Prečo by malo MDV SR riešiť (v zmysle súčasného prerozdelenia kompletencií v objednávaní verejnej dopravy) MHD v Bratislave? Čo bráni mestu, aby si takéto vlaky objednalo?
To sú fakt pozoruhodné ůvahy. Ja som dal pred necelým rokom za králikáreň výrazne viac, pred domom mám dve autá a napriek tomu som až do vypuknutia koróny jazdil vlakom.
Mne to pripomína francúzsky model, nebol by som za.
Ako môžu v takom Freiburgu (mnohonásobne vyhodnotené ako mesto s najvyššou kvalitou života v DE) žiť, keď nemajú priamu linku z Günterstalu do Littenweileru?
Toto riešenie má to negatívum, že večer (19:30-23:30 +-) by bola odlišná premávka cez pracovné dni a odlišná cez víkend. Teda o takej povedzme 22:00 z centra by som v piatok musel uvažovať o iných zastávkach, ako v sobotu.
Ani takéto vyťaženie sa pri I. etape neočakávalo a predsa nastalo. Rýchla električka na koniec Petržalky bude veľmi atraktívna. Ale ak sa niekto o tom chce presvedčiť, až keď električky XL nebudú stačiť, tak prosím
to prave velmi zavisi na dostupnosti verejnej dopravy a tym ako dlho to nou bude komu-tomu trvat.... v case ked som pracoval v starom meste (a parkovanie som mal zabezpecene priamo pod budovou kde som pracoval v rezii zamestnavatela) som na cestovanie pouzival elektricku, lebo to nou trvalo +- rovnako dlho ako autom a nemusel som davat pozor na cestu
v sucasnosti pracujem v lokalite, kam mi sice ide z mojej mestskej casti priama autobusova linka, ale trva jej to (podla cestovneho poriadku) nejakych 38 minut (a zastavky na oboch koncoch trasy daleko), autom to prejdem dvere-dvere za cca 15-20 minut, co myslis, aky sposob dopravy si zvolim ? a to bez ohladu na to v ako drahej nehnutelnosti byvam....
S tym vytazenim na dvoch petrzalskych zastavkach by som to nevidel az tak tragicky. Velka cast cestujucich su totiz prestupujuci, ktorych sem vozia 95+99 z celej Petrzalky. Po dokonceni druhej etapy petrzalskej elektricky dojde k narastu poctu cestujucich, ale neocakaval by som taky extremny narast, aby bolo treba XXL elektricky.
Co sa tyka vznikajuceho Juzneho mesta, tak tam skepticky predpokladam vyrazny podiel individualnej dopravy. Kto ma 250 000 na kralikaren, ten sa predsa nebude vozit elektrickou ...
ak chces aby bola verejna doprava atraktivna, treba aby bola aj rozumne rychla, povedz mi ako atraktivny je jazdny cas z race na koniec karlovky alebo do dubravky blizky hodine, a skus mi prezradit ako tuto cestu zvladnem rychlejsie vlakom s prislusnymi casmi aj na navozne spoje MHD
v casoch ked som pred cca ~5 rokmi takto dochadzal do prace (raca-borska), som to autom dvere-dvere vedel spravit za cca 25-30 minut jednym smerom
ci verejna doprava ma sluzit len na dochadzanie do centra; a inam len pre tych co nemaju auto alebo maju privela casu ?
Toto by nebolo efektívne, na rýchlu prepravu medzi okrajovými časťami mesta a centrom má slúžiť železnica (S-Bahn), autobusy môžu slúžiť na približovanie cestujúcich k železničným staniciam alebo k električke (v rámci Rače, Krasňan), rozhodne nie na súbežnú premávku. Čiže skôr tlačiť na ministerstvo a železnice, nech predĺžia súpravy a zhustia intervaly.
Ja som tiež presvedčený, že toto je rozumný kompromis. Len by som v pracovné dni ponechal 2-linkový variant až do konca premávky, aby to ľudí neplietlo, že čo ešte jazdí a čo už nie. Výnimkou by bola špičková e-7 a predĺžená premávka e-6 cca do 22. hod. A e-6 by mala začínať odpoludňajšiu špičku zo Šafka skôr, čiže z vozovne - alebo, ak by boli prejazdy z e-8 - z NĽŠ by ešte išla na Šafko a až odtiaľ do KV. Aby mali študenti z univerzity spoj k internátom pri Botanickej záhrade v zmysluplnom čase, výuka často končí už okolo obeda. Linkové vedenie by potom zodpovedalo tomu, čo tu bolo do júna 2019 s tým rozdielom, že e-9 by jazdila tak ako dnes (teda celotýždenne cez Obchodnú) a e-8 cez Špitálsku - aby sa to ľuďom neplietlo, aby boli trasy celý týždeň rovnaké, len časť liniek by cez víkendy nejazdila. A samozrejme, e-1 by jazdila celotýždenne HlSt - Petržalka. Takže cez pracovné dni linky 1-9, cez voľné dni len linky 1,3,4,9.
Ja osobne si skôr myslím, že pre predĺženie Petržalskej radiály budú potrebné skôr vozidlá o dĺžke 50 metrov, keďže vzhľadom na aktuálne vyťaženie na zatiaľ len dvoch zastávkach v Petržalke je vysoko pravdepodobné, že po otvorení po Južné mesto, kde takisto pokračuje masívna bytová výstavba, budú vozidlá na posledných zastávkach v Petržalke (tzn. dnešných dvoch) bez voľnej kapacity. Rovnako treba brať do úvahy nárast cestujúcich na Račianskej radiále (+ vplyv parkovacej politiky), kde je potrebné zvýšiť kapacitu na to, aby bola MHD naďalej efektívna alternatíva.
nove bus linky paralelne s racianskou radialo by mali vyznam iba v tom pripade, ak by riesili navoz na elektricku a ta by nasledne mala preriedene zastavky a vdaka tomu kratsiu jazdnu dobu (bola by rychlejsia); na toto ale myslim ze cas este nedospel...
avsak stav viacerych liniek ktore maju za normalnych okolnosti problem poberat ludi hovori o tom, ze sucasny model nema rezervy na to aby don pribudlo vacsie mnozstvo novych pasazierov z aut
Nad tým som rozmýšľal aj ja. Nemám jednoznačnú odpoveď. Treba si položiť otázky:
1. Či by to nešlo na úkor celkovej jednoduchosti a pochopiteľnosti E systému ako takého.
2. Či by to cestujúci pochopili - nie, teraz to myslím úplne vážne. Režim, keď niektoré E linky končili skôr ako ostatné sme tu už mali a pamätám si, že všade (aj na tomto fóre) to bolo o večnom vyplakávaní, prečo práve táto linka končí takto skoro.
Neviem, či som tie otázky formuloval bez toho, aby som tendenčne podsúval odpoveď. Ja ju skutočne nemám a tiež sa pýtam.
"pokial ale chce mesto dostat viacej ludi z aut do verejnej dopravy a obmedzovat individualnu dopravu, tak inac ako zlepsenim ponuky to nepojde...."
S touto vetou pravdaže úplne súhlasím. Zlepšenia sú určite na mieste. Ale naďalej si nemyslím, že nové bus linky paralelné s račianskou radiálou sú oným zlepšením.
Na druhej strane si myslím, že už súčasná MHD BA je mimoriadne dobre použiteľná a znesie porovnávanie s inými podobne veľkými mestami EÚ. Zvýšenie jej prepravného podielu tak bude musieť byť spojené aj s ďalšími krokmi - reštrikcie voči IAD, správne vedená kampaň, väčšia miera spoločenskej zodpovednosti u obyvateľov...
Večer a víkend je super. Potom je možno na mieste pouvažovať aj nad nejakým "hybridom" - napr. že prac. dni v čase 5-19 by bol linkový variant s int. 8 min. a večer a víkend jednolinkový s int. 7,5 min?
Tak zrovna pre spojenie Petržalky s oblasťou Galvaniho je tam diaľničný obchvat, ale posielať tam MHD v duchu "expres" pri tých zápchach a večných nehodách je asi samovražda.
Ja som ale neriešil dvojlinkový variant, ja som reagoval na pripomienku ohľadom zaniknutého priameho spojenia, bez ktorého Dúbravčania údajne nedokážu existovať.
Spomína sa tam viacero zaujímavých vecí, napr.:
- osadenie nových zastávkových vitrín a používanie výhradne nového formátu CP na všetkých zastávkach [zrejme aj vzhľadom na požiadavky BID]
- pridávanie nových prístreškov a výmena existujúceho mobiliáru na zastávkach [na tomto sa mala podieľať aj hlavná architektka]
- zavedenie možnosti platby prostredníctvom Google/Apple Pay
- redizajn predajných miest
- modernizácia informačných systémov vozidiel MHD komunikujúcich s križovatkami
- pilotný projekt zvýšenia intenzity tepovania a dezinfikovania vozidiel
Je tam aj plán obnovy vozového parku v najbližšom období:
- 8 minibusov [teda o štyri viac než sa pôvodne obstarávalo - dočkáme sa okrem prípadného posilnenia L44 a 147 aj nových minibusových liniek do lokalít ako Slanec a pod.?]
- 50 štandardných (12m) autobusov
- 30 jednosmerných 32-metrových električiek [ktoré sú nevyhnutnosťou pre predĺženie Petržalskej radiály]
- nové veľkokapacitné električky - taktiež jednosmerné, dlhé do 50 metrov
- 16 trojčlánkových trolejbusov [na linku 201, nákupu má predchádzať testovanie prototypu Trollina 24 v MetroStyle]
- nové parciálne trolejbusy [primárne pre predĺženie L205 na letisko, v minulosti sa ale spomínalo aj zlúčenie L203+41 či nasadenie na L63]
pokial ale chce mesto dostat viacej ludi z aut do verejnej dopravy a obmedzovat individualnu dopravu, tak inac ako zlepsenim ponuky to nepojde.... a na to bude treba tak viacej vodicov ako aj vozidiel, vyhovarat sa na to ze nie su nikam nevedie; a to bez ohladu na to ci budu vyuzite na posilnenie intervalov na tych linkach co tu su, na doplnenie siete (napriklad o tie chybajuce tangencialne linky) alebo sa to rozplytva na linky odvsadial vsade....
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
si
v sucasnosti pracujem v lokalite, kam mi sice ide z mojej mestskej casti priama autobusova linka, ale trva jej to (podla cestovneho poriadku) nejakych 38 minut (a zastavky na oboch koncoch trasy daleko), autom to prejdem dvere-dvere za cca 15-20 minut, co myslis, aky sposob dopravy si zvolim ? a to bez ohladu na to v ako drahej nehnutelnosti byvam....