Kua! Kua kua kua!
Po prvé, tam žiadna svetelná križovatka nie je! A po druhé, ak by tam bola, tak semafor od letiska by bol samozrejme PRED hranicou priecestia!
Jedna vec je spôsob signalizácie, tam nie je použitie semaforu dvoj-/trojfarebnej sústavy žiaden problém, naopak vývoj ide týmto smerom (AT, DE) a aj nový zákon na Slovensku s tým ráta.
Druhá vec je spôsob zabezpečenia, kde železničné úrovne bezpečnosti proste radič CSS nezvládne.
V prípade toho zmieňovaného širokého priecestia a vlakov rôznej rýchlosti, kedy vyprázdňovacie časy musia byť samozrejme počítané na najrýchlejší možný vlak a k tomu fakt, ž zmena signálneho plánu na taký, ktorý bude vynechávať fázy cez priecestie, trvá minimálne najdlhšiu vyprázdňovaciu dobu križovatky, by to viedlo k tomu, že by na tej križovatke v čase otvorenia priecestia prakticky stále svietila všade červená.
Preto tie križovatky pri Zváračáku a pri Koňovi prechádzali počas zatvoreného priecestia do prerušovanej žltej a nie do iného signálneho plánu. Osobne som sa zúčstnil pokusv zakomponovať do toho aj ten iný signálny plán a proste sa to tam nevošlo.
Stačí takto všetkým?
Vďaka, to sú zaujímavé informácie. Ale oba tieto príklady sú len jednoduché priecestie bez iných cestných krížení. Prínos "smart" PZZ zakomponovaného do riadenia križovatky však nie je len v tom, ako vyzerá svetelná skriňa PZZ, ale v tom, že počas výstrahy na priecestí je zariadenie schopné dávať zelenú pre rôzne smery, ktoré nie sú v kolízii s priecestím. A také pokiaľ viem na Slovensku nemáme.
Aby bolo jasné, je otázne, kedy sa prvýkrát takéto nové PZZ postaví, keďže ŽSR dostali vo vyhláške špeciálnu výnimku:
"Priecestné zabezpečovacie zariadenia s červenými striedavo prerušovanými svetlami možno umiestňovať aj po 1. apríli 2020, ak bolo ich použitie určené do 31. marca 2022."
Dobre vedieť, ja som v princípe za. Akurát tvrdím, že na toto konkrétne priecestie pri Avione nič podobné netreba. Momentálne tam postačuje obyčajné PZZ. A keby sme to chceli vylepšiť, treba odstrániť priecestie, nie vymýšľať ako obohatiť súčasnú križovatku o semafory.
Toto by sa dalo ošetriť tým, že počas vyprázdňovacieho času priecestia by mal smer od priecestia zelenú a až potom by jazdili smery nedotknuté priecestím
Naša vyhláška umožňuje pred priecestiami použitie dvojfarebného aj trojfarebného semaforu.
Dvojfarebný (červená + žltá) by sa mal všeobecnosti používa tam, kde by väčšinu času inak svietila zelená, čo by mohlo byť kontraproduktívne (skôr vodič zaregistruje, že sa mu na tam rozsvietilo niečo navyše ako keby sa len zmenila farba). Pri priecestiach je tu navyše problém s tým, že zelená by neznamenala automatickú prednosť pred vlakom (preto by pri poruche PZZ, ak by bolo kombinované (nie iba synchronizované) s križovatkovými semaformi, museli byť vypnuté všetky).
Máš pravdu, priecestie by sa dalo odstrániť, ak by ostala nejakým spôsobom úrovňová križovatka. Asi to tak nejak dopadne, pretože na mimoúrovňové kríženia tam nie je miesto...
Človeče, ale toto nie je križovatkový semafor! Však to je normálne PZZ v rakúskom štýle. Nemá preblikávajúce červené svetlá, lebo také sa v Rakúsku nepoužívajú nikde. A nemá ani zelené svetlo, len oranžové a červené.
Oproti tomu vo Švajci sa štandardne používa PZZ s preblikávajúcimi červenými svetlami, ale na zopár priecestiach pri križovatkách nie.
Urob mi láskavosť a vygúgli si tie Šenkvice. Tiež tam majú T-čkovú križovatku v záreze hneď naproti výjazdu zo samotného podjazdu - a funguje to.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.