.. Lenže povinnosťou mesta je zabezpečiť primeranú dopravu aj na voľnočasové aktivity, pre všetkých bez rozdielu. ...
Ano, ale kedze mame obmedzene prostriedky, tak sa musime rozhodovat, koho podporime a koho nie.
Dovolim si tvrdit, ze linka do Lesoparku je vacsi (alebo sirsi ?) verejny zaujem ako jednorazove sportove podujatie. Skupinu futbalovych fanusikov povazujem za ovela menej roznorodu a menej pocetnu, ako je skupina navstevnikov Lesoparku.
A ak ide dieta poobede busom zo ZUS, tak ide v ramci "normalneho" rozsahu MHD, ktoru kazdy den vyuzivaju aj ostatni cestujuci na pracu do skoly, do prace, k lekarovi, na nakup, na urady, na Hlavnu stanicu, ... To nieje volnocasova aktivita v Lesoparku alebo na sportovom podujati.
Lenže povinnosťou mesta je zabezpečiť primeranú dopravu aj na voľnočasové aktivity, pre všetkých bez rozdielu.
"v tomto pripade sa na zabavu pre uzku skupinu ludi skladaju vsetci obcania" - ak ideš v stredu po práci L43 do Lesoparku, skladáme sa všetci. Keď tvoje dieťa pôjde vo štvrtok poobedným busom do zušky - skladáme sa všetci. V čom sú horší ľudia idúci v sobotu na šport, že sa na nich nechceš skladať?
Áno, zo zákona má mesto povinnosť takúto obslužnosť objednať a uhradiť stratu - čiže súhlasím, je namieste otázka, prečo mesto túto svoju povinnosť ignoruje nezahrnutím nejakého "vankúša" do objednávky výkonov.
Revízori majú byť prioritne nasadení na výkony, kde je predpoklad signifikantných únikov na cestovnom. O tom snáď nemusíme v roku 2024 špeciálne diskutovať.
"Príspevok organizátora" je ale ošemetný - viem si predstaviť, nech je organizátor ekvivalent predajného kanála a "priúčtovanie" MHD k vstupenke odvedie rovnako, ako zmluvný predajca (napr. stánok). Pri paušálnych platbách je riziko ich stanovovania od brucha.
Ja to vidim takto : ak su posilove dopravy zahrnute v objednanych vzkm od mesta, tak DPB by za to nemal ziadat peniaze navyse. A tym padom sa nemusia starat ani organizatori. Faktom vsak je, ze v tomto pripade sa na zabavu pre uzku skupinu ludi skladaju vsetci obcania.
Ak vsak posilove dopravy niesu zahrnute v objednanych vzkm, a DPB musi kvoli nim skrtat niekde inde, tak organizatori podujati by mali posilovu dopravu zabezpecovat zo svojho (a teda zo vstupneho od navstevnikom podujatia).
Takze na korektne posudenie by sme potrebovali vediet, ci mesto pri objednavani vykonov pocita aj s rezervou na posilove dopravy alebo nie.
Veď keď si ich kupujú, tak nebude vadiť, keď ich niekto skontroluje, resp. ich upozorní, že si ho majú kúpiť. Vychádzam z toho, že tie spoje bývajú zvyčajne preplnené, takže môže byť ťažké dostať sa ku označovaču CL prípadne automatu CL na zastávke. Hlavne nepravidelní cestujúci (tí, čo bežne jazdia autom) si potom CL nekúpia, pokiaľ už náhodou nemajú v mobile aplikáciu. Veď na tie zápasy nechodia MHD len domáci vlastniaci PCL. Časť cestujúcich si určite povie, že aj tak revízor do plného spoja nepríde a preto si CL nekúpia. Samozrejme, nie všetci cestujúci sú čierni pasažieri, ale vzhľadom na väčšie množstvo cestujúcich tam bude aj viac čiernych pasažierov a preto by bolo dobré ich skontrolovať a upozorniť na potrebu CL. Revízori by v tomto prípade najprv upozornili a pomohli s kúpou CL, až potom by pokutovali (ak by si niekto napriek upozorneniu odmietol kúpiť CL).
Máš pravdu, toto je tiež podľa mňa problém, keďže kvôli zabezpečovaniu posilovej dopravy pomocou ZV sa môže stať, že niekomu na druhom konci mesta vôbec nepríde spoj, keďže ho nebude mať čo nahradiť. To určite nie je správne, keďže ZV sú v prvom rade na náhradu klasickej MHD, na posilovú dopravu (v takomto rozsahu) by mali byť vypravené samostatné vozidlá s vodičmi, ako sa to robilo napr. pri príchode fanúšikov z Trnavy. Kto inak platil vtedy tie autobusy?
Ja ešte dodám, čo som si nevšimol, že by odznelo - DPB tieto podujatia posiluje svojimi založenými vozidlami. Ja to čítam tak, že chcú posilu, ale robia ju v rozsahu, ktorý nezvyšuje náklady lebo niekto (v mojich očiach mesto) si dopravu navyše neobjednáva.
Nie, sú to výkony nad rámec bežného CP, takže by si ich mal niekto (kľudne aj mesto) objednať a zaplatiť. Aj pri ostatných výkonoch by sa dalo odvolávať na to, že sa zaplatia z cestovného, ale aj tak ich mesto dotuje, prečo by toto mala byť výnimka?
Ďalšia vec je, že ak majú byť tie posilové spoje platené z vybratého cestovného, tak by sa potom mali k štadiónom nasadiť revízori, ktorí by kontrolovali cestovné lístky vo vozidlách (ideálne by bolo kontrolovať cestujúcich už pred nástupom do vozidla po vstupe do nejakej ohradenej zóny na zastávke, čo by ale pravdepodobne nebolo legislatívne možné), pretože väčšina cestujúcich si pri ceste z takýchto podujatí aj tak lístok nekúpi. Tí revízori by nemuseli hneď udeľovať pokuty, ale mohli by vyzvať na kúpu cestovného lístka. Dobré by bolo, ako tu už niekto písal, keby lístok zo zápasu platil aj na MHD s tým, že organizátor by prispel na MHD.
Sám si citoval paragrafy, ktoré uvádzajú "primeraný rozsah". Čiže nesplnené.
Keby si si trocha pamätal, pred pár rokmi, keď to vyzeralo finančne lepšie, som nielen ja obhajoval obsluhu nových území. Len v tejto krajine majú kompetenetní pocit, že "dopravná obslužnosť územia" je akosi optional, a ty si sa k nim zaradil. Gratulujem.
Došli argumenty, tak idú urážky?
Máš pocit, že linky MHD jazdia jednorazovo? Celý čas sa tu bavíme o posilňovaní. Fakt by ma zaujímalo, ako má organizátor povedzme koncertu zabezpečiť vo svojej réžii dopravu. Čo si zistí odkiaľ a kam 10000 návštevníkov cestuje a kam chce po koncerte ísť? Veď to je neefektívne. Tu naozaj vstupuje objednávateľ, ktorý jednoduchým posilnením dokáže zvýšený dopyt vyriešiť.
Ako je uvedené v zákone, má to spraviť s cieľom udržateľného rozvoja, pretože toto je spoločenská zodpovednosť objednávateľa, nie organizátora koncertu. Ako som uviedol, tí návštevníci sa nevyparia, len keď to objednávateľ odignoruje, tak bude mať oparkované a paralyzované okolie štadióna vrátane MHD. A čo potom budeš robiť ty na Račku, ak sa nedostaneš do večernej 61ky?
A tvoj zamestnávateľ tiež zvláda účtovníctvo, prevádzku sídla, IT, mzdovú politiku, personálnu politiku a pod. Prečo potom dopravu má riešiť obec? Podľa tejto logiky by sme mali MHD zrušiť.
Prečo má mesto zabezpečovať nočnú dopravu? Ak ideš s kamošmi von, tak si máš predsa dopravu zaobstarať sám.
Prečo má vlastne štát riešiť dopravu zo západu na východ? Veď každá cesta má svoj účel a ten poskytovateľ účelu by mal poskytnúť aj dopravu.
Škoda, že takto nikto nebojuje o MHD do oblastí, kde ľudia bývajú, ale MHD tam nepremáva.
Off
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Urbanway 2423