Reakcia na: Martin Fundárek #134058:
Cesi su na tom najlebsie, ale ani tam to nieje idealne. Akurat vcera bola na CT2/24 v spravach a komentaroch diskusia o tom, kde sa najdu peniaze na vlaky, co si kraje objednaju, ale maju problem zaplatit. A zastupca CD tam nadhodil redukciu o 12% na lokalkach, co sa samozrejme nepaci krajom a skaredo sa pohadali. Ale na zaver bola pekna poznamka, ze sa najde kopa penazi na zbytocne prelozky (Brno,..), ale nenajde na vykrytie lokalok.http://www.ceskatelevize.cz/ivysilani/209411000370812-udalosti-komentare/?streamtype=RL2 - hned na zaciatku
Martin Fundárek
Pred dvesto rokmi bol ľuďom dosť dobrý dostavník, pred polstoročím vlak. Skrátka a dobre:
Za socializmu
- nemalo toľko ľudí auto ako dnes
- zamestnanosť vyzerala inak - zamestnaní boli všetci (kto nebol, išiel do lochu za príživníctvo) a v regióne boli niekoľkí veľkí zamestnávatelia, malí súkromníci žiadni
- bolo na všetko viac času
- ľudia neboli takí pohodlní
Suma sumárum, boli dosť veľké prepravné prúdy, aby sa oplatili vlaky. Po prevrate prišli masívne krachy veľkých fabrík a nezamestnanosť, čím sa zmenšili prepravné prúdy; zo zahraničia sa začali dovážať bazárové autá a stalo sa módou ukázať, že "ja mám na to, aby som sa vozil autom"; to všetko prispelo k výraznému poklesu záujmu o vlaky (aj autobusy). K tomu prirátaj aj to, že ČSD/ŽSR/ZSSK sa správali, ako keby mali stále monopol (napoly s ČSAD/SAD) a žili v socializme - nijaká snaha získať zákazníka, nijaké otváranie nových zastávok atď. Posledným klincom do rakvy lokálok bola druhá Dzurpindova vláda - politické rozhodnutie ministra smetiara, ktorým poslal x tratí do večných lovísk jedným škrtom pera, a likvidačné poplatky za dopravnú cestu.