Reakcia na: JaNa #231143:
na jednej strane pises, ze si sa po dlhsej dobe unuval vyuzit MHD, na druhej strane hned v tretej vete pises "velmi rozsireny nesvar v DPB". Tak ako teda vies, co je velmi rozsirene, ked si MHD uz dlhsiu dobu nepouzil? 
navyse si si pomylil stranky DPB s fanusikovskou strankou, ale zase nie si prvy a ratam, ze ani posledny

byvaly
1,2, predpokladam ze mas len skupinu B, tak sa robi kurz na D, najprv na autobusy, potom na trolejbusy. Dlzka zavisi od poctu uchadzacov a zaroven aj casu instruktorov ( musi sa najazdit urcity pocet hodin ),odhadoval by som to medzi 3-6 mesiacov, pokym ti ale bezi zakladny dielensky plat.Najtazsie je tzv to, ze kolesa mas vzadu a musis si zvyknut na rozmery vozidla, nadbiehat si v zakrutach aby si nenicil gumy o obrubniky ( taka pneu stoji s diskom ajcca 1000e keby znicis , zaroven mozes oskriet voz..),zachadzanie do zastavok , a samozrejme brzdenie aby ti ludia nepopadali ( princip brzdenia je iny ako vo autach, brzdy sa ovladaju elektricky-vzduchovo ( ale pedalom..). Vozidla su automaty, neriesis radenie..
3, na delene zmeny je extra zadelenie, princip byva na vykrytie spiciek, cize robia sa cez tyzden pocas roka a su napriklad od 5.30-11.30 , 14.30-18.30 . Je rozdiel jazdit v spicke ( ked sa vsetci niekam ponahlaju, je vela aut, naberas meskanie, zvyknes mat aj malu prestavku na konecnej, vyssy stress) a ked to porovnas mimo spicky, mas menej ludi, stihas cca grafikon, mas aj dlhsie prestavky. Inak povedane menej sa narobis. Dalsia vec ze do prace chodis 2x ( doobeda a poobede a cely den mas v pase) , zato mas nejaku kompenzaciu cca 3e na den. No spocitaj si ci sa ti to oplati ked mozes robis normalne sluzby odcca 4-13.00 a mas zvysny den pre seba.
Naopak kto to robi, su zvycajne taki, ktory byvaju v blizkosti, alebo v centre. Ten ranny diel zacina vo vozovni, ale napriklad poobedny moze byt striedanie na trati.
4, v hrubom tak ako je uvedene, tym ze sluzby byvaju dlhsie ako je uvazok, tj napriklad priemer 8.5hod denne x 20dni x 6.5e/hod = 1100e v hrubom + priplatky a odmeny cca 250e v cistom = 834+250= 1084;
5, bez auta sa nezaobides, na vela spojov sa neda spoliehat ze chodia spolahlivo a nacas. Niektori to riesia aj tak ze su tu na ubytovni alebo najme, to mas tak cca 100-200e za najom a pocas tyzdna ako robia su na ubytovni, a na vikend idu domov..
Preco som bol vodicom, je to fajn ako ziskat prax s vozidlami a zaroven ti preplatia kurz a daju aj prispevok, na zaciatok pokym sa zaviazes 2-3 roky to je fajn rychlo to ujde ziskas neocenitelnu prax, vyplata ani raz nemeskala..
Preco som odisiel, je to mestky podnik, co sa tyka platov narast byva velmi maly( akoze pridaju na hodinovej sadze ale uberu zas inde -hranie sa s cislami aby to dobre vyzeralo ), je to mestsky podnik a zodpovedny sa vyhovaraju ze nie su peniaze na platy pritom inde sa mina za sluzby, diely, vozidla radovo viac, cize konkurencne napriklad ked to porovnam s kurierstvom kde teraz robim, vozim baliky nie ludi, nemam taku zodpovednost ( nehrozi mi vseobecne ohrozenie keby prudko zabrzdim a zrani sa niekto ), a platovo zarobim za rovnaky cas okolo 30% viac.
A ponovom treba brat aj ohlad na urcitu stratu sukromia, kedze su facebookove skupiny, kde sa foti hocico ohladne mhd ( napriklad ked mas v kabine hlasnejsie pustenu hudbu, nefunguje klimatizacia za ktoru nemozes ze nejde atd..).
A hlavne, musi ta praca bavit. Osobne co sa tyka este porovnania ist jazdit autobus - trolejbus. Uz financne to nie je taky rozdiel, u trolejbusu ti berie pozornost ze mas zberace ( palice ), treba jazdit v oblukoch, cez vyhybky pomalsie - ina technika jazdy. Osobne ja som ku koncu uz radsej jazdieval na autobusoch ako na trolejbusoch ( viacej pozornosti venujes premavke, platovo nebol taky rozdiel )
Berte to ako moj osobny nazor, kazdy moze mat iny pohlad na vec..