Reakcia na: samkoh #238023:
Takých križovatiek je veľa po celej Európe a aj v Bratislave je ich niekoľko.Viedenský dohovor o cestnej premávke čl. 21 ods. 2. hovorí:
Without prejudice to the provisions of Article 7, paragraph 1, Article 11, paragraph 9, and Article 13, paragraph 1, of this Convention, where there is on the carriageway a pedestrian crossing signposted as such or indicated by markings on the carriageway:
(a) If vehicular traffic is regulated at that crossing by traffic light signals or by an authorized official, drivers forbidden to proceed shall stop short of the crossing or the transverse markings preceding it and, when they are permitted to proceed, shall not prevent or obstruct the passage of pedestrians who have stepped on to it; drivers turning into another road at the entrance to which there is a pedestrian crossing shall do so slowly and give way, if necessary stopping for this purpose, to pedestrians already using, or about to use, the crossing;
teda niečo v zmysle (skúsim voľný SK preklad) "s ohľadom na ostatné ustanovenia (vymenované), ak je na vozovke vyznačený priechod pre chodcov (VDZ alebo ZDZ):
a) ak je cestná premávka riadená na tomto priechode svetelnými signálmi, alebo náležite ustanovenou osobou, vodiči, ktorým je zakázané pokračovať, zastavia pred priechodom alebo na VDZ, ktoré mu predchádza a ak im je povolené prejsť, nesmú zabrániť prechodu chodcov, ktorí na neho stúpili; vodiči odbočujúci na inú cestu, na ktorej začiatku je priechod pre chodcov, musia postupovať pomaly a dať prednosť a ak to vyžadujú okolnosti, aj zastaviť, chodcom, ktorí cez neho prechádzajú, alebo sa chystajú prechádzať.
b) týka sa neregulovaných priechodov - na účel tohto príspevku nerelevantné.
Takže žiadny problém.
Ike
Všetky značky sú určené vo vyhláške, takže by nejaké "vyššie" a "nižšie" existovať nemali. Jednoducho, ak nesúlad nastane, je to fail subjektu, ktorý je za značenie zodpovedný: ak sa tak stane, napr. v projektovej dokumentácii, tak objednávateľ projektu a projektant spravili chybu, ak v teréne, tak správcu komunikácie.
Je len dobré, že sa z právnych predpisov vytratilo. Nemôže projektant pripravovať POD s vedomím, že takáto chyba je v podstate legálna.
Na druhej strane, vodiči nie sú stroje a vždy je potrebné subjektívne vyhodnocovať dopravnú situáciu. Nemalo by to byť však pravidlo na každej križovatke (je to žiaľ, realita aj v Bratislave), pretože potom začne vodič vyhodnocovať subjektívne aj objektívne značky a je zarobené na problém.
Dopravní projektanti a správcovia komunikácii však stále túto tému neberú vážne a preto máš čo križovatku, to iný prístup, najlepšie čo najkomplikovanejšie a o zabudnutých značkách ani nehovorím.
Pred ministerstvom dopravy pred 4 rokmi robili nejakú rozkopávku a zo Štefanovičovej bol zákaz odbočenia na Mýtnu. Ešte asi rok po dokončení rozkopávky tam boli prečiarknuté značky povoľujúce odbočenie, mám pocit, že VDZ tam je prečiarknuté dodnes, pričom všetci vedeli, že rozkopávka už skončila a ignorovali to. Ak môžem takto subjektívne vyhodnotiť tento prípad, čo mi bráni ignorovať zákaz vjazdu do protismeru na diaľnicu ak to vyhodnotím ako subjektívne zle osadenú značku?
Toto je problém a nie delegalizácia nesúladu medzi značkami.
Btw. StreetView je z 2019 a ešte to tam je:
https://goo.gl/maps/c2tCxv9CeNind7Nq8