Regionálne autobusy v IDS BK do konca februára vozia cestujúcich bezplatne (1st Jan – 28 Feb 2022)

Bratislavský kraj prichádza s kompenzáciou pre cestujúcich za kolaps autobusovej dopravy.

Bratislavský samosprávny kraj poskytne cestujúcim v regionálnej autobusovej doprave na linkách v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) počas januára a februára 2022 bezplatnú prepravu. Kraj túto kompenzáciu cestujúcim za nevydarený štart nového regionálneho dopravcu prefinancuje zo sankcií, ktoré dopravcovi udeľuje za každý deň až do zabezpečenia výpravy na úrovni 95 % spojov. Za prvých 31 dní kraj vyčíslil pokutu na 930-tisíc €. V akom rozsahu budú regionálne autobusy premávať v januári, sa zatiaľ odhadnúť nedá, dopravca už avizoval, že stopercentná výprava to zrejme stále nebude.

Cestujúci, ktorí využívajú jednorazové cestovné lístky, si v januári nebudú musieť v regionálnych autobusoch na linkách 205 až 799 kupovať cestovné lístky.

Cestujúci, ktorí majú zakúpený predplatný cestovný lístok (PCL) s minimálne jednou regionálnou zónou v období od 15.11.2021 do 31.1.2022, dostanú neskôr kompenzáciu vo forme bonusového bezplatného predplatného lístka, ale až pri zakúpení ďalšieho PCL a po termíne spustenia tejto akcie (predpoklad spustenia akcie je počas jari 2022). Bonusový bezplatný PCL bude potom vygenerovaný s platnosťou 1 mesiac (v prípade držiteľov 30- a 90-dňových PCL), resp. 2 mesiace (v prípade držiteľov ročných PCL).

Cestujúcich, ktorí majú zakúpený PCL len pre zóny 100 a 101 (mesto Bratislava), sa táto kompenzácia týkať nebude.

Dodajme, že dopravca Arriva Mobility Solutions už od novembra prepravuje cestujúcich na niektorých spojoch bezplatne. Ide o spoje vykonávané väčšími osobnými vozidlami súkromných firiem, ktoré Arriva zazmluvnila na výkon časti autobusových spojov v regiónoch Pezinok a Senec.

Comments

Add post

Add reply

Edit comment

Login
Password
You can attach up to 5 files in JPG, PNG, GIF and PDF format (max. 32 MB). You can add description to each file. By uploading files you agree with Terms of use.
integrácia

integrácia

tak sme še pobavili...
A co ti, ktori budu chciet cestovat s platnou? Nic nevie ten dopravca zabezpecit ;-P.
Pekné gesto, len pokiaľ budú naďalej v CP náhodné výpadky, tak málokomu pomôže, že bude cestovať zadarmo. Kto chce cestovať zadarmo a bez záruky, že sa v určenom čase dostane do cieľa, nepotrebuje Arrivu, má predsa možnosť stopovať.
Reply on: lostrail #2:
S platnou cim? Ti, co maju regionalne elektricenky, dostanu mesiac zdarma (dva mesiace, ak maju rocnu). Cize si bude treba kupovat iba listky na jazdu autobusmi DPB.
integrácia

integrácia

pozerám teraz grafikon autobusového náhodného dopravcu Arrivy na víkend, podľa ktorého má jazdiť aj cez týždeň (linka 245)
ráno dvojhodinové fúgy, už prvý bus pre pracujúcich z väčšej diaľky prineskoro, naspäť šesť(!) hodinová fúga, o druhej poobede a potom až o ôsmej večer,
celkovo je vyškrtaných skoro polovica spojov, oni ani tie voľné dni nedokážu pokryť, neskutočné
a ak takto víkendovo+zoškrtane bude autobusový náhodný dopravca Arriva jazdiť aj v januári, čo je teda dosť pravdepodobné, pre pracujúcich sú busy irelevantné, šťastnejším ostanú vlaky
ak to neposilnia, januárové zadarmo cestovanie bude kompenzácia akurát tak pre nezamestnaných a nepracujúcich dôchodcov
a za nedeľu vykazujú všetky spoje ako "biele", tak to im neverím ani náhodou
Reply on: integrácia #5:
Nevyrusujte, tu sme pri bezplatnom cestovaní.
Trochu konšpirácie na víkend - na budúci rok nás čakajú voľby do VÚC, očakávam silnú kampaň, kde jedným z argumentov proti JD bude práve toto fiasko.

Som zvedavý, ktorý z jeho protikandidátov bude mať najsilnejšiu (nielen) informačnú podporu vzťahujúcu sa k tejto téme. 🤔 🤔 🤔

Taktiež som zvedavý, akými (pseudo)argumentami sa nám bude niekto snažiť vysvetliť, že toto fiasko vlastne nebolo žiadnym fiaskom a"niekto" vlastne za nič nemôže. 🤔 🤔 🤔
Na nedelu su zverejnene plne CP, aspon som ziadny zlty spoj nenasiel
https://arriva.sk/bratislava/cestovne-poriadky-19-12-2021/
Ale porovnanim so zoskrtanou sobotou sa mi nezda, ze by nejakym zazrakom mali plny stav z vecera do rana.
Reply on: hroch #4:
Si v tom prilis hlboko zahrabany. Nedavam vsade upozornenie, ze pojde o sarkazmus.
Toto plati komplet pre vsetkych ludi, alebo len pre tych, co maju predplatenu nejaku kartu? Na STV v spravach vraveli pre vsetkych, TA3 hovori ze len pre niektorych.
Urbanway 2423

Urbanway 2423

Reply on: IBBI #10:
https://www.idsbk.sk/oznamy/lk61001ai41d/

Všetci cestujúci to budú mať v autobusoch Arrivy zadarmo a tí, čo majú PCL dostanú 1-2 mesiace navyše.
Reply on: Urbanway 2423 #11:
Obyvatelia Raztočnej asi nadšení nebudú.
Reply on: Urbanway 2423 #11:
Čo sa týka PCL, tak tu vlastne budú zvýhodnení aj tí, čo v rámci regiónu autobusy vôbec nevyužívajú a cestujú výhradne vlakmi. Hoci pri pohľade na ten počet odrieknutých vlakov si to zaslúžia aj oni...
Myslim, ze Droba sa uz flek zupana uchadzat ani nemusi. Usetri si debaty v mediach. Je bez sance po tych odrieknutych vlakoch a busoch. 👎
Reply on: TomJ #13:
Cestujúci čo jazdia len vlakmi si väčšinou nekupujú PCL IDS do regiónu, pretože je výhodnejšie si kúpiť PCL IDS len na 100+101 a k tomu PCL ZSSK do regiónu (aj keď pri ročných je to teraz už možno inak odkedy ich zlacneli - ale zas ročne PCL sa moc nepredávajú kvôli veľkej sume ktorú treba zaplatiť naraz).
Inak už ste teda skúšali niekto cestovať ako to vyzerá?

Na stránke IDS BK v komentároch myslím som čítal že aj keď preprava bude zadarmo nástup zadnými dverami nebude povolený tak by ma zaujímalo či otravujú s dožadovaním sa výstupnej zastávky aj keď je to zadarmo kvôli nejakej evidencii alebo ako teda.
Reply on: Cancer #16:
Ja som dnes šiel zo Sv. Jura:, vodičovi som povedal cieľovú zastávku a on mávol dovnútra akože môžem ísť. Do strojčeka nič nezadával.
Cize sadnem na bus do MA, PK a vezem sa, hej? 😃 Len tak... zadara. Sila. 🙂
Reply on: IBBI #18:
Štafetu vo vydávaní nulových evidenčných lístkov prevzala SAD Humenné (na MHD vo Vranove) 😉
Reply on: IBBI #18:
a dokonca to funguje aj opačným smerom 😃
Reply on: gejza #20:
Tak som to dnes vyuzil - paradicka! 😉 BA - MA poloprazdny bus, MA - PK (cez Babu) SAM V ROSERE hodinova sotojazda Karpatami, PK - BA poloprazdny bus! 😉 A to vsetko za 0 € ! 👍
Bezplatná preprava platí na celej trase liniek AMS alebo iba na úsekoch v BSK?
Reply on: 3pa3ck3 #22:
celá trasa
Aby ani Zahorie nebolo ochudobnene o tie uzasne mikrobusy

https://arriva.sk/bratislava/spoje-obsluhovane-minibusmi-od-19-januara-2022/
Reply on: TeBeCe #24:
Otras a hanba tieto marsrutky!
Reply on: IBBI #25:
Rozpor so zákonom s požehnaním dopravcu a župy.
Zdá sa že ľudia si už zvykli, ešte ani nestihol poriadne zastať a babky sa už hrnuli dovnútra...
Reply on: mirec240 #27:
Cakam, kedy sa nejaka partia pedofilov takto s 3 dodavkami s cislami postavi niekde pred skolu. 😆
Bezplatná preprava pokračuje aj vo februári.
To bude az do volieb tipujem , ved treba hlasy nahanat zupanovi 😃.
Inak teraz vidieť, ako veľmi obtazujuce je to tarifné odbavovanie nastupujucich - nemeska sa, aj ľudia si to pochvaľujú, a nie z finančnej stránky, ale to, že je to plynulé.
Reply on: Joyki #31:
Nielenze sa nemeska, ono sa dokonca vyckava, a to IDS dokonca v novembri extremne zosekal casy na cestovnych poriadkoch. Pri ceste z AS na Zlate piesky zvycajne 3-4 minuty k dobru (podla CP je to 21 minut)
Reply on: Joyki #31:
Mne sa tu skôr otvára otázka, prečo sa s cestovaním zadarmo nezaviedlo aj nastupovanie zadnými dverami všade v regióne, keďže kontakt s vodičom v prípade bezplatnej prepravy odpadá. Pár vodičov necháva nastupovať aj dozadu, ale to som mal šťastie len na zopár, inak ostatní vyžadujú nástup prednými dverami. Otázne je, či nechcú cestujúcich odnaučiť keď sa tarifa vráti, alebo je to len sadistický zvyk. Pravda však je, že regionálny autobus sa podstatne zrýchlil a často ešte aj čaká na odchod v zastávke. 🙂
U nás je problém to, že busmi zadarmo začali zrazu cestovať takí, čo inak do nich ani nepáchnu. Hlavne teda priam mraky zadarmistických deciek, čo inak cestujú vlakmi. Lebo prečo ešte viac nemeškať do školy, že, málo boli doma. Od 10.1. je to u nás v busoch peklo, nátresk ako v Indii, či naposledy za socíku.
Tam, kde jazdia iba busy, je to iné, tam cestovali žiaci vždy a je k tomu prispôsobená aj frekvencia spojov, u nás, hoci majú vedľa pristavený prázdny vlak a v pohode by si sadli, obsadia celý bus, rozvalia sa a pracujúci, ktorí si to v novembri/decembri v busoch odstresovali (a kvôli ktorým snáď to zadarmo cestovanie je), stoja, aj to v lepšom prípade, tí na ďalších zastávkach sa do busu aj nedostanú. O hluku ani nehovorím, chovanie á la ghetto z Miloslavova. Poobede vezú šoféri z BA doslova pavilón vreštiacich paviánov. Toto snáď účelom zadarmo cestovania nemalo byť, aby ho nakoniec zneužívalí tí, ktorí bežne busmi necestujú, a ešte sa aj nevedeli vpratať do kože.
Ja si neviem predstaviť toto znášať ďalší mesiac, my sme sa už na zastávkach včera tešili, že to končí...
Reply on: integrácia #34:
Presne ako pises! Pred tyzdnom som sa viezol zo SC do BA a predomna si sadli 3 (podla jazyka balkanske) decka, resp. teenageri. Kokos nahubky nikde a este to vyvrestovalo, revalo, liepalo sa po sebe, na kolenach klacali, ujoviny robili. Som sa inak musel drzat na uzde!
Reply on: IBBI #35:
áno, presne, rúška na pol žrde alebo vôbec (po pár mojich škaredých pohľadoch si ich nasadili späť)
úprimne, ja už najnovšie nosím do busu FFP3 bezventilový, lebo toto Drobovo zadarmo cestovanie je čistá premorovačka
Reply on: N/A #33:
Niektorí ma tento mesiac nechceli pustiť zadnými dverami ani v rámci BA (v smere jazdy na AS), napriek tomu, že od 15.11. už platí nástup všetkými dverami (zrejme o tom ani nevedia).
Reply on: mirec240 #37:
Akoze nechceli pustit? Ak boli zadne dvere otvorene, mohol si nastupit a co by Ti mohol? Nepojde dalej? Dojde jeho dispecer a dodzube jeho. 😃
Reply on: IBBI #38:
Hulakal po mne z predu nech idem k nemu, ale nešiel som. Tak teda došiel za mnou a pýtal odomna lístok a co si to ja dovoľujem, toto nie je MHD.
Tak som si vyprosil tento ton a oboznámil som ho s novými pravidlami.
Vodici tychto medzimestskych spojov su casto agresivni, neochotni a drzi. Ked som z casu na cas siel medzimestskym, tak som sa pytal, ci stoji na tej ci onej zastavke, odvkrnutie, podrazdeny madarsky prizvuk ze nerozumie, nech zopakujem, vzdychanie ci nemam drobnejsie a podobne prejavy. Ako uprimne - pred kazdym nastupenim do medzimestskeho busu som mal stiahnute hrdlo, co zas bude za problem.
Na druhej strane jedno som im nezavidel V KUSE manipulovanie s pokladnou, vydavanim listkov. Ako uz len pre toto bych to nesiel robit! Ze v dnesnej dobe mi nestaci prist, vybrat si na displeji zastavku a prilozit kartu (IDEALNE ESTE NA ZASTAVKE) - to mi pride CHORE!
Reply on: Joyki #31:
Uvidíme kedy bude ten check-in / check-out a čo spraví s rýchlosťou odbavenia. Každopádne tu je priestor na finančné úspory znížením obehovej rýchlosti vozidiel (a v SR aj vodičov, keďže sú k vozidlu pripútaní).
Reply on: IBBI #40:
Mám to podobne, vždy keď som u SL chcel niečo zložitejšie tak som tŕpol čo zas bude za problém. Nerobím si nádeje že teraz je to lepšie.
Reply on: Joyki #39:
Rovnaké skúsenosti + teda u mňa vodič zatiahlo aj ručnú a povedal, že ďalej nepôjde kým neukážem lístok a keď sa mi nepáči, volá políciu. Žiaľ, nezavolal. Na sťažnosti BID ani Arriva neodpovedali. Respektíve na otázku či musím aj na území mesta smer AS nastupovať prednými dverami (hral som trocha blbého) mi BID odpovedala, že áno, lebo vodič mi musí skontrolovať lístok. 🙃

BID by asi potrebovala kontrolóra štandardov 😁
Reply on: N/A #33:
BID na FB argumentovala tým, že vodič musí mať prehľad o počte cestujúcich vo voze, lebo viac osôb ako je oficiálna kapacita sa prepravovať nemôže.

By ma teda zaujímalo ako môže vôbec fungovať MHD (nehovoriac o ich pravidle smer na AS...).

Na toto by inak bolo zaujímavé zistiť odpovede oficiálnou cestou. 😁
Reply on: Jak44 #44:
Ten prehlad si ako zistuje? Pocita vzdy kolko nastupilo, kolko vystupilo? tento argument sa mi nepozdava.
Reply on: Jak44 #44:
Ako, niektorí ho asi poznajú, ale aj v MHD v Bratislave bol jeden mladý iniciatívny béusák, ktorý si počítal ľudí z Dlhých Dielov a potom na Molecovej vykázal ľudí, ktorí boli nad max. počet cestujúcich. 😐

Čo sa týka toho, že sa môže nastupovať v smere AS zadnými dverami, tak len toľko, že keď som čakal na zastávke a autobus zastavil, všetky dvere zavreté, tak som stláčal dopyt zadných dverí a nakoniec mi otvoril predné dvere a dokonca ešte aj pani musela vystupovať prednými dverami, hoci stála v zadných, lebo tomu Arrivákovi by mohol vniknúť ten zlý votrelec, zlý cestujúci!
ja testujem cestovanie v rámci BA prímestskými busmi celý tento týždeň
spod stanice na NIVY, neviem si to vynachváliť
vždy si zakývam, ruka mi za to neodpadne, spočiatku radšej prednými dverami, ak ľudia vystupujú, aj zadnými a nikto mi zatiaľ nevynadal
včera mi dokonca šofér cez predné dvere ukázal, že mám ísť zadnými
Reply on: N/A #46:
Neviem, čo je čudné na tom, že vodič si plní zákonom danú povinnosť...

§ 45 Zákona č. 8/2009 Z.z.
(1) Vodič nesmie dovoliť, aby sa prekročil povolený počet prepravovaných osôb, a podľa svojich možností nesmie pripustiť ani porušenie povinností ustanovených týmto osobám. Každá prepravovaná osoba zodpovedá za dodržiavanie svojich povinností podľa tohto zákona. Za prepravu detí alebo osôb, ktoré pre poruchu zdravia nezodpovedajú za svoje konanie, zodpovedá osoba, ktorá ich sprevádza. Ak také osoby nemajú sprievod, za ich prepravu zodpovedá vodič alebo ním poverená spôsobilá a náležite poučená osoba; to neplatí, ak ide o pravidelnú verejnú dopravu osôb.
Reply on: Jak44 #43:
To sa nám tie štandardy pekne rozpadli. Čo sa z nich vlastne momentálne dodržuje?
Reply on: 3pa3ck3 #48:
Čudné nič, ale úsmevné je to, že v rannej špičke pri plne naloženom autobuse ešte v čase pred pandémiou neviem ako počítal jednotlivo všetkých cestujúcich, to musel mať asi orlí zrak. Povedzme si na rovinu, pri MHD sa toleruje asi všetko aj zo strany polície, okrem teda PR kontroly pneumatík na hlavnej stanici.
Reply on: 3pa3ck3 #48:
Tie vozidlá majú v TP uvedenú kapacitu vypočítanú pri štandarde 8 ľudí na štvorec (na to je aj dimenzované vozidlo), takže technicky nie je nikdy možné prekročiť zákonnú kapacitu autobusu, keďže fyzicky je maximálne dostať do autobusu 5 ľudí na meter a DPB pracuje s komfortnou kapacitou 2 ľudí na meter.
Reply on: mirec240 #37:
tak v takých Crosswayoch LE 12 pri zadných dverách nie je ani označovač cestovných lístkov zatiaľ😁
Reply on: FFF13 #52:
Sú vôbec nejaké vozidlá, kde sú označovače aj pri zadných dverách už?
Reply on: Cancer #53:
Nie.
Reply on: 3pa3ck3 #48:
Fuuu pamatam si casy este ked Karosy boli bezne vozidlo, ked na vo voze doslova drzali zamky a "hydraulika" dveri 😃 pochybujem ze by pocty sedeli 🤣
Pozerám ešte prepravný poriadok. Čo keď predsa len, chudáci vodiči postupovali správne a BID išla proti vlastným pravidlám? 😁

"A.12.4 V PAD je možný nástup do vozidla len prednými dverami, kde vodič kontroluje cestovné lístky.
Cestujúci, ktorý nemá zakúpený cestovný lístok v predpredaji, je povinný zakúpiť si ho u vodiča."

Nič o výnimke na BA úseku smer AS v prepravnom poriadku nie je.
Reply on: Ike #51:
Reálnu kapacitu ste overovali aj experimentálne? 🙂
Reply on: 3pa3ck3 #57:
Nie, použijem klasickú výhovorku - prišiel COVID. 😂 Ale mali sme to v pláne, dokonca boli dohodnuté aj školy. Problematiku sme riešili na sklonku roka 2019 a empirický prieskum bol dohodnutý na apríl 2020.

Zaviedol som dve kapacity - komfortnú a kritickú, ktorá sa prepočítala pre každé vozidlo podľa počtu osôb na metri štvorcovom. Ten som mal v kancelárii na podlahe a spolu s kolegami sme skúšali rôzne počty, pričom výsledky boli asi také, že už 2 osoby (komfortná kapacita) na štvorcovom metri bolo dosť. Skúšali sme aj 4 (kritická kapacita), ale to už bol ten typ tlačenky, kedy sa vo vozidle nemusíš držať madla, pretože nech pôsobí odstredivá sila kamkoľvek, "drží ťa dav". 8 osôb na štvorci, ktorú používa výrobca pri definovaní maximálnej prípustnej hmotnosti vozidla a teda kapacity bolo fyzicky nereálne vôbec vyskúšať, jedine, že by sme sa štyria muži natlačili na seba a každý z nás zobral ešte na koňa jednu ženu. Takže technická rezerva tam je.

Pri vyhodnocovaní dát sme pri prekročení komfortnej kapacity vozidla spozorneli a vybraný spoj sme sledovali. Ak to bolo ojedinelé (napr. spôsobené predchádzajúcim výpadkom spoja), tak sa tomu pozornosť nevenovala. Tiež sme mali niektoré ranné spoje, kde bola pravidelne prekročená komfortná kapacita povedzme na úrovni 101 % (o 2-3 cestujúcich), ale iba na zopár zastávkach a keď k tomu nechodili sťažnosti, mali sme to len v monitoringu.

Cieľom bolo nepriblížiť sa ku kritickej kapacite (a nebodaj ju aj prekročiť). To by ale znamenalo prekročenie komfortnej, ktorej sme sa tiež snažili zabrániť, aj keď vravím, ojedinele to bolo akceptované.

Takto sa dali dáta vyhodnocovať aj spätne a ako príklad uvádzam, že kritická bola prekročená napríklad na starších vinobraniach v Rači, alebo potom pri takých nárazových mimoriadnostiach (meškanie vlakov a príchod viacerých preplnených vlakov naraz).

Samozrejme, do odporúčaní analytického odboru vstupovali ďalšie premenné a samozrejme, posledné slovo mal (veľmi správne) objednávateľ.

Neviem do akej miery to takto funguje dnes, pretože od júla už v dp nepracujem.
Inak od zavedenia tejto hurá akcie výrazne ubudlo cestujúcich v regionálnych vlakoch, hlavne v úsekoch BA - Kvetoslavov a BA - PK.
Niektorí vodiči púšťajú v smere von z BA ľudí cez obe dvere, niektorí dokonca výlučne len zadnými dverami. A potom niektorí mi idú odtrhnúť hlavu, že si dovoľujem nastúpiť cez zadné dvere v smere do BA, lebo púšťajú len prednými, darmo bezplatná preprava.

Hlásenia znejú nezrozumiteľne alebo nefungujú; znamenie niekto dáva, niekto nie, a niektorí vodiči si všímajú a niektorí nie. Väčšina nezastavuje na zastávkach v BA v smere na AS, napriek tomu, že tam niekto stojí. Vizuálny informačný systém väčšinou neupravený - zobrazujú sa useknuté licenčné čísla, čiže každá linka je 0102x, 0105x, 0106x alebo 0107x, názvy zastávok useknuté, časy nesedia. Označovače občas prekryté. Cestovné poriadky miestami strhnuté.
Reply on: Joyki #60:
Minule som šiel do Stupavy, autobus šoférovala nejaká nová vodička z Česka a bol tam s ňou navigátor, ktorý zdrbal každého, kto "nezamával" na zastávke, pritom žiadna takáto povinnosť nie je. Okrem toho, viaceré autobusy (napr. biele CN 12,3) jazdia zle označené, len s malým papierikom za oknom že kam to ide (niekedy je to napísané perom alebo malým písmom že to poriadne nevidieť zblízka), takže cestujúci čakajúci na zastávke má na výber - buď zakýva preventívne na každý autobus lebo nebude vedieť zdiaľky ktorý je jeho (a občas za to dostane vynadané že zastavil autobus ale nenastúpil) alebo nezakýva a dostane vynadané za to, že nekýval.

Samozrejme jazdenky nepíšu ani nehlásia zastávky takže veľa ľudí sa aj tak musí pýtať vodiča, či stojí na ich zastávke. Okrem toho tým, že jazdia v rôznych náteroch tak mnohí ani nevedia že prišiel ich autobus (jedna pani sa minule pýtala že či je to "robotnícky" alebo normálny autobus). Prípadne sa to môže mýliť s Arrivou Trnava, tam tiež jazdia biele Crosswaye na linkách idúcich do/z BA. Tento jav je ale len dočasný (ako sľubovali, malo by to byť najneskôr do mája).

Edit: to ešte nehovorím o tých balkánskych spôsoboch v autobusoch - na každom druhom okne papieriky a tam napísané perom (už som videl aj ružovou zvýrazňovačkou) že "Všetky zastávky sú na znamenie!!!"
Reply on: mirec240 #61:

Ešte jeden zážitok. Šiel som autobusom z AS na Patrónku a chcel vystupovať prednými dverami. Vodič zastal a otvoril zadné dvere so slovami "Prednými sa nevystupuje." Podotýkam, vonku stali ľudia pripravený na nástup. Keď som sa spýtal, kde je to napísané, kedže prepravný poriadok hovorí dačo iné, tak som dostal odpoveď "Mňa nezaujíma nejaký poriadok, je COVID".
Nuž, chvíľku sme debatovali a potom otvoril aj predné s dodatkom, že som výslovne nevychovaný.

Tak ja neviem, už. Je pekné, že sa vymenili busy, ale to je asi všetko, čo sa zmenilo. Zdá sa, že vodičom teraz prechádza úplne všetko, len aby nedali výpoveď.

//Dodám iba, že prednými vystupujem na zastávkach v BA iba z čisto praktického dôvodu - ešte za čias Slovak Linesu som sa pri zadných dverách už párkrát previezol pár metrov za zastávku. Zaujímavé, že vtedy vodiči nemali problém. 😁
Reply on: Jak44 #62:
"Zdá sa, že vodičom teraz prechádza úplne všetko, len aby nedali výpoveď."

No presne o tomto to je. A oni to vedia, tak si dovoluju. Ono asi bude fakt treba raz neuposluchnut vyzvu niektoreho vodica a pockat na policiu/dispecing. Pripadne si komunikacie s vodicmi natacat na mobil.
Ja sa len pri čítaní týchto vašich zážitkov pýtam, kde je k.... BIDka? Načo máme dvesto strán štandardov, zmluvu a sankcie keď sa toleruje tento stav a všetci sa tvária že oni s tým nič?

Tento Balkán čo predvádzajú vodiči bol pre mňa vždy najväčší dôvod v regióne jazdiť autom, lebo pomaly každá druhá cesta bola problém lebo blbec za volantom si vymýšľal vlastné pravidlá. Toto malo s novou zmluvou skončiť, ale objednávateľa to zdá sa netrápi a ďalej veselo platí službu v rozpore so štandardami.
Reply on: IBBI #63:
Ja sa snažím tých vodičov pochopiť. Nábor prebiehal asi tak, že "tu máš autobus, kľúče a jazdi", takže o tom čo platí a neplatí nemusia vedieť. Pokiaľ sú slušní tak s nimi treba jednať slušne, súhlasím však s tým, že hrubé správanie voči cestujúcim (ale aj opačne, cestujúcich voči vodičom) je neprípustné. Druhá vec, tým, že nemal kto jazdiť tak prijali úplne každého kto spĺňal podmienky na šoférovanie autobusu, preto to tak vyzerá.
Reply on: mirec240 #65:
Plne súhlasím. Ja sa takmer vždy snažím na to ísť edukačným štýlom (Zrovna pri poslednej story som bol jemne otrávený, tak tam bol tón trocha iný), len darmo ty si slušný, keď vodič na teba aj tak nabliaka. To už potom ani človek nemá chuť byť slušný...

// + Teda, keď na mňa nabliaka vodič, tak si z toho nič nerobím, ale predstavme si príklad, že majiteľ IAD sa rozhodne ísť busom, pozrie si na internete, že stačí stáť na zastávke, že môže v meste nastúpiť zadnými dverami...a potom na neho niekto nahuláka či má volať políciu. No pôjde ešte niekedy verejnou dopravou? Asi nie.

Reply on: 810zssk #64:
Je to presne tak, ako píše Jak44 a IBBI. Vodiči Arrivy sú aktuálne priam nedotknuteľní (česť výnimkám), keďže kontrolné mechanizmy úplne odpadajú, nakoľko pre Arrivu je aktuálne asi lepší aj väzeň za volantom ako nič, len aby nebol ten prúser. Nehovoriac o najnovšom probléme v Marianke, kde začali jazdiť tie dodávky a rodičia sa radšej dohodli, že budú voziť deti aj druhým rodičom, keďže sa medializoval príbeh onanistu v MHD a majú obavy, keď im príde dodávka s nejakým papierom a či za volantom nebude nejaký deviant. Plus o minimálnej kapacite tých dodávok ani netreba hovoriť, keby mali na streche záhradku, asi odvezú viac ľudí.😃
Reply on: N/A #67:
To je všetko fajn, ale čo s tým teraz ďalej?

A okej, časť problému sú blbci ktorých Arriva teraz nemá ako riešiť. Ale je tam očividne aj veľký problém s neznalosťou predpisov, teda absenciou školení od dopravcu. Toto by bolo riešiteľné aj v aktuálnom stave keby Arriva aktívne dostávala sankcie.

Celá podstata týchto kontraktov je že koordinátor systému má vyžadovať od dopravcu definovanú službu a je na dopravcovi ako zabezpečí jej plnenie. Objednávateľ sa nemá zaoberať vnútornými problémami dopravcu, na to si ho predsa platí aby tú prevádzku zabezpečoval.
Inak kedysi pred pár rokmi sa diskutovalo (možno aj tu na imhd), že každý cestujúci musí mať zakúpený cestovný lístok a to aj v prípade, že nič neplatí. Že preto si musia študenti a dôchodcovia kupovať nulové lístky na železnici a dôchodcovia nad 70 v BSK musia mať ročný lístok seniorpas.
A to zrazu pri tejto bezplatnej preprave neplatí? Alebo sa medzičasom zmenili zákony/pravidlá?

Nie že by mi to vadilo, aspoň sa teraz rýchlo nastupuje a busy nemeškajú, ale zaujíma ma či je to takto v poriadku.
Reply on: Jak44 #66:
Lenže na internete môže byť napísané hocičo bez akejkoľvek relevancie. Pre cestujúceho je záväzný Prepravný poriadok, a ten, ako bolo citované nižšie, stále hovorí iba o nástupe prednými dverami.

(To je podobne, ako keď vládni prestavitelia niečo povedia na tlačovke, avšak o pár hodín je zverejnený právny dokument, o ktorom rozprávali a predtým sami schválili, a v ňom sa píše niečo iné. Záväzné je to, čo vyšlo v Zbierke zákonov/Vestníku vlády, nie čo bolo povedané na tlačovke. )
Reply on: Joyki #60:
Teba nemá čo trápiť, či vodič otvoril iba zadné dvere, podľa PP môžeš nastúpiť iba prednými...
Reply on: 3pa3ck3 #70:
Akože súhlasím, lenže, koľko ľudí pozerá PP? Ešte k tomu za účelom overenia faktu zo stránky Integrátora? 🙂 Je pekné, že PP to upravuje, lenže ani to neoprávňuje vodiča hulákať po autobuse na cestujúceho.

Celá táto debata sa točí skôr o celkovom zlyhaní BID/Arrivy jednak v komunikácii voči verejnosti, jednak v komunikácii medzi inštitúciami samotnými, ako aj o zlyhaní komunikácie a procesov priamo v inštitúciach.
Reply on: 3pa3ck3 #71:
Mňa trápi to, že cestujúci je za debila, že každý spoj funguje iným režimom, dokonca niektorí zakazujú z predu.
Reply on: Joyki #73:
Ten zákaz nástupu vpredu tiež neviem odkiaľ vytiahli. Čo má robiť človek čo si chce kúpiť alebo označiť lístok?

Človek by čakal že človek ktorý dokázal absolvovať Dčko je dostatočne gramotný na to aby pochopil výraz "všetky dvere".
Reply on: Ike #51:
Zrejme sa ten rekord v 39 neodohral? Udávané kapacity aktuálne dodávaných vozidiel určite nie sú na 8 os/m2. Čím NETVRDÍM, že má vodič počítať cestujúcich.
Reply on: S499.1023 #75:
Tak ten rekord nebol v bežnej prevádzke. V reálnej situácii nastalo niekoľko nespočetne veľa krát, že autobus nepobral ľudí na zastávke a netlakovali sa úmyselne, ako v prípade rekordu na 39. Tým ten rekord nespochybňujem, ale z behaviorálneho hľadiska v praxi nemôže u nás nastať.

Na autobusy si rozhodne väčší odborník, ale udávané kapacity tu na imhd sú pri kapacite 8 osôb na m2 a keď zohľadním užítkovú hmotnosť vozidiel z technických údajov, tak tomu zodpovedá aj výpočet a zohľadnenie maximálnej prípustnej hmotnosti.

Zoberme si príklad najnovších Otokarov.
Celkový počet miest: 156 pri 8 os./ m2 (je to v karte typu vozidla aj uvedené).
Pohotovostná hmotnosť: 17450 kg
Maximálna prípustná hmotnosť: 28000 kg

Teraz si spravme kontrolné výpočty
Užitková hmotnosť: 28000 - 17450 = 10 550 kg
Užitková plocha: 156/8 = 19,5 m2 (zrejme sa nezapočítava plocha určená pre sediacich cestujúcich, pretože by som očakával, že to bude cca 17,5x2,2).
Koľko cestujúcich (priemer 70 kg) môže do autobusu nastúpiť, aby neprekročil maximálnu prípustnú hmotnosť? 10 550/70 = 150,7 = skoro tých 156.

Môžeš si prepočítať aj autobusy, ktoré tých 8 os/m2 nemajú uvedené a vychádza to rovnako.

156 cestujúcich do Otokaru v bežnej premávke nenapcháš, ani keby boli na zastávkach "optimalizátori" ako v tokijskom metre. Pri 90 cestujúcich by ti chodili denne sťažnosti a fotky na sardinkáreň.

Preto vravím, že maximálna prípustná hmotnosť má obrovskú rezervu a v TP je zapísaná tá kapacita s rezervou. Takže pokiaľ nemáš nejaký mikrobus bez dvojmontáže, žiadny vodič nemusí počítať cestujúcich, nie je fyzikálne možné aby sa tá kapacita prekročila. Netuším, aká je situácia v prípade autokarov, hovorím teraz o prevádzke, kde sa bežne stojí, ale tam sa zrejme stojaci cestujúci neuvažujú nie z dôvodu konštrukcie vozidla, ale z dôvodu charakteru dopravy, na ktorý sa autobus využíva.
Reply on: Ike #76:
Pri autokaroch (štandardne) máš uvedený počet 0 stojacich cestujúcich v TP, takže ak vodič vidí, že má obsadené všetky sedadlá, vie že dosiahol maximálnu kapacitu.
Reply on: 3pa3ck3 #70:
Otazka vsak potom stoji, ci je takyto PP v sulade s predpisom BID, ktory mu je (mal by byt) nadradeny.
Reply on: IBBI #63:
Ja by som cakal, ze BID bude Arrive za toto rozdavat pokuty ako na beziacom pase, cim by vznikol na Arrivu tlak aby sa ponahlala s tym nieco urobit. Mozno mozu chrapunov za volantami tolerovat teraz, ked ich nemaju dost, ale ak ich taki budu stat 20000€ mesacne na pokutach, tak si rychlo rozmyslia, ci nespravia vsetko aby ich co najskor nahradili tymi Gruzincami ci kto to mal byt.
Ale teda som neuveritelne rad, ze sa ma cely tento cirkus netyka, lebo uplne vsetko co do toho vstupuje, je uplna hroza, od kraja (pamatate si dvojtyzdnove ultimatum? To vyprsalo pred dvoma mesiacmi!), cez BIDku, Arrivu, mesto, az po tych najposlednejsich vodicov, nehovoriac o bonuse v podobe ZSSK a ministerstva dopravy... Robi tam vobec niekto aspon nieco poriadne?
Reply on: Minko #78:
Nemal by sa zmeniť aj PP, keď sa zmenia predpisy BID?
Reply on: M@trixX #79:
Úplne presne ako píšeš. Župa nemá súcitiť s Arrivou, tá zmluvu podpísala dobrovoľne a zaviazala sa dodávať nejakú službu. Za všetky tieto porušenia majú lietať sankcie a nech si s tým Arriva robí čo chce - ak sa necítia na to aby tie sankcie prenášali na vodičov, nemusia, ale potom to holt pôjde z ich peňazí. Základ by bol keby aspoň začali vodičov poriadne školiť.
Reply on: 810zssk #81:
Ja badam citeľne zlepšenie.

Maršrutky majú za oknom A4ku, ktorá je už v súlade s dizajn manuálom😂
Reply on: Ike #82:
Asi pobrali z autobusov, lebo tie, ktorym nefunguju displeje maju uz len nejake pofiderne papierikove oznacenia, ktore skoro ani nevidiet.
Reply on: TeBeCe #83:
... alebo ani tie
Reply on: Jak44 #44:
Vieš dať aj link na FB príspevok, v ktorom sa toto tvrdí?
Reply on: slavius #80:
samozrejme, otázkou je, prečo je PP taký ako je, keď BID bol zmenený tuším ešte pred nástupom Arrivy 🙂
Reply on: Minko #86:
Aktuálna verzia PP platí od 15.11.
Reply on: Valec #85:
Našiel som vám to pán Války, zrejme myslel tie komentáre pod príspevkom na odkaze nižšie, kde bolo odpovedané namosúrenej cestujúcej niečo v zmysle „čo sa sťažujete na sardinkáreň vo vozidle ak nebola prekročená kapacita vozidla“ – zrejme aj preto, že to nebolo dané ako odpoveď na namosúrenú cestujúcu, ale pod komentár, ktorý sa pýtal na nástup prvými dvermi bez toho aby namosúrená cestujúca bola označená v tom komentári (čo by naznačovalo, že je to pokračovanie toho vlákna).

Dávajte si pozor na to čo/ako BIDka odpovedá. 😉

https://www.facebook.com/idsbk.sk/posts/1963257073857956

Teda prečo nieje povolený nástup aj zadnými dverami keď je doprava zadarmo nebolo zodpovedané. Poviete nám všetkým ten dôvod teraz?
Reply on: 3pa3ck3 #87:
a predpis v BID-ke sa nemenil ešte skôr? 🤔
Reply on: Cancer #88:
Áno, to je jediný komentár, ktorý by k tomu pasoval. Ale z neho nijako nevyplýva, že "BID na FB argumentovala tým, že vodič musí mať prehľad o počte cestujúcich vo voze".

V januári bola zavedená bezplatná preprava, nie nástup všetkými dverami (tie dve veci treba rozlíšiť). Nástup druhými dverami nebol zámerne zavedený, aby sa predišlo prípadným konfliktom pri tom, keď bezplatná preprava skončí. Ono aj cez tie predné dvere dokážu cestujúci nastúpiť rýchlejšie ak sa nekupujú/nekontrolujú lístky. Takže ak má byť zároveň dodržaný CP a zároveň sa nešuchať na cestách/nevetrať na zastávkach, nie je potrebné na ten mesiac (medzičasom dva) zavádzať aj nástup druhými dverami.

Inak tie nadväznosti príspevkov a (ne)označenie osoby hádže FB častokrát dosť zvláštne a inak to vyzerá na webe, na mobilnom webe a inak v aplikácii.
Reply on: Minko #86:
O možnosti nástupu aj druhými dverami pri ceste po BA v smere do centra bolo definitívne rozhodnuté v čase, kedy bol dodatok zmluvy (obsahujúci aj PP) asi 2 týždne na podpisovom kolečku. Takže boli dve možnosti - odložiť to na neskôr (podpis zmluvy trvá cca mesiac), alebo nechať zatiaľ tak znenie v PP.
Vzhľadom na závažnosť zmeny zostalo znenie PP bez zmeny, a upraví sa pri najbližšej inej zmene (už teraz vieme, že tých úprav tam vo vzťahu k PAD bude viac).
Reply on: Valec #91:
z uvedeného dôvodu by sa ale malo uplatňovať pravidlo, že platí v prvom rade to čo stanoví BID ak je PP v nesúlade s normami BID. V opačnom prípade je nám celý BID nanič.
Reply on: Minko #92:
PP je záväzný predpis vydávaný na základe zákona. Toto určite nie je cesta. Skôr už potom počkať do termínu najbližšej aktualizácie PP.

Hlavne preboha nech v tom je nejaká konzistentnosť.
Reply on: 810zssk #93:
lenže tu vzniká zásadná nekonzistentnosť, ktorú je potrebné riešiť. Alebo by potom BID-ka mala tiež zvažovať svoje kroky a dohodnúť sa kedy bude zmena PP a svoje zmeny pustiť na svetlo sveta až vtedy, lebo tak vzniká situácia kedy nám "nadriadená inštitúcia" v rámci BID tvrdí niečo iné, PP dopravcu tvrdí niečo iné a je vydávaný na základe právneho predpisu nadriadeného BID a v konečnom dôsledku to vyzerá že cestujúci je len povinný substrát, ktorého tieto inštitúcie iba trpia. Alebo je na mieste (nepoznám detailné znenie zákona teraz) aby sa ustanovila existencia predpisu ID v regióne aj v zákone a postavil ju zákon nad PP. Lebo takto máme BID len v role štatistu.
Reply on: Minko #94:
PP oficiálne vydávajú dopravcovia, ale reálne ho tvorí koordinátor. Takže tento rozpor je výsledkom procesu v BID.

Pokiaľ ide o legislatívnu zmenu, tam vidím priestor na to aby PP vydával priamo koordinátor. Ale rozhodne si nemyslím že facebookový post by mal byť nadradený PP. Ak dnes riešime problém s tým že vodiči často nedodržujú predpisy, tak nevnímam ako veľkú pomoc to že teraz vodičom začneme hovoriť aby predpisy ignorovali, lebo platí niečo iné.
Reply on: 810zssk #95:
Podľa mňa tu nie je dôvod niečo meniť. Aký je rozdiel medzi tým, že integrátor na základe interných dokumentov a zmluvy nariadi dopravcom znenie PP, ktorým si dopravcovia splnia zákonnú povinnosť a tým, keď to spraví integrátor vo svojom mene?

Chápem, že integrátor nie je nadriadený dopravcom, ale stále platí, že dopravcovia sú v IDS dobrovoľne a ak sa nevedia dohodnúť na PP, tak je v princípe jedno, z koho strany je iniciatíva.
Reply on: 810zssk #95:
súhlasím aj to je cesta (a možno aj lepšia len ma hneď nenapadla). viem si predstaviť situáciu kedy by integrátor vydával nejaký "všeobecný" PP, ktorý by museli akceptovať všetci dopravcovia zapojení v IDS.

Čo sa týka FB postu, je namieste otázka, čo viedlo BID pustiť von takúto informáciu- musel vedieť že na to aby sa jej ľudia dožadovali neexistuje žiaden hmatateľný základ 🤔
Reply on: Ike #96:
Ja ale nerozumiem prečo si vydávania PP montujeme dopravcov ktorí jazdia v systéme niekoho iného. Zákon sa na to stále pozerá cez koncept kde dopravcovia spolupracujú medzi sebou, nie koncept kde dopravca je súčasťou nejakého systému a jazdí podľa jeho pravidiel.

Nariaďovanie znenia PP ktorý ma vydať niekto iný je podľa mňa problematické - pri prvom PP v rámci zákazky sa to dá, neskôr už potrebuješ dohodu s dopravcom.

Je nelogické aby dopravca vydával PP pre linky kde jazdí v rámci IDS.
Mal som možnosť na Patrónke čakať na PAD a prišli dodávky do Marianky a pripomínalo mi to Titanic, kde sa vyberalo, kto pôjde na loďku a kto nie. Najprv išli ženy a dôchodci, potom de..a potom sa už nezmestili. Totálny fail, asi 15 ich tam zostalo. 😂
Reply on: N/A #99:
Furik sa neda pripojit k tym dodavkam ?
Reply on: Petto #100:
Už jedine tým Ilavčanom pod volant poslať nejakú ambicióznu cestujúcu. 😆
Reply on: N/A #99:
Ale majú to zadarmo.
Reply on: Miro #102:
Čo z toho keď ich ani neodvezie kvôli malej kapacite?
Reply on: 810zssk #98:
Ten istý zákon však koordinátora považuje za dopravcu (§ 3 ods. 3 56/2012 Z. z.)... 😂

Takže, neexistuje prekážka v tom, že by koordinátor nemohol vydať PP, problém bude v tom, že koordinátor nemá s dopravcom zmluvný vzťah na úrovni objednávateľ - poskytovateľ ako to predpokladá spomínaný odsek, či?
Reply on: N/A #103:
Kúpil si si v Tescu pokazený jogurt? Hm, tak to nás mrzí, na, tu máš ďalší pokazený jogurt zadarmo, ako prejav nášho ospravedlnenia.