Reakcia na: Ike #232685:
- Pokiaľ majú cestujúci DPB predplatné lístky, tak DNVjet by musel ponúknuť fakt niečo super, aby uspel a neskončil ako tí kamikadze maršutkári z Dlhých Dielov (čo neskôr predávali zemiaky).- Mohla by nastať situácia, keby DNVjet napr. uspel dopravou len v špičke. Potom by DPB skôr ušetril a nie zvýšil stratu, lebo by nemusel obstarávať vozidlá len pre špičku.
- atď.
Opakuješ rozprávkové argumenty ktoré nesedia. Skoro ako tí, čo po r. 1990 hlásali, ako nebude čo žrať, keď zásobovanie potravinami preberú sukromníci.
Ale tu sa bavíme o Realitných Lajnách, ktoré ponúkajú šitné služby. Ak máš MHD v rámci mesta s predplatnými lístkami, tak tam to nie je s konkurovaním také jednoduché.
Ike
- anarchiu vo verejnej doprave,
- paradoxne, vyššie finančné zaťaženie verejnej správy,
- odliv cestujúcich do IAD.
Prečo? Vysvetlím. Všetky tri úrovne verejnej správy sú v zmysle zákona povinné zabezpečiť verejný záujem v doprave (obslužnosť). To je dané zákonmi a de facto aj ústavou. Ak má byť táto obsluha atraktívna a má mať potenciál prilákať ľudí k presunu z IAD, potom musí spĺňať určité vlastnosti, z ktorých spomeniem napr. pravidelnosť, predvídateľnosť, jednoduchosť, najlepšiu možnú obslužnosť, kvalitné služby, spoľahlivosť. Zisk tu nie je rozhodujúci a ako hovorí zákon, má zabezpečovať dopravnú obslužnosť aj tam a v tých časoch, v ktorých by dopravu dopravca na komerčnom základe vzhľadom na svoje obchodné cieľe nerealizoval.
A teraz si predstav hypotetickú situáciu v Bratislave. Je normálne, že celá MHD je stratová. Ale sú linky/spoje/časy/úseky liniek, ktoré sú ziskové a znižujú finančné zaťaženie objednávateľa - mesta Bratislavy. Predstav si linku č. 21, ktorá je v špičke zisková (fabulujem). A teraz si predstav, že sa objaví súkromník, ktorý sa rozhodne, že začne prevádzkovať dopravu medzi Devínskou Novou Vsou a Patrónkou, nazvyme ho DNVjet.
Ako by to vyzeralo v dnešnom stave:
- DNVjet osloví licenčný orgán (mesto Bratislava) so žiadosťou o vydanie licencie, pričom predloží CP svojej linky. Linka 121, ktorú chce prevádzkovať DNVjet má podľa tohto súkromníka premávať len v čase špičky, stáť bude len na väčších zastávkach a všetky odchody zo zastávok budú presne o minútu skôr ako má linka 21 objednávaná vo verejnom záujme mestom.
- mesto, ako licenčný orgán pochopí, že to bude len vykrádanie cestujúcich a žiadosť zamietne
- DNVjet sa odvolá na EK s požiadavkou vykonať test hospodárskej rovnováhy, ktorý skončí v prospech licenčného orgánu
- DNVjet premávať nebude a doprava zostane ako v súčanosti.
Ako by to vyzeralo podľa teba:
- DNVjet začne jazdiť na linke 121.
- Na linke 21 klesne počet prepravených cestujúcich a začne byť stratová
- Kompenzácie mesta DPB začnú rásť a mesto bude musieť vynakladať väčšie finančné prostriedky na verejnú dopravu pri menšom počte cestujúcich
- Mesto sa môže rozhodnúť, že linku 21 obmedzí, alebo zruší, čím zhorší dopravnú obslužnosť v časoch a úsekoch (resp. vynechaných zastávkach), kedy DNVjet nejazdí
- DNVjet môže kedykoľvek bez oznámenia prestať jazdiť a cestujúci ostanú napospas osudu (potom má mesto s DPB zachraňovať situáciu? resp. ak bude DNVjet jazdiť, tak držať udržiavanú zálohu, keby si to DNVjet rozmyslel?)
- DNVjet môže kedykoľvek zvýšiť ceny a robiť si vlastnú tarifnú politiku, ktorá nemusí vyhovovať všetkým.
Neviem, zákony sú relatívne mladé a doteraz vo viacerých mestách, krajoch, v štáte vzťah objednávateľ, licenčný orgán a dopravca nefungoval najlepšie. Ale všetci sa učíme. A udržiavanie poriadku mi ako zbytočná regulácia nepríde.