pod Most SNP, električková trať by bola zároveň BUS pruh.
Reply on: upravovač fotiek #193:
To uz znie lepsie. Docasne by sa mohli aj zamenit konecne L50 a L70. Fakt nie je dnes potrebne aby sla L50 v poobednej spicke kazdych 7-8 minut k Auparku s par ludmi a L70 s 15Min narvana pod Most SNP. Posilnenie L70 nevidim realne ked sa dnes setri viac ako pridava.
Reply on: S499.1023 #186:
Nie, prečo? A akú by malo logiku dať si 2 podobné nicky? 😀 Už asi 2 desaťročia mám iba tento nick, nepotrebujem sa za nič skrývať.
Reply on: Ike #181:
Dnes už máš cca 25 % električkových vlakov obojsmerných (2xT = 1 vlak). Kaliforňan sa používa iba na zatvorenom zvršku, pokladá sa na betón/asfalt. Na otvorenom zvršku (neplatí pre pevnú jazdnú dráhu) sa dá na druhej strane pomerne jednoducho nainštalovať a odinštalovať výhybka. Koľajové spojky mali byť už dávno, kvôli bezpečnosti a rýchlosti "po hrote" (napr. pri Štrkoveckom jazere, za zastávkou Pekná cesta, za zastávkou Záluhy).
Reply on: Majo #195:
Terazky tu máme veľa rôznych Majov 😁.
Reply on: MatejBA #190:
Presne na toto som myslel v prispevku nizsie ked som sa vyjadril o "x novych tratiach". Ano, momentalne to vyzera biedne a mozno do 2030 nic nove nebude, ale pri zivotnosti elektriciek 50+ rokov tych trati, kde v konecnom dosledku budeme radi, ze sme v 2024 objednavali obojsmernost moze byt viac. A rozhodne lepsie byt flexibilny a linkove vedenie prisposobovat cestovnym prudom ako elektrickovej vyprave a umelo spajat linkami radialy s uvratovymi konecnymi, pripadne prekopavat linkove vedenie kvoli vyluke ako v Prahe.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Adam3 #198:
Akože vízie sú to pekné. Realita? To by som musel použiť nespisovné slová...
Reply on: S499.1023 #185:
Ja si pamätám tie Ďáblice.
Reply on: MatejBA #188:
V Prahe bude obojsmerných električiek presne 63 (9051-9113). Tuším 6 ešte chýba.
Reply on: Mhr1 #201:
Hej len tempo výstavby v Prahe je úplne inde... Ak by sme na všetko našli peniaze máme 60 32m a 60 49m električiek... Pri vylukach super, ale reálne bude využiteľnosť obojsmernosti minimálna... Ibažeby malo mesto plány o ktorých nevieme...
Reply on: Ma178rek #202:
Veď na to poukazujem. Pražských 63 je výrazne menšie percento z celkového stavu vozového parku ako bratislavských 40. To je podstatne vyšší podiel už teraz. Také dlhé električky a polovica sedadiel proti smeru jazdy, menej sedadiel, než by zodpovedalo dĺžke vozu atď. Veľa dverí na údržbu, vyššia cena pri nákupe... Tých nevýhod obojsmerných je podstatne viac. Jednosmerné majú len jednu jedinú nevýhodu - nedajú sa otočiť uprostred trate a vyžadujú vždy slučku, objazd okolo bloku alebo vratný triangel. No a táto jediná nevýhoda sa dá jednoducho odstrániť už teraz, a to tým, že 25-30% vozového parku tvoria obojsmerné električky. Je samozrejme, že je dobré ich mať, ale v meste vybavenom slučkami na všetkých koncoch ich viac naozaj netreba. Mestá s tradíciou električkovej dopravy, kde boli od dávna slučky (Viedeň) kupujú stále jednosmerné vozy. A takýchto príkladov by sa našlo veľa.
Reply on: Mhr1 #203:
Takto, keby chceli obstarať 40x jednosmerných 32m miesto tých 20/20 a z týchto 60 že by bolo 30/30 to by bol asi ideálny stav...
Aj tak by sme mali 40 krátkych a 30 dlhých obojsmerných vozov čo by bolo v dlhej budúcnosti postačujúce 🙂

Lenže pražská sieť vďaka jej variabilnosti by nám mala byť príkladom...
Lebo aj do Petržalky by bolo vhodné mať 2 trate kvôli variabilite, samozrejme aj iné trate... Ale toto bol len príklad 🙂
Myslím, že po skonkretizovaní podkladov je jasné, že keďže viac, ako polovica podvozkov musí byť plne otočných, tak zjavne vloženie dvoch článkov do súčasných 29T/30T nebude stačiť. Som zvedavý na vývoj tejto súťaže 🙂
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: TramLover #205:
Viď môj príspevok #121. Predpokladám, že to bude niečo podobné ako som nakreslil na báze 30T.
Reply on: upravovač fotiek #206:
Vie urobit SKodovka taky model ? 2. a 4.clanok si urobil s 2 podvozkami otocnymi . Da sa to aj na 1000 ? Je to zrejme rovnako riesene ako brnenska 45T len ta je na 1435.
upravovač fotiek

upravovač fotiek

Reply on: Petto #207:
Škodovka taký model vyrába:

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Artic
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_36T
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_37T
https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_38T

Aj keď to pôvodne vyvinul Transtech, ktorý Škoda kúpila (najprv získala 75% podiel v roku 2015, zvyšok v roku 2018, čím vlastní 100%).

https://cs.wikipedia.org/wiki/%C5%A0koda_Transtech
Reply on: upravovač fotiek #208:
Pravda, na ten Transtech stale zabudnem.