Bratislavský kraj prichádza s kompenzáciou pre cestujúcich za kolaps autobusovej dopravy.
Bratislavský samosprávny kraj poskytne cestujúcim v regionálnej autobusovej doprave na linkách v rámci Integrovaného dopravného systému v Bratislavskom kraji (IDS BK) počas januára a februára 2022 bezplatnú prepravu. Kraj túto kompenzáciu cestujúcim za nevydarený štart nového regionálneho dopravcu prefinancuje zo sankcií, ktoré dopravcovi udeľuje za každý deň až do zabezpečenia výpravy na úrovni 95 % spojov. Za prvých 31 dní kraj vyčíslil pokutu na 930-tisíc €. V akom rozsahu budú regionálne autobusy premávať v januári, sa zatiaľ odhadnúť nedá, dopravca už avizoval, že stopercentná výprava to zrejme stále nebude.
Cestujúci, ktorí využívajú jednorazové cestovné lístky, si v januári nebudú musieť v regionálnych autobusoch na linkách 205 až 799 kupovať cestovné lístky.
Cestujúci, ktorí majú zakúpený predplatný cestovný lístok (PCL) s minimálne jednou regionálnou zónou v období od 15.11.2021 do 31.1.2022, dostanú neskôr kompenzáciu vo forme bonusového bezplatného predplatného lístka, ale až pri zakúpení ďalšieho PCL a po termíne spustenia tejto akcie (predpoklad spustenia akcie je počas jari 2022). Bonusový bezplatný PCL bude potom vygenerovaný s platnosťou 1 mesiac (v prípade držiteľov 30- a 90-dňových PCL), resp. 2 mesiace (v prípade držiteľov ročných PCL).
Cestujúcich, ktorí majú zakúpený PCL len pre zóny 100 a 101 (mesto Bratislava), sa táto kompenzácia týkať nebude.
Dodajme, že dopravca Arriva Mobility Solutions už od novembra prepravuje cestujúcich na niektorých spojoch bezplatne. Ide o spoje vykonávané väčšími osobnými vozidlami súkromných firiem, ktoré Arriva zazmluvnila na výkon časti autobusových spojov v regiónoch Pezinok a Senec.
Ike
Na autobusy si rozhodne väčší odborník, ale udávané kapacity tu na imhd sú pri kapacite 8 osôb na m2 a keď zohľadním užítkovú hmotnosť vozidiel z technických údajov, tak tomu zodpovedá aj výpočet a zohľadnenie maximálnej prípustnej hmotnosti.
Zoberme si príklad najnovších Otokarov.
Celkový počet miest: 156 pri 8 os./ m2 (je to v karte typu vozidla aj uvedené).
Pohotovostná hmotnosť: 17450 kg
Maximálna prípustná hmotnosť: 28000 kg
Teraz si spravme kontrolné výpočty
Užitková hmotnosť: 28000 - 17450 = 10 550 kg
Užitková plocha: 156/8 = 19,5 m2 (zrejme sa nezapočítava plocha určená pre sediacich cestujúcich, pretože by som očakával, že to bude cca 17,5x2,2).
Koľko cestujúcich (priemer 70 kg) môže do autobusu nastúpiť, aby neprekročil maximálnu prípustnú hmotnosť? 10 550/70 = 150,7 = skoro tých 156.
Môžeš si prepočítať aj autobusy, ktoré tých 8 os/m2 nemajú uvedené a vychádza to rovnako.
156 cestujúcich do Otokaru v bežnej premávke nenapcháš, ani keby boli na zastávkach "optimalizátori" ako v tokijskom metre. Pri 90 cestujúcich by ti chodili denne sťažnosti a fotky na sardinkáreň.
Preto vravím, že maximálna prípustná hmotnosť má obrovskú rezervu a v TP je zapísaná tá kapacita s rezervou. Takže pokiaľ nemáš nejaký mikrobus bez dvojmontáže, žiadny vodič nemusí počítať cestujúcich, nie je fyzikálne možné aby sa tá kapacita prekročila. Netuším, aká je situácia v prípade autokarov, hovorím teraz o prevádzke, kde sa bežne stojí, ale tam sa zrejme stojaci cestujúci neuvažujú nie z dôvodu konštrukcie vozidla, ale z dôvodu charakteru dopravy, na ktorý sa autobus využíva.