Reakcia na: Sommelier #53263:
Ty snad nerozmyslas, alebo co...Nikto tu neporovnava existujuce VP klobasy s buducimi NP 15m vozmi.
Ja (a snad vsetci ostatni) tvrdim, ze:
Ked uz boli vyclenene peniaze na nakup autobusov bolo by za ne jednoznacne vhodnejsie kupit 18m NP vozy, nez 15m NP vozy. Rozdiel v cene nie je taky, ako rozdiel v kapacite. Navyse potreba 18m vozov je VYRAZNE akutnejsia, nez potreba kratsich (a menej kapacitnych) vozidiel.
A k tvojej obhajobe nakupu 15m vozov:
1) "pretoze to nie je az taky velky rozdiel." - JE. Ked teda rozpravame o kapacite - ZABUDNI na papiere, udavajuce obsaditelnost. Realita je taka, ze 15m voz ma nielenze o 3 metre menej, a teda o 7.5 metra stvorcoveho mensiu podlahovu plochu, ale navyse ma PODSTATNE vacsiu pomernu cast podlahovej plochy zastavanu sedackami. A sedacky, ako vsetci vedia, znizuju realnu obsaditelnost vozidla. Preco je ta pomerna plocha vasia? Ved sa do tych vozov pozri. Kedy si videl v klbaku sedacky v tocni? Kedy si videl sedacky vo dverach? A kolko dveri ma 18m voz, a kolko 15m? A kedy si videl 15m voz, ktory by nemal nad zadnou dvojnapravou usporiadanie 2+2? Take je sice aj v NP klbaku nad napravami, ale tym, ze v 15m je to dvojnaprava, tak je tam nevyuzitelneho priestoru este o kusok viac, pretoze cela zostava interieru nad nou je dost dlha a inu nenavrhnes, aby bola aj pouzitelna. Takze v kapacite JE VELKY rozdiel. A este ako bonus ti k tomu prihodim vyrazne pomalsiu vymenu cestujucich 2 a pol dverami u 15m voza, nez 3 a pol dverami u 18m (pol-dvere preto, lebo predne kridlo 1. dveri v BA prevedeni vozidla s uzavretymi oddelenymi kabinami vzdy sluzi len vodicovi).
2) "Pretoze ich bude o par kuskov viac" - mozno. a mozno aj nie. ten cenovy rozdiel nie je nijako velky. a rozhodne sucet kapacity tych o-par-kuskov-viac 15m vozov bude podstatne nizsi, nez sucet kapacity o-par-kuskov-menej 18m klobas.
3) "pretoze su lepsie skladovatelne vo vozovniach" - ako? to si myslis, ze tie 3 metre niekoho zachrania? Alebo mas predstavu, ze vo vozovniach sa vozy parkuju hala-bala, ako sa pomestia? Odstavne plochy su presne rozvrhnute, kde a ako sa autobusy maju a smu odstavovat. A snad si nemyslis, ze kvoli tymto novym hracickam niekto bude kompletne prerabat rozlozenie odstavnych ploch a malovat tam o 3 metre kratsie miesta? Co sa tym ziska? Hole nic.
4) "Su mestotvornejsie" - tak tu uz som uplne mimo, nechapajuc ziram ako puk, co si tym chcel povedat. A ked uz, tak: male mesto s malymi prepravnymi narokmi potrebuje male autobusy, velke mesto (co BA teda je) s velkymi prepravnymi narokmi potrebuje VELKE autobusy, nie stredne, vhodne na menej vytazene linky.
5) "menej narocne na udrzbu" - a na to si ako prosim ta prisiel? pretoze su kratsie? pretoze nemaju klb? Navrujem teda, podla tejto logiky, vsetko vypravovat v SOR B9.5 - pretoze su najkratsie, a teda maju najtuhsi ram; a maju najmenej naprav. A nemaju klb. Ten klb, aby bolo jasne, je co sa tyka udrzby tak zanedbatelna polozka, ze nema zmysel nad tym vobec uvazovat.
6) a tie bonusy - tak predlzime dotknute zastavky (presne o 6 metrov, co je rozdiel 2 klbakov a 2 15m vozov), a uvidis ze ani tak sa do nich nezmestia. Navyse vacsina z takych zastavok ani nepotrebuje obsluhovat 2 klbaky naraz. Kupovat vozidla podla rozmerov zastavok mi pripada takmer tak zvrhle, ako to, co sa udialo v Tatrach, ked sa na celej TEZ museli trate a nastupistia prerabat podla rozmerov a prejazdovych profilov tych novych serblov, co tam nakupili. A ten argument s krizovatkou - ved je uplne smiesny Ked prejdu dva 15m, dva 18m neprejdu?
A k tomu odstavcu o Ik280:
Mas pravdu v tom, ze tie vozy sa budu hodit aj do buducna. Teda skor, hodili by sa. Az na to, ze tie vozy, v stave v akom su, jednoducho NEPREZIJU mozno ani rok, nie este dva, a mozes sa aj na hlavu postavit a mihalnicami sa odrazat, ale tak dlho ich pri zivote proste neudrzis. Ramy tych vozov su skrz na skrz prehnite, a akonahle pridu nove vozy, ktorymi by sa dali stare Iky eventualne nahradit, tak je v zaujme bezpecnosti vsetkych, aby sa cim skor odstavili z prevadzky, pretoze kazdym dnom ich prevadzky sa zvysuje sanca, ze sa vdaka ich technickemu stavu stane nieco tragicke. A okrem novostavby ich ramu (co je samozrejme blbost, a navyse nerealna) neexistuje ina moznost, ako ich stav zlepsit a tie vozy zachranit.
Takze s prichodom novych vozov sa Ik280 takmer urcite vyradia, a nie preto, ze by niekto chcel, ale preto, lebo je to NUTNOST. A prave preto vsetci hovorime nie o doplneni vozoveho parku, ale o jeho nahradeni. A dufam, ze teraz uz konecne uznas, ze nahradzovat stare Ikarusy (aj ked su len 16.5m dlhe) vozidlami 15-metrovymi nie je dostatocne, a bolo by treba a vhodne ich nahradit vozidlami 18-metrovymi.
Howgh. (a ostatnym sorry za tu dlzku, no uz mi to nedalo)
si