Keď už sme pri tých odrboch, tak rozchod 1435 mm je určený pre tram-train, mal by sa teda testovať takýmto vozidlom, nie obyčajnou T3kou. Ja by som im to neuznal.
Keď ste si s tým už dali toľko námahy, tak to aj spíšte do bodov a zverejnite... kto bude chcieť, môže to použiť pri pripomienkovaní (a vďaka bodom môže vynechať tie, s ktorými sa nevie celkom stotožniť). ?
Ale pred koľajou do/z haly je spojka medzi oboma priebežnými koľajami, takže tam môžu ísť aj jednosmerné vozy cúvaním. (Či už zatiahnu priamo a potom vycúvajú na trať alebo prejdú obratiskom a cez spojku zacúvajú do vozovne..)
Ja to chapem tak ze zastavka Jungmannova obsluhovana nebude, to by bol totalny nezmysel. Zaujimave ale bude sledovat ako budu riesit NAD pri pripadnej vyluke Stareho mosta, kedy by elektricka mala jazdit po Jungmannovu, ale prestup na autobus bude v rozumnej miere mozny najskor na Bosakovej (mimochodom, stare celkom nechapem ako sa ma klbovy nizkopodlazny voz dostat z Farskeho na Stary most). Teoreticky by mohla ta elektricka ist az na Farskeho (v useku Jungmannova - Farskeho by bola jazda po jednej kolaji v oboch smeroch, co by dalo zmysel tej spojke co je pri pohlade z mesta pred zastavkou), podobne je napokon dnes riesena konecna zastavka Tabor v Brne. Len ci DPB taky model prevadzky zvladne
Fascinuje ma ze tam sice nakreslili cyklochodnik po vacsine dlzky trate, ale akosi zabudli na chodnik pre chodcov, co bude mat ten krasny efekt, ze chodci a cyklisti sa budu miesat na nie nejak obzvlast sirokom cyklochodniku.
V zastavke Stred by som rozhodne preferoval variant 1. Som sice za maximalizovanie mimourovnovych krizovani, ale ta zastavka v podjazde pri bratislavskej udrzbe nie je najvhodnejsim riesenim - navyse sa mi z mapy zda, ze dostatocne nevyuziva svoj potencial, ak to dobre citam, schodisko zo zastavky do terenu je iba na vychodnej strane. Rozhodne by nemalo chybat aj na zapadnej strane zastavky. V zastavke Stred by som tiez navrhoval spojku pre ucely uvratoveho obracania suprav v pripade vyluky.
Co sa juznej casti trate tyka, tam uz je samozrejme lepsi variant 2 vzhladom na existenciu zdruzenej zastavky Lietavska (domnievam sa, ze by malo byt mozne kombinovat variant 1 v zast. Stred a variant 2 v juznej casti trate, nakolko medzi tymito bodmi je zastavka Velky Drazdiak riesena v oboch variantoch totozne). Musim ale povedat ze to vedenie cesty v tomto useku sa mi prilis nepozdava ani v jednom variante.
V zastavke Janikov dvor mi chybaju schody - vidim tam len spiralovite rampy, ktore su fajn pre bezbarierovy pristup, ale pre fyzicky zdatnych chodcov su zdlhavym riesenim a navyse dostat sa na ne je pomerne velka zachadzka. Vhodnejsie by bola kombinacia oboch prvkov: schody + rampy - dufam ze to tak bude a len to zle citam. Dalej absentuje chodnik smerom k dnesnej zastavke Vysehradska (ani nie tak z pohladu prestupov, ako skor pristupu do danej casti sidliska), zaujimavym riesenim by bolo tiez napojenie autobusovej zastavky Janikov dvor (na nadjazde) na obratisko Vysehradska, kde by mohli byt vyhladovo ukoncovane niektore autobusy od Jaroviec.
Mimoriadne kladne hodnotim koncepciu "vozovne" v Janikovom dvore - nejake podobne minimalisticke riesenie by bolo vhodne aj pre Dubravku. Mrzi ma vsak, ze vozovna je koncipovana len pre obojsmerne vozidla, pritom by stacilo z nej spravit vyjazd aj v opacnom smere do obratiska a mohli by tam byt deponovane aj obojsmerne vozidla. Je tiez skoda, ze projekt neobsahuje pripravu na pripadne dalsie predlzenie trate do Juzneho mesta.
Ani z jednej mapy mi nie je celkom jasne ako je rieseny pristup cestnych vozidiel do "malej" vozovne Janikov dvor - vacsina komunikacii je tam uvedena az vo vyhlade. Je tam sice pojazdovany usek trate, ale az od Janikovho dvora, ale nevidim tam prejazd z cestnych komunikacii na trat (a to sa este musime modlit aby investor Juzneho mesta tie komunikacie vybudoval skor ako si tam DPB postavi trat, lebo inak budu totalne odrezani). Celkom bizarny je tiez kratky usek trate v obratisku Janikov dvor, ktory nie je mozne pojazdovat a teda sa tam myslim nebude dat otocit autobus napr. NAD (nikde inde v areali "malej" vozovne na to nevidim vhodne miesto). Zabezpecovanie NAD do Janikovho dvora bude celkovo dost problematicka zalezitost.
Na bratislavske pomery ide kazdopadne o velmi prijemny projekt, ktory by si ale este zasluzil vylepsenia. Mozno je skoda ze sme sa z historickych dovodov najprv nenatrenovali vystavbou jednoduhsich projektov, ale ideme rovno na ten vlajkovy, kde tie drobne detaily budu mrziet o cosi viac. Kazdopadne ak sa to postavi, bude to uzasny posun vpred
Mimochodom, som presvedceny ze petrzalska radiala je prvou v meste kde by malo zmysel uvazovat o 24-hodinovej prevadzke elektriciek. A mozno by to tak aj mohlo skoncit, kedze pristup do vozovne Janikov dvor bude celkom zlozity
Ó, a jak to tak čítam, tak sa samozrejme ospravedlňujem za neobvyklé množstvo preklepov a pod. Hold človeku sa o pol dvanástej už moc nechce kontrolovať si po sebe každé slovo z takejto slohovej práce ?
Takže pár mojich základných postrehov (ospravedlňujem sa za dĺžku textu, ale i tak to je len stručný výťah z môjho prvého dojmu ):
- Riešenie trate vo väčšine úseku dáva dobré podmienky na fakt rýchlu, plynulú a spoľahlivú koľajovú dopravu, o to viac šokuje plánovaná traťová rýchlosť 50km/h. Asi to fakt musí ísť z kopca ako v Karlovke, aby toto niekoho napadlo zlepšiť. Veľká škoda, ale možno to ešte bude predmetom pripomienkovania
- Trať bude okrem priecestí a priestorov zastávok riešená takmer v celom úseku ako zatrávnená, čo je samozrejme super. I keď ja osobne by som rá videl tú trávu aj v priestore väčšiny zastávok (okrem prechodov pre chodcov ofc), aby to chodcov nepokúšalo k zbytočnému križovaniu trate mimo prechodov. Pri "rýchlodráhe" fakt nežiadúce potenciálne nebezpečenstvo
- Prestupy v mnohých prípadov dostáli výrazného zlepšenia, ale najmä zast. Chorvátske rameno a Stred (čiže jedny z najdôležitejších zastávok) si moc nepolepšili
- 4 prúdová Jantárová cesta popri trati zmizla, ako bolo deklarované
- Prirodzené pešie koridory sú tradične brané na vedomie len čiastočne, ale aspoň niečo, neni to úplne anti-pedestrian solution. A pochvala za cyklotrasu popri celom projekte
- Šírka zastávok 3 metre je super
- 4 a viac prúdové cesty budú obojsmerne vybavené bus pruhom - tiež veľká paráda
A teraz to vezmem od severu na juh:
- Veľmi pozitívnym prekvapením je v oboch variantoch spomenutá zmena polohy oboch BUS zastávok Bosákova, síce v smere z Bosákovej na Jantárovú trochu krkolomné, ale pri fungujúcej preferencii prečo nie. Vzhľadom na plánovaný rozsah a charakter prevádzky šalín a tiež na polohu zastávky hneď vedľa relatívne exponovanej križovatky je riešenie nástupíšť jednotlivých modov dopravy ako pridružených (nie združených) zaujímavým nápadom
- Čo sa podarilo pri zast. Bosákova zlepšiť, zase dogabali pri električkovej Jungmannovej. Tá totiž ostane zachovaná v pôvodnej polohe, čo je vzhľadom na novobudovanú zastávku Chorvátske rameno o 150 metrov nižšie dosť prúserom. Dúfam aspoň, že bude možné túto zastávku prechádzať bez zastavenia, resp. že bude slúžiť len ako občasná
- Zvoz busmi z okolia Nám. Hraničiarov na električku bude vzhľadom na dlhý a komplikovaný peší presun neatraktívny, najmä za predpokladu, že priame spojenie Nám. Hraničiarov - Bosákova nebude existovať. Ale aspoň od Hálovej je to v pohode
- Vzhľadom k bližšie uvedenému som rád za vybudovanie zast. Gessayova, i keď Petržalka City ešte nerastie
- Zastávka Zrkadlový háj konečne rieši prestup Bus-Tram relatívne dobre, i keď v smere von z mesta by som el. zastávku posunul ešte pred križovatku (ale zase pre Rovniankovu, DK Háje a Kaufland je to dobré tak ako to je). Striktne pravouhlé vedenie chodníkov je prežitá úchylka zo socíku, chodci najmä od Kauflandu si vyšlapú svoje vlastné. Zamrzí aj absencia prepojenia "električkovej" cyklotrasy s tou pri Chor. ramene (premárnená možnosť na založenie tangenciálnej trasy)
- Pri kostole sa bude stavať 150m dlhý most obsahujúci aj cyklo a pešitrasu, navyše dôjde k úprave okolia - odstránenie tých hnusných betónkvádrov. Palec hore, konečne dobrý urbanistický prvok
- Zastávka Stred je v závislosti od variantov riešená ako úrovňová, alebo ako mierne vyvýšená cesta ponad mierne zapustenú trať so zastávkou. Modliť sa treba samozrejme za ten druhý variant, ale ani ten prvý bytu nebol zas taká katastrofa
- Failom pri oboch variantoch je však riešenie bus zastávok v každom smere za zastávkou - od zastávky smer Technopol je to k električkám opäť raz turistka. Vhodným riešením by boli dvojice zastávok na južnej a západnej strane tej T križovatky
- Mňa osobne mrzí aj absencia obojstranného obratiska, alebo aspoň tretej (odstavnej) koľaje v priestore okolo tejto zastávky, či južne od nej. Jednak pre prípadnú špičkovú linku po vzore 6 či 7 a jednak pre znižovanie dopadu prípadnej nehody či výluky na celú radiálu
- Trochu škoda, že na rozdiel od Pajštúnskej nedošlo k rozšíreniu a napriameniu Kutlíkovej. Ale asi by to vyžadovalo nové premostenie Chorvátskeho ramena = vysoké náklady a neveľký benefit
- V oblasti zast. Veľký Draždiak mi zase chýba jednak opäť prepojenie paralených neďalekých cyklotrás, jednak opäť nápaditejšie riešenie peších koridorov, a jednak bus obratisko pre predĺženie linek dnes končiacich na (BTW kapacitne obmedzenej) Holíčskej (príp. by som si toto a vyššie zmienené obratisko vedel predstaviť ako jeden "objekt," po vzore napr. zrekonštruovaného Pražského Vypichu)
- Pri Lúčanke sa treba za ten 2. variant FAKT že modliť, inak to bude fail. 1. variant totiž ani nepočíta so združenou či pridruženou zastávkou, čo je v tomto mieste fakt fail. O špeciálnej kategórii cestujúcich, ktorí prestupujú do/z Nemocnice Antolská ani nehovoriac
- Ten druhý variant je síce riešený, podobne ako nová zast. Bosákova, dosť krkolomne, ale v konečnom dôsledku prečo nie (no štvorité prechody pre chodcov na bus zastávkach by som vyhodil), aspoň busy nebudú "zavadzať" električkám
- Zast. Janíkov dvor dúfam bude mať prepojenie medzi zast. na moste na na trati riešené aj schodmi, nie len špirálovými rampami, ktoré pre mobilných cestujúcich predstavujú zbyročne zdĺhavý peší presun. Možnosť ukončenia napájačovej bus linky od južných predmestí napr. na obratisku Vyšehradská mi tiež chýba, ale budiš
- Oceňujem riešenie obratiska Janíkov dvor - jednak možnosť ukončovať obojsmerné električky aj obratom (môže sa hodiť pri potrebe obehnúť navzájom poradia na konečnej) a jednak jeho polohu v bezprostrednej blízkosti žel. trate - v budúcnosti tam môže dôjsť z znovuzavedeniu os. dopravy, takže neškodí mať výhľadovú predprípravu na potenciálny prestupový terminál Train-Tram
Celkove možno z toho, čo som zatiaľ vyčítal, konštatovať celkom spokojnosť, najmä voči 1. etape je to posun o 30 rokov dopredu, čo je vidno aj na super snahe optimalizovať Bosákovu. Ale ešte furt je čo pripomienkovať, najmä okolo Jungmannovej ?
Tak dufam, ze zrusia tu Jungmanovu, vsak to co je ze salina zastavi na zastavke, prejde cez krizovatku a zase zastavi na krizovatke?! A ta zastavka "Chorvatske rameno" sa ma postavit rovno nad ramenom? ?
A mohli ho stanoviť, keď mesto ešte nepodalo návrh na kolaudáciu, keďže dneska ešte len vykonávalo TBS? Bez TBS nemôže ísť trať ani do predčasného užívania.
kedže ja tam nechodím, len na Kolibu, Hainburg najviac využívam MHD, tak neviem pokiaľ bude električka premávať. Ale ty mi to iste ozrejmíš po ktorú zastávku ?
Nie, cakat sa samozrejme nebude (ono by sa inak ani nerobili skusky). Trat do Petrzalky zacne byt obsluhovana kratko po jej skolaudovani.
Zmeniť zobrazenie
Hľadá sa v texte príspevku aj v mene používateľa. Súčasne je možné hľadať viac výrazov oddelených medzerou. Návod pre pokročilé vyhľadávanie nájdete tu.
Miro