Opis projektu
V rámci projektu bola zrealizovaná modernizácia jestvujúcej dvojkoľajnej električkovej trate v úseku od tunela cez Karlovu Ves po Hanulovu ulicu v Dúbravke (po úsek trate zrekonštruovaný v roku 2014). Trať zostala situovaná v rovnakej polohe ako pôvodne, prišlo však k posunom niektorých zastávok a v jednom prípade aj k zlúčeniu existujúcich zastávok. Napriek očakávaniam nedošlo k väčšej redukcii priecestí s električkami.
Najdôležitejšie zmeny oproti existujúcej trati:
- vybudovanie prestupného uzla Molecova, kde pri prestupe na Dlhé diely a z Dlhých dielov nebude nutné prechádzať cez cestu
- vybudovanie koľajovej spojky za zastávkou Molecova pri kostolíku, ktorá umožní otáčanie obojsmerných električiek; pôvodné odstavné koľaje budú nahradené jednou uprostred trate
- zlúčenie zastávok Jurigovo nám. a Segnerova
- úprava obratiska Karlova Ves na otáčanie električiek a autobusov náhradnej dopravy v smere z centra aj Dúbravky
- výstavba združenej zastávky Damborského (Záluhy), kde bude zabezpečený prestup medzi električkami a autobusmi na spoločnej zastávke
- doplnenie bezbariérových prístupov na zastávky
- doplnenie priechodov pre cyklistov
- zazelenanie trate
- vybudovanie cestnej svetelnej signalizácie na zostávajúcich priecestiach s električkovou traťou s preferenciou električiek, zriadenie kamerového dohľadu na vybraných priecestiach
Priebeh projektu
V roku 2015 prebehlo zisťovacie konanie EIA, v rámci ktorého bolo rozhodnuté, že vplyv projektu na životné prostredie nebude posudzovaný. 11. decembra 2015 bolo vydané územné rozhodnutie o umiestnení línovej stavby (električkovej dráhy). Pri príprave projektovej dokumentácie bol zaznamenaný výrazný časový sklz, ktorý spôsobil neukončenie projektu (časť Projektová dokumentácia) získaním stavebného povolenia do pôvodne plánovaného decembra 2015, čím sa znemožnilo financovanie cez Operačný program Doprava 2007 – 2013 (OPD). V nadväznosti na to bola s riadiacim orgánom OPD ukončená zmluva o nenávratnom finančnom príspevku dohodou. Mesto v januári 2016 vrátilo doteraz vyčerpané finančné prostriedky na účet riadiaceho OPD a v rámci Operačného programu Integrovaná infraštruktúra 2014 – 2020 (OPII) predložilo novú žiadosť o nenávratný finančný príspevok na príslušný riadiaci orgán. Ku dňu 17.12.2015 bolo financovanie projektovej dokumentácie aj samotnej realizácie modernizácie zaradené do zoznamu projektov Operačného programu Integrovaná infraštruktúra, čo je predpokladom na získanie nenávratného finančného príspevku z Kohézneho fondu EÚ. Zmluva o poskytnutí NFP bola podpísaná 31. marca 2020, pričom celkové oprávnené výdavky na projekt z OPII boli stanovené na 66,205 mil. € (po aktualizácii v roku 2024 znížené 63,68 mil. €).
Bratislavský samosprávny kraj vydal pre stavbu stavebné povolenie napokon až 29. decembra 2016, pričom právoplatnosť nadobudlo po odvolacom konaní 26. mája 2017. Verejnú súťaž na zhotoviteľa modernizácie radiály vyhlásilo hlavné mesto začiatkom augusta 2017 s pôvodným termínom na predkladanie ponúk uchádzačov do 27. septembra 2017, ktorý bol po viacerých predĺženiach posunutý na 10. januára 2018. Ponuky boli vyhodnotené až v novembri 2018, Úrad pre verejné obstarávanie však po kontrole súťaže zistil protiprávne vylúčenie jedného z uchádzačov a v apríli 2019 nariadil magistrátu znovu vyhodnotiť súťaž aj s ponukou pôvodne vylúčeného uchádzača. Po opakovanom vyhodnotení ponúk sa úspešným uchádzačom (rovnako ako v prvom prípade) stalo konzorcium „DK Radiála“ pozostávajúce z firiem TSS Grade Bratislava, Metrostav Praha, Metrostav Bratislava, Swietelsky-Slovakia Bratislava a ELZA-Elektromontážny závod Bratislava, ktoré radiálu zmodernizuje za 65 119 903 € s DPH. Stavebný dozor na stavbe v roku 2019 zabezpečovala mestská spoločnosť Metro Bratislava, kedže verejná súťaž na zabezpečenie stavebného dozora nebola včas ukončená. Až v decembri 2019 mesto podpísalo zmluvu na výkon stavebného dozora s firmou SGS Czech Republic.
Zmluva o dielo s víťazom súťaže na modernizáciu radiály bola uzatvorená 5. júna 2019 a s výstavbou sa začalo 22. júna 2019 prvou etapou od Jurigovho námestia po obratisko Karlova Ves a následne od začiatku augusta aj druhou etapou od obratiska po Hanulovu ulicu v Dúbravke. Prvá etapa mala byť pôvodne dokončená do 27. septembra 2019, ale pre rôzne problémy práce trvali do polovice do decembra 2019, niektoré časti tejto etapy však budú dokončené až v roku 2020. Električková doprava po obratisko v Karlovej Vsi (Kútiky) bola obnovená 19. decembra 2019.
Druhá etapa by mala byť podľa pôvodného harmonogramu ukončená do 20. decembra 2019, pre vzniknuté problémy s prístupom k meniarni Dolné Krčace sa však skúšky trate a obnovenie premávky električiek oneskorilo a premávka začala až 22. februára 2020. Aj druhá etapa je zatiaľ dokončená v provizórnom stave, keďže nebola úplne dokončená integrovaná zastávka Záluhy (pôvodne Damborského) a iné súvisiace objekty stavby. Ich dokončovanie prebieha až do skončenia celej modernizácie v roku 2020.
Tretia etapa zahŕňa rekonštrukciu výhybiek pri tuneli a modernizáciu semaforov, čo si vyžiadalo odklon električiek z nábrežia v úseku Chatam Sófer - Námestie Ľ. Štúra. Linka 4 počas tejto etapy premávala obojsmerne cez tunel. Táto etapa začala 14. marca 2020, pričom vzhľadom na príchod pandémie koronavírusu bola vzápätí na niekoľko dní prerušená. Etapa bola dokončená s oneskorením až v lete 2020. Pôvodne mala byť dokončená do začiatku mája pred začatím poslednej etapy. Premávka električiek cez tunel bola nakoniec obnovená až 27. júla 2020.
Poslednou etapou je modernizácia úseku Jurigovo nám. - Tunel, ktorá prebiehala od 2. mája 2020. V tejto etape bola úplne vylúčená premávka električiek v úseku Tunel - Dúbravka a premávka trolejbusov na Dlhé diely, pričom náhradnú dopravu do Karlovej Vsi, Dúbravky a na Dlhé diely zabezpečujú autobusy liniek X5 a X33. Zmluvný termín ukončenia celej modernizácie bol stanovený na 11. septembra 2020, no vzhľadom na predĺženie prác bol posunutý na 15. októbra. Prvé skúšky zmodernizovaného úseku boli vykonané 19. októbra a električky do Karlovej Vsi a Dúbravky opäť začali premávať od 26. októbra 2020. Dokončovacie práce (napr. chodníky, cesty, nadchody, sadové úpravy) však ešte prebiehali aj po tomto termíne až do prvej polovice roka 2021.
Rozhodnutím Úradu BSK na žiadosť magistrátu Bratislavy bol v marci 2021 termín ukončenia stavby predĺžený z júna 2021 na 30.6.2026.
Základné údaje o projekte
- Predmet projektu: Modernizácia existujúcej električkovej trate v úseku tunel – križovatka M. Sch. Trnavského x Hanulova vrátane obratiska Karlova Ves
- Dĺžka električkovej trate: cca 6,8 km dvojkoľajne
- Počet zastávok: 12
- Rozchod: 1000 mm
- Maximálna premávková rýchlosť (projektovaná): 65 km/h
- Termín realizácie: 6/2019 - 9/2020 11/2020 (dokončovacie práce do 6/2021, odstraňovanie vád a nedorobkov do 2023)
- Zmluvná cena modernizácie: 65 119 903 mil. € 66 488 581 € 68 934 806 € s DPH (po 3. dodatku zmluvy)
- Financovanie: Operačný program Integrovaná infraštruktúra (Kohézny fond EÚ, štátny rozpočet, Hlavné mesto SR Bratislava)
- Projektant: Reming Consult, a. s.
- Zhotoviteľ: Konzorcium „DK Radiála“ (TSS Grade Bratislava, Metrostav Praha, Metrostav Bratislava, Swietelsky-Slovakia Bratislava, ELZA-Elektromontážny závod Bratislava)
lostrail
V prvom rade chcem napisat, ze som mal pocit, ze tema pojde tymto smerom (pozicovne / zdielanie aut).
K pozicovni - pamatam si este davnejsie, ked kamarat chodieval na sluzobky a ked byvalo firemne auto v servise, pricom tam mu nevedeli dat nahradne, firma mu vybavila z pozicovne. Nie raz na tom bural alebo mal defekt. Samozrejme, keby take auto vratil, on alebo firma by museli platit penale. A to pochopitelne nikomu nevonia. Zaroven si pozicovna vedie zoznam "ciernych" zakaznikov (a ak nie, potom robi chybu). Daleko lahsie je zobrat to auto do servisu a so servisakom sa dohodnut, ze chybu nejako kozmeticky zamaskuje. Samozrejme, pokial by slo o vyrazne zhorsenie jazdnych vlastnosti, ci chybu, ktora auto urobi nepojazdnym, tam by nebolo o com. Ale ked som videl, ze defekty sa len ledabolo prelepili, aby to chvilu vydrzalo a nejako vyzeralo, pripadne plech sa vyklepal, ale capy a silentbloky boli na maderu a pozicovna si auto beze vseho prevzala, dakujem, neprosim. Na auto sa naozaj potrebujem spolahnut a nie s nim niekde ostat v prusere. Co sa tyka bordelu, slusnejsia pozicovna sa on sice postara, ale tamto vyssie povazujem za vacsi problem. A ked viem, ze ten moj kamarat ma presne take to hejslovacke zmyslanie, dovolim si povedat, ze vyber pozicaneho auta je ruska ruleta.
Tie "carsharingove" firmy len vyuzili dobu a tak, ako sme tu po revolucii zrazu zo sekretarok mali "office manazerky", pripadne riaditelia zrazu boli "CEO" a velke potraviny "supermarkety", uz su z pozicovni zrazu "poskytovatelia carsharingu". Ma to lepsi cveng a na prve pocutie sa cloveku hned nevybavia vsetky tie negativa spojene s pozicovnami.
K tym veciam v aute - ako energeticky auditor toho zas tak vela nemam. Notebookovu tasku s notebookom, USB klucom, fotim uz mobilom, kedze pri technickych fotkach zasa ten opticky zoom nie je az taka potrebna vychytavka, k tomu nejaky ten teplomer, ked to dopredu viem, luxmeter, este laserovy merac vzdialenosti, ale to sa vsetko do tej jednej tasky zmesti. Nechodim zameriavat kvoli projekcii, nanajvys kvoli tepelno-technickemu vypoctu, cize chyba v rozmeroch povedzme +/- 5% nie je dramaticka, kedze fyzikalny model sa aj tak spravidla napasovava na fakturovanu spotrebu prepocitanu cez dennostupne. A to su budovy. Priemysel je samozrejme uplne iny druh cinnosti.
Este k tomu zdielaniu so susedom / kamaratom / otcovym konovym bratom - tu samozrejme moze a pravdepodobne by aj vznikol problem, ze just v case, kedy by som auto potreboval, by ho potreboval aj niekto iny. Navyse, zistovat mesiace vopred, aky je plan jeho vyuzitia, ked obhliadky sa spravidla dohaduju dni az tyzdne dopredu, to je dost velka stavka na neistotu.
K stavebnemu dozoru cez video v Japonsku - ono, pravda je, ze korona asi zmeni do buducna mnoho veci, ale nesmieme zabudat na Slovenske realie. Trochu neskromne si povarim polievocku, kedze by som sa mohol oznacit za hipstera - pracoval som z domu before it was cool. Asi tak since 2014. OK, platovo to zas az take terno nie je (este sme vo faze, kedy sa musime krotit), ale ma to svoje nepenazne vyhody. Problem ale je v tom, ze viem, ako to v tych fabrikach chodi. Po prve, take SMZ Jelsava by sa asi nedali auditovat bez osobnej obhliadky, pretoze by tam museli namontovat priblizne 692 kamier. Alebo vyclenit jedneho ordonanca, ktory by sa na dialku nechal komandovat. Hlavny technolog slinovacich peci tam ma plat priblizne 600 eur v hrubom, cize mozeme hadat, aka by bola ochota.
Dost, ze v Semikrone, kde su platy, pracovna moralka, pridana hodnota a modernost prevadzky niekde inde, dostavam telefonaty, ako sa im nechce, ako na precitanie stitkov spotrebicov v jednej hale treba minimalne dva tyzdne, a keby boli aspon brigadnici... a ine frflanie.
Uplnost a kvalita podkladovych materialov je celkom ina kava. Takmer nikdy nie su kompletne, resp. aktualne. Ciastocne si za to podniky mozu, ciastocne ani nie.
Napriklad neuplnost podkladov v takej Jelsave je pochopitelna z dovodov typu "nikdy sa to tak nerobilo", "nikdy sme to nepotrebovali", "postavilo sa to, funguje to, tak sme to neriesili" a podobne. Tam jednoducho zastal cas a nikto si z nicoho tazku hlavu nerobi. Ved kto by sa za ten plat vobec stresoval? Audit sa tu chape ako splnenie zakonnej povinnosti, nie sanca na zlepsenie.
Naopak, na zapade je to skor o inom. Niekde sice tiez audit beru ako povinnost, no najma kvoli tomu, ze si sleduju podstatne ukazovatele, ako napr. celkova merna spotreba energii na vyrobnu jednotku. Ak maju napr. nemecku matku, vysledky sa porovnaju so zavodmi mimo SR a vyhodnotia. Ak nedojde k dramatickemu narastu, vyhodnotia, ze audit chcu absolutne minimalisticky, len aby splnili, co maju.
S podkladmi tu nebyva problem preto, lebo nikto nic neriesi alebo by to mali na salame, ale firma sa tak dynamicky meni, ze zmeny sa nestihaju zakreslovat / zapisovat. Aj teraz v jednej fabrike musim riesit "deliacu ciaru", co je v podstate prelom rokov 2019/2020. Vsetko, co pribudlo alebo vzniklo v roku 2020 uz nemozem zohladnit (az pri najblizsej aktualizacii), no pritom uz teraz viem, ze stav, ktory hodnotim, je podstatne odlisny od toho aktualneho.
Osobne si velmi neviem predstavit, ako by sa energeticke audity dali robit kompletne na dialku. Ked si vyziadam podklady, bud mi nerozumeju alebo poslu nieco, co zdaleka nepokryva potrebu na kvalitne spracovanie. Na Slovensku mam skusenost, ze vacsinu zadrhelov som vyriesil az osobnym stretnutim / obhliadkou.
Ale ano, suhlasim, ze moja napln prace a sposob fungovania nesplna profil typickeho Bratislavcana. Aj tak som nim len podla trvaleho pobytu, pretoze nasa rodinna firma ma sidlo uplne inde.