Reakcia na: metro #32259:
Podla mojho najlepsieho svedomia ziadna kategoria vozidiel oznacovanych ako "rychlodrazna elektricka" neexistuje -- ved aj "stara cervena elektricka" ti da cez 100 km/h. Pricinou toho, ze sa tak rychlo u nas nejazdi, nie su vozidla ako take. Rychlejsiu jazdu nedovoluje ani technicky stav vozidiel, ani trati, kratke medzistanicne vzdialenosti (naco ti je maximalna rychlost, ked sa proste nestihnes rozbehnut, a keby si sa rozbiehal prudsie, ludia by popadali zo sedaciek?), pomerne caste krizenia s automobilovou dopravou a prechody pre chodcov...Rychlodrazna elektricka je jednoducho "obycajna" elektricka, ktorej trat je v maximalnej moznej miere segregovana (oddelena od inej dopravy), a tam, kde to mozne nie je, je aspon oproti inej doprave na krizovatkach preferovana, pricom mava zvacsa aj vacsie medzistanicne vzdialenosti. Tym je danemu systemu umoznene dosahovat cestovnu rychlost v konecnom dosledku porovnatelnu s metrom ci rychlodrahou. Aby som pre priklad nechodil zbytocne daleko: ak pojdes do Brna, prevez sa napriklad tolkokrat spominanou linkou 8. Ta je celkom dobrou inspiraciou pre Bratislavu.
Pokial viem, ziadna generalna vymena vozidiel sa neplanuje. Po prve na nu nie su peniaze, po druhe -- naco aj? Ani keby sa hned menil rozchod, nebolo by nevyhnutne treba vyradit stare vozidla -- a rozchod sa (bohuzial) menit nebude. Stare elektricky postupne dozivaju, tak sa (snad) budu priebezne nahradzat novymi. Okrem toho sa cast z nich bude rekonstruovat. Nevidim teda dovod, preco by nemohli premavat nadalej aj na novych tratiach...
Re #32232 S499.1023: OK, ospravedlnujem sa za svoju nevedomost. Ten prototyp 22 TrAC sa planuje niekomu odpredat alebo kedze pravdepodobne nema spravene skusky a dalsi exemplar uz nikto nkdy nevyrobi, bude zosrotovany? Ci sa ta zbytocne pytam, ked o tom asi o moc viac nevies? Urcite by sa pre dvojmotorovu 22 TrAC neskor naslo viacero kupcov nez len BA. Teraz je nad tym ale asi uz zbytocne polemizovat...
tr3mp
Na úvod môjho príspevku uvediem niekoľko faktov, nech sa máme od čoho odraziť. Na začiatok údaje o pražskom metre:
A na porovnanie v našich končinách stále málo používaný prostriedok v rámci mesta - osobný vlak (ako príklad uvedený náhodne vybraný Os 2007):
Výhodou metra je jeho vysoká cestovná rýchlosť oproti električke (voči rýchlodrážnej električke nie až tak výrazne) zabezpečená traťou 100% oddelenou od okolia a väčšími medzistaničnými vzdialenosťami. Veľké medzistaničné vzdialenosti však zase znamenajú buď dlhšiu dochádzkovú vzdialenosť alebo dokonca nutnosť použitia doplnkovej dopravy a teda predĺženie celkového času cesty (čo sa tiež môže vyskytnúť aj pri rýchlodrážnej električke.
Cesta pri existencii ozajstného nosného systému MHD (teda nie autobusov ako v BA) môže vyzerať takto (praktický prípad uviedol Papyr ):
cesta na zastávku doplnkového systému dopravy (DS)- čakanie na DS - cesta DS - prestup na nosný systém (fáranie) - čakanie na NS - cesta NS - prestup na iný linku NS (občas pekne dlhé vzdialenosti v podzemí)- čakanie na NS (toto by malo byť zosúladené) - cesta NS - vyfáranie - čakanie na DS - cesta NS - dochádzka do cieľa
Pri električkovej rýchlodráhe je cestovná rýchlosť nižšia, zato ale odpadajú dlhé prechody do staníc NS a na mnohých zastávkach na trase rýchlodráhy aj nutnosť použitia nadväznej dopravy.
Existujú určité vzdialenosti, pri ktorých je vhodné používať rôzne dopravy, na krátke vzdialenosti je najvhodnejšia chôdza, stredné vzdialenosti pouličná MHD, krížom cez mesto napr. metro, rýchlodráha, vyššie stojí vlak, na dlhé vzdialenosti lietadlo. Dôležité je si uvedomiť, že metro nie je všeliek. Aj také lietadlo je nepochybné veľmi rýchle, ale cestovať do Viedne lietadlom sa neoplatí, pretože výsledný čas po prirátaní odbavenia, vzletu a pristátia je omnoho dlhší ako napr. vlak. Bratislavské metro by, ani keby sa začalo stavať hneď teraz nebolo v dohľadnej dobe veľmi dlhé, trasy A (Dúbravka - Gaštanový hájik) a B (Janíkov dvor - Ružinov) by mali okolo 30 km spolu. Čiže cca 15 km pri cestovaní od konečnej na konečnú, čo je minimum ciest. Najmä v centre sa k tomuto času pripočítava zostup do hlbšie umiestnených razených podzemných staníc. Bratislava je na metro malá, najmä pri rozsahu metra, ktoré by sa postavilo.
V niektorom z príspevkov sa spomínalo, že aj keď Bratislava nemá veľa obyvateľov, je značne rozťahaná. Trend je opúštať sídliská a sťahovať sa do prímestských oblastí - čo znižuje hustotu obyvateľov a kladie nižšie nároky na kapacitu NS. To je priestor jednak pre prímestské železnice (doprava na dlhšie vzdialenosti) a tiež aj pre systémy z menšou kapacitou (električková rýchlodráha), ktoré majú nižšiu cenu a za rovnakú cenu môže byť postavená ich hustejšia sieť.
S malým počtom obyvateľov však súvisí aj nasledovné: postavíme metro cez Karlovu Ves a Dúbravku, potrebujem však nadväznú dopravu (podľa projektov metra by to boli električky). Tá však môže viesť tiež len radiálou, budú tu teda dva kapacitné systémy na tej istej trase. Električku môžeme mierne preriediť, na kapacite, nie na intervaloch kvoli rozumnej nadväznosti, ale tak, aby kapacitne zvládala prísun cestujúcich. Lenže komu sa bude chcieť viezť 1-2 zastávky k metru a tam znova presadať? Zrušíme električku úplne a bude sa dochádzať pešo celá vzdialenosť? Alebo sa niektorí kvôli nechuti prestupovať budú voziť elinou až do centra? Nebudú si takéto systémy konkurovať? Sitácia by bola odlišná pri bežnom meste, ktoré je rozrastené do šírky, kde prichádza nadväzná doprava zo všetkých smerov. Pre Bratislavu je však typické jej usporiadanie okolo radiál a teda nutné zdvojenie dopravných systémov (výraznejšie v karloveská, račianska a vajnorská radiála).
#32133 yale: samotný rozchod 1435 nič nezabezpečuje, pražské metro má tiež tento rozchod a prepojené nemôže byť s ničím iným, prakticky aj súpravy jazdia len na svojich linkách ... pri metrovom rozchode je dôležitá skôr otázka získania vozidiel, ale to už sa tu rozoberalo