Umelá inteligencia prichádza do vozidiel bratislavskej MHD v podobe inovovaného akustického vyhlasovania zastávok.
Cestujúci v bratislavskej MHD sa môžu v týchto dňoch stretnúť v niektorých vozidlách s inovovaným akustickým vyhlasovaním zastávok. Od pôvodného sa odlišuje nielen úvodným gongom, ale najmä tým, že názvy zastávok boli vygenerované syntetizátorom hlasu založenom na umelej inteligencii. Ucho bežného cestujúceho však to, že nejde o prirodzený ľudský hlas, ani nemusí postrehnúť. Vyhlasovanie zastávok pomocou umelého hlasu by malo v budúcnosti zrýchliť a zefektívniť zavádzanie nových názvov zastávok a rôznych informačných hlásení. Určite nezanedbateľnou bude pre dopravný podnik aj finančná úspora.
Bratislavský dopravný podnik nový typ vyhlasovania zastávok zatiaľ iba testuje, preto sa nachádza iba v niekoľkých vozidlách rôznych typov (autobusy, električky, trolejbusy), aby ho bolo možné overiť na rôznych typoch reproduktorov, ktoré sa v jednotlivých vozidlách používajú. Nemusí preto ísť ešte o definitívnu verziu nových hlásení.
Súčasné akustické vyhlasovanie zastávok bolo v prostriedkoch bratislavskej MHD zavádzané postupne od roku 2001, kedy sa začali dodávať prvé nové vozidlá vybavené digitálnymi hlásičmi zastávok BUSE BS 200. Najskôr ním boli vybavené nové trolejbusy Škoda 15 TrM, vzápätí nové autobusy SOR B 9.5 a modernizované električky. Vyhlasovanie zastávok v prvých rokoch sprevádzali nemalé problémy, ktoré sa ale postupne podarilo odstrániť. Neskôr boli digitálne hlásiče doplnené aj do starších trolejbusov a električiek. Staršie autobusy už hlásiče nedostávali a v rokoch 2010 - 2012 boli dokonca nakúpené desiatky nových autobusov (SOR NB 18 a Mercedes-Benz CapaCity), ktoré nimi taktiež neboli vybavené. Z nich niektoré až po rokoch hlásiče nakoniec dostali z vyradených električiek a trolejbusov. Spúšťanie hlásení zastávok je riadené automaticky palubným počítačom bez zásahu vodiča.
Pôvodné názvy zastávok a informačné hlásenia nahrala bývalá redaktorka Slovenského rozhlasu Ľubica Tvarožková, ktorej hlásenia sú známe aj zo slovenských vlakov a tatranských električiek. Pri vzniku nových zastávok, alebo zmene názvov existujúcich zastávok bolo v priebehu rokov potrebné dopĺňať digitálne nahrávky o nové názvy, čo bolo časovo i finančne náročné. Neskôr boli doplnené aj anglické verzie niektorých hlásení, ktoré boli nahraté mužským hlasom.
V dávnej minulosti sa v bratislavskej MHD používalo aj vyhlasovanie zastávok z magnetofónových pások. Prvýkrát sa takéto hlásenie skúšalo od jesene 1978 v električke K2 #390, do ktorej bolo pokusne inštalované zariadenie z bratislavskej Tesly, pri ktorom sa vyhlasovanie zastávok aktivovalo po stlačení tlačidla vodičom. Plošne sa vyhlasovanie zastávok z magnetofónu začalo používať v druhej polovici 1980-tych rokov po vybavení vozidiel MHD dispečerským riadiacim systémom známym pod skratkou DRAHUŠA. Zariadenia však boli poruchové a po niekoľkých rokoch sa prestali používať.
titomi
Za prvé - hlas človeka sa rokmi mení. Nevadí, že je iný na nových hláseniach, ako pred 10 rokmi? Keď teda vadí, že bude úpplne iný/nový.
Za druhé - ako sa doplnia hlásenia v prípade, že táto osoba nebude schopná tieto nahrávať (je irelevatné, z akých dôvodov, ale povedzme, že zomrie)?
Nedá sa držať jedného hlasu nekonečne dlho. Zmena je nevyhnutná.
V prípade umelého hlasu (lebo to nie je AI, neviem, prečo to takto niekto nazýva) súhlasím s tým, čo tu bolo napísané - testovať sa to má najprv niekde inde, nie v ostrej prevádzke. Ale možno to bolo.. Má niekto k tomu nejaké info?