V bratislavskej MHD sa testuje nový typ vyhlasovania zastávok

Umelá inteligencia prichádza do vozidiel bratislavskej MHD v podobe inovovaného akustického vyhlasovania zastávok.

Cestujúci v bratislavskej MHD sa môžu v týchto dňoch stretnúť v niektorých vozidlách s inovovaným akustickým vyhlasovaním zastávok. Od pôvodného sa odlišuje nielen úvodným gongom, ale najmä tým, že názvy zastávok boli vygenerované syntetizátorom hlasu založenom na umelej inteligencii. Ucho bežného cestujúceho však to, že nejde o prirodzený ľudský hlas, ani nemusí postrehnúť. Vyhlasovanie zastávok pomocou umelého hlasu by malo v budúcnosti zrýchliť a zefektívniť zavádzanie nových názvov zastávok a rôznych informačných hlásení. Určite nezanedbateľnou bude pre dopravný podnik aj finančná úspora.

Bratislavský dopravný podnik nový typ vyhlasovania zastávok zatiaľ iba testuje, preto sa nachádza iba v niekoľkých vozidlách rôznych typov (autobusy, električky, trolejbusy), aby ho bolo možné overiť na rôznych typoch reproduktorov, ktoré sa v jednotlivých vozidlách používajú. Nemusí preto ísť ešte o definitívnu verziu nových hlásení.

Súčasné akustické vyhlasovanie zastávok bolo v prostriedkoch bratislavskej MHD zavádzané postupne od roku 2001, kedy sa začali dodávať prvé nové vozidlá vybavené digitálnymi hlásičmi zastávok BUSE BS 200. Najskôr ním boli vybavené nové trolejbusy Škoda 15 TrM, vzápätí nové autobusy SOR B 9.5 a modernizované električky. Vyhlasovanie zastávok v prvých rokoch sprevádzali nemalé problémy, ktoré sa ale postupne podarilo odstrániť. Neskôr boli digitálne hlásiče doplnené aj do starších trolejbusov a električiek. Staršie autobusy už hlásiče nedostávali a v rokoch 2010 - 2012 boli dokonca nakúpené desiatky nových autobusov (SOR NB 18 a Mercedes-Benz CapaCity), ktoré nimi taktiež neboli vybavené. Z nich niektoré až po rokoch hlásiče nakoniec dostali z vyradených električiek a trolejbusov. Spúšťanie hlásení zastávok je riadené automaticky palubným počítačom bez zásahu vodiča.

Pôvodné názvy zastávok a informačné hlásenia nahrala bývalá redaktorka Slovenského rozhlasu Ľubica Tvarožková, ktorej hlásenia sú známe aj zo slovenských vlakov a tatranských električiek. Pri vzniku nových zastávok, alebo zmene názvov existujúcich zastávok bolo v priebehu rokov potrebné dopĺňať digitálne nahrávky o nové názvy, čo bolo časovo i finančne náročné. Neskôr boli doplnené aj anglické verzie niektorých hlásení, ktoré boli nahraté mužským hlasom.

V dávnej minulosti sa v bratislavskej MHD používalo aj vyhlasovanie zastávok z magnetofónových pások. Prvýkrát sa takéto hlásenie skúšalo od jesene 1978 v električke K2 #390, do ktorej bolo pokusne inštalované zariadenie z bratislavskej Tesly, pri ktorom sa vyhlasovanie zastávok aktivovalo po stlačení tlačidla vodičom. Plošne sa vyhlasovanie zastávok z magnetofónu začalo používať v druhej polovici 1980-tych rokov po vybavení vozidiel MHD dispečerským riadiacim systémom známym pod skratkou DRAHUŠA. Zariadenia však boli poruchové a po niekoľkých rokoch sa prestali používať.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Škoda, že sa tie hlásenia nenahrajú niekým novým, ako to urobili v Prahe. Ľudský hlas znie podľa mňa vždy lepšie a osobnejšie ako umelý hlas, kde oveľa častejšie nesedí výslovnosť slov, hlavne to že na konci slov to znie, akoby za tým malo nasledovať ešte ďalšie slovo.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Vedel by niekto z pamätníkov povedať, na čo konkrétne slúžil ten systém DRAHUŠA? Bola to len nejaká ,,vylepšená" vysielačka s magnetofónom, alebo to dokázalo aj niečo ďalšie?
Tretia séria T6tiek mala z výroby nahrané hlásenia pražských zastávok. 😁
Reply on: Urbanway 2423 #2:
Čo pamätám, tak to sa to občas dokázalo pekne dokafrať a dokázalo zo aj pekne požuť pásku z MC kazety. 🤣
Reply on: Urbanway 2423 #1:
Treba šetriť na každej kravine. Tieto AI hlasy sú fakt grc.
Reply on: Urbanway 2423 #1:
Tym by sa uplne stratila hlavna vyhoda - nove ci zmenene nazvy by opat bolo treba nahravat manualne, co by bolo logisticky narocnejsie. Synteza ludskeho hlasu dokaze vygenerovat akykolvek text na pockanie, co je neocenitelne najma v pripade vyluk a mimoriadnych zmien. V dnesnej dobe su tie kvalitnejsie modely uz na nerozoznanie od cloveka a vyvoj ide stale dopredu.
Po Ľubici T. prichádza gumená Anča.
neviete niekto prosim, kde by som si to mohol vypocut online?
Reply on: peepay #6:
Kebyze nie je uchylka premenovat zastavky co rocne obdobie, tak by to nebol taky problem. Druha vec je, ze ak uz chcu "umelu inteligenciu", preco nepouziju lepsiu AI/lepsi hlas ako ten co znie ako keby mal Alzheimera a v polke vety zabudne co chcel dalej povedat?

Ako v konecnom dosledku mi to je jedno, lebo MHD vyuzivam len ked musim a mam sluchadla. Ale naozaj si myslim, ze byt "free-cool-in" v tomto nie je potrebne. Ine mesta vedia bez problemov mat nazvy zastavok citane od realnych ludi.
Reply on: ericek111 #10:
5 sekund googlenia a uz som nasiel lepsi web: https://elevenlabs.io/languages/slovak - niektore hlasy zneju naozaj dobre oproti "Zuzane"
AdrianHerceg

AdrianHerceg

Ten nový AI hlas je otrasný, absolútne sa to nehodí ako hlásenie do MHD
Lepšie bude nechať hlas p. Tvarožkovej, na ktorý sú všetci zvyknutý, alebo ísť po vzore Prahy a spraviť hlasovanie medzi ľuďmi a nahrať to dakym novým, nie AI
Reply on: AdrianHerceg #12:
Hold.. Šetrenie peňazí. Pýtali si za to obaja pomerne dosť.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: MatejBA #9:
Nemohol by sa aj naďalej používať starý hlas s tým, že prípadné nové názvy by sa vygenerovali pomocou AI (takých zastávok by ročne pribudlo iba pár)? Takisto by sa mohli generovať aj konkrétne hlásenia o výlukách, kde by iný hlas aspoň upozornil na to, že sa deje niečo mimoriadne.
Reply on: Urbanway 2423 #14:
Podľa mňa sú oznamy o výlukách dosť biedna výhovorka. Dalo by sa pracovať aj so súčasným hlásením, len by museli znova nahrať: "Vážení cestujúci, tento spoj je odklonený cez zastávky (insert zastávkas here) (príp. na zastávku (insert zastávka here). Ďakujeme za pochopenie."

Avšak to by museli prestať meniť zastávky každú chvíľu. Tu si proste chce ďalší človek pretlačiť jeho úchylku, tak ako to bolo s integrovaným náterom, a novým fontom na informačných displejoch, a novými číslami pre trolejbusové linky, a každou premenovanou zastávkou. Zmeny bez hodnoty, ale hlavne že veci sú iné, ako boli.
Reply on: Urbanway 2423 #2:
Dispečerské Riadenie, Automatické Hlásenie, Užívateľská Štatistika. V podstate vysielačka + hlásič, ktorý mal na páske aj druhý kanál s polohou zastávok (a tá sa rádiom odosielala, ak to dobre chápem). Článok o tom asi nikdy nevznikol, pár perličiek nájdeš v starších diskusiách - napr. S499 spomínal, že stačilo odklikávať zastávky na konečnej a aj tak sa odosielali signály, akoby si bol na trati. Ale úplne márne to nebolo - inováciou vznikol v Prahe ISYDR, z ktorého sa digitalizáciou (a ďalším vývojom) stal pomerne schopný DORIS.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: Viko #16:
Vďaka za vysvetlenie. 🙂

Inak, to že to dokázalo využívať aj polohu zastávok musel byť na tú dobu celkom pokrok. Aj ju videli niekde na dispečingu, alebo to slúžilo len na hlásenie zastávok?
Reply on: Urbanway 2423 #14:
Bohužial. DPB má s týmito dvoma ludmi zmluvu a nejaké autorské práva alebo čo. A pokiaľ zmluvu rozviažú, čož sa chystá, tak už nebudú mať “povolenie” používať ich hlasy.
Reply on: salamans #18:
Takže tento super historický AI hlas sa bude používať aj na historických vozidlách?
Reply on: salamans #18:
To kto takú hlúposť podpísal?
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: salamans #18:
Mohol by DPB tie hlásenia aspoň zverejniť na ich stránke, alebo aj to by bolo nelegálne?
Reply on: salamans #13:
Komu holduješ?
Reply on: Urbanway 2423 #21:
To záleží na nich, ja netuším.
Reply on: MatejBA #11:
Aj ten pôvodne odkazovaný má dobré hlasy, len tá slovenčina nešťastná sa im akosi nevydarila. Všetky tri hlasy na hovno.
Vazeni diskutujuci ja sa nevyznam do toho ale ak si spominate tak posledne volby sa falsovali rozhovory pana Simecku a pani novinarky kde rozpravali nezmysly...vraj to vedeli vytvorit tak ze, ten system pocuval ich prejavy asi tri minuty a potom podla toho to vytvorilo hovoreny text podla scenara a nedalo sa to takmer ani rozoznat lebo tam bolo pocut aj povzdychnutie emocie a podobne...mohli by to takto riesit ze pani Tvaroskova by rozpravala aj desat minut a ta umela inteligencia by to mohla podla toho si natiahnut a generovat s jej hlasom a suhlasom nove hlasenia a problem je vyrieseny - vlk syty aj ovca cela.
Reply on: VladoPal86 #25:
We want her back, want her back, want her back for good... 😉
Kvalita umelo vytvorenych hlasov isla za posledne roky znatelne hore, zvlast tie, co teraz nazyvaju "neural voices". Mozte si to overit v prehliadaci Edge, ktory obsahuje funkciu Read Aloud, cez ktoru sa da precitat akykolvek text, automaticky vyhodnoti, aky je to jazyk. Je viac moznosti, ale Microsoft Azure TTS obsahuje velmi vela jazykov z celeho sveta a su velmi kvalitne (preto navrhujem Edge), Slovencina ma vsak len dva hlasy (Lukas a Viktoria). Ten zensky mi pripomina Caputovu, takze pre mna je nepocuvatelny.

Daju sa nahovorit tymito hlasmi aj dlhe texty (napr. audioknihy) do mp3, cez bezplatny program Balabolka (pre lepsiu kvalitu treba zaskrtnut v nastaveni hlasov "websocket").

PS: Kvalita prekladacov tiez je neporovatelne lepsia ako kedysi. Google Translate je velmi dobry, ale DeepL je o nieco lepsi podla mojich skusenosti. Bezplatny program Crow Translate prelozi aj dlhe texty pomocou GoogleTranslate. Za DeepL sa musi zaplatit tusim 70 eur rocne.
Takze sa da uz uplne v pohode prelozit si knihu hoci aj z rustiny a vypocut si ju v slovencine, je to velmi dobre pocuvatelne. To neplati o dialogoch (tam maju stale problem rozlisovat, kto rozprava, ci zena alebo muz). Ale vsimol som si, ze zrejme vsetky jazyky najprv preklada do anglictiny a nasledne do slovenciny, ten, co vie anglicky, si vsimne obcas nezrovanlosti v prekladoch. Ale nie je to nic hrozne.
Reply on: 810zssk #20:
Myslím, že to plne zodpovedá úrovni právnych vzťahov v roku 2001 😀
Mohli sa teraz nejakým dodatkom skúsiť vyrovnať, že práva na nahrávky samotné zostanú DPB, akurať ako každý hmotný tovar, aj prevod práv niečo stojí. Pri objeme dát za 20 rokov zmien asi naozaj nie málo.
A liať obmedzené peniaze do šotoušoviny (tu: hlásenie pre historičáky 1x ročne) na úkor každodennej dopravy je presne ten scenár, ktorý si u DP neželáme ani ja, a pokiaľ si spomínam, tak ani ty.
Inak nemenilo sa niečo v tom hlásení od spustenia testovania? Na testovacie vozidlá sa mi podarilo mať šťastie dvakrát s odstupom asi týždňa a druhýkrát sa mi zdalo, že intonácia je prirodzenejšia
Ja už som zaznamenal aj sťažnosť cestujúcej, ktorá považovala hlas za málo sympatický, hlásenie príliš nahlas. Každopádne by som ja sám ihneď zmenil menej agresívny tón úvodného gongu. Naozaj nemusí otriasť mozgom.
Reply on: 3pa3ck3 #29:
Je to pilotna verzia. Samozrejme, že audio ešte bude prechádzať rôznymi úpravami, ako aj spomínanou intonáciou, ale aj post-processingom
Reply on: salamans #31:
Nerozumiem 2 dislikom. Čo ako?
Ten umely hlas hrozne reze ucho. Lepsie by bolo zanechat to hlasenie ktore uz mame, a prerobit to hlasenie v anglictine. Naco hlasit kazdu zastavku po anglicky?
Byť šoférom a počúvať to nové hlásenie asi to vypnem. 1. Nemeniť zastávky každy rok. 2. Ak meniť hlásenie pomocou umelého hlasu tak využiť technologiu ktorá sa naučí prerozprávať určený živý hlas do umelého. Mohol by sa súčasný hlas na to použiť. 3. Nové anglické hlásenie je myslím pohode to sa ludia zhodnú. 4. Limitovať hlášku "na znamenie" .
Reply on: Kubik96 #34:
Hláška "na znamenie" je tam ozaj zbytočne často. A príde mi, že keď hovorí na akej zástavke vozidlo je tak je hrozne umelá.
Reply on: Peťulienko #35:
Áno, aspoň konečnú by nemuselo hlásiť, že je na znamenie 😛
Reply on: Miro #36:
No pozor, minule som sa viezol v L64 a pred konecnou Valasska som nestlacil dopyt a kedze som bol vo voze sam, vodic si ma nevsimol a plynule pokracoval ako sluzobna jazda do vozovne. Bol velmi prekvapeny, ked som stopku stlacil az pri depe 😃
Reply on: Peťulienko #35:
To mi pripomína signál "fajčiť zakázané" v lietadlách. Už vyše dvoch desaťročí sú všetky lety nefajčiarske. Napriek tomu tam ten signál je a permanentne svieti. Len niektoré spoločnosti vymenili preškrtnutú cigaretu za preškrtnutý telefón, ale ide o veľmi malé množstvo lietadiel.

Takže ak sú v Bratislave všetky zastávky na znamenie, tak prečo to treba oznamovať. Hlásenia budú oveľa prehľadnejšie, keď sa tam bude menej hovoriť.
Reply on: salamans #32:
Už v minulom storočí kolovali vtipy o Microsofte, ktorý sľuboval, že v budúcej verzii vyriešia to, čo v súčasnej nefungule (lebo to pred spustením predaja neodskúšali). Takže tie disliky dávajú ľudia, ktorí si myslia, že také elementárne veci ako tón hlasu a jeho podoba s prirodzeným hlasom sa môžu odskúšať niekde v garáži a netreba tým liezť na nervy cestujúcim aj vodičom (tým asi v prvom rade, lebo to počúvajú celú službu - podobne ako keď v obchodoch lezú predavačom na nervy vianočné koledy od polky októbra). V podstate to malo byť odskúšané už dávno niekde v labáku. A až potom sa to mohlo skúšať na zaparkovaných vozidlách (kľudne aj čakajúcich na opravu po nehode alebo poruche). No a potom sa mal systém, ktorý to spúšťa automaticky na zastávkach odskúšať na dispečerských vozidlách. Skúšky "naostro" v premávke sú až v poslednom kole. A netrvalp by to tak dlho. Ale dnes je v móde hurá systém, vývoj sa len vyfakturuje.
Reply on: BA2301 #38:
Síce to v lietadlách svieti nepretržite, ale v USA úrady stále vyžadujú, aby bolo možné svietielka manuálne vypínať. A keďže nové Airbusy už takúto možnosť nemajú, musia sa pre ne vybavovať výnimky 🙂
Reply on: 3pa3ck3 #40:
To je tiež pozoruhodné, že Airbus nedokáže/nechce svojim zákazníkom za stovky miliárd implementovať "normengerechte" riešenie.
Reply on: 3pa3ck3 #40:
Ktoré novšie airbusy takúto možnosť nemajú?
Reply on: 3pa3ck3 #44:
Sranda, dik 🙂
Reply on: VladoPal86 #25:
Neviem, ci by si takto chcela podpilit konar a bola OK s tym, ze jej hlas bude od toho momentu v podstate fejkovany. Uz len informacia, ze vzorka bude nahrata niekam, kde bude nasledne mozne vytvorit deepfake hocicoho, co akoze povedala, je za mna jasny showstopper. Keby mi niekto nieco take navrhol, urcite by som odmietol.
Od Mullerovho temneho Blumentalu, rovno k umelej inteligencii. Boy, that escalated quickly.

Klikol som na tu stranku, zadal text "Nasleduje zastavka Trnavske myto" a dal vygenerovat vystup. Nezdal sa mi nejako rusivy. Zatial ale nemam skusenost "z terenu", takze len co sa tyka online verzie, za mna OK.
4905 testuje
Zaujímavé, ako niektorí diskutujúci (verím, že sa nájdu aj cestujúci mimo tohto webu), ktorí vyžadujú použitie hlasu, ktorý bol zavedený pred xy rokmi.
Za prvé - hlas človeka sa rokmi mení. Nevadí, že je iný na nových hláseniach, ako pred 10 rokmi? Keď teda vadí, že bude úpplne iný/nový.
Za druhé - ako sa doplnia hlásenia v prípade, že táto osoba nebude schopná tieto nahrávať (je irelevatné, z akých dôvodov, ale povedzme, že zomrie)?

Nedá sa držať jedného hlasu nekonečne dlho. Zmena je nevyhnutná.

V prípade umelého hlasu (lebo to nie je AI, neviem, prečo to takto niekto nazýva) súhlasím s tým, čo tu bolo napísané - testovať sa to má najprv niekde inde, nie v ostrej prevádzke. Ale možno to bolo.. Má niekto k tomu nejaké info?
Reply on: BA2301 #38:
To hlasenie za nejaku kratku dobu uz nebude.
Ľubica Tvarožková má síce príjemný hlas, ale hlboký na reproduktory MHD, hlavne pre nie nové vozidlá. Chrčavý zvuk reproduktora nie je moc príjemný pre uši a nie reprezentatívny pre zahraničných návštevníkov.
Reply on: titomi #49:
"Za druhé - ako sa doplnia hlásenia v prípade, že táto osoba nebude schopná tieto nahrávať (je irelevatné, z akých dôvodov, ale povedzme, že zomrie)?"

V normálnom podniku by sa nepremenovali zastávky, takže ked, tak tie 1-2 nové zastávky ktoré budú pridané za desatročie už môže nahrať iný hlas. A čo sa týka doplnkových hlasení, väčsina z nich sú úplne zbytočné. Nepovažujem za potrebné, aby stále hlásilo že cestovné sa zdražuje, alebo aby sa cestujúci nezdržiavali pri kabíne vodiča. Jedine čo je potrebné je hlásenie odklonov, a to veľmi lahko nahrať:

"Vážení cestujúci, tento spoj je odklonený cez zastávky ABC" / "tento spoj je odklonený cez zastávky XYZ na končenčnú ABC. Ďakujeme za pochopenie."

Netreba z toho robiť vedu.
Reply on: roman63 #51:
Viem si naživo predstaviť, koľko asi zahraničných návštevníkov si všimne, že kvalita hlasenia je nízka.
Reply on: Andrej #53:
Ty asi moc necestuješ v BA MHD, čo ?
Šofér ak to má pustené v staršom vozidle, tak sa to fakt príjemne počúva ako to chrapľavo rezonuje.
Ale ty si sa chytil len zahraničných návštevníkov.
Reply on: roman63 #54:
"Ty asi moc necestuješ v BA MHD, čo ?"

V sučasnej dobe moc nie, ale v nedávnej minulosti áno, a mám dosť audio nahravok. O akých konkrétnych vozidlách píšeš? Staré električky sú úplne v pohode. Najhorší zážitok mám z letiskových Solarisov.

Chytil som sa tých zahraničných návštevníkov, lebo som si myslel, že to má byť relevantné. Ak to není, tak prečo si to napísal? 🤔
Reply on: Andrej #55:
Predstav si, že si cudzinec, prečítaš si v mape/CP názov zastávky, následne ti ho zahlásia po slovensky a ešte aj v kvalite "Fahefiáni" - a máš sa zorientovať.
(Takto som sa takmer stratil v barcelonskom metre 😀 Rachotiace staré vagóny a do toho katalánske názvy ulíc z chrapľavých reprákov)
Mimochodom, skoda, ze niekde napr. na stranke DPB nie je k tomu podstranka, kde by boli aj cisla vozidiel, na ktorych sa to testuje + formular s moznostou zaslania spatnej vazby. Podla vypravy by som uz pozrel, kde a kedy nastupit a hlavne zlozit sluchadla, aby som to mohol vyskusat. A spatnu vazbu by som potom rad poskytol.
Reply on: lostrail #57:
to sa pise do komentarou na facebooku - na valentina to tak robili skus tam
Reply on: lostrail #57:
Trolejbusy:
Škoda 27 TrA Solaris - 6713, 6728

Autobusy:
Otokar Kent C 18,75- 3378
Solaris New Urbino 18IV- 3230
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity- 4905
Za mňa to znie otrasne to vyhlasovanie zastávok
Reply on: Lukáš1 #59:
Je ich 46 vozidiel, ktoré majú tie hlásenia
Reply on: Lukáš1 #59:
Ja som počul to aj v Solarise 24m
Reply on: Lukáš1 #59:
4924 tiež
Počul som to v 1860 ale znie to strašne
Tón tej ženy znie jak by ju tam držali 10 hodín a už chce ísť domov
V skratke znie to znudene
Reply on: Lukáš1 #59:
Doplním: #3316
Reply on: Mano #62:
V ktorom ?
Reply on: sor_2048 #64:
Ano počul som to aj asi cca 3 dni do zádu na linke 29 za mňa to vyhlasovanie je niečo čo sem patrí do 21 storočia
A ide len o prvý prototyp postupne sa to bude zlepšovať 🙂
Ale keď mám byt úprimný tak na niektorých zastávkach to znie strašne ale zase na niektorých lepšie ako pred tým 😇
Trolejbusy:
Škoda-Solaris 24M (38Tr)-
Škoda 27 TrA Solaris - 6713, 6728


Autobusy:
Otokar Kent C 18,75- 3316, 3378
Solaris New Urbino 18IV- 3230
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity- 4905, 4924,
SOR NB 18 CITY E6- 1860
Reply on: Lukáš1 #59:
Trolejbusy:
Škoda-Solaris 24M (38Tr)-
Škoda 27 TrA Solaris - 6713, 6728


Autobusy:
Otokar Kent C 18,75- 3316, 3378
Solaris New Urbino 18IV- 3230
Mercedes-Benz O 530 GL CapaCity- 4905, 4924,
SOR NB 18 CITY E6- 1860
Reply on: Lukáš1 #69:
Opäť ťa doplním, nové vyhlasovanie zastávok má aj #4915.
PatroSTYLE 007

PatroSTYLE 007

Aj #7918 to ma
Aj #7715+#7704 to majú
Reply on: Lukáš1 #69:
ešte jedno doplním, 1066
Prečo mi ten hlas znie ako zdeformovaná bábika?😶